XXL Nutrition

Zijn er meerdere powerlift federaties in Nederland dan alleen de KNKF?

Kleine voetnoot: het nadeel aan dopingcontrolles op amateur niveau is wel dat het hier niet enkel om AAS gaat. Allerlei recreatieve drugs en gekke stofjes die in supps voorkomen worden ook getest. Dit vind ik dan weer een lastig punt voor een hobby powerlifter. Ikzelf blow niet maar ik vind het gek dat een hobby powerlifter gecontroleerd wordt terwijl als je het 5e klasse voetbalteam gaat testen, geen enkele gast erdoor komt. Hoe sta jij hierin @huggybear1968 ?

Krachtsport is beduidend gevoeliger voor doping dan voetbal lijkt me.
Alhoewel het natuurlijk zeer naief zou zijn om te beweren dat er geen doping in voetbal voorkomt.
Ik denk dat dopinggebruik echter hoofdzakelijk beperkt zal zijn tot het profvoetbal en in het 5e klasse voetbal team zoals jij het noemt verwaarloosbaar is.
Bij krachtsport is dit duidelijk anders…zelfs op amateurniveau zijn er (te) veel sporters die bewust voor doping kiezen om hun prestaties te verbeteren.
Cijfers en onderzoeken tonen dit duidelijk aan.

Wat drugs en supps en bijvoorbeeld ook geneesmiddelen betreft…powerliftfederaties met een dopingbeleid bepalen NIET wat wel en niet op de lijst met verboden middelen staat.
Daar is de WADA (Wereld Anti Doping Agentschap) voor verantwoordelijk.
Wat bij de ene sport verboden is kan bij een andere sport toegestaan is.
Wat supps betreft…als ik supps zou nemen zou ik alleen supps nemen die getest zijn op verboden middelen.
Ik weet dat bijvoorbeeld powersupplements in NL bepaalde batches van bepaalde producten in Keulen (Koelner Liste) https://www.koelnerliste.com/
laat testen op vervuilingen van verboden middelen.
Wat drugs betreft…bepaalde recreatieve drugs zijn in competitieverband verboden en daarbuiten niet, andere zijn onder alle omstandigheden verboden.
Je bent als lifter ZELF verantwoordelijk wat je neemt en als je in een federatie meedoet die dopingcontrolen uitvoert zou het verstandig zijn om je van te voren ervan te vergewissen wat wel en niet toegestaan is. Dat kost slechts paar minuten werk…gewoon op de site van de dopingautoriteit gaan.

https://www.dopingautoriteit.nl/

Heb je een vraag over doping? Stuur dan een e-mail naar dopingvragen@dopingautoriteit.nl, of stel je vraag via WhatsApp (06-11226200). De vraag wordt binnen één werkdag beantwoord.

Mensen “hangen” vaak uren per dag rond op “sociale media” zoals facebook, twitter, instagram en whatever...zelfs in veel sportscholen zie je mensen constant bezig met hun handy...wellicht eens 5 minuten minder aandacht voor de laatste nieuwtjes op facebook en zich vergewissen wat wel en niet toegestaan is, toch?

Daargaat het niet om, als jij als hobby powerlifter moet uitkijken welke neusspray jij gebruikt, schiet het zijn doel wel voorbij toch... Ik ken een gewichtheffer van haefland sport die door recreatieve drugs is geschorst bij de gewichthefbond... Vind ik een beetje cru om een hobby lifter door een joint in het weekend als "dopingzondaar" neer te zetten

Krachtsport is beduidend gevoeliger voor doping dan voetbal lijkt me.
Alhoewel het natuurlijk zeer naief zou zijn om te beweren dat er geen doping in voetbal voorkomt.
Ik denk dat dopinggebruik echter hoofdzakelijk beperkt zal zijn tot het profvoetbal en in het 5e klasse voetbal team zoals jij het noemt verwaarloosbaar is.
Bij krachtsport is dit duidelijk anders…zelfs op amateurniveau zijn er (te) veel sporters die bewust voor doping kiezen om hun prestaties te verbeteren.
Cijfers en onderzoeken tonen dit duidelijk aan.

Naïef om te denken dat er geen amateursporters zijn die doping gebruiken, omdat het maar voetbal is. De meeste bros die kuren zijn namelijk voetballers. Los nog van andere drugs die zij tot zich nemen. Voetbal wordt daarom ook nauwelijks getest. Het boeit ze gewoonweg niet.

Cijfers en onderzoeken tonen vooral aan dat krachtsport veel getest wordt en een voetballer zich daar niet druk over hoeft te maken. Ook zijn er veel.sporten met doping gevallen waarvan je het niet eens verwacht, zoals golf, zeilen en zelfs bridgen. Lees voor de grap maar eens het doping rapport van de wada en schrik je rot hoe weinig voetballers getest worden. Niet eens 0,01% wordt getest, even uit het hoofd gaat het om 25000 doping testen waar de krachtsport gecombineerd dit makkelijk overtreft. No shit dat je dan niks vindt.

Laatst bewerkt:
Daargaat het niet om, als jij als hobby powerlifter moet uitkijken welke neusspray jij gebruikt, schiet het zijn doel wel voorbij toch... Ik ken een gewichtheffer van haefland sport die door recreatieve drugs is geschorst bij de gewichthefbond... Vind ik een beetje cru om een hobby lifter door een joint in het weekend als "dopingzondaar" neer te zetten
recreatieve drugs staat nou eenmaal op de doping lijst , als lid van een federatie ga je akkoord met het dopingbeleid . Zelf zou ik het niet in mijn hoofd halen om bij een tested federatie te gaan liften . heb een verleden met juicen

Zoals Averate alreeds geschreven heeft ga je als lid van een federatie akkoord met het beleid.
Het beleid wordt overigens niet door de leden zelf bepaald, maar door de WADA.
Het is verstandig om je van te voren ervan te vergewissen of de middelen die je neemt al dan niet zijn toegestaan.
Ik heb er verder geen problemen mee...neem geen doping, neem geen drugs en neem geen supplementen....ik neem sinds afgelopen jaar enkel bepaalde medicijnen en die staan niet op de lijst met verboden middelen.

Naïef om te denken dat er geen amateursporters zijn die doping gebruiken, omdat het maar voetbal is. De meeste bros die kuren zijn namelijk voetballers. Los nog van andere drugs die zij tot zich nemen. Voetbal wordt daarom ook nauwelijks getest. Het boeit ze gewoonweg niet.

Cijfers en onderzoeken tonen vooral aan dat krachtsport veel getest wordt en een voetballer zich daar niet druk over hoeft te maken. Ook zijn er veel.sporten met doping gevallen waarvan je het niet eens verwacht, zoals golf, zeilen en zelfs bridgen. Lees voor de grap maar eens het doping rapport van de wada en schrik je rot hoe weinig voetballers getest worden. Niet eens 0,01% wordt getest, even uit het hoofd gaat het om 25000 doping testen waar de krachtsport gecombineerd dit makkelijk overtreft. No shit dat je dan niks vindt.

Ik wil geen discussie starten over waar meer gebruikt wordt in krachtsport of voetbal...feit is dat wat we weten slechts het "topje van de ijsberg is".
Als daadwerkelijk slechts 0.01 getest wordt van de voetballers wat jij beweert dan zal die 0.01% nog altijd wat relatieve aantallen betreft groter zijn dan als ze 10% bij de krachtsporters zouden testen aangezien er veel meer sporters in georganiseerd verband meedoen aan voetballen dan aan krachtsport, toch?
Volgens de website van de KNVB doen er bijvoorbeeld in NL ruim 1.2 miljoen sporters aan voetballen in verenigingsverband....hoeveel krachtsporters hebben we die aan gewichtheffen of powerliften doen in competitieverband? Nog geen 500 in total, toch? Maar we verliezen ons in allerlei details...titel van het topic was of er meerdere powerliftfederaties in NL zijn -;)

Laatst bewerkt:
Er is blijkbaar een nieuwe bond in Nederland:
Ik zag het ook al. “Open to all” klinkt voor mij alsof er eindelijk een bond is waar er niet getest wordt op het gebruik van verboden middelen. De oprichter kennende zal dat ook wel het geval zijn. Misschien wel goed ook dat er nu voor gebruikers een plek is om wedstrijden te doen en mogelijk is dat wel gunstig voor de bonden waar er wel getest wordt.

Ik zag het ook al. “Open to all” klinkt voor mij alsof er eindelijk een bond is waar er niet getest wordt op het gebruik van verboden middelen. De oprichter kennende zal dat ook wel het geval zijn. Misschien wel goed ook dat er nu voor gebruikers een plek is om wedstrijden te doen en mogelijk is dat wel gunstig voor de bonden waar er wel getest wordt.
Ik heb er altijd een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant denk ik ja, prima dat er een bond is voor untested lifters, dan gaan degenen met enig gevoel voor integriteit hopelijk niet meer naar de knkf.
Aan de andere kant zijn dit soort dingen potentieel funest voor de professionalisering van de sport. Je kunt je toch niet voorstellen dat een groep voetballers zich afscheidt van de KNVB en een eigen bond + competitie op zet voor voetballers die doped up op het veld willen rondlopen.

Ik begrijp trouwens dat deze bond een untested én tested divisie heeft. En weer allerlei categorieën, raw zonder wraps, raw met wraps, single ply. Iedereen Nederlands kampioen!

Niks tegen hem persoonlijk, sterke vent met kennis, maar werd hier gepresenteerd met mooie praatjes totdat iemand hem ontmaskerde met dope gebruik uit het verleden. Only @ dbb.
Uiteindelijk weg bij de NPB door ik meen een positieve uitslag na een controle.

Niks tegen hem persoonlijk, sterke vent met kennis, maar werd hier gepresenteerd met mooie praatjes totdat iemand hem ontmaskerde met dope gebruik uit het verleden. Only @ dbb.
Uiteindelijk weg bij de NPB door ik meen een positieve uitslag na een controle.
Ruud heeft echt alle federaties al uitgeprobeerd. Zou me niet verbazen als hij hier ook bij betrokken is.

Ik heb er altijd een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant denk ik ja, prima dat er een bond is voor untested lifters, dan gaan degenen met enig gevoel voor integriteit hopelijk niet meer naar de knkf.
Aan de andere kant zijn dit soort dingen potentieel funest voor de professionalisering van de sport. Je kunt je toch niet voorstellen dat een groep voetballers zich afscheidt van de KNVB en een eigen bond + competitie op zet voor voetballers die doped up op het veld willen rondlopen.

Ik begrijp trouwens dat deze bond een untested én tested divisie heeft. En weer allerlei categorieën, raw zonder wraps, raw met wraps, single ply. Iedereen Nederlands kampioen!
Het heeft inderdaad zijn voordelen en nadelen. Maar ik hoop inderdaad dat de lifters die gebruiken nu kiezen voor deze nieuwe bond en niet meer voor bonden waar getest wordt.

Ik denk dat je altijd mensen houdt die kosten wat het kost willen winnen(dus ook met doping in een tested bond). Daarnaast blijft het natuurlijk ook een vies spelletje met vriendjespolitiek qua testen e.d.

En zo wordt een klassement minder waard in een sport die al niet zo groot is. Volgens mij had je tien jaar terug de keuze voor de NPB of de PLH. Dat was toch redelijk?
PLH bestaat misschien op papier nog maar volgens mij is het op sterven na dood. Ik denk dat ze er in emmeloord misschien nog in geloven, maar daarbuiten niet meer. Al in tijden geen wedstrijden meer georganiseerd, website is offline. Die 'wereldkampioenschappen' van hen waren altijd ergens in een kraakpand in schubbekutteveen waar dan anderhalve man en een paardenkop meededen. Paar jaar geleden werd ik eens gebeld met de vraag of ik niet een WK van ze wilde organiseren :roflol: Op een gegeven moment werden er lifters die net waren begonnen met trainen 'wereldkampioen' omdat ze de enige waren in hun subcategorie. Het werd een beetje sneu allemaal. Tja.

Ik denk dat er te vaak naar de US wordt gekeken. Nederland is een klein land. Sommige Amerikaanse staten hebben al meer inwoners dan NL. Dan is daarnaast de sport en de sportcultuur daar ook nog eens vele malen groter. Als je kijkt naar regionals en state championships van de USAPL, dat is vaak van een flink hoger niveau dan NK hier. Er is daar veel meer ruimte voor untested feds. De USPA (die ook onder IPL valt, net als deze Dutch Powerlifting League) is een organisatie die de IPL compleet overschaduwt inmiddels. USPA organiseert elke maand tientallen meets door de hele VS. Ook voor de USAPL geldt dat ze eigenlijk groter aan het worden zijn dan hun overkoepelend orgaan, de IPF. Zelfs equipped liften is nog groot binnen de USAPL puur vanwege de gigantische poel van lifters waaruit ze kunnen vissen. In Nederland is equipped al jarenlang aan het uitsterven.

Als je dus dit op zet in NL moet je denk ik eerst af van al die subcategorieën. Ga eerst een paar meets organiseren in de meest populaire divisie voor die bond (raw en dan untested, lijkt mij) en kijk hoe dat gaat. Ik hoop niet dat het PLH 2.0 wordt.

Wie is de oprichter? Heb geen insta en snap er jack shit van

Marcel Wagelaar

PLH bestaat misschien op papier nog maar volgens mij is het op sterven na dood. Ik denk dat ze er in emmeloord misschien nog in geloven, maar daarbuiten niet meer. Al in tijden geen wedstrijden meer georganiseerd, website is offline. Die 'wereldkampioenschappen' van hen waren altijd ergens in een kraakpand in schubbekutteveen waar dan anderhalve man en een paardenkop meededen. Paar jaar geleden werd ik eens gebeld met de vraag of ik niet een WK van ze wilde organiseren :roflol: Op een gegeven moment werden er lifters die net waren begonnen met trainen 'wereldkampioen' omdat ze de enige waren in hun subcategorie. Het werd een beetje sneu allemaal. Tja.

Ik denk dat er te vaak naar de US wordt gekeken. Nederland is een klein land. Sommige Amerikaanse staten hebben al meer inwoners dan NL. Dan is daarnaast de sport en de sportcultuur daar ook nog eens vele malen groter. Als je kijkt naar regionals en state championships van de USAPL, dat is vaak van een flink hoger niveau dan NK hier. Er is daar veel meer ruimte voor untested feds. De USPA (die ook onder IPL valt, net als deze Dutch Powerlifting League) is een organisatie die de IPL compleet overschaduwt inmiddels. USPA organiseert elke maand tientallen meets door de hele VS. Ook voor de USAPL geldt dat ze eigenlijk groter aan het worden zijn dan hun overkoepelend orgaan, de IPF. Zelfs equipped liften is nog groot binnen de USAPL puur vanwege de gigantische poel van lifters waaruit ze kunnen vissen. In Nederland is equipped al jarenlang aan het uitsterven.

Als je dus dit op zet in NL moet je denk ik eerst af van al die subcategorieën. Ga eerst een paar meets organiseren in de meest populaire divisie voor die bond (raw en dan untested, lijkt mij) en kijk hoe dat gaat. Ik hoop niet dat het PLH 2.0 wordt.
Begrijpelijk.
En een competitie waar je zowel tested als non tested lifters op loslaat, en dat achter de naam komt te staan in de lijst. Tests zijn niet zo goedkoop maar je zou dat kunnen doen bij de hogere regionen, vanaf een 650 raw/ 700 geared bijvoorbeeld.

Begrijpelijk.
En een competitie waar je zowel tested als non tested lifters op loslaat, en dat achter de naam komt te staan in de lijst. Tests zijn niet zo goedkoop maar je zou dat kunnen doen bij de hogere regionen, vanaf een 650 raw/ 700 geared bijvoorbeeld.
Ik las toevallig gisteren een deel van een verslag van de general assembly van de usapl, die op het moment in conflict is met de ipf omdat de ipf wil dat de usapl alleen nog maar wada testing accepteert en geen 'third party' testing agency. Een wat ingewikkeld verhaal, maar één van de redenen waarom de usapl hier niet in mee wil gaan zijn de kosten van een wada doping test. Als je alle kosten meeneemt van een wada-test - dus niet alleen de test zelf maar ook transport, loonkosten et cetera - dan kom je uit op ~2500 dollar per test. Hierdoor zou de usapl een veel lager percentage van de lifters kunnen testen, óf de entry fee voor lifters enorm omhoog moeten gooien. 'Niet zo goedkoop' is dus wel een understatement.

Terug
Naar boven