- Waardering
- 3.220
- Lengte
- 1m85
- Massa
- 150kg
Kleine voetnoot: het nadeel aan dopingcontrolles op amateur niveau is wel dat het hier niet enkel om AAS gaat. Allerlei recreatieve drugs en gekke stofjes die in supps voorkomen worden ook getest. Dit vind ik dan weer een lastig punt voor een hobby powerlifter. Ikzelf blow niet maar ik vind het gek dat een hobby powerlifter gecontroleerd wordt terwijl als je het 5e klasse voetbalteam gaat testen, geen enkele gast erdoor komt. Hoe sta jij hierin @huggybear1968 ?
Krachtsport is beduidend gevoeliger voor doping dan voetbal lijkt me.
Alhoewel het natuurlijk zeer naief zou zijn om te beweren dat er geen doping in voetbal voorkomt.
Ik denk dat dopinggebruik echter hoofdzakelijk beperkt zal zijn tot het profvoetbal en in het 5e klasse voetbal team zoals jij het noemt verwaarloosbaar is.
Bij krachtsport is dit duidelijk anders…zelfs op amateurniveau zijn er (te) veel sporters die bewust voor doping kiezen om hun prestaties te verbeteren.
Cijfers en onderzoeken tonen dit duidelijk aan.
Wat drugs en supps en bijvoorbeeld ook geneesmiddelen betreft…powerliftfederaties met een dopingbeleid bepalen NIET wat wel en niet op de lijst met verboden middelen staat.
Daar is de WADA (Wereld Anti Doping Agentschap) voor verantwoordelijk.
Wat bij de ene sport verboden is kan bij een andere sport toegestaan is.
Wat supps betreft…als ik supps zou nemen zou ik alleen supps nemen die getest zijn op verboden middelen.
Ik weet dat bijvoorbeeld powersupplements in NL bepaalde batches van bepaalde producten in Keulen (Koelner Liste) https://www.koelnerliste.com/
laat testen op vervuilingen van verboden middelen.
Wat drugs betreft…bepaalde recreatieve drugs zijn in competitieverband verboden en daarbuiten niet, andere zijn onder alle omstandigheden verboden.
Je bent als lifter ZELF verantwoordelijk wat je neemt en als je in een federatie meedoet die dopingcontrolen uitvoert zou het verstandig zijn om je van te voren ervan te vergewissen wat wel en niet toegestaan is. Dat kost slechts paar minuten werk…gewoon op de site van de dopingautoriteit gaan.
https://www.dopingautoriteit.nl/
Heb je een vraag over doping? Stuur dan een e-mail naar dopingvragen@dopingautoriteit.nl, of stel je vraag via WhatsApp (06-11226200). De vraag wordt binnen één werkdag beantwoord.
Mensen “hangen” vaak uren per dag rond op “sociale media” zoals facebook, twitter, instagram en whatever...zelfs in veel sportscholen zie je mensen constant bezig met hun handy...wellicht eens 5 minuten minder aandacht voor de laatste nieuwtjes op facebook en zich vergewissen wat wel en niet toegestaan is, toch?

Op een gegeven moment werden er lifters die net waren begonnen met trainen 'wereldkampioen' omdat ze de enige waren in hun subcategorie. Het werd een beetje sneu allemaal. Tja.
Dat zijn een hoop milliliters.