AndroidHealthClinic

Zijn fly's belangrijk?

(incline) Hammer press is ook lekker om de chest workout mee te beginnen

Ik doe incline flyes (30 graden bank) om de binnenkant borst te ontwikkelen.

binnenkant kan niet geaccentueerd worden.

---------- Toegevoegd om 10:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:10 ----------

http://www.youtube.com/watch?v=qGXHc686AIc&feature=related

Mensen dit is echt wel een borstoefening!
Ik heb die vergissing wel vaker gehoord, dat het een rugoefening zou zijn, is het ook
gedeeltelijk.

Hoop jullie voldoende geinformeerd te hebben!

nee, de vergissing is juist dat het een borst oef is.
kijk maar naar de functies van zowel de borst en rug en vergelijk de bewegingen.
dat je je borst voelt is een puntje eigen isometrische spanning en zwaartekracht op de bovenste positie, maar dat maakt het nog helemaal geen borst oefening.
vind het ook wel grappig dat je zegt dat je hoopt ons voldoende geinformeerd te hebben terwijl je een filmpje zonder text en uitleg post en zelf ook geen onderbouwing hebt

---------- Toegevoegd om 10:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:11 ----------

(incline) Hammer press is ook lekker om de chest workout mee te beginnen

lekkere oef op zich maar vind het normaal een beter idee om met de losse compounds te beginnen.

^ ti's wel een borstoefening. Je hebt er bij ons ook een machine van en die maakt vrijwel dezelfde beweging en die is bedoelt voor borst en onderrug

Ik ken het ook als een borst oefening .Al gebruik je ook een beetje je rug.

We lijken in herhaling te vallen. In een eerder topic heeft deze discussie ook gelopen.

Er is nagenoeg geen solide kennis over de bijdrage van de verschillende spieren bij de pull-over. Wat er is stelt dat de pectoralis slechts matig betrokken is (Bull et al 2007). Het gaat hier om een kleine studie met allerlei beperkingen. Biomechanisch is het waarschijnlijker dat de latissimus het leeuwendeel van de initiele last op zich neemt. Andere actieve spieren: voorste deel deltoideus, triceps, serratus anterior. Aan het einde van de beweging (bij pullover in rugligging) is de latissimus nauwelijks meer actief, serratus activiteit neemt gaandeweg de beweging toe en is maximaal in de eindstand (gewicht boven borst)

Bij staande pullovers aan de kabel of pull-overs in machines wordt het wel een heel ander verhaal. Daar zal de peakload op de latissimus (en de triceps) op een ander moment plaatsvinden.

Het effect van de pull-over op de onderrug (waaraan Techno mogelijk refereerd) is een correcte, maar indirecte: de lattisimus loopt op de rug over in een peesplaat (fascia thoracolumbalis) die een stabiliserende rol heeft voor de onderrug. Het voert m.i. wel wat ver om de pullover daardoor als onderrug oefening te promoten.

Laatst bewerkt:
binnenkant kan niet geaccentueerd worden.

---------- Toegevoegd om 10:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:10 ----------

nee, de vergissing is juist dat het een borst oef is.
kijk maar naar de functies van zowel de borst en rug en vergelijk de bewegingen.
dat je je borst voelt is een puntje eigen isometrische spanning en zwaartekracht op de bovenste positie, maar dat maakt het nog helemaal geen borst oefening.
vind het ook wel grappig dat je zegt dat je hoopt ons voldoende geinformeerd te hebben terwijl je een filmpje zonder text en uitleg post en zelf ook geen onderbouwing hebt

---------- Toegevoegd om 10:17 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:11 ----------

lekkere oef op zich maar vind het normaal een beter idee om met de losse compounds te beginnen.

Het leek mij inderdaad niet nodig om het te onderbouwen, het filmpje zegt genoeg dacht ik: Maar ik wil het best nog wel even onderbouwen,
Je ziet toch aan de oefening dat de borst moet helpen de armen omhoog te brengen, ik zie er bijna geen aandeel in van de rug..

Maar goed wie ben ik om deze discussie te beginnen, ik geef jullie wel even een betrouwbare bron:

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Ik hoop bij deze jullie toch echt genoeg geinformeerd te hebben!

NB: Is echt een lekkere oefening om als laatste te doen, heel vreemd maar ik voel binnenkant borst altijd heel goed na deze oefening, TIP

Het leek mij inderdaad niet nodig om het te onderbouwen, het filmpje zegt genoeg dacht ik: Maar ik wil het best nog wel even onderbouwen,
Je ziet toch aan de oefening dat de borst moet helpen de armen omhoog te brengen, ik zie er bijna geen aandeel in van de rug..

Maar goed wie ben ik om deze discussie te beginnen, ik geef jullie wel even een betrouwbare bron:

http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/DBPullover.html

Ik hoop bij deze jullie toch echt genoeg geinformeerd te hebben!

NB: Is echt een lekkere oefening om als laatste te doen, heel vreemd maar ik voel binnenkant borst altijd heel goed na deze oefening, TIP

t filmpje zegt helaas niks en je link ook niet want deze zijn gewoon te subjectief, je ziet de trainee ook zelf isometrisch kracht zetten op de borst richten de bovenste positie en dat is wat jij bedoeld, daarnaast zie je de lats wel t grootste deel van de beweging behoorlijk in actie als je goed kijkt in tegenstelling tot de borst die zoals gezegd isometrisch aangespannen word.

wat de binnenkant betreft is er eigenlijk geen discussie want die is absoluut niet te accentueren, de spiervezels lopen horizontaal met een lichte kromming wat het wel mogelijk maakt in kleine mate een boven en onderborst te accuentueren maar niet een zij of binnenkant.

maar anders dan dat moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt, als jij op wat voor manier denkt er baat bij te hebben moet je t gewoon doen natuurlijk.

Fly's zijn echt heerlijk om te doen. Na military press de leukste oefening vind ik.

Mijn borstschema:
db press
inc db press
inc fly's

Nee, simpelweg omdat het geen compound is. Elke isolatieoefening zou je uit je schema kunnen halen en nog vooruitgaan, terwijl dat andersom toch verrekte lastig wordt. Je hebt genoeg compounds waarmee je je borst ook goed pakt zoals db press, bodyweight flyes.

Nee, simpelweg omdat het geen compound is. Elke isolatieoefening zou je uit je schema kunnen halen en nog vooruitgaan, terwijl dat andersom toch verrekte lastig wordt. Je hebt genoeg compounds waarmee je je borst ook goed pakt zoals db press, bodyweight flyes.

voor veel mensen, inclusief myself, zijn flyes een betere massa bouwer dan presses ed.

Probeer eens lying cable flys, maar dan met palms up. Dan wordt de borst echt geïsoleerd. Trek dan de gewichten vanuit je ellebogen. Begin wel zeer licht, absoluut cruciaal dat techniek goed is, anders gebruik je meer delts/armen/schouders etc.

Zelf vind ik normale fly's niet zo'n goede oefening. Je armen e.d. worden er teveel bij betrokken. Wel goed voor je ego dat je lekker 20+ kan gebruiken, maarja...

PS: Las dit ergens op een ander forum, maar kan het even niet meer vinden.

voor veel mensen, inclusief myself, zijn flyes een betere massa bouwer dan presses ed.

Het is maar net de vraag wat je onder 'belangrijk' vind vallen. Onder belangrijk zou ik omschrijven iets dat onmisbaar is. Als je zou moeten kiezen in een schema tussen alleen benchpress of alleen flyes dan kies je toch zeker voor de benchpress? Er zijn nog relatief veel 'vergeten' oefeningen en technieken, of oefeningen die men niet graag doet, om ook meer accent op de borst te leggen terwijl het wel een compound is. Als extraatje oke, maar zeker niet belangrijk/onmisbaar.

you kidding?
fly's zijn mijn favoriete borst-oefening..

Het is maar net de vraag wat je onder 'belangrijk' vind vallen. Onder belangrijk zou ik omschrijven iets dat onmisbaar is. Als je zou moeten kiezen in een schema tussen alleen benchpress of alleen flyes dan kies je toch zeker voor de benchpress? Er zijn nog relatief veel 'vergeten' oefeningen en technieken, of oefeningen die men niet graag doet, om ook meer accent op de borst te leggen terwijl het wel een compound is. Als extraatje oke, maar zeker niet belangrijk/onmisbaar.

dat ben ik met je eens ja.

Is idd een hele goede oefening. Voor mij beter dan benchpress maar kan ook weer niet tippen aan dumbbell press.

Doe hem altijd als laatste zodat mijn borst goed opgewarmt is en je kan er nog redelijk wat uithalen dan.

Terug
Naar boven