MuscleMeat

zonnebank gezond?

Ik zal nooit meer onder een zonnebank gaan of zonder factor 50 in de zon liggen, heb een jaar elke week 2 x naar de zonnebank geweest en veel buiten gezonnen, en zowaar kreeg ik overal pigmentvlekken, die nu nog steeds groter worden of opduiken, terwijl ik al bijna 2 jaar niet meer zon..

Waarom zou je in godsnaam ook een heel jaar lang 2 keer per week zonnen ? Heb je zo'n lichte huid ofzo ?

dus 1 keer in de 2 weken 10 minuten is voldoende om een mooie kleur te krijgen?

Hallo,

er wordt veel onzin geschreven of dat zonnebank nu gezond is of niet.

Kijk om je heen en je hebt het antwoord:

1. Iemand die veel in de zon werkt heeft een donkerbruine dikke lederachtige huid met diepe rimpels. Havenmeesters en wegenwerkers enz...
2. Het ' licht ' uit zonnebanklampen is IDENTIEK als het zonnelicht, het maakt geen verschil of je veel op het strand rondloopt of veel onder de zonnebank gaat.
3. We spreken over UVA en UVB want Infrarood is gewoon warmte en dringt niet in de huis in. UV wel, de A oppervlakkig in de huid de B diep in de huid.

A= zal de cellen van de nog levende huid versneller doen sterven
B= je voelt deze straling door een euforisch gevoel dat je ook voelt op je beenderen ( knoken) de straling gaat immers tot op het been!

Nu, als je overdrijft is het ongezond, als je niet overdrijft is het niet schadelijk als je geen zonlicht hebt is het ook ongezond. Dus maximum 10 maal 30 minuten per jaar onder de zonnebank is een regel.

Rimpels krijg je waar je je huid plooit, dus... plooi je huid niet. Kijk naar jezelf wanneer je lacht en pas je lach aan. Je zal misschien met me lachen nu, maar het is makkelijker dan je denkt. Je voorhoogd en je ogen aan de zijkant die mag je niet meer fronzen.

HYDRATEREN is de boodschap, altijd hydrateren.. 's morgens en ' s avonds en ook in de dag als het warm is... neem NIVEA blauwe potten er is niks beters, dit is ontwikkeld tijdens auswitch, wwII ( ik lach er niet mee hé, het komt van Bayer geloof ik die destijds van Hitler testen mocht doen op mensenhuid) Er zit huidverwant product in... afkomstig van koeieuier. ( geheim)

Ikzelf ben nu 39 jaar en heb geen rimpels. Niks, maar ik ben dan ook consequent in wat ik hier geschreven heb. Nogmaals een droge huid rekt niet, een volle- cellen huis is dat wel.

Bewijs? Kijk naar dikke vrouwen en je ziet dat ze minder rimpels hebben dan magere vrouwen. Die dikke vrouwen hebben een dikkere vetlaag onderaan waardoor de huid zo niet moet plooien maar die hebben ook een elastische huid door verbeterde hydratering. ( zweten veel meer bij warmte... )

conclusie: Zonnebank is het verschuiven van schoonheid van later naar vroeger. Doe je het veel heb je een egale huid en oog je mooier maar heb je later een minder egale huid en oog je ouder...

Overdrijf je niet wordt je wél mooier en later maar een héél klein beetje lelijker... of: het is een win-situatie als je niet overdrijft!

succes!

welke potten bedoel je?

OT: Bij mij is het wel apart. Ik ben voor het eerst dit jaar in mn leven onder de zonnebank gegaan (totaal zo'n 8x) en ondanks dat ik erg blond haar heb,een lichte huid en lichtblauwe ogen verbrand ik totaal niet maar echt bruin worden doe ik ook niet.

Het helpt goed tegen puistjes etc ja dus dat is ookwel fijn maar ik voel me soms toch ook wel weer slecht als ik eronder lig want het is gewoon echt te slecht ja dus ik denk dat ik maar gewoon ga genieten van de zon als ik bijvoorbeeld lekker aan het strand lig:)

elke week onder de zonnebank is niet goed.
1)je huid zal sneller verouderen en rimpels tonen
2)veel grotere kans op huidkanker

genoeg reden voor mij imo om ervan weg te blijven

Zonlicht bevat (onzichtbare) ultraviolette straling (UV), die voor meer dan 90% bestaat uit UV-A en voor de rest uit UV-B. Toch worden de meeste effecten op de huid, zoals verbranding, bruining, veroudering en huidkanker, veroorzaakt door UV-B. UV-B is dus niet alleen het meest effectief als je bruin wilt worden, maar ook het meest kankerverwekkend. Om die reden werden zonnebanken aanvankelijk uitgerust met stralingen die vooral veel UV-A bevatten.

UV-A stralen van de zonnebank doen ons weliswaar snel bruinen, maar de bruinteint is slechts kortstondig. Om hetzelfde resultaat te bereiken als bij echte zonnestralen zijn zeer hoge doses UV-A nodig. Bovendien verzwakt UV-straling het afweersysteem in de huid. Een verhoogde kans op huidkanker is een van de mogelijke gevolgen.

Ongecontroleerde cellen
Als huidcellen worden blootgesteld aan UV-straling kan er schade ontstaan in het erfelijk materiaal, het DNA. Afhankelijk van de aard van de schade kan een cel dood gaan, minder goed gaan functioneren of – meestal na een aantal tussenstappen – ontaarden in een cel die zich ongecontroleerd gaat delen. In dat laatste geval kan huidkanker ontstaan.

Gelukkig is het zo dat iedere cel tot op zekere hoogte het vermogen heeft om schade aan het DNA te herstellen. Maar omdat cellen die verantwoordelijk zijn voor het immuunsysteem in de huid (de zogenoemde Langerhanscellen) ook beschadigd raken wordt het immuunsysteem in de huid minder effectief.

Huidverdikking
Zoals gezegd bestonden zonnebanken voorheen hoofdzakelijk uit UV-A-stralingen. UV-A blijkt nu veel minder veilig dan lange tijd is gedacht. Verder heeft UV-A het nadeel dat het – in tegenstelling tot UV-B – nauwelijks helpt bij het opbouwen van huidverdikking. De nieuwe generatie zonnebanken zorgt wel voor een dikkere huid. Daarmee is de kans op verbranding in de zon kleiner geworden, net als het risico op huidkanker.

Toch blijft het raadzaam om het gebruik van de zonnebank zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Dus: niet te lang en niet te vaak. En het liefst helemaal niet!

M.e.

Wat is veel ?

Elke dag , 1 of 2 x per week onder de zonnebank

je vitamine d gehalte word er iets van verhoogd.Zonnebank geeft een kleine hoeveelheid uv-b af.

Ik vind dat de nadelen (klein risico huidkanker) opwegen tegen de voordelen (zelfzekerder, aangenaam, andere effecten).

gjgyj

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven