XXL Nutrition

Zonnebank aan te raden of wachten op de echte zon?

En zonnebrandcrème schijnt ook vaak kankerverwekkend te zijn, dus no thank you.
Daarnaast vind ik een 30% verhoogde kans op huidkanker vrij weinig. Stel dat je 0,1% kans hebt op huidkanker, dan heb je dus als je aan zonnebanken doet 0,13% kans op huidkanker. Nou wat mij betreft dubbel en dwars waard dus :p

En zonnebrandcrème schijnt ook vaak kankerverwekkend te zijn, dus no thank you.
Daarnaast vind ik een 30% verhoogde kans op huidkanker vrij weinig. Stel dat je 0,1% kans hebt op huidkanker, dan heb je dus als je aan zonnebanken doet 0,13% kans op huidkanker. Nou wat mij betreft dubbel en dwars waard dus :p

mja op je 30e er uit zien alsof je 40 bent lijkt me ook niet echt alles, overmatig sporten doet je er ook niet jonger uit zien.

mja op je 30e er uit zien alsof je 40 bent lijkt me ook niet echt alles, overmatig sporten doet je er ook niet jonger uit zien.
Ik vraag me af hoeveel ouder je er uit ziet als je af en toe naar de zonnebank gaat, puur om er niet bleek uit te zien. Heb geen vergelijkingsmateriaal :(

Fabels, feiten & tipsJouw vragenJouw vragen
Hier vind je de antwoorden

Lees meer

Fabel: de zonnebank is veiliger dan de zon
Feit: Als je jonger dan 30 bent en je gaat onder de zonnebank, dan verhoog je de kans op huidkanker met 30%.

Uit een recent onderzoek in 2009* is dit schokkende feit naar boven gekomen. Daarnaast hebben ze ook een andere dramatische bevinding gedaan: zonnebanken zijn een directe veroorzaker van kanker. In feite zijn ze zelfs zo gevaarlijk dat ze naar boven geschoven zijn op de lijst van kankerveroorzakende risico’s- waarmee ze net zo schadelijk bevonden zijn als arsenicum en mosterdgas.

Helaas is het zo dat ondanks deze bevindingen en eerdere waarschuwingen van de Wereld Gezondheidsorganisatie de zonnebank nog steeds immens populair is onder jongeren. In sommige staten van de Verenigde Staten zijn zelfs nog meer zonnebanken dan Mc Donald’s restaurants! In Groot Brittannië is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen in hun twintiger jaren een melanoom. Dit is schokkend, omdat huidkanker normaal gesproken vooral voorkomt bij 75- plussers.

Zonnebanken geven ultraviolette straling af, wat huid- en oogkanker kan veroorzaken. Ultraviolette straling is nooit gezond, ongeacht of het nu van de zonnebank komt of van de zon zelf.

Dit betekent niet dat je jezelf voortaan alleen nog maar onder een parasol kan verschuilen! Maar wees verstandig en bescherm je zelf door Welcome Matte SPF15 of Brighten Up SPF15 vanaf vandaag iedere dag te gaan dragen. Deze multifunctionele producten zorgen voor je dagelijkse hydratatie in combinatie met een o zo belangrijke SPF. En als je echt wil gaan voor een mooi bruin kleurtje, gebruik dan een zelfbruinende crème.

*online gepubliceerd in the medical journal Lancet Oncology by the International Agency for Research on Cancer in Lyon, the cancerarm van de Wereld Gezondheidsorganisatie.

---------- Post toegevoegd 9 April 2013 om 15:16 ----------

en dat allemaal voor een bruin kleurtje

Lijkt meer op een hele hoop wetenschappelijk gelul om een crème te verkopen :o

as zonsdad mooi weer dus wacht nou gewoon tot het weer warmer wordt en kunt gij genieten.

Ik vraag me af hoeveel ouder je er uit ziet als je af en toe naar de zonnebank gaat, puur om er niet bleek uit te zien. Heb geen vergelijkingsmateriaal :(
Levensstijl doet ook veel daarmee he. Voldoende slaap, niet roken, stress, hoe je je eigen huid verzorgd, ect

ik kreeg vandaag de vraag of ik op vakantie was geweest omdat me hoofd blijkbaar is verkleurd. het hoeft echt geen 30 graden buiten te zijn om te verkleuren.

Terug
Naar boven