XXL Nutrition

Zonnebank aan te raden of wachten op de echte zon?

Welles
Nietes
Welles

Goede discussie :rolleyes:

zonnebankje voor ondergrondje en als de zon gaat schijnen niet meer zonnebanken!

Nee hoor, gewoon hetzelfde kleurtje ;)

Ook onder de zonnebank neem je vitamine D op :)
Dat van vitamine D aanmaak is een fabeltje volgens de media.
Ze hadden het vrijdag in het 7 uur journaal over;dat de zonnebank door de lange winter enorm populair is.
Maar schadelijk voor de gezondheid is en dat het beruchte aanmaak van vitamine D een fabeltje is.
Heb nog geen research gedaan, maar op de media zou ik niet voort gaan ;)

Ze hadden het vrijdag in het 7 uur journaal over;dat de zonnebank door de lange winter enorm populair is.
Maar schadelijk voor de gezondheid is en dat het beruchte aanmaak van vitamine D een fabeltje is.

Toch maar even research doen dan :)

van australian gold bijv heb je geen gele kleur

Gewoon lekker gaan zonnebank tot er een beetje zon is:D

Daar heb ik ook iets van meegekregen, maar ik kan er nergens wat over vinden... Klinkt dus niet heel overtuigend

Voor vitamine D heb je weer een ander soort banken. Wat is dat ook alweer, infra-rood ofzo?

Eigenlijk is er geen verschil tussen zonnen in de zon en zonnen onder de zonnebank als het om risico's voor je lichaam gaat. Wat gevaarlijk is, is rood verbranden. Wanneer dat gebeurt kan het risico op huidkanker namelijk wel vergroten. In een professionele zonnestudio staan mensen die je kunnen adviseren over de zonnebank die jij het beste kunt kiezen, hoe lang je hieronder moet, en hoe je dit in de loop der tijd eventueel op kunt bouwen. Door verantwoord te zonnen kan het eigenlijk niet vóórkomen dat je rood verbrandt. In het geval van zonnen in de zon is dat heel anders. Jaarlijks verbranden duizenden mensen op het strand, bij het zwembad of in de tuin, omdat ze te lang in de zon blijven liggen.

Ben eens enorm verbrand op het strand, maar rood was het niet. De jeuk was de volgende dag en de dagen erna was ondragelijk, stond s'nachts en overdag meerdere malen onder een koude douche. Meer dan een week later ging het vervellen. Never again, ergste "pijn" die ik ooit heb gehad. Zon was toen ook op z'n sterkst, ben gewoon dom bezig geweest.

/dagboekje

Nee dat zei ik ook helemaal niet, maar je kunt aan die kop van Barbie zien dat het een zonnebank kleur is, net zoals je aan de kleur kunt zien of iemand de hele dag op het strand heeft liggen bakken.

ik denk niet dat je barbie daarbij als voorbeeld kunt nemen. beter pak je iemand zonder make up want die bruine kleur komt echt niet 100% van de zonnebank :roflol:

Nee dat komt inderdaad van de dagelijkse zon hier in NL, is gewoon een overdosis zonnebank.

Denk dat de uvb uva ratio anders is. ten nadele van jouw gezondheid. Want een lagere ratio (UVB/UVA) impliceert, kort door de bocht minder vit.D aanmaak en meer huidkanker. Met meer huidkanker bedoel ik dus meer huidkanker verwekkend, niet zaniken he.

Fabels, feiten & tipsJouw vragenJouw vragen
Hier vind je de antwoorden

Lees meer

Fabel: de zonnebank is veiliger dan de zon
Feit: Als je jonger dan 30 bent en je gaat onder de zonnebank, dan verhoog je de kans op huidkanker met 30%.

Uit een recent onderzoek in 2009* is dit schokkende feit naar boven gekomen. Daarnaast hebben ze ook een andere dramatische bevinding gedaan: zonnebanken zijn een directe veroorzaker van kanker. In feite zijn ze zelfs zo gevaarlijk dat ze naar boven geschoven zijn op de lijst van kankerveroorzakende risico’s- waarmee ze net zo schadelijk bevonden zijn als arsenicum en mosterdgas.

Helaas is het zo dat ondanks deze bevindingen en eerdere waarschuwingen van de Wereld Gezondheidsorganisatie de zonnebank nog steeds immens populair is onder jongeren. In sommige staten van de Verenigde Staten zijn zelfs nog meer zonnebanken dan Mc Donald’s restaurants! In Groot Brittannië is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen in hun twintiger jaren een melanoom. Dit is schokkend, omdat huidkanker normaal gesproken vooral voorkomt bij 75- plussers.

Zonnebanken geven ultraviolette straling af, wat huid- en oogkanker kan veroorzaken. Ultraviolette straling is nooit gezond, ongeacht of het nu van de zonnebank komt of van de zon zelf.

Dit betekent niet dat je jezelf voortaan alleen nog maar onder een parasol kan verschuilen! Maar wees verstandig en bescherm je zelf door Welcome Matte SPF15 of Brighten Up SPF15 vanaf vandaag iedere dag te gaan dragen. Deze multifunctionele producten zorgen voor je dagelijkse hydratatie in combinatie met een o zo belangrijke SPF. En als je echt wil gaan voor een mooi bruin kleurtje, gebruik dan een zelfbruinende crème.

*online gepubliceerd in the medical journal Lancet Oncology by the International Agency for Research on Cancer in Lyon, the cancerarm van de Wereld Gezondheidsorganisatie.

---------- Post toegevoegd 9 April 2013 om 15:16 ----------

en dat allemaal voor een bruin kleurtje

Als je jonger dan 30 bent en je gaat onder de zonnebank, dan verhoog je de kans op huidkanker met 30%

sure buddy op het einde geven ze ook aan welke producten je daartegen beschermen zodat je die kan kopen natuurlijk. --> ****outtahere

Terug
Naar boven