De enige reden dat honden het 'afleggen' tegen agressieve katten is dat honden simpelweg rationeler zijn. Een hond heeft simpelweg geen zin in een klauw in zijn neus en is te imponeren met agressie en standvastigheid. Ofwel, honden zijn intelligenter, maken rationelere beslissingen. No way, dat er ooit een hond (ik heb het dan niet over honden die wat bouw betreft op cavia's en ratten lijken uiteraard) is gestorven aan de agressie van een boze huiskater terwijl vica versa geen discussie behoeft.
Overigens ben ik een kattenliefhebber en heb vrij weinig met honden. Verder denk ik dat de voorbeelden van angstige honden en onoverwinnelijke zwanen de uitzonderingen zijn, incidenten waarop je geen generalisaties kan maken. Een tijdje terug was er een semi-onderzoeksprogramma op ik dacht de VPRO waarin ze de slagkracht van de zwaan hebben getest, de conclusie was dat een zwaan niet in staat is om volwassen mensen echte schade aan te brengen, hooguit wat broze bejaarde botten en onvolgroeide peuterarmpjes.
---------- Toegevoegd om 11:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:59 ----------
Gelul, spannende borreltafelverhalen van jagers. Sowieso al niet het meest intelligente volk dat je kan bedenken. Als er al iets waar is van die anekdote is het juist zo'n incident die zo schaars is dat het zijn eigen weg gaat leiden, juist zo krachtig omdat het een uitzondering op de regel is.