XXL Nutrition

Zwaar arbeidswerk en spiergroei?

Bezoekers in dit topic

Fysiek zwaar werk gaat altijd ten koste van wat je in de sportschool aankunt. Zo niet, dan train je niet hard genoeg.
 
Fysiek zwaar werk gaat altijd ten koste van wat je in de sportschool aankunt. Zo niet, dan train je niet hard genoeg.

Toen 78kg op 10 a 11% .Na benen kon ik 3 dagen niet normaal meer stappen.

Na triceps kon ik niet meer met de fiets rijden.

denk wel dat ik hard genoeg trainde
 
Toen 78kg op 10 a 11% .Na benen kon ik 3 dagen niet normaal meer stappen.

Na triceps kon ik niet meer met de fiets rijden.

denk wel dat ik hard genoeg trainde
Maar daar spreek je je toch wat tegen. Als je na een zware beentraining 3 dagen niet normaal kan stappen, heb je toch veel minder zin om trappen op te lopen met een zwaar gewicht in je nek of om een ganse dag op je poten te staan. Die dagen zijn toch veel moeilijker dan de dagen wanneer je benen fris en uitgerust zijn. Ik ken dat probleem ook van triceps trainen en fietsen. De dag erna gaat dat wel maar de dag zelf kan ik na een zware tricepstraining ook niet fietsen omdat ik niet op mijn armen kan steunen.
 
Maar daar spreek je je toch wat tegen. Als je na een zware beentraining 3 dagen niet normaal kan stappen, heb je toch veel minder zin om trappen op te lopen met een zwaar gewicht in je nek of om een ganse dag op je poten te staan. Die dagen zijn toch veel moeilijker dan de dagen wanneer je benen fris en uitgerust zijn. Ik ken dat probleem ook van triceps trainen en fietsen. De dag erna gaat dat wel maar de dag zelf kan ik na een zware tricepstraining ook niet fietsen omdat ik niet op mijn armen kan steunen.

Gaat dat niet zo makkelijk tuurlijk. Maar het werk zal gedaan zijn. Hier doen ze zo precies of trainen en zwaar werk zijn niet te combineren.
 
Ik denk dat ieder daar anders in is gewoon.... Ik train 4 per week en wandel de rest van de week misschien 30 minuten per dag.. Maar ik ben echt wel hartstikke moe van de 4keer per week dat ik train gewoon.... Maar als ik TS was zou ik een 2 daags kracht schema nemen..... Dat lijkt mij voor mij zelf de enig werkende optie als ik fysiek werk zou moeten doen. Anders zou het me gewoonweg niet lukken en zou ik veel te vermoeid moeten werken
 
Ga toevallig nu net weer naar school, en heb echt vele male meer spierpijn en ook langer. Maar dit is misschien ook te verwijten aan dat ik nu gewoon een berg energie over heb na een dagje school en dus veel langer/zwaarder train.
Hiervoor fulltime gewerkt als verhuizer, en het was echt tering druk ( aantrekkende huizen markt, te weinig personeel etc etc) werkte gem 50 uur in de week maar met uitschieters naar 60+ zo nu en dan. Wisselde wel elke dag van hoe zwaar een klus was natuurlijk. Maar over het algemeen is het wel echt fysiek zwaar werk. In ieder geval geen tekort aan beweging. :p
Gewoon 3 keer per week volgens een split schema getraind. Merkte overigens wel dat mijn lichaam pas echt in het weekend ging herstellen en dus dan ook de pijntjes kwamen.
Tips zijn wel maak een goed voedingsschema ( dit is 3 kwart van het werk bij afvallen ). Voordeel bij jouw baan is wel dat als je goed op je eten let je echt heel snel kunt afvallen.
Ik zou zeggen ga eerst een paar weken werken en eten volgens je voedingsschema. Kan je lichaam even wennen aan je baan. En erna begin je heel rustig aan met opbouwen van je trainen. Zo heb ik dat destijds ook gedaan.
Begin met 1 keer in de week halfuurtje. Week erop 2 keer halfuur. Keer daarop ga je 3 keer en de opvolgende weken voeg je alsmaar oefeningen toe tot dat je het gewenste niveau hebt en dan kan je gaan beginnen met elke week wat zwaarder trainen. En tegen die tijd snap je het grapje wel en leer je zelf wat je aan kan en goed voelt ;)
Je kan natuurlijk gelijk volop 3 keer anderhalf uur gaan, als je dit fysiek aan kan, helemaal prima. Maar luister wel goed naar je lichaam. Je wilt niet bij je nieuwe baas het eerste jaar al de ziekte wet in ;)

Overigens is fysiek zwaar werk en krachttraining echt prima te doen! Je lichaam moet er alleen langzaam aan wennen. En bij de 1 gaat dit sneller dan bij de ander. Nogmaals luister gewoon goed naar je lichaam. Spierpijn is niet erg, vooral niet na een benen training. Maar je kan je lichaam wel over belasten en die signalen komen pas later.
 
Tis maar wat jij spiermassa noemt.En bijdragen aan spiermassa noemt.

Dat is in mijn ogen wrs anders dan in de uwe. Zal het iets doen tov mensen die op een bureautje zitten ja. Maar een wat ik deftige fysiek noem,neen.

Veel mensen gekend (waaronder ik) die zwaar werk hadden en pas massa zijn beginnen aanmaken toen ze begonnen trainen.

Wil die olievatenversleurende niet trainende beesten wel eens zien dan.

Op zich mee eens. Ik denk echter wel dat het mogelijk is om bepaalde spiergroepen te ontwikkelen met zwaar werk. Mijn vader heeft bijvoorbeeld absoluut geen indrukwekkend fysiek. Hij weegt nog geen 70 kg op 1,77. Desondanks heeft hij hele grote onderarmen en dikke handen. Veel groter dan de mijne. Terwijl ik een pak zwaarder en iets langer ben. Zijn grip is ook echt sterk. Zeker voor iemand die niet aan krachttraining doet.

Ik vermoed dat dit komt omdat je met sommige zware beroepen wel veel dingen vast moet pakken. Vaak ook voorwerpen die onhandig zijn om vast te pakken. Denk aan stenen, boomstammen, dikke takken, dikke buizen, oud ijzer etc. Ik vermoed dat dat genoeg stimulans is voor je onderarmen om toch te groeien.

Dat gezegd hebbende: het zal geen effectieve aanpak zijn :p
 
Kan ook genetisch vastgelegd zijn.
Ik ben in Februari ook met fysiek zwaar werk begonnen. Heb de eerste maand dan ook helemaal niet getraind. Leek me beter. En nog kijk ik het nu pér dag aan of het verstandig is om te gaan trainen.
Voeding en rust moeten op orde zijn om het te kunnen combineren is mijn mening.
 
Er is ook een verschil tussen kracht en spiermassa. Kracht vloeit voort uit spiermassa maar ook voor een (groot) deel uit hoe je hersens je spieren aan kunnen sturen. Ik heb ooit ergens gelezen een gemiddeld mens (dus niet per se een bodybuilder) puur op zijn spiermassa gebaseerd, rustig in staat zou moeten zijn een auto op te tillen, maar omdat je hersens maar voor een bepaald % echt je spieren kunnen aansturen, de meeste mensen hier nooit in staat toe zijn. Zo zijn er ook situaties geweest waarin een (ongetraind) persoon in een auto ongeluk ineens een auto op weet te tillen, omdat z'n dochtertje eronder ligt. Terwijl die persoon datzelfde gewicht in de sportschool waarschijnlijk niet eens 1 cm omhoog zou kunnen krijgen. Heeft te maken met adrenaline (of een andere stof) die in noodsituaties dat deel van je hersenen activeert dat je anders niet gebruikt (artikel zou ik op moeten zoeken). Dat verklaart ook dat je bijvoorbeeld als beginner ook vrij grote gains kunt zonder daadwerkelijk echt veel spiermassa aan te zetten, omdat je ook voor een deel je hersens traint beter je spieren aan te grijpen. Waarschijnlijk is het zo dat mensen die van kinds af aan zwaar werk verrichten, hun hersens ook meer ontwikkelen om hun lichaam op de juiste wijze te gebruiken, en dus ook vaak enorm sterk zijn zonder daadwerkelijk significant veel spiermassa te hebben.
 
Geachte Jaap, dankje voor uw snelle reactie.
Ik ben een endomorph type, ik kom door koolhydraten heel snel aan.
Maar ik zal uw advies ten harte nemen.

Kent u een programma of website waar ik mijn eigen eten kan samenstellen en uitrekenen?
dit is onzin, maar als je hier zo van overtuigd bent is de oplossing toch heel simpel? Als je minder kolhydraten gaat eten ga je prima afvallen. Goodluck!
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Er is ook een verschil tussen kracht en spiermassa. Kracht vloeit voort uit spiermassa maar ook voor een (groot) deel uit hoe je hersens je spieren aan kunnen sturen. Ik heb ooit ergens gelezen een gemiddeld mens (dus niet per se een bodybuilder) puur op zijn spiermassa gebaseerd, rustig in staat zou moeten zijn een auto op te tillen, maar omdat je hersens maar voor een bepaald % echt je spieren kunnen aansturen, de meeste mensen hier nooit in staat toe zijn. Zo zijn er ook situaties geweest waarin een (ongetraind) persoon in een auto ongeluk ineens een auto op weet te tillen, omdat z'n dochtertje eronder ligt. Terwijl die persoon datzelfde gewicht in de sportschool waarschijnlijk niet eens 1 cm omhoog zou kunnen krijgen. Heeft te maken met adrenaline (of een andere stof) die in noodsituaties dat deel van je hersenen activeert dat je anders niet gebruikt (artikel zou ik op moeten zoeken). Dat verklaart ook dat je bijvoorbeeld als beginner ook vrij grote gains kunt zonder daadwerkelijk echt veel spiermassa aan te zetten, omdat je ook voor een deel je hersens traint beter je spieren aan te grijpen. Waarschijnlijk is het zo dat mensen die van kinds af aan zwaar werk verrichten, hun hersens ook meer ontwikkelen om hun lichaam op de juiste wijze te gebruiken, en dus ook vaak enorm sterk zijn zonder daadwerkelijk significant veel spiermassa te hebben.


Dit vind ik wel heel interessant. Heb je bronnen?
 
Dit vind ik wel heel interessant. Heb je bronnen?

Zoeken op "verband kracht en spiermassa" op google krijg je genoeg studies die aantonen dat kracht voortvloeit uit een combinatie van pure spiermassa (spiervezels) en de know-how van je hersenen/centraal zenuwstelsel om die spiervezels daadwerkelijk aan te sturen. Spiermassa ontwikkel je door training & goede voeding, het gebruik van je hersenen/centraal zenuwstelsel door training. Even kortweg wat 'simpele' links uitgezocht (jip & janneke bronnen, but it provides the message):

"
Door training activeer je meer spiervezels
Tijdens een oefening gebruik je vaak nog niet eens de helft van de spiervezels. Je lichaam gebruikt niet alle spiervezels omdat het zo gebouwd is om een bepaalde reserve te hebben tijdens noodsituaties. Door krachttraining leer je het lichaam om meer spiervezels te mobiliseren (gebruiken). In de aanhechtingen van je spieren zitten kleine golgi orgaantjes. Deze sensoren geven aan hoeveel spanning er op een spier staat. Hoe meer kracht die kleine orgaantjes bespeuren, des te meer worden de spiervezels aangesproken om bij te springen en de kracht op te vangen. Als je een aantal weken traint werkt dit mechanisme steeds beter. Je wordt dus sterker door meer spieren te gebruiken."


Wat zijn de verschillen tussen kracht en spiermassa? - Fitness Magazine 24 ® - Alles over Fitness, Voeding & Afvallen


Als je me specifiek vraagt naar de voorbeelden die ik noemde raad ik je aan om op hysterical strength te zoeken, en vanuit Wikipedia de bronnenlijst te hanteren (dus niet simpelweg overnemen wat er op wikipedia staat, maar kijken naar de academische bronnen waaraan gerefeerd wordt).

Hysterical strength - Wikipedia

Wat quotes:

"

When adrenaline is released by the adrenal medulla -- an interior region of the adrenal glands, which are located just above your kidneys -- it allows blood to flow more easily to your muscles. This means that more oxygen is carried to your muscles by the extra blood, which allows your muscles to function at elevated levels. Skeletal muscles -- those attached to bones by tendons -- are activated by electrical impulses from the nervous system. When they're stimulated, muscles contract, meaning they shorten and tighten. This is what happens when you lift an object, run or throw a punch. Adrenaline also facilitates the conversion of the body's fuel source (glycogen) into its fuel (glucose). This carbohydrate gives energy to muscles, and a sudden burst of glucose also allows muscles to strengthen further.

So does that mean it's possible to perform superhuman feats of strength? The evidence is frustratingly thin here -- but there's one example of our muscles' amazing capabilities that may point to the possibility of hysterical strength, and that's what happens when our bodies are shocked with electricity. You've heard of people being thrown across rooms by shocks, or their hands clamping down on live wires so hard they can't be loosed? It's not the current that causes it, but our muscles' reaction to the current. If nothing else, it demonstrates the potential for muscle use that's not normally available to us."
 
Ben tien jaar dakdekker geweest, hielp me zeker in het droog blijven. Ook goed luisteren naar je lichaam is heel belangrijk, dit kwa overbelasting.

Met werken alleen verbruikte ik zelf al 3400 calorieën, dat wil zeggen dat ik op een dag zo'n 4200 calorieën naar binnen werkte om te groeien.

Nu een kantoorbaan sinds kort, merk dat ik veel efficiënter kan trainen en eten. Ook mijn blessures zijn nu ook goed als verdwenen.

Dat zijn dingen waar je aan moet denken als je zwaar werk hebt.
 
ik heb vaak lange en zware werkdagen,

conclusie :scheelt heel wat kracht en energie bij de training s' avonds,

blijf hangen op 125kg bw en meer massa gainen gaat per gram lijkt het wel :mad:
 
Een vriend van mij doet al jaren bestraten en heeft nog nooit een sportschool van binnen gezien
Maar die heeft toch een paar flinke armen en flinke biceps en met zijn schouders is ook niks mis
 
Een vriend van mij doet al jaren bestraten en heeft nog nooit een sportschool van binnen gezien
Maar die heeft toch een paar flinke armen en flinke biceps en met zijn schouders is ook niks mis

Ik ken veel mensen die in den bouw werken en bijna geen enkele heeft ne goeie fysiek erdoor opgebouwd.
 
Hij werkt niet in de bouw sleep de hele dag met tegels
Is kurk droog en vreet vaak slecht van frituur en shoarma zaak en toch droog en flinke armen
Doet verder 0,0 sport
 
Hij werkt niet in de bouw sleep de hele dag met tegels
Is kurk droog en vreet vaak slecht van frituur en shoarma zaak en toch droog en flinke armen
Doet verder 0,0 sport

Foto's anders is het niet gebeurd...
 
Redelijk toch nog nooit gesport

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven