Fitness Seller

Zwaar werk

Sorry, wat ze doen dat zwaar is.

In dat filmpje bijvoorbeeld staan 4 vd 5 toe te kijken terwijl nummer 5 lichtjes met een hand materiaal dat door een kraan getild wordt op z'n plek leid. Nummer 6 in de kraan heeft het ook niet zo zwaar denk ik. Het bukken leek nog het zwaarste, als je zo letterlijk elke kruising van elke stalen buis moet vastmaken.

Vroeg mij dus af wat er zwaar aan was. Vergeleken met stratenmaker of verhuizer bijvoorbeeld die duidelijk continu zwaar bezig zijn.

Stratenmakers en verhuizers zijn ook niet continu zwaar bezig ;)

Het zwaarste werk dat ik ooit heb gedaan, was onbetaald maar ook van onbetaalbare waarde; ouderschap :o

Chris, moet je eigenlijk ook je eigen kamertje opruimen of doet mama dat ook voor je?

Weet iemand al een normaal antwoord te geven op wat een ijzervlechter nou doet?
Waarom wil je dat weten, wil je het werk bagatelliseren of wil je ook ijzervlechter worden, of zoek je weer iets om de dag mee door te komen nu je log stil is ?
oa de vlechtmatten moet je handmatig leggen(tenminste vroeger) en de banaantjes moet je ook handmatig plaatsen. Je grootste vriend is goed passende handschoenen, vlechtdraad en goede kopkniptang/vlechttang. Vroeger moesten we alles met de hand maken behalve vlecht matten, oa support liggers, en wapeningskorven zijn nu kant en klaar, en grote worden met kraan gelegd/gezet. dit zal allemaal te maken hebben met ARBO regels

Waarom wil je dat weten, wil je het werk bagatelliseren of wil je ook ijzervlechter worden, of zoek je weer iets om de dag mee door te komen nu je log stil is ?
Ik heb de vreemde eigenschap dat ik nog wel eens benieuwd ben naar dingen die ik toevallig niet ken. Straten leggen, stijgers bouwen, en verhuizen heb ik wel een beeld van, maar dit nooit zo gezien.

Hiervan vroeg ik mij ook wel eens af of ik dit allemaal zelf zou kunnen bij het bouwen van een huis.

oa de vlechtmatten moet je handmatig leggen(tenminste vroeger) en de banaantjes moet je ook handmatig plaatsen. Je grootste vriend is goed passende handschoenen, vlechtdraad en goede kopkniptang/vlechttang. Vroeger moesten we alles met de hand maken behalve vlecht matten, oa support liggers, en wapeningskorven zijn nu kant en klaar, en grote worden met kraan gelegd/gezet. dit zal allemaal te maken hebben met ARBO regels
En het beton gieten en gladstrijken hoort er ook bij?

Vroeg mij dus af wat er zwaar aan was. Vergeleken met stratenmaker of verhuizer bijvoorbeeld die duidelijk continu zwaar bezig zijn.
Ook kan het werk van stratenmaker niet als zwaar worden gezien. oa grote pleinen worden machinaal gelegd. maar als je bij een woning terras etc aanlegt gebeurt dat handmatig op de knieën.
(vaak ook niet meer als vroeger, maar goed) ga maar eens een uur achter zoń trilplaat staan, of puzzeltje leggen met stenen, allemaal met de hand oppakken, vaak koude stenen....

In woningbouw is tegenwoordig alles bijna pre-fab.(uit fabriek, kant en klara)

Kalkzandsteen wordt met takel gestapeld, alleen Ytong-panelen worden handmatig gesteld. maar je kunt al kant en klaren wanden kopen tegenwoordig, daar legt men dan de vloerdelen bovenop met hijskraan. dak net zo. komt grote trailer met je dakdelen en dat scharniert zo open en wordt dan geplaatst met hijskraan. voor en achtergevel net zo. alleen nog handmatig pannen leggen

Het feit dat hun lichaam bij een jaar of 50 afgeschreven is?!

Dat is met niet zwaar maar gevaarlijk werk ook.
Hij wilt het gewoon weten/er meer over leren.
Beetje jammer dat je dan gelijk zo reageert, ook je eerdere kut opmerking over z'n moeder. Doe ff normaal zuurpruim.

Het zwaarste werk dat ik ooit heb gedaan, was onbetaald maar ook van onbetaalbare waarde; ouderschap :o
Voor jou kan ik me dat goed voorstellen
Dat is met niet zwaar maar gevaarlijk werk ook.
Hij wilt het gewoon weten/er meer over leren.
Beetje jammer dat je dan gelijk zo reageert, ook je eerdere kut opmerking over z'n moeder. Doe ff normaal zuurpruim.
Ruik eerst aan je eigen pruim voor je begint te schelden.

Moest bij dit topic hieraan denken, na1 minuut. Ze heeft best een punt

Voor jou kan ik me dat goed voorstellen

Ruik eerst aan je eigen pruim voor je begint te schelden.

Niet iedereen heeft zwaar werk gedaan nee, maar waarom is dat slecht? Beetje afkeer naar mensen die geen zware beroepen hebben of wat?

En schelden..? Als je zuurpruim al schelden vindt dan is het wel duidelijk dat je niet van de bouw komt :roflol:

Verhuizer was ik nog vergeten. Maargoed was maar 4 weken want dit was als taakstraf. Dat was ook zwaar. Maar een soort krachtsport. Knallen. Uitpuffen. Knallen. Uitpuffen. En dan weer lekker in de cabine met elkaar naar de volgende stop. Samen met de post de enige beroepen waar ik mij ooit man tussen de mannen heb gevoeld. Soms mis ik dat wel eens. Is er een probleem. Wordt dat direct benoemt. Soms iets te hard. En vervolgens wel weer lunchen met elkaar. Nu zit ik tussen bijna allemaal vrouwen. Als daar iets is, moet het eerst een week ondergronds worden gevoeld. Of in kleine kamertjes hoor je het gefluisterd. En ik ben dan vaak als open boek een enge boze man die bepalend is voor de sfeer. Maargoed ik sprak laatst een man in de zorg die de poep en pies grappen in de bouw zat was en de scheten niet meer kon waarderen. Maar hij deelde ook met mij dat het wel meer lachen is.

Edit: beetje pappa vertelt. Maar de chauffeur van de vrachtauto was een redelijke nette oudere man. Ik was net 18. Eind van m’n taakstraf eindelijk durven vragen wat hij op z’n kerfstok had. Die had de verkrachter van z’n dochter binnen de familie heel bewust en net hard genoeg bewerkt met een honkbalknuppel. Zat z’n straf uit als een vakantiebaantje. Met een beter gevoel. ‘Hij is niet dood maar wel op m’n gemak ff alles gebroken wat er kan breken’. Andere bijrijder: ‘je verdient een lintje’.

Laatst bewerkt:
Antennebouwer (dus masten bouwen en antennes in hijsen)

Zwaarste werkdag die ik ooit heb gehad was als verhuizer. Hadden 3 zware klussen die dag op een zeer warme zomerse dag.

De laatste klus was bij de bloemengracht, Amsterdam centrum. Dame had een dikke penthouse gekocht en wij moesten parket naar boven brengen met z'n 2tjes.

Het probleem? De lift was stuk en zij woonde op de 4e verdieping. Tientallen keren naar boven en beneden met 2 pakken parket per keer door een smal trappenhuis. Kwas helemaal fucked up na die klus. Heb na die dag ook ontslag genomen. Was de druppel.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven