Fitness Seller

Zwakke benchpress

KillTheNoise

Cool Novice
Waardering
13
Lengte
1m95
Massa
93kg
Hey iedereen, ik kom hier even een vraag stellen met betrekking tot mijn benchpress, hij is namelijk nogal zwak vergeleken met de andere compounds. Ik cut momenteel en doe dit in combinatie met 5x5 SL, zit momenteel in week 4 en mijn Bench Press zit nu al 2 weken rond de 40-45kg.
Ik maak totaal geen progressie op de benchpress terwijl mijn Barbell Row op 45kg zit en mijn 1RM deadlift op 110kg.
Kan dit komen doordat ik cut en dus op deze manier geen progressie maak? of is er een andere reden voor, naar mijn mening is mijn vorm wel goed.

Mvg

Hey iedereen, ik kom hier even een vraag stellen met betrekking tot mijn benchpress, hij is namelijk nogal zwak vergeleken met de andere compounds. Ik cut momenteel en doe dit in combinatie met 5x5 SL, zit momenteel in week 4 en mijn Bench Press zit nu al 2 weken rond de 40-45kg.
Ik maak totaal geen progressie op de benchpress terwijl mijn Barbell Row op 45kg zit en mijn 1RM deadlift op 110kg.
Kan dit komen doordat ik cut en dus op deze manier geen progressie maak? of is er een andere reden voor, naar mijn mening is mijn vorm wel goed.

Mvg

Een 1RM van 40-45 kg op de bench press, verhoudt zich prima tot een deadlift 1RM van 110

Dat je barbell row hier gelijk aan is, komt waarschijnlijk omdat je de row beweging niet zo strict/volledig uitvoert als jij wel denkt en als nodig is om dit goed te kunnen vergelijken.

Kortom, waarschijnlijk helemaal niets om je zorgen over te maken!

• Topic Starter Topic Starter
Benchpress is niet een 1RM van 40-45kg, ik doe dit 5x5 volgens Stronglifts, vind dit alsnog erg weinig en kan ook niet elke keer weer gewicht toevoegen.

Mag ik vragen waarom je kiest voor Stronglifts 5x5 in een cut? Met een calorisch tekort ga je jezelf in de vingers snijden als je per training je gewicht wilt verhogen.

• Topic Starter Topic Starter
@Kevin95 Op het forum gelezen en ook op de site staat dat Stronglifts 5x5 gecombineerd kan worden met een cut. Misschien achteraf toch niet de beste beslissing.. Weet jij een schema wat wel goed is in de cut? Het liefst 3 dagen per week.

stronglifts type training heeft mij veel gebracht in de cut. Bulk is ideaal ofcourse. Gewoon resetten en aan je form werken. Op een duur break je wel door je plateau.

Wat mij goed helpt:
1e setje gewoon 5 reps, maximaal gewicht.
2e set: 10% gewicht eraf en 6 reps,
3e set: weer 10% gewicht eraf en 8 reps.
Als je de 2e en 3e set goed kon uitvoeren, verhoog je bij de 2e en 3e set het gewicht.
Als je de 2e en 3e set met het iets hogere gewicht goed kan uitvoeren, dan pas gewicht bij je 1e set.

Benchpress is niet een 1RM van 40-45kg, ik doe dit 5x5 volgens Stronglifts, vind dit alsnog erg weinig en kan ook niet elke keer weer gewicht toevoegen.

Dan is het nog minder reden om je daar zorgen over te maken.

Dat JIJ het weinig vindt kan ik ergens wel begrijpen.
Absoluut gezien is die 40-45kg natuurlijk weinig, helemaal als je dit vergelijkt met lieden die dit 2-3 keer zo zwaar doen. Buiten dat zijn veel mensen erg gericht op bench press getallen (soms bijna obsessief) en dan is het eigenlijk nooit genoeg......
Wellicht dien je -enigszins overspannen- verwachtingen bij te stellen? ;)

Nogmaals, als jij met bovengenoemde gewicht meerdere sets van 5 kunt doen dan is dit -relatief gezien- redelijk sterk ten opzichte van een 1RM van 110 op de deadlift.
Dat je niet altijd en iedere keer gewicht kan toevoegen is geen drama, maar vrij normaal. Af en toe een reset naar een lichter gewicht kan goed helpen om vastlopen te voorkomen.

Tel je de stang bij het gewicht op of zijn de gewichten excl. stang?

Je kunt 5x5 prima doen in een cut. Ik ben er nu ook mee bezig en zit dicht tegen het breken van mijn plateaus aan terwijl ik nog niet heel veel moeite heb met mijn trainingen.

Gewoon door gaan en je breekt er vanzelf doorheen. Als je op je plateau zit, 10% eraf en weer door met 5x5. Lukt dat niet kun je ook eens proberen 20% eraf te halen, maar zou dat niet zomaar doen als 10% voldoende is. Je lichaam moet wennen aan het opbouwen van de kracht per training.

Zodra je vastloopt op 5x5 in de cut kan je ook doorgaan op 3x5 en nog iets verder door trekken. Dan deload en weer 5x5.

SS is prima in de cut.

Ik vind 5x5 sl alsnog fucking terrible in de cut en zal dit nooit aanraden :roflol:

75+ reps squat per week met enorm veel progressive overload en dan ook nogeens onderrugbelasting (barbell row/squat/deadlift en military press ook enigszins)

Elk programma is kut in de cut, want je gaat hoe dan ook stagneren in je progressie. btw 5x5 op 40-50kg bench vs 1rep 100kg deadlift is gewoon normaal. bovendien is 2 weken vastzitten echt een luxe probleem, als ik elke 2 weken 2,5kg zou pakken op mijn bench dan stijg ik 65kg in een jaar en 130kg in 2 jaar.

mijn advies: Rustaaagh aan, niks aan de hand. in de cut zorgen dat je niet te veel ACHTERUIT gaat is het belangrijkst. zodra je weer gaat bulken knal je door plateua's heen.

Ik doe in de cut hetzelfde schema als in de bulk. Alleen af en toe eens een setje minder of reps niet halen. Of op het einde een isolatieoefening minder oid. Stronglifts is nu natuurlijk wel een schema dat 'vraagt' elke keer te verhogen wat sowieso al moeilijker is in een cut. Ik zou me er niet druk om maken in de cut, zolang je maar niet (te veel) achteruit gaat in gewicht op je oefeningen.

75+ reps squat per week met enorm veel progressive overload en dan ook nogeens onderrugbelasting (barbell row/squat/deadlift en military press ook enigszins)
Mentaal en ook wel mate van conditie, welke trainbaar is. Ik deed tijdens grootste gedeelte van de cut (-500 kcal) gewoon daily max. Dat is elke dag maxen op twee compounds ( sq en nog een pull of press), en daarna paar andere oefeningen.

Niks mis met stronglifts in de cut. Zeker als beginner word je zo heus wel sterker ondanks dat je onder je onderhoud zit.

Tijdens het cutten gaat het vaak sowiso wat moeizamer, maar je bench ligt in verhouding tot je deadlift niet achter. Focus je wel goed op je form? Is deze wel in orde?

Terug
Naar boven