AndroidHealthClinic

Zwartwit-approach m.b.t. bodybuilding

dus voor squatten ,deadlift ,bor e.d heb je geen vaardigheid nodig ?

en om je doelen te bereiken (op vlak van trainingsprincipes , voedingsleer en kuurschema's)heb je geen inzicht nodig ?

Nee voor een deadlift of een squat heb je zeker geen vaardigheid nodig. Een beetje techniek en oefening maar dan nog zijn het vrij eenvoudige bewegingen. Zeker vergeleken met voetbal. Je kunt binnen afzienbare tijd "perfect" leren squatten, maar goed met een bal overweg kunnen, is iets dat oneindig geoefend dient te worden en dan nog steeds is "perfectie" daarin slechts voor een enkeling weggelegd.

Bovendien is voetbal een teamsport en heb je ook daadwerkelijk een tegenstander. Dus binnen het spel heeft iedere speler inzicht nodig. Ook dat is bij bodybuilding niet het geval. Trainingsprincipes en voedingsleer (wellicht ook kuurschema's) komen daar bij voetbal nog bij en zijn doorgaans een kwestie van kennis en niet van inzicht.

Dus nee... je kunt een sport waarbij een bepaalde prestatie geleverd moet worden, niet op een zinnige wijze vergelijken met een "sport" die in feite niets meer dan beautycontest is.

Nee voor een deadlift of een squat heb je zeker geen vaardigheid nodig. Een beetje techniek en oefening maar dan nog zijn het vrij eenvoudige bewegingen. Zeker vergeleken met voetbal. Je kunt binnen afzienbare tijd "perfect" leren squatten, maar goed met een bal overweg kunnen, is iets dat oneindig geoefend dient te worden en dan nog steeds is "perfectie" daarin slechts voor een enkeling weggelegd.

Bovendien is voetbal een teamsport en heb je ook daadwerkelijk een tegenstander. Dus binnen het spel heeft iedere speler inzicht nodig. Ook dat is bij bodybuilding niet het geval. Trainingsprincipes en voedingsleer (wellicht ook kuurschema's) komen daar bij voetbal nog bij en zijn doorgaans een kwestie van kennis en niet van inzicht.

Dus nee... je kunt een sport waarbij een bepaalde prestatie geleverd moet worden, niet op een zinnige wijze vergelijken met een "sport" die in feite niets meer dan beautycontest is.

dus iedereen kan na wat training zomaar de Mr Olympia worden

want daarvoor hoef je genetisch niet perfect te zijn en heb je geen tegenstanders

en dus voor iedereen weggelegd ?

(goed om te weten want ik kan toevallig nog wel even een paar ton gebruiken)

ik heb trouwens een beter forum voor je gevonden

[Link niet meer beschikbaar]

dus iedereen kan na wat training zomaar de Mr Olympia worden

want daarvoor hoef je genetisch niet perfect te zijn en heb je geen tegenstanders

en dus voor iedereen weggelegd ?

(goed om te weten want ik kan toevallig nog wel even een paar ton gebruiken)

ik heb trouwens een beter forum voor je gevonden

[Link niet meer beschikbaar]

Het gaat helemaal niet over Mr. Olympia of genetische aanleg voor bb (Waarvan ik het bestaan overigens nergens ontkend heb). Het gaat erom dat je de vergelijking met voetbal niet kunt maken om redenen die ik reeds heb uitgelegd.

• Topic Starter Topic Starter
als er animo voor is wil ik wel een lange post maken waarin ik het verschil uitleg tussen motor anagrams/motor units en neuroplasticity + de relevantie in sport t.o.v. bodybuilding want pren heeft wel gelijk maar kan zo te zien z'n statement niet verdedigen/uitleggen

tsja ,van wie wil je leren voetballen

a : iemand die 15 jaar prof is geweest in de eredivisie

b : iemand die veel boeken over voetbal heeft gelezen

c : van niemand , aanleren door alles zelf uit te proberen , trial &error

Ik kies uiteraard voor a, b én c!

Alles heeft z'n doel. Veel van de mensen die voedingsadvies geven over afvallen 'en claimen dat mealtiming niet belangrijk is vergeten een ander deel.
Spierbehoud is ook belangrijk als je afvalt.
En dat dingen mogelijk zijn hoeft nog niet te betekenen dat ze optimaal zijn...

als er animo voor is wil ik wel een lange post maken waarin ik het verschil uitleg tussen motor anagrams/motor units en neuroplasticity + de relevantie in sport t.o.v. bodybuilding want pren heeft wel gelijk maar kan zo te zien z'n statement niet verdedigen/uitleggen

Graag! Ik Mis idd de kennis om uit te leggen hoe die materie precies in elkaar zit. Zou er graag meer over weten!

dan graag ook in Jip en Janneke taal voor de ito's onder ons

Bodybuilding is een beautycontest en geen sport. Wat je in de sportschool doet is sport maar op zo'n podium je mossels flexen heeft niks met sport te maken

Je hebt de theoretische, wetenschappelijke kant. Daarna heb je de praktische zijde met ook heel veel ervaring...
Gebruik je gezond verstand en combineer beide.
Galen gast soms ook heftig en denigrerend te keer vanwege zijn grote theoretische kennis maar je hebt de praktische ervaring even hard nodig. ( dit is geen aanval ;) )

Niemand heeft 100% gelijk.
Klopt, niemand behalve ik.

dat is te hoog gegrepen voor mij :treuren:

ik ben volgens de DBB richtlijnen laag opgeleid = MTS

en werk voor 500,00 netto per week (= fooi voor de gemiddelde DBB'r)

en ik rijd een SUV uit 2003 (dan kun je nog beter op de fiets gaan of heel ver van je bestemming af parkeren zodat niemand het ziet )

maar nu OT,

ik heb al heel lang van alles uitgeprobeerd en de grootste grap van alles is

dat het werkelijk geen drol uitmaakt ,

het werkt allemaal een beetje voor een korte periode en over een vol jaar trainen

gezien maakt het nog geen gram spiermassa verschil

Laatst bewerkt:
maar nu OT,

ik heb al heel lang van alles uitgeprobeerd en de grootste grap van alles is

dat het werkelijk geen drol uitmaakt ,

het werkt allemaal een beetje voor een korte periode en over een vol jaar trainen

gezien maakt het nog geen gram spiermassa verschil

ik denk zelf eigenlijk eerder dat er allerlei dingen zijn die je op verschillende manieren/goed/fout/effectief kunt doen op individueel niveau die wel degelijk worthwhile verschil maken. Maar als je globaler gaat kijken en genetics (en evt annabollen) gaan meespelen dan verdwijnen die redelijk naar de achtergrond, want de (sad) reality is toch wel een beetje dat die twee dingen in een hobby als bodybuilding/krachtsport gigantisch belangrijk zijn. Dat zou ook prima verklaren waarom het ook op top niveau in bb/krachtsport gewoon nog barst van de mensen die de raarste shit doen in training.

Je potentieel benaderen vereist waarschijnlijk wel degelijk een doordachte/slimme aanpak, maar jouw potentieel kan prima iemand anders zn 'een jaartje af en toe rondklooien in de gym uit verveling' zijn :roflol:.

Ik vind alles omtrent training en voeding nog steeds reuze interessant verder

Terug
Naar boven