Fitness Seller

zwemmen

Bezoekers in dit topic

FR010

Cool Novice
Lid geworden
30 jun 2013
Berichten
78
Waardering
0
Lengte
1m84
Massa
80kg
Vetpercentage
10%
Ik heb geen idee waar ik dit zou moeten posten..

Maar ik ben bezig aan een opleiding om uiteindelijk marinier te kunnen worden, alleen ik kan niet heel goed zwemmen, heb A diploma en verder niets, al zegt dit weinig natuurlijk. Ik kan wel gewoon baantjes trekken etc, maar ik zwem veel slomer als anderen en ik ben sneller moe, ik zwem meer op uithoudingsvermogen als op techniek, maar gelukkig heb ik een goeie conditie, want met bijv hardlopen ben ik weer een van de snelste. Aangezien ik zeer gemotiveerd ben om marinier te worden heb ik besloten om elke maandagavond voor mezelf te gaan zwemmen.
Is er hier iemand die tips heeft om m'n zwemvaardigheid te trainen?
Ik weet niet precies waar ik naartoe moet werken, maar het zou al veel helpen als ik sneller word + meer op techniek ga zwemmen als op uithoudingsvermorgen.
Ik weet wel een paar dingen, voor deze opleiding moet je bijv. een pop opduiken, iemand uit het water kunnen redden en hem zwemmend vasthouden etc.
Lijkt dus een beetje op reddingszwemmen.

Dat was het wel zo'n beetje :p
 
Dat soort tests bestaan meestal uit:

8 baantjes van 25mtr in kleding of overal binnen 5 minuten.
17mtr onderwater.
Iets opduiken van de bodem.
Zwemmen met een drenkeling, 2 banen 4 verschillende vervoersgrepen.
Nog wat losse banen verschillende technieken.
 
Laatst bewerkt:
Dat soort tests bestaan meestal uit:

8 baantjes van 25mtr in kleding of overal binnen 5 minuten.
17mtr onderwater.
Iets opduiken van de bodem.
Zwemmen met een drenkeling, 2 banen 4 verschillende vervoersgrepen.
Nog wat losse banen verschillende technieken.

Dit + met wapen zwemmen zonder dat deze het water aanraakt
 
Thanks!

weet iig nu een beetje waar ik naartoe moet werken :)
 
Thanks!

weet iig nu een beetje waar ik naartoe moet werken :)

met één keer per week te zwemmen heb ik er geen goed oog op... zwemmen is vooral aanvoelen en ik raad mijn "cliënten" aan om minstens 3 keer te gaan zwemmen willen ze progressie maken op vlak van techniek. Uithouding bij zwemmen stijgt het snelste bij een goede techniek, niet door veel cardio werk te doen.
 
de meeste verbetering (ook qua snelheid en uithoudingsvermogen) liggen op het gebied van techniek.
Sluit je aan bij een vereniging (recreatief) leg de trainer je doel uit. Vaak trainen de recreanten 1 of 2 x per week dus dat zou mooi uitkomen met je schema. Zelf weet je de technieken minder, ik zou echt een ervaren zwemmer of trainer benaderen!
Succes in ieder geval.
 
met één keer per week te zwemmen heb ik er geen goed oog op... zwemmen is vooral aanvoelen en ik raad mijn "cliënten" aan om minstens 3 keer te gaan zwemmen willen ze progressie maken op vlak van techniek. Uithouding bij zwemmen stijgt het snelste bij een goede techniek, niet door veel cardio werk te doen.

Hmm duidelijk, jammer dat ik eigenlijk te weinig tijd heb om 3x p/w te zwemmen, ivm school/werk/sportschool + het feit dat 't dichtstbijzijnde zwembad 15km verderop is..
Ik kijk het eerst een tijdje aan en als ik echt geen verbetering zie zal ik toch echt vaker moeten gaan.
Thanks iig

---------- Toegevoegd om 22:03 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:01 ----------

de meeste verbetering (ook qua snelheid en uithoudingsvermogen) liggen op het gebied van techniek.
Sluit je aan bij een vereniging (recreatief) leg de trainer je doel uit. Vaak trainen de recreanten 1 of 2 x per week dus dat zou mooi uitkomen met je schema. Zelf weet je de technieken minder, ik zou echt een ervaren zwemmer of trainer benaderen!
Succes in ieder geval.

Ty,

Ik zal eerst een tijdje aankijken of ik verbetering zie, is dit niet zo zal ik indd zwemles o.i.d moeten nemen.
Het is trouwens ook weer niet zo erg dat ik als een hond zwem, maar sowieso kan ik wel verbetering gebruiken :p
 
Beter vraag je tips aan de badjuf ouwe marinier, die lopen er niet voor niets rond.
 
er is wel een verschil tussen zwemles en zwemtraining he!
Als je alle slagen (ok, vlinderslag hoeft nog niet, maar schoolslag, borstcrawl en rugcrawl) redelijk beheerst ben je bij een trainer waarschijnlijk beter af.
 
Uithoudingsvermogen daar kan je jezelf nog wel op trainen, maar op techniek...tja dat wordt lastig.
Als je niet naar een vereniging toe kan, wat ik je ook aanraad,kijk dan of iemand je kan helpen.
Kost je waarschijnlijk wel geld, maar kijk of er een trainer is die bv 1 keer per week je training wilt geven. Soort van personal zwemtraining.


Al doe je het maar 1 keer per week of per 2 weken.
Het lijkt me de investering waard.

Daarbij kan je een goede conditie hebben, maar als je techniek bagger is kost het je echt veel verspilde energie en kan je echt na 4 banen kapot zijn.

Kijk desnoods op YouTube, daar staan ook genoeg filmpjes op.

Succes!!!
 
Sinds ik zwem maak ik de gains van mijn leven.
 
Is diploma à eigenlijk voldoende ? Zit er nu aan te denken, moet je niet ook B hebben?

Over die conditie, tja dat zegt weinig.
Je hebt bv voor hardlopen een goede conditie, maar dat brengt je met zwemmen nog nergens:o.

Ken iemand die onlangs ook de keuring gedaan heeft, en diegene is zo sterk als een beer, was fysiek daar de sterkste.....maar had met het zwemmen ook eventjes moeite.

Denk aan baan onderwater, pop opduiken en hop weer terug etc.
Ik weet niet hoe lang je nog hebt voor de keuring, maar ga flink aan de bak!!

Eerst die techniek in orde krijgen, kan je zo wel oefeningen geven daarvoor, maar het is makkelijker als iemand het voordoet en je corrigeerd.

Succes
 
Maar je traint toch op de opleiding ook lijkt me? Je doet eerst een toets met die 8 baantjes in kleding (5min), pop duiken en 17 meter onderwater. De rest komt allemaal later. Die vervoersgrepen en die bevrijdingstechnieken krijg je denk ik les in toch?
 
voor die bevrijdingstechnieken kun je ook altijd eens een (gratis) proefles bij bevrijdingszwemmen meepikken...die zijn het lastigst niet. De techniek om de 200 meter een beetje op fatsoenlijke tijd door te komen kost waarschijnlijk meer energie.
 
De technieken leer je met de opleiding, maar met de keuring zal je toch een zwemtest af moeten leggen en moeten halen.

Ik weet niet of je de zwemtest mag compenseren.
De fysieke test moet je gewoon halen, daar mag je niets compenseren, maar zwemtest weet ik niet.

Zou dus toch aan de bak gaan, die 200 mtr red je wel, maar daarna moet je nog meer doen, niet zo handig als je dan al op bent, aangezien het onderwater zwemmen etc veel lastiger gaat worden.
 
er zit wel een timecap op die 200 m toch? voor een ervaren zwemmer geen probleem, maar met slechts een A-diploma....weet ik niet of dat zo haalbaar is.

Datzelfde geldt voor onderwaterzwemmen, 17 m is niet heel veel, maar heb je 10 jaar geleden voor je A-diploma de toenmalige 7,5 meter gehaald is het ineens een ander perspectief. Ook daarvoor zijn enkele makkelijke technieken die zorgen dat je met dezelfde inspanning veel verder komt (en ja, de schoolslag die je met onderwaterzwemmen gebruikt is een andere dan die je bovenwater gebruikt ;))

En wat Dopey zegt: daarna moet je nog meer...

heel veel succes in ieder geval.
 
200mtr in 5min is het zwaarst, de rest wat daarna komt lukt je wel als je normaal fit bent. Je verkijkt je er heel makkelijk op wat voor verschil je kleding of overal maakt.
 
Maar je traint toch op de opleiding ook lijkt me? Je doet eerst een toets met die 8 baantjes in kleding (5min), pop duiken en 17 meter onderwater. De rest komt allemaal later. Die vervoersgrepen en die bevrijdingstechnieken krijg je denk ik les in toch?

Op deze opleiding die ik nu doe hebben we nog maar een keer gezwommen, slaat eigenlijk nergens op als je toch een beetje moet kunnen zwemmen..
Laatst wel aan m'n mentor van me school ernaar gevraagd en die zei dat het goed zou komen en dat we zeker nog een paar keer gaan zwemmen, maar daar geloof ik niet zoveel van dus ben zelf maar begonnen.

---------- Toegevoegd om 15:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:45 ----------

Zwemmen is voor verkoelende homo's - Leberecht

dan zal jij vast ook wel zwemmen :p

---------- Toegevoegd om 15:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:47 ----------

er zit wel een timecap op die 200 m toch? voor een ervaren zwemmer geen probleem, maar met slechts een A-diploma....weet ik niet of dat zo haalbaar is.

Datzelfde geldt voor onderwaterzwemmen, 17 m is niet heel veel, maar heb je 10 jaar geleden voor je A-diploma de toenmalige 7,5 meter gehaald is het ineens een ander perspectief. Ook daarvoor zijn enkele makkelijke technieken die zorgen dat je met dezelfde inspanning veel verder komt (en ja, de schoolslag die je met onderwaterzwemmen gebruikt is een andere dan die je bovenwater gebruikt ;))

En wat Dopey zegt: daarna moet je nog meer...

heel veel succes in ieder geval.

Ben maandag voor de 1e x begonnen met zwemmen en die 17 meter kom ik wel voorbij onder water..
voor die 200m staat een tijd van 5 minuten voor dacht ik maar dan wel met overall aan, dat zwemt wel een stuk zwaarder.

---------- Toegevoegd om 15:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:55 ----------

De technieken leer je met de opleiding, maar met de keuring zal je toch een zwemtest af moeten leggen en moeten halen.

Ik weet niet of je de zwemtest mag compenseren.
De fysieke test moet je gewoon halen, daar mag je niets compenseren, maar zwemtest weet ik niet.

Zou dus toch aan de bak gaan, die 200 mtr red je wel, maar daarna moet je nog meer doen, niet zo handig als je dan al op bent, aangezien het onderwater zwemmen etc veel lastiger gaat worden.

Ty, uiteindelijk zal ik hem vast wel halen, als ik nu start met trainen aangezien ik nog een jaar de tijd heb, wat ik ook zeker zal doen.
Ik weet sowieso al van verschillende personen die ik heb gesproken dat er genoeg mensen zoals mij zijn die bij de mariniers zitten erg op uithoudingsvermogen zwemmen, alleen ik wil het mezelf zo makkelijk mogelijk maken :D

---------- Toegevoegd om 16:01 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:59 ----------

Is diploma à eigenlijk voldoende ? Zit er nu aan te denken, moet je niet ook B hebben?

Over die conditie, tja dat zegt weinig.
Je hebt bv voor hardlopen een goede conditie, maar dat brengt je met zwemmen nog nergens:o.

Ken iemand die onlangs ook de keuring gedaan heeft, en diegene is zo sterk als een beer, was fysiek daar de sterkste.....maar had met het zwemmen ook eventjes moeite.

Denk aan baan onderwater, pop opduiken en hop weer terug etc.
Ik weet niet hoe lang je nog hebt voor de keuring, maar ga flink aan de bak!!

Eerst die techniek in orde krijgen, kan je zo wel oefeningen geven daarvoor, maar het is makkelijker als iemand het voordoet en je corrigeerd.

Succes

A is voldoende, er zijn zelfs mensen zonder zwemdiploma die het halen.
Heb nog een jaar, zal hem ongeveer rond deze tijd volgend jaar hebben.
Thanks voor je reactie :)
 
Top je hebt nog een jaar!! Dat is mooi, dan gaat het je vast lukken.

200 mtr in 5 minuten, tja ik zwem hem zelf nu in 3 min, maar met overal aan is het echt een ander verhaal, dan kan het best nog een pittige uitdaging worden.
Dan is het geen makkie.

Ik zeg met kleren aan het zwembad in, zo trainde wij ook jarenlang, gewoon een flink trainingsprogramma maar trek een extra shirt en broek aan. Dan wen je er al vast aan.

Nog ff een tip, onder water zwem je idd een hele andere slag schoolslag dan de normale schoolslag, misschien wel handig als iemand je die bij kan brengen.
Om je long inhoud te vergroten zou je iedere training bv 4 of 6 keer zover mogelijk onder water kunnen zwemmen. Zo deden wij dat altijd met trainingen.
Afzetten, zover mogelijk onder water , eenmaal boven water doorzwelgen naar het einde van de baan. Daar pak je bv 20 seconden rust en herhaal je het weer.
Iedere keer probeer je zover mogelijk te komen.
Je zal merken dat je steeds verder komt.

Ga ook , als het kan, trainen in een 25 mtr bad, dan heb je door de korte baan net even wat meer rust tussen de banen, voor beginners is een 50 mtr baan en behoorlijk einde, zeker als ze op techniek zwemmen.

Voor vragen, stuur maar pb.

Succes
 
Back
Naar boven