@inspirasn,
Zeer zeer nette progressie en idd zeer veel kracht voor je bodyweight.
Kan je wat meer vertellen over hoe je trainingschema (full/split dagen per week) en je eetschema/supplementen eruit zien?
Gr
Bedankt! Ik heb vrij lang een 4 day split schema aangehouden waarbij ik op maandag bijvoorbeeld chest/triceps train, dinsdag rug/biceps, woensdag shoulders- arms- abs, donderdag full legday, en vrijdag dan weer dag 1 herhaal, zaterdag dag 2 herhaal, enzovoorts met af en toe een dag rust er tussen.
Als je wilt kun je hier een kopietje gratis downloaden waarin staat welke oefeningen/aantal sets en reps:
Free Program | John Yeh
Ieder lichaamstype is anders natuurlijk maar ik ben van mening dat velen de oefeningen in dit schema wel kunnen toepassen. Persoonlijk train ik vrij lang per trainingssessie en overdrijf ik niet met het aantal oefeningen dat erin staat beschreven. Ik doe meestal zelfs 5-7 verschillende borst of rug oefeningen per training of ik nou aan het bulken of cutten ben. Sommigen kunnen dit volhouden, anderen niet, maar je kunt ook natuurlijk een aantal oefeningen eruit knippen als je tijd beperkt is.
Momenteel hou ik nog steeds het 4 day split principe aan en sport ik gemiddeld zo'n 5-7 keer per week. Hiermee krijgt mijn lichaam net genoeg rust om de dag erna andere spiergroepen te pakken met maximale energie. (Bijvoorbeeld dat het niet verstandig is om de dag voor borstdag schouders te gaan trainen).
Ik pak niet meer precies de zelfde oefeningen als in dat schema maar houdt ik wel de compounds en grote oefeningen aan, en besluit ik hier en daar op welke achterliggende spiergroepen ik meer focus wil leggen. Ik probeer ook steeds vaker andere, nieuwe oefeningen uit als ik die tegen kom en wissel dingen soms af voor een extra prikkeling.
Wat betreft supplementen gebruik ik momenteel alleen nog maar creatine. Heb nu een pot met dagelijkse amino pillen omdat ik die gekregen heb van iemand, maar gebruik dat normaal niet als standaard supplement.
Voorheen veel whey shakes gebruikt, en ook weight gainers omdat ik vooral vroeger een hard gainer was (en eigenlijk nog steeds wel ben). Momenteel ook geen whey, omdat ik het niet perse nodig vindt. Je kunt eigenlijk de meeste dingen al uit de juiste voeding halen en vind ik dat whey shakes grotendeels marketing is. Maar wel een prima toevoeging op je normale voeding als je er geld voor over hebt.
Eetschema heb ik niet. Ook tel ik persoonlijk niet mijn calorieen of macros. Maar over de jaren heen heb ik wel een bepaald gevoel bij mezelf gekregen van wat ik wel en niet moet eten, en kan ik het zonder calorieen te tellen wel inschatten hoeveel maaltijden ik nodig heb wil ik aan komen, en hoeveel maaltijden gedurende een cut. Tijdens een bulk zoals nu probeer ik mezelf gewoon zo veel mogelijk vol te proppen 5-6 maaltijden per dag, al lukt dat mij niet iedere dag en eet ik er soms maar 2-3. Dus ik eet gewoon wat ik normaal eet + nog een extra paar hapjes/maaltijden erbij om extra aan te komen. En tijdens een cut verban ik alle suikers en verminder ik dat naar 2-3 maaltijden per dag, en soms zelfs naar 1-2 maaltijden per dag als ik tegen de single digit body fat aan zit, en echt wil shredden. Dan eet ik vaak ook crackers ipv brood, en verminder ik mijn carbs inname.
Wel heb ik ook een half jaartje 3 keer per week intensief geboxed, met de andere 4 dagen gewone fitness training. Soms ook na het boxen nog even naar de gym (voornamelijk voor cardio). In die periode heb ik eigenlijk alles gegeten wat mijn hartje begeert, van junkfood tot aan dagelijkse roti rollen, snoep, cake, burgerking, kfc, noem maar op. En ik bleef gewoon rond de 8% lichaams vet hangen voor ongeveer een jaar omdat ik zoveel verbrand dagelijks.