AndroidHealthClinic

10-20 jaar je leven verkorten door AAS?

Op het moment je echt een kwaal krijgt wat je kan relateren aan a.s. gebruik zal je jezelf echt een rund vinden denk ik. Ik wel tenminste. Dan denk je voor wat heb ik het nou gedaan...
Alleen als je in de spiegel kijkt zal je daar allemaal niet aan denken.

Wil toch even onderstrepen dat het een behoorlijk pijnlijk en confronterende conclusie is als je dat zo voor jezelf hebt beredeneerd, en dat het best knap is als je dat kan accepteren en daarin eerlijk naar jezelf kan zijn. In de meeste gevallen heb je namelijk te maken met struisvogelgedrag. Overigens doet dit geen afbreuk aan dat ik ook wel degelijk geloof dat een hele hoop terug te leiden valt naar hoe de aard van het beestje is, en dat AAS nooit en te nimmer als primaire oorzaak kan worden aangemerkt. (maar ook daar verschillen soms de meningen over) Ik denk overigens dat die vriend van je wel in de categorie past van excessief/overmatig gebruik; zo lang/zo veel is eigenlijk alleen 'te rechtvaardigen' als je er echt wat mee hebt gedaan (weet niet of dit in zijn geval zo is). En dan nog.

Ik ben bewust van de dingen die ik doe en sta er volledig achter. Ik weet van me zelf ook dat ik verslaafd ben en het abuse net als de overige 99% van het aas forum. Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat we allemaal flinke abuser zijn en de meeste houden hun off periode niet eens vol. Ik heb van mn foute geleerd en de kans dat iemand je accepteert als gebruiker is gewoon erg klein, ik kan me niet echt voorstellen dat er een meisje is die zegt; hey ik steun je volledig met aas en ik zal er achter staan.

Het sport is leuk maar er zijn meerdere dingen in het leven en daar moeten we ook bewust van zijn en aandacht aan besteden, het is niet alleen trainen en aas.

Ik ben nog relatief jong, erg jong zelfs maar heb me wel bewust gemaakt van dit en ik prik ook 4x perjaar bloed om te kijken of alles nog wel oke is van binnen. Soms lees ik mn log terug en dan denk ik wat the f**k was ik mee bezig, (vreemdgaan, feestjes, etc).

En het aard van het beestje zal zo denk ik op een gegeven moment veranderen, als je zolang aan aas zit zal je je zelf niet meer herkennen en alleen dat alpha gedrag uitstralen waardoor je denkt dat dat je eigen gedrag is.

En het aard van het beestje zal zo denk ik op een gegeven moment veranderen, als je zolang aan aas zit zal je je zelf niet meer herkennen en alleen dat alpha gedrag uitstralen waardoor je denkt dat dat je eigen gedrag is.

Dit is allemaal erg subjectief, snap waar het vandaan komt, maar dit is absoluut niet van toepassing op iedereen. (spreek even uit eigen ervaring). Je kunt sommige dingen best generaliseren, maar met dit soort beweringen ga je toch een stapje te ver. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat iedereen op tren een roid rage krijgt en zichzelf niet kan beheersen.

Dit is allemaal erg subjectief, snap waar het vandaan komt, maar dit is absoluut niet van toepassing op iedereen. (spreek even uit eigen ervaring). Je kunt sommige dingen best generaliseren, maar met dit soort beweringen ga je toch een stapje te ver. Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat iedereen op tren een roid rage krijgt en zichzelf niet kan beheersen.

bedoel eigenlijk ermee te zeggen dat wanneer je 12 jaar lang on bent geweest dat je je eigen gedrag niet gaat herkennen, in het omgaan met mensen.

bedoel eigenlijk ermee te zeggen dat wanneer je 12 jaar lang on bent geweest dat je je eigen gedrag niet gaat herkennen, in het omgaan met mensen.

Zoiets hoeft niet altijd een negatief gegeven te zijn. Iemand die jarenlang extreem verlegen was en in een isolement leefde, vervolgens AAS ging gebruiken en uit zijn isolement kwam, sociaal werd en niet meer verlegen was.. Ik bedoel maar te zeggen, het zijn twee hele uitersten en het zegt maar weinig over ieder individu die AAS gebruikt.

ik : Elke duursporter heeft een vergroot hart. En deze vallen ook niet allemaal dood op 50-60 jarige leeftijd.
jij: Er zijn twee verschillende vormen van hartvergrooting. Vergroting door AAS is slecht, vergroting door sport is goed.

Ik nam aan dat jij antwoorde op mijn stelling dat de duursporters (triatleten, wielrenners, enz) ook niet doodvallen op 50-60 jarige leeftijd met Er zijn twee verschillende vormen van hartvergrooting. Vergroting door AAS is slecht, vergroting door sport is goed.

Die duursporters gebruiken ook AS en GH en hebben allemaal een vergroot hart door de intensieve duurtraingen/wedstrijden.

Vergroting door duursport is goed, dus je kan niet suggereren, zoals je in eerste instantie deed, dat een vergroot hart bij duursporters. Zoals je zegt ze "hebben allemaal een vergroot hart door de intensieve duurtraingen/wedstrijden." Nogmaals, dat is goed. Dat is een voorbeeld van goede vergroting. Daaruit kan je niet afleiden dat vergroting van het hart door AAS gebruik, wat een ander soort vergroting is, daarom niet slecht is. Dat zijn twee andere zaken.

Bovendien, werd er uit onderzoek naar atleten en hartvergroting geconcludeerd dat de vergroting van het hart door AAS significant was, maar nochtans binnen de 'normen', en geen vergroot risicio veroorzaakt. Toen heeft onderzoek van, ik geloof de Universiteit van Maastricht, dit onderzoek herhaald maar met recreatieve gebruikers, waaruit bleek dat de hartvergroting significant en buiten de 'normen' was. Hieruit kan je concluderen dat het slechte afgeschreven kan worden tegen het goede. De negatieve effecten van AAS op het hart kunnen gecompenseerd worden door positieve effecten van een gezonde levenstijl, en conditoneringstraining alsof je een professioneel atleet bent.

IEdereen op dit forum, waarvoor deze informatie relevant is, is geen duursporter, geen professioneel atleet, en dus zijn conclusies over duursporters niet van toepassing op 'ons'.

Zoiets hoeft niet altijd een negatief gegeven te zijn. Iemand die jarenlang extreem verlegen was en in een isolement leefde, vervolgens AAS ging gebruiken en uit zijn isolement kwam, sociaal werd en niet meer verlegen was.. Ik bedoel maar te zeggen, het zijn twee hele uitersten en het zegt maar weinig over ieder individu die AAS gebruikt.

daar zal je dan wel gelijk in hebben dat het niet altijd slecht hoeft te zijn. Denk dat je het toch wel met me eens bent dat aas je toch wel doet veranderen, maakt niet uit of het positief of negatief is, sommige worden klootzakken en sommigen worden juist erg lief. Dit zal met karakter en persoonlijkheid te maken hebben denk ik.

Ik val hier trouwens niemand aan of dergelijk, het ging me er meer om, om het verslaafdheid wat aas kan creeren. We zijn allen abusers en we zijn allen verslaafd dat is iets wat zeker is, de ene kan er beter mee omgaan als de ander.

daar zal je dan wel gelijk in hebben dat het niet altijd slecht hoeft te zijn. Denk dat je het toch wel met me eens bent dat aas je toch wel doet veranderen, maakt niet uit of het positief of negatief is, sommige worden klootzakken en sommigen worden juist erg lief. Dit zal met karakter en persoonlijkheid te maken hebben denk ik.

Ik val hier trouwens niemand aan of dergelijk, het ging me er meer om, om het verslaafdheid wat aas kan creeren. We zijn allen abusers en we zijn allen verslaafd dat is iets wat zeker is, de ene kan er beter mee omgaan als de ander.

Ik val jou ook niet aan :) Ik probeer alleen wat meer perspectief in de wirwar van meningen en aannames te brengen.

Ik val jou ook niet aan :) Ik probeer alleen wat meer perspectief in de wirwar van meningen en aannames te brengen.

ik begrijp zeker je punt bro, en hier is een forum voor gemaakt, al gaan we redelijk off topic.

Op de vraag of 1 aas kuurtje je leven 10 tot 20 jaar verkort; nee. Of B/C op langere termijnen slecht voor je is; JA, denk van wel. Al ken ik eigenlijk geen 1 gebruiker die een medische probleem heeft gehad. Zoals ik al aangaf 12-13jaar stevig b/c gedaan op flinke dossisen en geen 1 medische probleem. Wel mentale problemen maar dat is weer anders.

De arts destijds maakte de volgende stelling.
"Je hart kun je zien als een spier. Die groeit door intensieve vraag, net als andere spieren dat ook doen. Of je nu AAS gebruikt of niet. Je spieren groeien wel sneller door AAS gebruik, je hart dus ook. Zodra je de intensieve vraag laat afnemen of zelfs staakt, dan neemt de omvang van je hart weer af net als met je andere spieren. Gemiddeld is je hart na 50 dagen weer terug bij af. Het is dus niet zo dat je hart vergroot blijft als je stopt met sporten."
Over delen in het hart die permanent een verandering ondergaan puur door AAS gebruik sprak hij niet. Allicht was hem deze kennis niet voorhanden?
Het vermoeden dat AAS slecht zijn voor het hart zelf is er al ruim een halve eeuw, maar eind jaren 80 en begin jaren 90 kwam er ook veel echocardiografisch onderzoek die dit steeds meer leek te bevestigen. Dus nieuwe kennis is dit in principe niet. Zal geen cardioloog zijn geweest.

Hi Galen,

Is er ook iets bekend over hoe het het stijver worden van de hartwand zo veel mogelijk kan voorkomen? Iets waar gebruikers hun aanpak of supplementatie op kunnen afstemmen? Heb jij zelf ideeën hier over? Kan een hartwand weer soepeler worden? (Ik verwacht een antwoord als nee, gewoon geen AAS gebruiken, maar niet geschoten is altijd mis)
Mogelijk ACE-remmers, maar voor AAS in het bijzonder is er totaal geen onderzoek voor handen. Er zijn ook wat aanwijzingen dat verhoogde oxidatieve stress door AAS-gebruik het hart- en vaatstelsel aantast, maar of suppletie van anti-oxidanten hier effectief tegen helpt is wederom naar mijn weten helemaal niets over bekend. Het kan natuurlijk nooit kwaad om wat cardio toe te voegen aan je trainingsschema. Het zal de negatieve structurele veranderingen aan het hart door AAS niet verminderen, maar het zal waarschijnlijk wel gedeeltelijk compenseren voor enig functieverlies dat hieruit voortvloeit.

Laatst bewerkt:
Gast in mijn gym is 26 jaar. Door veel te kuren zijn ze nieren kapot. Moet nu 2x per week naar de nierdialyse tot er een transplantatie gedaan kan worden.

Wil nu ook kinderen maar dat zit er ook niet in doordat hij ook impotent geworden is.

Gewrichten ook overal slijtage.

En met dat lichaam moet hij nu nog oud worden.. Liever hij dan ik.

Gast in mijn gym is 26 jaar. Door veel te kuren zijn ze nieren kapot. Moet nu 2x per week naar de nierdialyse tot er een transplantatie gedaan kan worden.

Wil nu ook kinderen maar dat zit er ook niet in doordat hij ook impotent geworden is.

Gewrichten ook overal slijtage.

En met dat lichaam moet hij nu nog oud worden.. Liever hij dan ik.
Nu wil ik niet zeggen dat AAS niet slecht zijn voor de nieren, maar van wat erover bekend is duurt het echt vrij lang voordat je er uberhaupt iets van merkt, laat staan dat je dialyse nodig hebt. Als je dialyse nodig hebt is er bijna niks meer van je nieren over. Dat is eerder iets wat je ziet bij drugs- en pijnstillermisbruik op zo'n leeftijd. Hoe weet jij dat het door AAS-gebruik komt?

Nu wil ik niet zeggen dat AAS niet slecht zijn voor de nieren, maar van wat erover bekend is duurt het echt vrij lang voordat je er uberhaupt iets van merkt, laat staan dat je dialyse nodig hebt. Als je dialyse nodig hebt is er bijna niks meer van je nieren over. Dat is eerder iets wat je ziet bij drugs- en pijnstillermisbruik op zo'n leeftijd. Hoe weet jij dat het door AAS-gebruik komt?
de dokter zei dat het door de anaboeloes komt omdat anaboeloes

Omdat hij het zelf zei. Volgens mij was die gast ook constant on. En dit toch al zeker een jaar of 6.

Hoe hij er uit zag dat was niet van soms eens een kuurtje te doen en wss ook de kennis niet om het verantwoord te doen.

Hij leek me niet echt een druggebruiker en zijn vriendenkring ook niet.

de dokter zei dat het door de anaboeloes komt omdat anaboeloes
In de eerste gym waar ik trainde ging eenzelfde verhaal te ronde. Een jongen die z'n nieren helemaal kapot had gemaakt en hiervoor een transplantatie had gekregen. Alleen had die jongen creatine gebruikt.

Kuurtje hier en daar is al abuse.
Bbers gebruiken veel hogere dosissen dan therapeutische, dus valt het onder abuse.
Dan ken je site waarvan ik de link heb gepost blijkbaar niet.
De oprichter, William Llewellyn, probeert gebruikers op een juiste manier voor te lichten over hoe ze op de meest veilige manier AAS kunnen gebruiken.
Dat houdt in:

- Alleen bepaalde 'relatief veilige' type AAS
- Relatief lage maximale dosissen
- Kort durende kuren
- Genoeg rust tussen kuren
- Juiste voeding, training, rust en supplementen
- Voldoende cardio
- Algehele gezonde levensstijl

Wat dit allemaal inhoudt staat vermeld in zijn boeken en op de site.
Zolang je je aan die regels houdt, is er voor hem en mede-auteurs geen sprake van het 'abuse' van AAS.

Nu snap ik uiteraard dat objectief gezien al het AAS gebruik om prestaties te bevorderen als misbruik wordt gezien.
Maar dat is niet waar ze in het artikel op doelen.

Dan ken je site waarvan ik de link heb gepost blijkbaar niet.
De oprichter, William Llewellyn, probeert gebruikers op een juiste manier voor te lichten over hoe ze op de meest veilige manier AAS kunnen gebruiken.
Dat houdt in:

- Alleen bepaalde 'relatief veilige' type AAS
- Relatief lage maximale dosissen
- Kort durende kuren
- Genoeg rust tussen kuren
- Juiste voeding, training, rust en supplementen
- Voldoende cardio
- Algehele gezonde levensstijl

Wat dit allemaal inhoudt staat vermeld in zijn boeken en op de site.
Zolang je je aan die regels houdt, is er voor hem en mede-auteurs geen sprake van het 'abuse' van AAS.

Nu snap ik uiteraard dat objectief gezien al het AAS gebruik om prestaties te bevorderen als misbruik wordt gezien.
Maar dat is niet waar ze in het artikel op doelen.
Nu wil het toeval dat ik door William Llewellyn ook ben gevraagd om te schrijven voor anabolic.org, en dat ik toevalligerwijs ook schreef aan een artikel over het effect op het cardiovasculair systeem. Gebruik van AAS in situaties zonder medische indicatie IS misbruik. Alles wat wordt gebruikt om spiermassa op te bouwen binnen de context van bodybuilding IS misbruik.

Ik ben halverwege gestopt met schrijven van dat artikel overigens, omdat George Touliatos steeds meer ging schrijven voor die site en ik de kwaliteit van z'n artikelen echt bagger vind. Word ik liever niet mee geassocieerd.

Nu wil het toeval dat ik door William Llewellyn ook ben gevraagd om te schrijven voor anabolic.org, en dat ik toevalligerwijs ook schreef aan een artikel over het effect op het cardiovasculair systeem. Gebruik van AAS in situaties zonder medische indicatie IS misbruik. Alles wat wordt gebruikt om spiermassa op te bouwen binnen de context van bodybuilding IS misbruik.

Ik ben halverwege gestopt met schrijven van dat artikel overigens, omdat George Touliatos steeds meer ging schrijven voor die site en ik de kwaliteit van z'n artikelen echt bagger vind. Word ik liever niet mee geassocieerd.
Dat gebruik van AAS zonder medische indicatie misbruik is ben ik helemaal met je eens.
Maar dat is, als ik het artikel op de juiste manier lees natuurlijk, niet het type misbruik wat ze daarin bedoelen.
Dan zou je namelijk nooit meer over het misbruiken van AAS op een bodybuilding platform kunnen praten omdat elk gebruik van AAS misbruik is.

Meest veilige manier is commendable....maar wanneer je minimum 250 gr test in je reet steekt, ben je bezig met misbruik.

Het allerbelangrijkste is dat we concepten gebruiken die eenzelfde betekenis hebben.
Als jij op een website leest dat aas abuse ervoor zorgt dat je cholesterol daalt, dan geldt dat artikel voor u.
Tis best niet dat je eerder reageert van: "oh maar ik pak maar 500 mg test vr 12 weken, ik abuse het niet dus rzal wel goe komen van mn cholesterol"

"Abuse" is nogal streng gedefinieerd, dat is de standaard binnen middelenmisbruik. Als je de dsm 5 editie pakt vr middelendependency, dan zal minimum 1/3 van de benelux onder middelenmisbruik vallen :p

Ge hoeft nie zo zwaar te struikelen opt connotatie van abuse. Weet gwn dat het betekent dat je hogere dosis pakt dan normaal (veel hoger) en meerdere keren in je leven. Alle artikels dat je tegenkomt onder abuse is dus zeker relevant voor iedereen hier.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven