XXL Nutrition

15 kg massa in slechts 3 maanden (zonder steroïden)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik doe al heel wat jaren aan krachtsport/bodybuilding maar zoals dat wel eens gaat heb je periodes dat er zaken tussenkomen. Door allerlei toestanden heb ik zeker twee jaar niets meer gedaan aan sport. En dat beviel niet echt. Sinds 3 weken heb ik de draad weer opgepakt met een flink doel voor ogen.

Sinds ik niet meer sport ben ik meer dan 10 kg massa verloren. Twee jaar terug woog ik 99 kg (194 cm) en 3 weken geleden woog ik nog maar 88 kg, oeiiiiiii (dat doet pijn).
Omdat de kracht van de geest niet onderschat moet worden ben ik zeer positief ingesteld en ben ik er volledig van overtuigd dat ik in 3 maanden 15 kg massa kan toenemen. Daar ik een snelle stofwissling heb is dit zeker een uitdaging. Met een vriend van mij een weddenschap afgesloten, hij doet al jaren bodybuilding, en gelooft niet dat het me gaat lukken zonder steroïden.

Hoe ga ik het aanpakken?

Minimaal 4 maal per week trainen.
Schema A: Borst/Rug
Combinatie lijkt voor velen vreemd maar deze combinatie rekt mijn romp extreem op (wordt aan beide zijden getrokken, heerlijk).
Borst: benchpress-incline benchpress-dippen
Rug: lat pulldown-bentover barbell pull-chinups-cable row

Schema B: Biceps/Triceps/Onderarmen
Biceps: incline dumbbell curl-preacher curl-cabel curl-standing barbell curl
Triceps: standing tricep pushdown-french press-cable extension
Onderarmen: palms down barbell wrist curls-palms up barbell wrist curls

Schema C: Benen/Schouders
Schouders: arnold dumbbell press-dumbbell front raises -dumbbell side raises-shrugs
Benen: squad-leg extension-leg curl-calf raises-leg press

Mijn buik doe ik iedere bij de start van de training minimaal 200 situps

Nu is het uitgangspunt van mijn trainingen altijd de juiste houding te hanteren. Het aantal kilo's is daaraan ondergeschikt (geen ego training maar spiertraining). Uiteindelijk moeten de aantal kilo's natuurlijk toenemen maar alleen als ik deze volledig onder controle kan hanteren. Hierdoor is het mij gelukt goed spieren te isoleren en zo een lekkere pomp te krijgen. Dit gaat natuurlijk alleen maar als je volledig gefocust je spieren traint (mind to muscle).

Dan nog een zeer belangrijk onderdeel, de voeding:

Ik zorg ervoor dat ik iedere twee uur voeding tot mij neem. Deze maaltijden zijn niet groot daar je lichaam op dat moment ongeveer maar 50 gram koolhydraten en 50 gram eiwitten gebuikt voor spiergroei. Ik gebruik naast deze maaltijden een aantal supplementen: carb shakes/whey shakes/creatine/l-glutamine/bcaa/stikstof pillen/vitamine/visolie/sint janskruid/dextrose/xpand
Mijn dagelijkse energie inname zit op ongeveer 5000 kcal. Met een verhouding van 60% koolhydraten, 30% eiwitten en 10% vetten. Koolhydraten zijn bij mij hoog vanwege mijn snelle stofwisseling.

Ondertussen ben ik 3 weken aan het sporten en boek al goede progressie. Er komt alweer snel vorm in mijn lichaam en ben ongeveer 4 kg aangekomen. Deel daarvan zal vocht in de spieren zijn (creatine) en een beetje vet toename. Maar voornamelijk spiermassa, dit dankzij spiergeheugen van de jaren die ik voorheen heb getraind.

Iemand opmerkingen, tips om mijn doel te bereiken.
En de vraag of jullie van mening zijn dat dit gaat lukken in dit tijdsbestek zonder steroïden.

Edit: voor het eindresultaat check linkje http://forum.dutchbodybuilding.com/...der-stero-den-189801/index10.html#post3479341

Laatst bewerkt:
Clean bulken werkt niet voor een natural? Dressed Black, dat mag je me dan eens uitleggen.

Ga dan gewoon hoger in de vetten zitten, noten zijn dan prima bulkvoer.

Noten zijn niet slecht, maar ik weet wel ander voedsel om te bulken hoor. Het is als je de fout maakt te clean te eten dat je niet alles uit je training haalt. Van zodra je dat begrijpt en ook al eens wat minder clean voedsel eet zal je pas je volle potentieel halen.
Nogmaals, met uitzondering van een mesomorf type want die moeten uiteraard wel meer op hun voeding letten. De meeste mensen zijn echter ecto- of endomorf en kunnnen zich een dirty bulk wel veroorloven.

wel als beginner.
je lichaam krijgt dan opeens voor het eerst van zijn leven een anabole werking van de totaal andere en plotselinge hoeveelheid voeding die het lichaam binnenkrijgt. plus ook nog eens de krachttraining die erbij komt kijken. ;)
(een andere levensstyle dus)
je lichaam is dat niet gewend en als diegene op opeens (goed) begint te trainen + de juiste voeding binnenkrijgt is de groeisnelheid van spiermassa het hoogst.

weetje trouwens hoeveel spieren er in je lichaam zitten?
als je bijna al die spieren traint en aanspreekt zit je zo op de 5 kg vvm.

helemaal gelijk

omdat je ineens een ander patroon aanhoud, gaat je lichaam zich extra inzetten in de eerste periodes, waardoor je groei maximaal is

@ Mr Chick Ik had verwacht dat je met zoveel massa sterker zal zijn!

Heb je je bf al laten opmeten?

Netjes gedaan gast.

Je mag niet vergeten dat mc naturel is en geloof me je kan dat niet vergelijken met een gebruiker. Voor een naturel is zijn kracht best hoog vindt ik zelf. Als naturel is het steeds vechten om wat gewicht meer te pakken en het minste dat er scheelt op gelijk welk punt verlies je ook weer wat kracht of sta je stil. Op AS daarentegen pak je bij elke training meer, je kan dat dus niet vergelijken met de zware kleppers op dit forum die allen aan de middelen zitten.
Ik vindt dat mc het uitstekend doet voor een naturel en ik twijfel of ik in zijn geval zo snel vooruitgang zou kunnen maken.

• Topic Starter Topic Starter
Sorry dat ik je teleurstel. Maar kracht stats zegt niets, ben ook geen powerlifter. Maar volgens mij vergeet je dat ik pas 3 maanden weer bezig ben. De eerste week kreeg ik 50kg bench nauwelijks omhoog en ging ik met 60kg squat helemaal kapot. Heb deze waarden bijna verdubbeld in 3 maanden. Daarnaast moet je je lichaam de kans geven weer de juiste coordinatie te krijgen. Houding is heel belangrijk. Ik ga niet als een freak domweg kilo's omhoog slingeren zonder controle over het gewicht te houden.

Daarnaast heb ik de 80kg bench in 5 weken gehaald. Ik heb deze vanaf 30 nov. nooit meer gedaan (zie log). Drukte laatste incline 75kg dus ben wel benieuwd wat ik nu weer druk op bench.

De deadlift had ik nog nooit gedaan en ben ik sinds kort mee begonnen. Eerste weken 60kg getrokken, hoop deze week 120kg te trekken.
Heb je je bf al laten opmeten?
hehehe, vanavond ga ik sporten. hou je op de hoogte kerel.
thnx
Je mag niet vergeten dat mc naturel is en geloof me je kan dat niet vergelijken met een gebruiker. Voor een naturel is zijn kracht best hoog vindt ik zelf. Als naturel is het steeds vechten om wat gewicht meer te pakken en het minste dat er scheelt op gelijk welk punt verlies je ook weer wat kracht of sta je stil. Op AS daarentegen pak je bij elke training meer, je kan dat dus niet vergelijken met de zware kleppers op dit forum die allen aan de middelen zitten.
Ik vindt dat mc het uitstekend doet voor een naturel en ik twijfel of ik in zijn geval zo snel vooruitgang zou kunnen maken.
Thnx dressed, heb idd net voor de foto's 2 weken een zware polsblessure gehad en kon ik mijn bovenlichaam niet trainen.

Laatst bewerkt:
Dressed Black zei:
Waar heb ik geschreven dat je een vetpercentage van 30 % moet hebben?
Dat moet je gewoon in de gaten houden, de spiegel is daarin je leidraad. Je moet verder gaan met bulken tot je zelf merkt dat je teveel vet begint te krijgen en dan cut je gewoon, het is trouwens voor de meeste mensen veel gemakkelijker om af te vallen dan om bij te komen. Ben je een mesomorf (dus met de neiging om zeer snel dik te worden) dan moet je het uiteraard anders aanpakken.

Het gaat toch specifiek om de doelen van mc. chick!? Hij staat momenteel rond de 20%. Tel daar nog eens een maand of 4 bij aan dit tempo en de 30% is wel heel dichtbij ja!
Trouwens, ik denk dat de meeste mensen wel akkoord kunnen gaan dat dit vet% al kantje boord is voor een zelfrespecterende bb'er.

Trouwens het is bullshit dat je moet bulken totdat de spiegel aantoont dat je te vet bent. Je moet bulken en je vet% wekelijks controleren. Als je iedere maand 2% bijkomt ben je gewoon slecht bezig en moet je je kcal minderen. Sta je al op een hoog vet% maar heb je nog te weinig massa om te cutten, dan moet je cleanbulken, ecto/meso/whatever speelt daarbij geen rol.

Eiwitten worden imo enorm overschat. Je haalt echt al veel uit je normale voeding.

Het draaid om de koolhydraten en vetten want die geven je lichaam de energie om iets met die eiwitten te kunnen doen.
Noten bezitten maar weinig koolhydraten... begrijp me niet verkeerd noten zijn goed. Maar er hoort meer bij imo.

Eiwitten overschat, gekker moet het niet worden imo. Koolhydraten zijn overschat, eiwitten onderschat!

Energie nodig dmv kh'n en vetten om iets met die eiwitten te doen... dat mag je wel eens uitleggen, want daar klopt volgens mij niks van.

netjes gedaan man!

zit wel iets in, in de post van Indekay

Totaal niet akkoord met de post van Indekay hier wat boven.
1. De spiegel is wel degelijk je leidraad en om te bulken moet je wel degelijk ook vet aankomen. Je moet het juist niet te gek laten worden. Jij zegt dat 20 % vetpercentage een builder onwaardig is, maar denk jij echt dat de grote profs altijd met weinig vet rondlopen. Men mag ze echt niet zien als ze aan het bulken zijn hoor, dan lopen ze soms tientallen kilo's over hun wedstrijdgewicht. De meeste gevorderde builders lachen met een clean bulk geloof me maar. Ik heb in mijn sportief verleden verschillende toppers uit België tegengekomen waarvan ik liever geen namen noem, maar je zou ze kennen, en allen keken ze niet zo nauw naar clean of niet clean hoor.
2. Als je zo'n 1,5-2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eet dan zit je altijd goed, maar het zijn de carbs en de vetten (misschien nog belangrijker) die het verschil maken tussen een massieve builder en een beachboy.

Dat gesjodemieter van year round op 8% bulken werkt idd voor geen meter. Je moet gewoon vreten.

Eiwitten overschat, gekker moet het niet worden imo. Koolhydraten zijn overschat, eiwitten onderschat!

Energie nodig dmv kh'n en vetten om iets met die eiwitten te doen... dat mag je wel eens uitleggen, want daar klopt volgens mij niks van.
Mag jij mij vertellen waar jij vind dat er te weinig aandacht is voor eiwitten. Daar draaid het bij al die kwark eters alleen maar om (grapje omdat ik kwark niet te vreten vind ;))

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die hier het gebruik van koolhydraten aanmoedigen. Dressed en ik en misschien nog een handje vol meer gasten, maar als ik het verkeerd heb mag je me daar op wijzen.

Hoe denk jij dat spiermassa wordt aangemaakt dan? Een vraag aan jou dan. Denk je dat die eiwitten zichzelf omvormen tot aminozuren en daarna in spiermassa? Dat daar geen of nauwelijks energie bij te pas komt?
netjes gedaan man!

zit wel iets in, in de post van Indekay
Dat is het nou juist, jij en velen anderen hier.

Uit je normale voeding haal je echt genoeg eiwitten. Ik neem soms een whey/carb shake als aanvulling en toch ben ik behoorlijk gegroeid de laatste periode met focus om koolhydraten. Mogen jullie verklaren hoe dat kan?
Dat gesjodemieter van year round op 8% bulken werkt idd voor geen meter. Je moet gewoon vreten.
+1 kijk daar is nummer 3 al. Het worden er steeds meer :D

En als wij nou een stelletje vetblubbers zouden zijn met geen spieren dan hebben we geen recht op praten, maar volgens mij hebben we bewezen dat het kan.

Sorry dat ik je teleurstel. Maar kracht stats zegt niets, ben ook geen powerlifter. Maar volgens mij vergeet je dat ik pas 3 maanden weer bezig ben. De eerste week kreeg ik 50kg bench nauwelijks omhoog en ging ik met 60kg squat helemaal kapot. Heb deze waarden bijna verdubbeld in 3 maanden. Daarnaast moet je je lichaam de kans geven weer de juiste coordinatie te krijgen. Houding is heel belangrijk. Ik ga niet als een freak domweg kilo's omhoog slingeren zonder controle over het gewicht te houden.

het gaat om de uitvoering niet om de gewichten

Mag jij mij vertellen waar jij vind dat er te weinig aandacht is voor eiwitten. Daar draaid het bij al die kwark eters alleen maar om (grapje omdat ik kwark niet te vreten vind ;))

Volgens mij zijn er maar weinig mensen die hier het gebruik van koolhydraten aanmoedigen. Dressed en ik en misschien nog een handje vol meer gasten, maar als ik het verkeerd heb mag je me daar op wijzen.

Hoe denk jij dat spiermassa wordt aangemaakt dan? Een vraag aan jou dan. Denk je dat die eiwitten zichzelf omvormen tot aminozuren en daarna in spiermassa? Dat daar geen of nauwelijks energie bij te pas komt?

Uit je normale voeding haal je echt genoeg eiwitten. Ik neem soms een whey/carb shake als aanvulling en toch ben ik behoorlijk gegroeid de laatste periode met focus om koolhydraten. Mogen jullie verklaren hoe dat kan?

En als wij nou een stelletje vetblubbers zouden zijn met geen spieren dan hebben we geen recht op praten, maar volgens mij hebben we bewezen dat het kan.

je hebt monster genen ;) ben het ook met je eens...

Troost je mc, iedere gevorderde builder weet dat en al zeker de profs. Wij hebben gewoon geluk (of is het meer dan dat?) dat wij het weten zonder een topper te zijn.
Ik eet trouwens nooit kwark (bij ons platte kaas genoemd), kipfilet of andere tonijnen en groei toch als kool.

Tuurlijk zijn koolhydraten ook belangerijk, ik eet zelf heel veel koolhydraten ben ecto kom anders geen zak aan.
maar vind veel eiwitten minstens even belangerijk

je hebt monster genen ;) ben het ook met je eens...
Hahaha, was het maar waar. Dit kan iedereen, helaas doet niemand het.

Kom anders eens een tijdje met me trainen, weet zeker dat je flinke vorderingen gaat maken. Helaas zit je in een cut, dan zul je echt moeten bulken kerel. :D
Ik ben wel een hoopje vet helaas.
Geloof er geen zak van. Anders zou je niet van die uitspraken doen.
Tuurlijk zijn koolhydraten ook belangerijk, ik eet zelf heel veel koolhydraten ben ecto kom anders geen zak aan.
maar vind veel eiwitten minstens even belangerijk
Ik wil nu niet de indruk wekken dat ik anti eiwitten ben. Maar met alle aandacht voor eiwitten in dit wereldje lobby ik voor de carbs ;)
Ik wil dat iedereen hier groot wordt.

Totaal niet akkoord met de post van Indekay hier wat boven.
1. De spiegel is wel degelijk je leidraad en om te bulken moet je wel degelijk ook vet aankomen. Je moet het juist niet te gek laten worden. Jij zegt dat 20 % vetpercentage een builder onwaardig is, maar denk jij echt dat de grote profs altijd met weinig vet rondlopen. Men mag ze echt niet zien als ze aan het bulken zijn hoor, dan lopen ze soms tientallen kilo's over hun wedstrijdgewicht. De meeste gevorderde builders lachen met een clean bulk geloof me maar. Ik heb in mijn sportief verleden verschillende toppers uit België tegengekomen waarvan ik liever geen namen noem, maar je zou ze kennen, en allen keken ze niet zo nauw naar clean of niet clean hoor.
2. Als je zo'n 1,5-2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eet dan zit je altijd goed, maar het zijn de carbs en de vetten (misschien nog belangrijker) die het verschil maken tussen een massieve builder en een beachboy.

1. Hier gaan we weer onszelf met profs vergelijken... welja, ik doe ook maar eens mee dan. :rolleyes: Noem maar eens een prof die offseason naar 20% vet gaat. Cutler, Wolf, Coleman, Dexter, ... ze staan allemaal yearround op 'n laag/toonbaar vet%. Toppers uit België, dat is nog zo'n goeie...

2. uiteraard heb je ook overdaad aan eiwitten op een bepaald punt, maar kijk maar eens wat de gemiddelde dbb'er hier wegeet aan eiwitten en vergelijk met bvb. de wat verder gevorderden zoals 3XL, AronW, KaLe, etc. Jij denkt dat ze eventjes mooi groeien op 150g eiwit daags zeker?

mc. chick zei:
Mag jij mij vertellen waar jij vind dat er te weinig aandacht is voor eiwitten. Daar draaid het bij al die kwark eters alleen maar om (grapje omdat ik kwark niet te vreten vind )

Gemakkelijk om de rollen om te draaien hé, maar goed, jij je zin. Ten eerste denk ik dat we over het meerendeel wel met elkaar eens zijn, maar elkaar mss verkeerd begrijpen. Ik ben helemaal niet tegen koolhydraten hoor, als je dat zou denken. Ik ga ervan uit dat "men" (de bb'er) sowieso boven onderhoud eet, dan is er geen probleem mbt energielevering. Wel kun je nog een tekort aan eiwitten binnenkrijgen, ook al zit je boven onderhoud! Tuurlijk kun je ook TE veel eiwitten binnenkrijgen.

Voor de eiwitvertering zijn helemaal geen koolhydraten nodig, zoals jij lijkt te beweren! Je weet toch wat eiwitten zijn, waar ze uit opgebouwd zijn, hoe ze verteerd worden, hoe ze in de bloedbaan komen? Tijdens heel dit proces komt er geen koolhydraatje aan te pas. Het is pas voor de opname in de cel en het energieverbruik door die cel dat je koolhydraten/vetten nodig hebt. Trouwens, eiwitten/aminozuren zorgen zelf al voor een insulinepiek, dus dat koolhydraten absoluut onmisbaar zijn voor een goede celopname mag je ook al schrappen.

Nu moet ik m'n betoog echter (voorlopig) staken... moet terug aan 't werk :D

1. Hier gaan we weer onszelf met profs vergelijken... welja, ik doe ook maar eens mee dan. :rolleyes: Noem maar eens een prof die offseason naar 20% vet gaat. Cutler, Wolf, Coleman, Dexter, ... ze staan allemaal yearround op 'n laag/toonbaar vet%. Toppers uit België, dat is nog zo'n goeie...

2. uiteraard heb je ook overdaad aan eiwitten op een bepaald punt, maar kijk maar eens wat de gemiddelde dbb'er hier wegeet aan eiwitten en vergelijk met bvb. de wat verder gevorderden zoals 3XL, AronW, KaLe, etc. Jij denkt dat ze eventjes mooi groeien op 150g eiwit daags zeker?

Gemakkelijk om de rollen om te draaien hé, maar goed, jij je zin. Ten eerste denk ik dat we over het meerendeel wel met elkaar eens zijn, maar elkaar mss verkeerd begrijpen. Ik ben helemaal niet tegen koolhydraten hoor, als je dat zou denken. Ik ga ervan uit dat "men" (de bb'er) sowieso boven onderhoud eet, dan is er geen probleem mbt energielevering. Wel kun je nog een tekort aan eiwitten binnenkrijgen, ook al zit je boven onderhoud! Tuurlijk kun je ook TE veel eiwitten binnenkrijgen.

Voor de eiwitvertering zijn helemaal geen koolhydraten nodig, zoals jij lijkt te beweren! Je weet toch wat eiwitten zijn, waar ze uit opgebouwd zijn, hoe ze verteerd worden, hoe ze in de bloedbaan komen? Tijdens heel dit proces komt er geen koolhydraatje aan te pas. Het is pas voor de opname in de cel en het energieverbruik door die cel dat je koolhydraten/vetten nodig hebt. Trouwens, eiwitten/aminozuren zorgen zelf al voor een insulinepiek, dus dat koolhydraten absoluut onmisbaar zijn voor een goede celopname mag je ook al schrappen.

Nu moet ik m'n betoog echter (voorlopig) staken... moet terug aan 't werk :D

Rood: geen commentaar op zo weinig kennis.
Bruin: Wil je zeggen dat er geen toppers in België waren dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven