XXL Nutrition

5x5 Stronglifts/sprongkracht/

Korfballer

Novice
Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
84kg
Vetpercentage
12%
Hey mensen.

Ik ben 24 jaar, 1,96 lang, en 84 kg. Ik ben al enige tijd bezig met krachttraining, maar zonder vaste structuur of schema. Nu begint over 6 weken het seizoen weer (korfbal) en wil ik in die tijd het maximale eruit slepen.

Hoofdoelen zijn sterker worden en sprongkracht vergroten. Mijn kracht stats zijn momenteel BP 60kg en SQ 70 KG.

Met de kennis die ik tot nu toe opgedaan hebt lijkt me het 5x5 stronglifts programma een goed schema voor deze 6 weken. Ik wil dit graag combineren met plyometrische sprongkracht oefeningen die ik doe op een veldje in de buurt. Plyometrie + krachttraining is optimale combinatie voor sprongkracht.

Concrete vragen die ik heb:

- Mijn idee is om gewoon 3 trainingsdagen in de week aan te houden. De plyometrische oefeningen voor het stronglifts schema te doen. Gelijk een geode warm-up voor de squats. Zou behoud ik wel de nodige rustdagen voor mijn benen. Eens/oneens?
- BP en squat zie ik als belangrijkste oefeningen. Squat als noodzaak voor sprongkracht en Bench press omdat ik dat leuk vind. Aangezien ik in eerste instantie van plan ben om het programma 6 weken te volgen is mijn idee om bij BP op 50KG en squat op 40 kg te beginnen (max 5x5 is BP 60KG en SQ 70KG). Ik zal dan na 6 weken uitkomen op 5x5 BP 72,5 KG en SQ 85KG. Zijn jullie het eens met startgewicht of zal ik binnen 6 weken tegen plafond aanlopen?
- Als het seizoen begint wil ik stoppen met het 5x5 schema. Ik ben bang dat dit te belastend zal zijn. Wat moet ik doen om de opgebouwde kracht te behouden. Zal 1x per week de oefeningen op het huidige gewicht voldoende zijn om de kracht te behouden?

Bedankt alvast voor de reacties ben benieuwd!

Met vriendelijke groet,

Korfballer

Bijlagen

Met een beetje clean and jerken, box jumps en squats merkte ik destijds veel verschil in sprongkracht met basketbal destijds imo.

Instapgewicht van je bench is veel te hoog. Zou ergens tussen de 30-40 gaan zitten.

Hoezo is die te hoog al hij nu al 5x5 met 60 kan?

Vindt je squat start wel te laag, zal die rond de 50-60 zetten

@Pren dan komt ts na die 6 weken slechts op 52.5 - 62.5 kg uit terwijl hij in deze periode juist graag kracht wil opbouwen en het daarna wil onderhouden met 1 keer per week krachttraining.

Je gaat binnen die 6 weken wel tegen een plafond aanlopen ja. Je gaat nooit in 6 weken van 60 kg 5x5 naar 72.5 kg 5x5 raken. 65 kg, echt op zijn hoogst 67.5 kg is een realistisch doel. Een startgewicht van 50 kg lijkt me niet verkeerd, maar je zult wel trainingen krijgen waarbij je geen 5 sets van 5 reps haalt. Dat is niet erg maar houd er wel rekening mee ;). 15 kg bij je squat op is ook pittig maar dat zou misschien zelfs nog wel kunnen lukken met 3 keer per week squatten.

Deadlift mag je ook best hoger mee beginnen (60 kg wordt meestal gebruikt) en ook met 5 kg per training verhogen in plaats van 2.5 kg.

Laatst bewerkt:
Een aanloop duurt doorgaans 4-6 weken. Dan is 30-40 kg echt zo gek nog niet.

Een aanloop duurt doorgaans 4-6 weken. Dan is 30-40 kg echt zo gek nog niet.
Met 30 kg zit ts na 8 weken pas weer op zijn oude 5x5 gewicht (of later omdat hij na de 6e week geen 3x per week meer wil trainen). 40 kg zou kunnen maar waarom dan niet nog iets hoger beginnen op 42.5 zodat hij in de 6e week op 65 kg zit? 65 kg lijkt me een mooi doel namelijk :)

Met 30 kg zit ts na 8 weken pas weer op zijn oude 5x5 gewicht (of later omdat hij na de 6e week geen 3x per week meer wil trainen). 40 kg zou kunnen maar waarom dan niet nog iets hoger beginnen op 42.5 zodat hij in de 6e week op 65 kg zit? 65 kg lijkt me een mooi doel namelijk :)

Oh dan heb ik verkeerd gerekend :p Dan gwn 40 ofzo. Die 2,5 is maar één training. Dan kun je, mijns inziens, beter het zekere voor het onzekere nemen en iets lager beginnen.

• Topic Starter Topic Starter
Dan voor alle reacties. Goed om een realistisch beeld te hebben wat mogelijk is.

Ik train thuis in een homegym alleen. Sommige oefeningen vind ik moeilijk om technisch goed uit te voeren. Daarom heb ik het startgewicht bij de deadlift laag ingezet en ook de clean en jerk lijkt me verrekte moeilijk. Mooie oefeningen om te leren bij een laag gewicht, maar lijkt me lastig om daar krachtgains mee te gaan halen in deze 6 weken.

Oefeningen die ik op veldje doe zijn jump squats, de hoogte in springen op 1 been, dunken en springen naar de basket. Verder touwtje springen, box jumps en 1 been op de grond 1 been op de box en dan de hoogte in.

In combinatie met de krachttraining hoop ik dat dit het gewenste resultaat brengt!

Houdt er rekening mee dat deadlifts in 5x5 slecht 1x5 is.

Dan voor alle reacties. Goed om een realistisch beeld te hebben wat mogelijk is.

Ik train thuis in een homegym alleen. Sommige oefeningen vind ik moeilijk om technisch goed uit te voeren. Daarom heb ik het startgewicht bij de deadlift laag ingezet en ook de clean en jerk lijkt me verrekte moeilijk. Mooie oefeningen om te leren bij een laag gewicht, maar lijkt me lastig om daar krachtgains mee te gaan halen in deze 6 weken.

Oefeningen die ik op veldje doe zijn jump squats, de hoogte in springen op 1 been, dunken en springen naar de basket. Verder touwtje springen, box jumps en 1 been op de grond 1 been op de box en dan de hoogte in.

In combinatie met de krachttraining hoop ik dat dit het gewenste resultaat brengt!
als je nog nooit deadlifts gedaan hebt dan ga je wel kracht winst hebben zelfs met lage gewichten

Terug
Naar boven