Fitness Seller

Advocaat van de duivel..eh God

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Ok even advocaat van de duivel spelen, en daarmee bedoel ik dus God. Ik zelf ben atheïst tot de dag dat er ontegensprekelijk bewijs is van een hogere macht (schepper) die we kunnen omschrijven als de God waar de meerderheid van de wereldbevolking in gelooft.

Maar ik ben ook kritisch tegenover mezelf en het atheïsme en dus vraag ik me soms het volgende af:

- Waarom is een meerderheid van de wereldbevolking gelovig, zelfs in landen met een hoog intelligentie gemiddelde?

- Uit statistieken blijkt dat in landen met lagere intelligentie men toch iets geloviger is. Maar waarom zijn mensen met een zeer hoog IQ toch gelovig? Zien zij niet de feiten en theoriën die haaks staan op dat geloof? Of willen zij simpelweg geloven om normen en waarden in hun leven te brengen?

En nu eentje voor de gelovigen zelf: waarom zou God zich nu niet meer laten zien en vroeger wel? Waarom nu geen wonderen en vroeger wel? Ik zie de logica daarvan niet in. Als God de schepper is, dan moet het voor hem of haar ook niet moeilijk zijn zoiets te bewijzen. Maar de zogenaamde bewijzen zijn geschreven door de mens zelf, is dat niet wat vreemd?

volgens mij is dat nou net een punt

zoveel mensen geloven erin
misschien beetje kromme redenering maar omdat zoveel mensen erin geloven zal het misschien wel waar zijn ?

een eventuele andere optie is omdat ze bang zijn ?
als je er niet in geloof dan zijn er aardig wat consequenties.
stel je voor dat er wel een hell is. voor de zekerheid toch maar erin geloven dan ?

Ik denk dat de gelovigen zich gewoon optrekken aan hun geloof

- Uit statistieken blijkt dat in landen met lagere intelligentie men toch iets geloviger is. Maar waarom zijn mensen met een zeer hoog IQ toch gelovig? Zien zij niet de feiten en theoriën die haaks staan op dat geloof? Of willen zij simpelweg geloven om normen en waarden in hun leven te brengen?

Dit is iets wat ik mezelf ook bijna dagelijks afvraag. Blijkbaar wint de indoctrinatie het toch van het intellect. Ik denk dat mensen onbewust niet in willen/durfen zien dat ze fout zitten omdat ze dan tegen hun ouders/afkomst/cultuur in gaan.

volgens mij is dat nou net een punt

zoveel mensen geloven erin
misschien beetje kromme redenering maar omdat zoveel mensen erin geloven zal het misschien wel waar zijn ?

:roflol: Te erg

Ik denk dat mensen geloven omdat ze heel graag willen dat er na de dood iets is. Het biedt steun om te denken dat dierbaren die overleden zijn ze die na de dood weer terug zullen zien.

Religie is naar mijn idee net zo hard aan een vorm van natuurlijke selectie onderhevig als veel organismen/eigenschappen. Een systeem dat inhaakt/ samen ontstaan is met de ontwikkeling van ons brein/bewustzijn en er gaandeweg op aangepast is geraakt. Daarom zijn er zoveel mensen gelovig. En omdat het gemiddelde educatieniveau op de wereld nog steeds jammerlijk laag is. God (of enige andere vorm van dergelijke mumbo jumno) vult op een gemakkelijke en hapklare manier een behoefte/vraag, die anderszins moeilijk te bevredigen is, of zelfs helemaal niet. Een groot deel van de oorsprong van die vragen is ANGST. Angst voor de dood, angst voor de natuur om ons heen.
Ander uiterst effectief punt van religie is dat het manieren heeft gevonden om zich zeer jong in kinderen te nestelen.

Dat er geen wonderen meer plaatsvinden zullen sommige gelovige overigens sterk ontkennen:

[Link niet meer beschikbaar]

:roflol: Te erg

Ik denk dat mensen geloven omdat ze heel graag willen dat er na de dood iets is. Het biedt steun om te denken dat dierbaren die overleden zijn ze die na de dood weer terug zullen zien.

ik ben niet gelovig overigens
het was een speculatie ( voor het geval dat je dacht dat ik het serieus bedoelde :P )

Wie gelooft er in char ? kan zei echt met de doden praten en zijn die er ook ?

De mens is nu eenmaal een wezen met emoties. Angst is blijkbaar een goede emotie om op in te spelen en het werkt;) Voed het nog met een stukje onzekerheid(aangezien niemand kan bewijzen wat er na de dood gebeurt) en je creert een boel makke schapen.

wonderen bestaan nog steeds Big T, of denk je dat het toeval is dat kanker ineens verdwijnt, enz.
;)

wonderen bestaan nog steeds Big T, of denk je dat het toeval is dat kanker ineens verdwijnt, enz.
;)

dat deden de mensen in de middeleeuwen ook, kon men iets niet verklaren dan moest het wel gods werk zijn.

We kunnen overigens ook niet een eenduidig antwoord geven op hoe en waarom kanker ontstaat, is dat dan ook een wonder?

Wie gelooft er in char ? kan zei echt met de doden praten en zijn die er ook ?

Geloven in char = tijd voor reality check-up.

De vraag of er 'doden' zijn is eigenlijk wel een interessante vraag. Is 'iemand' dood? (dat zou een soort van 'handeling' van een niet levend persoon impliceren) Of houdt hij/zij gewoon op te bestaan zodra het 'leven' exit is?

Er zijn iig stoffelijke overschotten van wat ooit levende mensen waren. Maar ik denk niet dat er doden zijn.

Ik denk ook dat Char full of crap is en zou moeten worden aangeklaagd voor oplichting. De h**r.

Kanker verdwijnd niet je kunt slecht de geïnfecteerde cellen verwijderen waarna de kanker nog steeds aanwezig zal blijven in het lichaam.
fout, kankercellen kunnen wel degelijk verdijnen........soms zelfs zonder enige oorzaak!

bewijs anders je standpunt maar eens
;)

Er zijn gewoon eenmaal onverklaarbare fenomenen in de wereld en het ligt in de mens om daar een antwoord op te willen weten . De dogma's van het geloof zorgen voor een antwoord . Of dat antwoord al dan niet toereikend is , dat maakt niet uit . We 'weten' waarom .
Verder ben ik ervan overtuigd dat er een duidelijk verband is tussen ontwikkelingsgraad en mate van geloof . Maar ik ben er ook van overtuigd dat er een deel mensen zijn , die zich de vragen die wij ons hier stellen niet stellen . Niet alle intelligente mensen zijn filosofisch aangelegd of hebben de behoefte alles te willen verklaren . Ik heb een vriendin die buitengewoon intelligent is maar die zich gewoon geen vragen stelt bij het leven . Zij is 'cool' met alles . Ik begrijp dat niet . Ik wil een verklaring voor alles .
Dat is ook meteen de reden waarom ik nog steeds niet weet of ik nu al dan niet geloof .Ik geloof uiteraard niet in de God die de bekende godsdiensten ons voorstellen . Ik vraag me gewoon een aantal dingen af .Zoals bijvoorbeeld het volgende :
1.Energie kan niet ontstaan uit niets .
2.De oerknal

Deze twee zijn toch totaal tegensprekelijk . Mensen bestaan uit moleculen , die moleculen bestaan uit elementen , die elementen bestaan uit nog kleinere deeltjes en zo verder . Op een bepaald moment kom je toch ergens 'een energie' tegen ? Iets kan niet ontstaan uit niets , toch ? Ik zie het als een soort 'Eerste Beweger' . De oorzaak dat alles is beginnen rollen . Dat er dingen zijn gaan gebeuren . Snap je ?
En dit is maar 1 van de vele zaken die ik niet zo meteen kan verklaren . Misschien is mijn kennis niet groot genoeg , dat kan .

Er zijn gewoon eenmaal onverklaarbare fenomenen in de wereld en het ligt in de mens om daar een antwoord op te willen weten . De dogma's van het geloof zorgen voor een antwoord . Of dat antwoord al dan niet toereikend is , dat maakt niet uit . We 'weten' waarom .
Verder ben ik ervan overtuigd dat er een duidelijk verband is tussen ontwikkelingsgraad en mate van geloof . Maar ik ben er ook van overtuigd dat er een deel mensen zijn , die zich de vragen die wij ons hier stellen niet stellen . Niet alle intelligente mensen zijn filosofisch aangelegd of hebben de behoefte alles te willen verklaren . Ik heb een vriendin die buitengewoon intelligent is maar die zich gewoon geen vragen stelt bij het leven . Zij is 'cool' met alles . Ik begrijp dat niet . Ik wil een verklaring voor alles .
Dat is ook meteen de reden waarom ik nog steeds niet weet of ik nu al dan niet geloof .Ik geloof uiteraard niet in de God die de bekende godsdiensten ons voorstellen . Ik vraag me gewoon een aantal dingen af .Zoals bijvoorbeeld het volgende :
1.Energie kan niet ontstaan uit niets .
2.De oerknal

Deze twee zijn toch totaal tegensprekelijk . Mensen bestaan uit moleculen , die moleculen bestaan uit elementen , die elementen bestaan uit nog kleinere deeltjes en zo verder . Op een bepaald moment kom je toch ergens 'een energie' tegen ? Iets kan niet ontstaan uit niets , toch ? Ik zie het als een soort 'Eerste Beweger' . De oorzaak dat alles is beginnen rollen . Dat er dingen zijn gaan gebeuren . Snap je ?
En dit is maar 1 van de vele zaken die ik niet zo meteen kan verklaren . Misschien is mijn kennis niet groot genoeg , dat kan .

ga in God geloven, en je hebt je antwoord!
:D

Terug
Naar boven