MuscleMeat

AFCA Ajax topic

The Rock is het buitenechtelijke kind van Johan Derksen.

Van den Boog: 'Mijn opvolger heeft het makkelijk'
Woensdag, 18 mei 2011 om 11:34
Rik van den Boog was zondag één van de hoofdrolspelers in de Amsterdam ArenA. Waar de spelers van Ajax het op het veld lieten zien, was de aftredend technisch directeur van de Amsterdammers na afloop een gewild object voor de camera’s van de Nederlandse media. Van den Boog kijkt na het kampioenschap met tevredenheid terug op zijn tijd bij Ajax, waar hij zowel hoogte- als ook dieptepunten kende.

“Het doet pijn deze club te verlaten, terwijl we aan veel doelstellingen hebben voldaan”, zo laat Van den Boog woensdagochtend weten tegenover het weekblad Voetbal International. “We zijn landskampioen, de financiën zijn op orde en de jeugdopleiding staat weer helemaal centraal. Dat is geen mening, dat zijn feiten.” Ajax mocht zich zondag voor het eerst sinds 2004 tot kampioen van Nederland laten kronen.
Wat de veelgeplaagde Van den Boog betreft laat hij de zaken goed achter bij Ajax en zal zijn opvolger niet veel meer hoeven doen. “Mijn opvolger heeft het makkelijk. Budgettair zaten we al op de nullijn. Met de directe plaatsing voor de Champions League is de nieuwe directeur straks verzekerd van minimaal tien miljoen euro aan extra inkomsten”, aldus de sportbestuurder.

Tsja.. ondanks wat fouten in spelersbeleid heeft Ajax eindelijk goede cijfers laten zien, en dat is volgens mij voor een groot gedeelte te danken aan vd Boog.

Dat is enkel en alleen te danken aan de verkoop van Suarez aangezien de salariskosten onder zijn bewind gestegen zijn.

Tsja.. ondanks wat fouten in spelersbeleid heeft Ajax eindelijk goede cijfers laten zien, en dat is volgens mij voor een groot gedeelte te danken aan vd Boog.

Heeft volgens mij weinig met van den Boog te maken. Als Ajax geen Champions League had gespeeld maar Europa League, zoals begroot was, had Ajax dit jaar een negatief operationeel resultaat gehad van rond de 9 miljoen euro. Als je als club zijnde Europa League begroot, en wanneer je dat haalt je een operationeel verlies draait van 9 miljoen euro, dan ben je niet goed bezig. De sportieve prestaties hebben er voor gezorgd dat Ajax goede cijfers laat zien, niet van den Boog. Dat Ajax budgettair op de nullijn zit is gewoon niet waar. Ajax heeft dit jaar zo'n 20 miljoen euro aan inkomsten binnengekregen uit de Champions League (http://www.parool.nl/parool/nl/3924...2/28/Champions-League-zet-Ajax-op-winst.dhtml). Als je dan maar een operationele winst van 6,5 miljoen euro maakt ([Link niet meer beschikbaar]), zit je dus niet op de nullijn, zeker niet als je Europa League begroot, waar de inkomsten slechts 5 miljoen euro zijn als je tot de kwartfinale komt.

Van den Boog heeft natuurlijk weinig innovatiefs gedaan. Hij bespaart op kosten door aflopende contracten niet te verlengen, dat had iedere algemeen directeur kunnen doen. Veel mensen zeggen dat Ajax het komende jaar financieel goed zit, mede omdat dit jaar de contracten van spelers als Oleguer, Sno, Wielaert, Atouba en Suk aflopen, maar als Ajax straks Janssen, Sigthórsson, Serero (speler van buiten de EU), en Boerrigter haalt, zal het verschil op de loonlijst niet groot zijn denk ik. Als spelers als Vertonghen en vooral Stekelenburg gaan bijtekenen zal het salarishuis zelfs omhoog gaan denk ik.

Ajax zal zich op financieel gebied normaal gesproken geen zorgen hoeven te maken de aankomende jaren. Dit jaar maken we operationele winst door de Champions League en netto winst door de verkoop van Suarez en Emanuelson, volgend jaar zullen we winst maken door de Champions League (mits Ajax geen 20 miljoen uitgeeft aan transfers), en de aankomende jaren zullen we ook nog wel Vertonghen, Stekelenburg, van der Wiel en daarna Eriksen verkopen en hopelijk nog een paar keer Champions League spelen. Maar van den Boog heeft weinig met die zwarte cijfers te maken, daar mag hij Martin Jol en de Boer voor bedanken.

Vergeet Luque niet, volgens mij is zijn contract ook eindelijk afgelopen. ;)

Mats Rits komt trouwens naar Ajax. Kan hij er wat van volgens de Belgen?

Ik had juist begrepen dat de cijfers zonder de CL inkomsten en transfers ook zwart geweest zouden zijn?

En natuurlijk kan iedere algemeen directeur de salariskosten verlagen, maar dat hebben we de afgelopen jaren niet gezien. Ajax heeft een gigantisch bedrag binnengehaald voor Suarez en bijna heeft vier miljoen gekregen voor Emanuelson, die nog een half jaar contract had. Dat heeft 'ie natuurlijk ook fantastisch gedaan. Daarnaast zijn er geen idiote wintertransfers gedaan, waarbij weer bovenmatig veel geld is uitgegeven (Dost en Mertens), zoals dat ook in het verleden nogal eens gebeurde.

Laatst bewerkt:
Daarnaast heeft Ajax nog wat extra inkomsten gehad van Huntelaar (overgang van AC Milan naar Schalke04), van der Vaart (Real Madrid naar Tottenham Hotspur) en Emanuelson (behalen landstitel AC Milan).

Ik had juist begrepen dat de cijfers zonder de CL inkomsten en transfers ook zwart geweest zouden zijn?

Nee, dat is een misvatting. Ajax heeft dit jaar ongeveer 6,5 miljoen euro winst gemaakt als je de transfers niet meerekent. De inkomsten uit de Champions League zitten daar in, en die bedragen ongeveer 20 miljoen euro. Als we alleen Europa League hadden gespeeld en tot de kwartfinale waren gekomen, hadden we ongeveer 5 miljoen euro prijzengeld binnengekregen, 15 miljoen euro minder dus. Dan hadden we een verlies van ongeveer 9 miljoen euro gehad. Van den Boog verkondigt al sinds vorig jaar dat Ajax een zogenaamde stabiele financiële situatie heeft waarin we break-even moeten draaien als we Europa League spelen, maar dat is aantoonbaar onjuist.

En natuurlijk kan iedere algemeen directeur de salariskosten verlagen, maar dat hebben we de afgelopen jaren niet gezien. Ajax heeft een gigantisch bedrag binnengehaald voor Suarez en bijna heeft vier miljoen gekregen voor Emanuelson, die nog een half jaar contract had. Dat heeft 'ie natuurlijk ook fantastisch gedaan. Daarnaast zijn er geen idiote wintertransfers gedaan, waarbij weer bovenmatig veel geld is uitgegeven (Dost en Mertens), zoals dat ook in het verleden nogal eens gebeurde.

Uiteraard heeft van den Boog ook goede dingen gedaan, maar hij heeft enkele cruciale zaken (scouting, jeugdopleiding et cetera) niet beter gemaakt, iets wat wel zou moeten. Buiten dat heeft hij wederom de fout gemaakt om de Boer 100% bevoegdheid te geven over het aankoopbeleid. Van den Boog zei laatst nog letterlijk dat Sigthórsson bovenaan het lijstje van de Boer staat, en dat het lijstje van de Boer automatisch het lijstje van Ajax is. We hebben dat al eens meegemaakt met van Basten en ook met Jol, en dat heeft niet echt positief uitgepakt.

De transfers Suarez en Emanuelson heeft hij wel goed gedaan, al is Emanuelson door de beruchte Mino Raiola naar Italië gebracht, en verwacht ik dat Raiola grotendeels verantwoordelijk is voor de transfersom. Raiola is niet de vaste zaakwaarnemer van Emanuelson en is alleen gebruikt om hem naar Italië te krijgen. De transfer van Suarez was prima werk, vooral omdat Suarez zelf graag weg wilde en zijn zaakwaarnemer nogal dwars schijnt te hebben gelegen toen de onderhandelingen niet echt vlotten.

Overigens is Janssen vanmiddag in de Arena gesignaleerd, mogelijk voor een medische keuring of contractonderhandelingen.

m1gz57sa1ejg.jpg

:)

Overigens is Janssen vanmiddag in de Arena gesignaleerd, mogelijk voor een medische keuring of contractonderhandelingen.

Janssen moest aan iets kleins geopereerd worden maar Twente wilde hier mee wachten vanwege de medische keuring van janssen.

Janssen moest aan iets kleins geopereerd worden maar Twente wilde hier mee wachten vanwege de medische keuring van janssen.

Yep. Het lijken contractonderhandelingen te zijn geweest. Dat zegt Rob Jansen in ieder geval, z'n zaakwaarnemer. Ajax laat er geen gras over groeien in ieder geval, ze maken haast.

Veel plezier met Theo, smerige judas, krijgt van mij een golfbal tegen z'n hoofd de eerstvolgende wedstrijd dat hij hier in het wit-rood-wit speelt.

:wave2:

Waarom judas?

Omdat hij 'beloofd' had naar het buitenland te gaan, hij heeft bij Twente alles al gewonnen, dus doet het alleen voor de poen, een sportieve verbetering is het niet, prima hoor maar dit wordt toch weer een verhaaltje a la Kennedy Bakircioglu, Robbie Wielaert of Orlando Engelaar...

Omdat hij 'beloofd' had naar het buitenland te gaan, hij heeft bij Twente alles al gewonnen, dus doet het alleen voor de poen, een sportieve verbetering is het niet, prima hoor maar dit wordt toch weer een verhaaltje a la Kennedy Bakircioglu, Robbie Wielaert of Orlando Engelaar...

Idd, dit dacht ik ook. Sportieve verbetering is natuurlijk wel in de vorm van CL. Zou hij er financieel zoveel op vooruit gaan?

Denk dat hij wel minstens 2x zoveel gaat verdienen, daarnaast wilt hij niet ver weg zijn van zijn familie.

Terug
Naar boven