AndroidHealthClinic

AFCA Ajax topic

Je gaat me toch niet vertellen dat je Vlaar beter vindt dan Alderweireld he?

Ik denk dat het niet ver uit elkaar ligt. Alderweireld heeft dit seizoen zoveel onnodige foutjes gemaakt maar doordat Vertonghen veel van die foutjes oplost viel het minder op. Vlaar heeft Bahia of De Vrij naast zich tja, dat zegt genoeg. Ik denk dat Vlaar het Ajax niveau zou aankunnen naast Vertonghen, maar zonder hem niet, maar dat geldt tevens voor Alderweireld. Nadat Alderweireld gepasseerd was door Jol en weer wat wedstrijdjes mee mocht doen bij de Boer heeft hij nooit meer z'n normale niveau gehaald. Of dit nou de schuld is van Jol of het gebrek aan niveau van Alderweireld laat ik in het midden.

Volgens mij kijk jij echt naar een heel ander Ajax dan ik. Nu er resultaten zijn geboekt met een selectie vol talenten heeft Ajax ineens het beste spel in jaren? Jij wilt dus beweren dat de laatste paar wedstrijden tegen NEC en Heerenveen Ajax zulk goed voetbal vertoonde dat ze ze helemaal van de mat hebben gespeeld? Wees realistisch en zie dat het een wonder is dat we met deze selectie kampioen zijn geworden. Alle props voor Frank de Boer.

Zonder Janssen:

Stekelenburg
Vd Wiel Vlaar Vertonghen Boilesen
Wijnaldum Fer Eriksen
Sulejmani Castaignos Miyaichi/Bruins

Hoe kom je in godsnaam op Bruins in deze opstelling....???

Ik denk dat het niet ver uit elkaar ligt. Alderweireld heeft dit seizoen zoveel onnodige foutjes gemaakt maar doordat Vertonghen veel van die foutjes oplost viel het minder op. Vlaar heeft Bahia of De Vrij naast zich tja, dat zegt genoeg. Ik denk dat Vlaar het Ajax niveau zou aankunnen naast Vertonghen, maar zonder hem niet, maar dat geldt tevens voor Alderweireld. Nadat Alderweireld gepasseerd was door Jol en weer wat wedstrijdjes mee mocht doen bij de Boer heeft hij nooit meer z'n normale niveau gehaald. Of dit nou de schuld is van Jol of het gebrek aan niveau van Alderweireld laat ik in het midden.

Hmm, ik ben het vaak met je eens!
Maar Alderweireld vind ik toch wel beter dan Vlaar. Heeft ook veel meer potentie, en ik denk dat een centrum met Toby en Jan beter draait dan een centrum met Jan en Vlaar.

Tevens zou ik eerder Sulejmani op links zetten en dan Ozbiliz op rechts in plaats van Bruins te noemen...

Hmm, ik ben het vaak met je eens!
Maar Alderweireld vind ik toch wel beter dan Vlaar. Heeft ook veel meer potentie, en ik denk dat een centrum met Toby en Jan beter draait dan een centrum met Jan en Vlaar.

Tevens zou ik eerder Sulejmani op links zetten en dan Ozbiliz op rechts in plaats van Bruins te noemen...

Ik zou Alderweireld wel eens in actie willen zien zonder de rugdekking van Vertonghen.

Bruins was zo'n speler die echt de potentie had om heel hoog te komen, alleen kwam die in de armoedige selectie van Feyenoord niet goed tot zijn recht puur om het feit dat er geen spelers in zaten die beter waren dan hij en van kon leren. Ozbiliz is idd net zo'n speler, kan ook een goede worden.

Volgens mij kijk jij echt naar een heel ander Ajax dan ik. Nu er resultaten zijn geboekt met een selectie vol talenten heeft Ajax ineens het beste spel in jaren? Jij wilt dus beweren dat de laatste paar wedstrijden tegen NEC en Heerenveen Ajax zulk goed voetbal vertoonde dat ze ze helemaal van de mat hebben gespeeld? Wees realistisch en zie dat het een wonder is dat we met deze selectie kampioen zijn geworden. Alle props voor Frank de Boer.

Zonder Janssen:

Stekelenburg
Vd Wiel Vlaar Vertonghen Boilesen
Wijnaldum Fer Eriksen
Sulejmani Castaignos Miyaichi/Bruins

Ik heb het over het positiespel ten opzichte van het oppertunisme en resultaatvoetbal van de afgelopen jaren. We kijken wel naar hetzelfde team, alleen ik kijk op een andere manier. Dat je Fer de voorkeur geeft boven Anita geeft daar wel genoeg blijk van.

En nee, Ajax is nog niet in staat geweest om 90 minuten lang de tegenstander vast te zetten en kapot te spelen. Maar dat kan niemand in de Eredivisie. Twente werd trouwens compleet weggeblazen ondanks dat jij gelooft dat ze zo veel beter zijn.

Dat Ajax kampioen is geworden is geen wonder trouwens, PSV en Twente stellen namelijk niet zo veel voor. Het is door hun zwakte dat we kampioen zijn geworden, maar dat neemt niet weg dat Ajax het beste voetbal speelt en Feyenoord 3 klassen slechter is.

Laatst bewerkt:
Als je Bruins in de basis zet kun je al niet meer serieus genomen worden.

Als je Bruins in de basis zet kun je al niet meer serieus genomen worden.

In eerste instantie Miyaichi maar als ik die niet mag gebruiker dan zou ik liever Bruins in m'n team hebben dan Ebecilio. Bruins is het grootste vergeten talent in Nederland terwijl Ebecilio het puur van zijn bluf moet hebben, maar zijn handelingssnelheid is veel te laag.

@ anoniem. PSV en Twente hadden een betere selectie dan Ajax. PSV had aderlatingen na de blessure van Reis en het verkopen van Afellay maar hadden nog steeds spelers als Dszudzak en Toivonen die het team op sleeptouw konden nemen. Hetzelfde geldt voor Twente die bij slecht spel terug konden vallen op een briljante actie van Janssen of Ruiz. Ajax had na de verkoop van Suarez en Emanuelson geen leider meer. In de loop van het einde van het seizoen zag je dat Vertonghen en zelfs Eriksen het leidersschap naar zich toe trokken. En dan met een goede trainer als Frank de Boer, wat geluk tegen Heerenveen en Nec en de beste wedstrijd van het seizoen tegen Twente die overrompeld waren door de sfeer in de arena word je zomaar ineens kampioen. Tuurlijk het team van Feyenoord was er nog beroerder aan toe maar het ligt echt niet zo ver uit elkaar zoals Feyenoord steeds wil laten overkomen. Met 1 of 2 leiders in hun team kon Feyenoord prima bij de eerste 6 eindigen want aan hun talenten ligt het niet.

Wanneer in de tweede helft van het seizoen heb jij Dszudzak of Toivonen het team op sleeptouw zien nemen dan? En is het je wel eens opgevallen hoe dramatisch de opbouw van achteruit is bij PSV? Hun keeper, achterhoede en middenveld zijn bijzonder matig.

Twente heeft mogelijkheden en personalities. Maar alsnog moesten ze het tegen Ajax hebben van hoge ballen en standaardsituaties anders legden ze het af. Ajax speelde beter voetbal, heeft meer punten, een beter doelsaldo en hebben hun verslagen in een direct duel wanneer het erom ging. In Twente werd ook niet verloren. Wat wil je nog meer?

Met Feyenoord vergelijken gaat gewoon te ver. #1 tegen #10, het slechtste Feyenoord aller tijden, vergelijkbare leeftijd van de ploeg, 30 punten verschil, verschil in doelsaldo van 43 en Ajax heeft Feyenoord 2 keer kansloos weggespeeld. Ik vind het knap dat je dan kan redeneren dat ze van vergelijkbaar niveau zijn, zeker als je jezelf ook nog Ajacied noemt.

Emanuelson vind ik geen leider, Stekelenburg en Vertonghen veel meer. Daarnaast heeft het team als collectief gewoon verantwoordelijkheid genomen door alles te geven. Blijkbaar was Suarez daar niet voor nodig. Als waren we met hem erbij natuurlijk nog beter geweest.

Wanneer in de tweede helft van het seizoen heb jij Dszudzak of Toivonen het team op sleeptouw zien nemen dan? En is het je wel eens opgevallen hoe dramatisch de opbouw van achteruit is bij PSV? Hun keeper, achterhoede en middenveld zijn bijzonder matig.

Twente heeft mogelijkheden en personalities. Maar alsnog moesten ze het tegen Ajax hebben van hoge ballen en standaardsituaties anders legden ze het af. Ajax speelde beter voetbal, heeft meer punten, een beter doelsaldo en hebben hun verslagen in een direct duel wanneer het erom ging. In Twente werd ook niet verloren. Wat wil je nog meer?

Met Feyenoord vergelijken gaat gewoon te ver. #1 tegen #10, het slechtste Feyenoord aller tijden, vergelijkbare leeftijd van de ploeg, 30 punten verschil, verschil in doelsaldo van 43 en Ajax heeft Feyenoord 2 keer kansloos weggespeeld. Ik vind het knap dat je dan kan redeneren dat ze van vergelijkbaar niveau zijn, zeker als je jezelf ook nog Ajacied noemt.

Emanuelson vind ik geen leider, Stekelenburg en Vertonghen veel meer. Daarnaast heeft het team als collectief gewoon verantwoordelijkheid genomen door alles te geven. Blijkbaar was Suarez daar niet voor nodig. Als waren we met hem erbij natuurlijk nog beter geweest.

Dszudzak en Toivonen zijn wel spelers die het hele team beter laten draaien net als Ruiz en Janssen voor Twente zijn en Suarez voor Ajax was. Toen Stekelenburg ook nog eens wegviel mag je gewoon van geluk spreken dat Ajax kampioen is geworden. Niet alleen Feyenoord heeft de slechtste selectie in lange tijd, ook Ajax. Eerste wedstrijd tegen Twente hadden we geluk dat het zondagsschot van Enoh erin vloog en tegen PSV was Ajax ook de onderliggende partij maar wisten we het op een gelijkspel te houden. Tegen NEC hadden we binnen 10 minuten met 4-0 achter kunnen staan. Moet ik nog meer voorbeelden noemen? Ik ben Ajacied maar wel een kritische. En we kunnen trots zijn dat ze als collectief hebben gestreden maar je kunt niet ontkennen dat er ook wel wat geluk bij is komen kijken. De enige wedstrijd die afgedwongen is was de kampioenswedstrijd. Hopelijk dat ze die lijn volgend seizoen doortrekken.

Plaats zegt niet heel veel over een selectie. Ik vind bijvoorbeeld de selectie van Utrecht een stuk beter dan die van ADO maar ze eindigen wel lager. Hetzelfde geldt voor Excelsior in vergelijking met de Graafschap en Vitesse met al hun miljoenenspelers hadden ook hoger moeten staan. Ik blijf er bij dat de talenten van Feyenoord niet veel onderdoen voor die van Ajax alleen missen ze leiders in het veld waardoor hun groei uitblijft. Van 18 jarige pikkies wordt verwacht dat ze de leiding pakken over een team. Dat kan niet goed gaan, maar dat zegt niet dat ze niet goed genoeg zijn om bij Ajax te kunnen spelen.

Doetzak en Toivonen lieten hun team helemaal niet beter draaien. Heb je het wel een beetje gevolgt die tweede seizoenshelft?

En met alle respect voor de kwaliteiten van Suarez, hij liet het team niet beter draaien. Hij verliest namelijk ontzettend vaak de bal, eist een vrije rol op en is afhankelijk van mensen die achter hem de bal inleveren en hem laten doen waar hij zin in heeft. Ik had hem er graag nog bij gehad, omdat hij veel meer creeert dan andere spelers in de Nederlandse competitie, maar technisch en tactisch is het niet erg doordacht wat hij doet.

Ja, NEC had 4 goede kansen in de eerste 20 minuten waarvan ze er 1 maakten. Redelijk gemiddelde voor NEC, meer kan je niet verwachten. Daarna hebben ze geen kans meer gehad. Heerenveen was gevaarlijk met hoge ballen maar kwa veldspel kregen ze er geen speld tussen. Ik vind dat de media en jij overdrijven met het beeld van deze wedstrijden. Verdedigend kon het beter, maar als je kijkt naar het voetbal dat gespeeld wordt is dat van PSV en Twente echt niet beter geweest. Ook niet als je kijkt naar de resultaten.

Je zegt net dat Ajax geen leiders heeft maar dat Feyenoord met leiders even goed zou zijn. Denk je niet dat dat gebrek aan kwaliteit is dan? Vlaar is volgens mij 2 jaar ouder dan Vertonghen en profileert zichzelf graag als leider. Waarom uit dat zich niet in prestaties op het veld dan? Eriksen is volgens jou een leider. Hij is pas 18 jaar. Waarom is Wijnaldum, die al 130 wedstrijden voor Feyenoord heeft gespeeld geen leider voor Feyenoord dan? Heeft ook niets met kwaliteit te maken?

Dat leeftijd argument is gelul. Even vergelijken:

Ebecilio (19) - Ryo (18)
De Jong (22) - Castaignos (18)
Sulejmani (22) - Biseswar (23)

Eriksen (19) - Wijnaldum (20)
De Zeeuw (28) - Meeuwis (30)
Anita (22) - Fer (21)

Boilesen (19) - Mokotjo (20)
Vertonghen (24) - Vlaar (26)
Alderweireld (22) - De Vrij (19)
Van der Wiel (23) - Martins Indi (19)

Vermeer (25) - Mulder (22)

Ik zie vooral verschil in kwaliteit, niet in leeftijd.

Mijn inziens zegt de plaats heel veel over de kwaliteit van de selectie. Net als het doelsaldo, en onderlinge resultaten.

Voor de rest bekruipt mij ook het vermoeden dat je vooral teleurgesteld bent dat Ajax niet 100% van de wedstrijden domineert, maar tegelijkertijd te weinig hebt gekeken naar de andere teams om daar een oordeel over te vellen.

wat jammer dat het topic AFCA Ajax heet.. jonges toch

Doetzak en Toivonen lieten hun team helemaal niet beter draaien. Heb je het wel een beetje gevolgt die tweede seizoenshelft?

En met alle respect voor de kwaliteiten van Suarez, hij liet het team niet beter draaien. Hij verliest namelijk ontzettend vaak de bal, eist een vrije rol op en is afhankelijk van mensen die achter hem de bal inleveren en hem laten doen waar hij zin in heeft. Ik had hem er graag nog bij gehad, omdat hij veel meer creeert dan andere spelers in de Nederlandse competitie, maar technisch en tactisch is het niet erg doordacht wat hij doet.

Ja, NEC had 4 goede kansen in de eerste 20 minuten waarvan ze er 1 maakten. Redelijk gemiddelde voor NEC, meer kan je niet verwachten. Daarna hebben ze geen kans meer gehad. Heerenveen was gevaarlijk met hoge ballen maar kwa veldspel kregen ze er geen speld tussen. Ik vind dat de media en jij overdrijven met het beeld van deze wedstrijden. Verdedigend kon het beter, maar als je kijkt naar het voetbal dat gespeeld wordt is dat van PSV en Twente echt niet beter geweest. Ook niet als je kijkt naar de resultaten.

Je zegt net dat Ajax geen leiders heeft maar dat Feyenoord met leiders even goed zou zijn. Denk je niet dat dat gebrek aan kwaliteit is dan? Vlaar is volgens mij 2 jaar ouder dan Vertonghen en profileert zichzelf graag als leider. Waarom uit dat zich niet in prestaties op het veld dan? Eriksen is volgens jou een leider. Hij is pas 18 jaar. Waarom is Wijnaldum, die al 130 wedstrijden voor Feyenoord heeft gespeeld geen leider voor Feyenoord dan? Heeft ook niets met kwaliteit te maken?

Dat leeftijd argument is gelul. Even vergelijken:

Ebecilio (19) - Ryo (18)
De Jong (22) - Castaignos (18)
Sulejmani (22) - Biseswar (23)

Eriksen (19) - Wijnaldum (20)
De Zeeuw (28) - Meeuwis (30)
Anita (22) - Fer (21)

Boilesen (19) - Mokotjo (20)
Vertonghen (24) - Vlaar (26)
Alderweireld (22) - De Vrij (19)
Van der Wiel (23) - Martins Indi (19)

Vermeer (25) - Mulder (22)

Ik zie vooral verschil in kwaliteit, niet in leeftijd.

Mijn inziens zegt de plaats heel veel over de kwaliteit van de selectie. Net als het doelsaldo, en onderlinge resultaten.

Voor de rest bekruipt mij ook het vermoeden dat je vooral teleurgesteld bent dat Ajax niet 100% van de wedstrijden domineert, maar tegelijkertijd te weinig hebt gekeken naar de andere teams om daar een oordeel over te vellen.

Mensen als Dszudzak en Toivonen hoeven niet goed te spelen om wat uit te stralen. Hetzelfde gold voor Suarez. Zelfs toen hij een tijd uit vorm was was hij wel degene die voorop ging in de strijd. Na het vertrek van Suarez en de blessure van Stekelenburg misten ze een echte leider en kregen het een stukje moeilijker. Tegen het einde van het seizoen zag je dat Vertonghen een beetje de nieuwe leider was geworden en dat het weer een collectief werd. Feyenoord mist dat gewoon, spelers die voorop de strijd in gaan. Vlaar wil zich graag als zo iemand voordoen, maar hij heeft net als Alderweireld iemand als Vertonghen bij zich nodig om optimaal te presteren. En doordat Feyenoord niet zo'n leider in het veld heeft, kunnen talenten zich minder goed ontwikkelen. Dat is mijn punt van deze discussie.

Ajax schijnt naast Sigthorsson met nog een spits bezig te zijn heb ik net gehoord. Het is allemaal nog erg pril en Ajax wil/moet eerst El Hamdaoui (kan naar Frankrijk en Spanje) en Cvitanich verkopen voordat er uberhaupt tussen de clubs gepraat kan worden, maar er zijn wel plannen om nog een "grote vis" binnen te halen.

Overigens is men lyrisch over Viktor Fischer binnen Ajax, dus voor de toekomst is dat mooi meegenomen.

Ik ben ook lyrisch over wat ik van Fischer heb gezien op het jeugd-ek in ieder geval. Daar gaan we nog wel wat plezier aan beleven.

Mensen als Dszudzak en Toivonen hoeven niet goed te spelen om wat uit te stralen. Hetzelfde gold voor Suarez. Zelfs toen hij een tijd uit vorm was was hij wel degene die voorop ging in de strijd. Na het vertrek van Suarez en de blessure van Stekelenburg misten ze een echte leider en kregen het een stukje moeilijker. Tegen het einde van het seizoen zag je dat Vertonghen een beetje de nieuwe leider was geworden en dat het weer een collectief werd. Feyenoord mist dat gewoon, spelers die voorop de strijd in gaan. Vlaar wil zich graag als zo iemand voordoen, maar hij heeft net als Alderweireld iemand als Vertonghen bij zich nodig om optimaal te presteren. En doordat Feyenoord niet zo'n leider in het veld heeft, kunnen talenten zich minder goed ontwikkelen. Dat is mijn punt van deze discussie.

Ok.

Als het goed is heeft er gisteren een gesprek plaatsgevonden tussen Ajax en de spits die ze willen hebben. Hopelijk vertrekken Cvitanich en El Hamdaoui snel en kan er gehandeld worden, al betwijfel ik of Ajax er voetballend beter van wordt.

Overigens is Boerrigter afgelopen vrijdag medisch gekeurd, zal dus waarschijnlijk maandag of dinsdag tekenen en gepresenteerd worden.

wie is het dan?

Die spits uit Uruguay die er 40 in heeft liggen in 70 wedstrijden? Hij of sigtarson denk ik.

Terug
Naar boven