MuscleMeat

AFCA Ajax topic

idd - ik heb jullie tegen zagreb zien spelen dus ik was er weer niet gerust op
wij hebben het goed gedaan - jou ploegie verliest zo de de aansluiting met

psv/twente/az

mijn ploegie??

ik ben voor Feyenoord

maar idd ajax verliest nu punten op de rest
wij moeten gewoon proberen recht streeks te kwalificeren voor europa league

Feijenoorders hebben helemaal geen recht van spreken.
Sta je met een man meer op het veld, met een 1-1 stand.. Ga je tijd lopen rekken en niet vooruit durven voetballen..

Reactie voetbal zijn ze goed in maar op het moment dat ze zelf het spel moeten maken geven ze niet thuis, net zoals vorige week. Al dan niet een goed resultaat voor ze wat ik op voorhand niet had verwacht maar alsnog geen reden voor dat immense vertrouwen opeens.

mee eens - tegen az en ajax oke , maar tegen ado was het dramatisch - maar waar ligt nou het probleem bij jullie - ik dacht met jansen meer naar voren dat frank het lek boven had - misschien toch instelling ?

Dan blijft instelling over want qua postuur deed Feyenoord onder voor Ajax. De over-mijn-lijk mentaliteit mist gewoon zo af en toe.

Precies. Net alsof er iets MOET gebeuren om ze te laten werken voor elkaar.
Dat hoort niet, je moet altijd strijden voor je club en die sterren op je shirt!

Snap trouwens ook niet dat De Jong altijd blijft staan... raakt al een tijdje geen pepernoot meer.

Helemaal mee eens. Erger mij al sinds vorig seizoen aan de Jong. Begrijp niet dat hij er instaat. Die speelt altijd slap.

Ik denk ook echt dat het aan instelling ligt. Waarschijnlijk denken ze; oooh het komt wel goed.
Want zodra ze een achterstand goed moeten maken.. dan gaan ze opeens wel feller spelen en druk zetten. Zo moeten ze eens beginnen!

Wat een verschrikkelijk slechte wedstrijd. Van beide kanten. Maar dat Ajax er bovenop knalt en drie stappen extra doet zodra ze op 0-1 achterstand komen is te triest voor woorden. En de supporters van Ajax, wat een treurnis. Je hoort ze 67 minuten niet, vervolgens scoort Ajax, zingen ze vijf minuten en dan is het weer afgelopen. Dramatisch. Wat dat betreft is de Kuip het niveau van de Arena echt twintig keer overstegen.

Wat een slappe zooi was overigens. Niet normaal. Ik denk dat het ook goed is om Eriksen een paar wedstrijdjes op de bank te zetten. Speelt dramatisch en het is hopelijk net zo goed voor z'n ontwikkeling als met Stekelenburg destijds.

En Frank de Boer is dus duidelijk niet de wonderdokter, waarvan velen dachten dat 'ie het was. Als je met dit materiaal zo weinig punten haalt, dan doe je toch iets verkeerd.

Laatst bewerkt:
Man man man wat heb ik vanmiddag een zeer slecht voetballend ajax gezien. Het leek of ofze met een kater van de zaterdag avond op het veld stonden. Was een wonder dat zo lang 0-0 gebleven is en dan zie je na de achterstand dat het ineens wel kan, zelfde liedje als tegen AZ. En dan heb je nog van der wiel......treurig slecht en terecht van het veld gehaald.

wat hebben Fernandez en Schaken mij positief verrast zeg.

Ze verdienden het eigenlijk om de 3 punten mee naar Rotterdam te nemen. Was weer een gevalletje 'lucky ajax' :D

Frank de Boer snapt er echt helemaal niets meer van. Zo'n treurig Feyenoord niet kunnen wegspelen. tis triest gesteld.

---------- Post toegevoegd Sun 23 Oct 2011 om 18:29 ----------

Probleem is dat Ajax geen druk zet. Dat onze Belgen te laf zijn om een pass naar de middenvelders te geven of in te schuiven. Dat de aanvallende middenvelders maar diep blijven staan, wachtend op de bal alsof ze niet mee hoeven te doen aan de opbouw. En natuurlijk gewoon een voorhoede van zeer matige kwaliteit.

Het grootste probleem is gewoon dat de technische staf geen idee heeft wat er fout gaat. Ze zien het gewoon niet.

Frank de Boer snapt er echt helemaal niets meer van. Zo'n treurig Feyenoord niet kunnen wegspelen. tis triest gesteld.

De spelers mogen het zich ook wel aanrekenen, totaal geen beleving. Als je je niet eens kan motiveren voor de klassieker voor ruim 50000 man is er iets mis. Erger me ook al een paar wedstrijden dood aan het uitverdedigen, het moet altijd mooi bleeeegh, schiet maar es gewoon naar voren en ga voor de 2e bal.

Probleem is dat Ajax geen druk zet. Dat onze Belgen te laf zijn om een pass naar de middenvelders te geven of in te schuiven. Dat de aanvallende middenvelders maar diep blijven staan, wachtend op de bal alsof ze niet mee hoeven te doen aan de opbouw. En natuurlijk gewoon een voorhoede van zeer matige kwaliteit.

Het grootste probleem is gewoon dat de technische staf geen idee heeft wat er fout gaat. Ze zien het gewoon niet.

Helemaal waar. Het vertrouwen binnen het team is helemaal zoek. Elkaar hard durven intepasen gebeurt niet meer. Ook het inlopen naar bal niet. Weinig beweging sowieso op het middenveld.

Tjah en ik heb ook me twijfels of Frank de Boer op dit moment wel de geschikte man is voor Ajax.

Vooral het inschuiven van Vertonghen is erg belangrijk voor Ajax. Je ziet dat als Vertonghen actief gaat inschuiven, dat Ajax vele malen gevaarlijker wordt.

Ik vind overigens Boerrigter echt een geweldige aankoop, maar krijgt zo weinig ballen om iets mee te doen. Iedereen heeft het over een Sulejmani die opbloeit, maar ik vind het nog steeds he-le-maal niks. Wat een drama die jongen. Net als Eriksen en van der Wiel die er echt niks van bakken. En dat moeten dan steunpilaren zijn. Eriksen werd vandaag gewoon zoekgespeeld door Jordy ****ing Clasie. Ik bedoel.. wtf.

Vooral het inschuiven van Vertonghen is erg belangrijk voor Ajax. Je ziet dat als Vertonghen actief gaat inschuiven, dat Ajax vele malen gevaarlijker wordt.

Ik vind overigens Boerrigter echt een geweldige aankoop, maar krijgt zo weinig ballen om iets mee te doen. Iedereen heeft het over een Sulejmani die opbloeit, maar ik vind het nog steeds he-le-maal niks. Wat een drama die jongen. Net als Eriksen en van der Wiel die er echt niks van bakken. En dat moeten dan steunpilaren zijn. Eriksen werd vandaag gewoon zoekgespeeld door Jordy ****ing Clasie. Ik bedoel.. wtf.

Idd, Sulejmani is helemaal niet zo goed. Lokkoki vond ik ook beter vandaag.

Zou het echt aan de Boer liggen? De laatste trainers die met Ajax over een redelijke periode goed voetbal hebben gespeeld zijn Co Adriaanse en Ronald Koeman. Blind, ten Cate, Koster, van Basten, Jol en de Boer lukt het allemaal niet. Uiteraard heeft de Boer fouten gemaakt, zijn grootste fout was om Janssen als VM neer te zetten, maar we moeten ook verder kijken dan de trainer.

Als een ploeg al 6-7 jaar structureel niet goed speelt is er meer aan de hand. Het gaat de laatste jaren enorm fout bij de jeugdopleiding, de scouting en het aankoopbeleid. De jeugdopleiding heeft jarenlang de verkeerde prioriteiten gesteld. Ajax heeft jaren aangezien dat de jonge spelers uit eigen jeugd fysiek niet goed mee konden komen in de Eredivisie. Nu is dat gewoon logisch, een ventje van 17-18 is meestal niet zo sterk als een speler van 28 en zal op het gebied van conditie ook moeten wennen aan het hogere tempo. Bij Ajax dachten ze daar anders over en hebben ze het accent in de jeugdopleiding op het fysieke aspect gelegd. Dan kreeg je dus dat Ajax in de jeugdelftallen de wedstrijden op fysieke kracht ging winnen, in plaats van op techniek. Vervolgens kwam zo'n ventje van 18 in het eerste, speelde hij in de Eredivisie en kon hij fysiek nog steeds niet meekomen. Hij is immers pas 18. Maar nu heb je het probleem dat die speler fysiek niet mee kan komen, maar ook nog eens totaal geen technische bagage heeft. En dan krijg je dus spelers als Blind, Koppers, de Jong (al is hij voornamelijk opgeleid bij de Graafschap), Lukoki, Ebecilio et cetera.

Ook in het huidige Jong Ajax zie ik geen 1 speler die technisch er bovenuit steekt. Alleen Ligeon is een aardige back die zich nog wel kan gaan ontwikkelen, de rest is toch wel zeer matig. Ook in de A1 is het talent zeer matig. De beste speler is Viktor Fischer, en die is uiteraard van buitenaf gekocht. Het grootste voorbeeld van de armoede is de spits van de A1. Rowendy Schoop. Is groot, sterk, maar heeft ongeveer 4-6 seconden nodig om een bal aan te nemen. Kan niet passen, niet kaatsen, geen man uitspelen en scoort ook nog eens niet makkelijk. Maar hij is fysiek sterk, en daarom speelt hij. Viktor Fischer, mijn inziens de beste spits uit de jeugdopleiding, staat als rechtsbenige speler als valse linksbuiten opgesteld omdat Schoop perse moet spelen. Ronduit belachelijk. En dan komt Fischer straks in het eerste en heeft hij geen idee hoe hij de centrale rol in moet vullen, en dat vinden we dan allemaal vreemd. Sowieso is die hele A1 een omhoog geschreven elftal. Davy Klaassen werd "de nieuwe van der Vaart" genoemd. Totale onzin, hij is meer een net iets snellere versie van Siem de Jong. En dat werd dan gezien als de beste speler van die "geweldige" A1.

Dat Cruijff zich weer met Ajax is gaan bemoeien is in ieder geval voor de jeugdopleiding een zege. Onder Cruijff is bij de onderbouw techniek weer het belangrijkste element, in plaats van fysiek. Ook zijn ze onder leiding van Wim Jonk eindelijk afgestapt van het "geboortemaand scouten". Als ze vroeger jeugd gingen scouten, keken ze naar het geboortejaar. Maar bij de jongste jeugd kan het nogal schelen of je in januari 2004 bent geboren of in december 2004. Spelers die in januari/februari/maart waren geboren vielen meestal op en werden naar Ajax gehaald, maar spelertjes die in augustus/september of daarna werden geboren vielen buiten de boot. Zo zijn dus Assaidi en Narsingh er ook tussendoor geglipt. Beide spelers komen bij Zeeburgia vandaan, wat vlakbij de Arena ligt. Ook spelers als Maher en Vejinovic komen daar vandaan. Vreemd genoeg heeft Heerenveen een samenwerkingsverband met die club en Ajax niet.

Ajax moet weer terug naar de basis en hopen dat de jeugdopleiding over 5-6-7 jaar weer talenten gaat aandienen. Want anders wordt het een heel moeilijk verhaal.

Amen.

Daarnaast moet Ajax ook eens gaan scouten op mentaliteit. Ze kijken nu teveel wat een speler niet kan.

Ik zie het eigenlijk al een lange tijd somber in. En in de komende jaren hoeven we ook geen super talent te verwachten uit de jeugd.
Vorig jaar zijn we kampioen geworden, maar of wat voor een manier?

Overigens is het kampioenschap dit jaar niet meer haalbaar lijkt me.

Treurig, meer heb ik er niet over te zeggen.

Overigens is het kampioenschap dit jaar niet meer haalbaar lijkt me.

De achterstand op PSV en Twente is nog "maar" 4 punten. Met nog 24 wedstrijden te gaan kan er nog van alles gebeuren. Alleen AZ staat ver voor, en Verbeek kennende gaat zijn ploeg niet snel een dip krijgen.

Maar dan moet Ajax wel snel gaan inzien dat het zo echt niet verder kan. Volgens mij zijn ze trouwens zo overtraind als de pest, maar goed.

Ik zag nog een oud filmpje van van Gaal:

http://www.youtube.com/watch?v=HFhLmKTmPm8

Dit soort beelden zie je niet vaak. Zo'n behandeling zou dit huidige Ajax wel kunnen gebruiken.

Terug
Naar boven