Fitness Seller

AFCA Ajax topic

Weer gewonnen, maar ik vond het toch niet best. Eriksen was wel aardig de eerste 20 minuten trouwens, goed om te zien. In de tweede helft speelden we met Ooijer, de Jong, Enoh, Ebecilio en Blind in 1 team. Kansloos :roflol:

Ik erger me zo aan de Jong he. Hij komt nooit maar ook nooit voor zijn man.
Als ik die gaat jagen loopt hij in 1 rechte lijn. Zit totaal geen verassing in.

Ik erger me ook kapot aan die vent. Als ie op het middenveld staat voegt ie echt totaal niks toe ook...

De Jong past ook echt totaal niet bij Ajax. Als je dan het verschil ziet met Maher, nota bene een jongen uit Amsterdam, dan is dat schrijnend.

Waarom zo'n hekel aan de Jong? De beste man is kopsterk en heeft het beste loopvermogen van alle spelers bij Ajax. Ook is hij heel belangrijk zonder bal in het spel van Ajax. Oké, hij scoort op het moment moeizaam maar geef hem de tijd. Hij heeft ons nota bene aan die derde ster geholpen in de wedstrijd tegen FC Twente!

Waarom zo'n hekel aan de Jong? De beste man is kopsterk en heeft het beste loopvermogen van alle spelers bij Ajax. Ook is hij heel belangrijk zonder bal in het spel van Ajax. Oké, hij scoort op het moment moeizaam maar geef hem de tijd. Hij heeft ons nota bene aan die derde ster geholpen in de wedstrijd tegen FC Twente!

Dat is waarschijnlijk ook gelijk de enige reden waarom Frankie hem laat staan.

Jij kijkt waarschijnlijk door dezelfde roze bril naar Siem de Jong als Frank de Boer. :rolleyes:

Je hebt niks aan het feit dat hij kopsterk is, want hij brengt zichzelf (zowel in de positie van spits als die van aanvallende middenvelder) nauwelijks in scoringspositie zien. Hij loopt ruimtes dicht, blijft te ver van de goal af staan om met een kopbal gevaarlijk te kunnen zijn of hij reageert veel te laat.

Als hij dan al loopvermogen heeft dan gebruikt hij het niet. Hij loopt nooit harder dan met een waggelpasje en loopt verdedigend altijd achter de feiten aan. Waar Janssen en Eriksen de bal op komen halen blijft hij gerust in een straal van 5 meter heen en weer lopen, waardoor hij hele wedstrijden onzichtbaar is. Krijgt hij wel eens de bal dan raakt hij 9 van de 10 keer de bal kwijt door zijn slechte reactievermogen en gebrek aan techniek.

Behalve die twee doelpunten tegen Twente heeft hij nog nooit (en vooral niet in dit seizoen) bewezen dat hij enige toevoeging is voor Ajax, laat staan dat hij een basisplaats verdiend. Alleen in het seizoen waar hij achter Pantelic aan mocht lopen, kon hij qua doelpunten renderen, maar hij heeft altijd al laten zien dat hij qua snelheid en qua techniek niet van een Ajax-waardig niveau is. Hij staat door de blessure van Sigthorsson nu nog in de basis, maar je kan wat mij betreft net zo goed Bulikyn in de spits zetten. Ik hoop dat Sigthorsson snel terugkomt en dat Frank de Boer dan eindelijk inziet dat Siem de Jong niet in het team van Ajax thuis hoort. Want met die jongen sta je gewoon elke wedstrijd met 10 man te voetballen.

Behalve die twee doelpunten tegen Twente heeft hij nog nooit (en vooral niet in dit seizoen) bewezen dat hij enige toevoeging is voor Ajax, laat staan dat hij een basisplaats verdiend. Alleen in het seizoen waar hij achter Pantelic aan mocht lopen, kon hij qua doelpunten renderen, maar hij heeft altijd al laten zien dat hij qua snelheid en qua techniek niet van een Ajax-waardig niveau is.

Nog nooit iets laten zien? Ach hou toch op man! En dat hij qua techniek Ajax-onwaardig?! Onzin, lulkoek, bullshit. Kijk maar even naar dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=fnWoG19L6PI

En wat bedoel je met snelheid? Dat hij niet iedereen eruit sprint? Heeft hij ook niet nodig op de posities waar hij speelt. Daarnaast, qua snelheid van het spel dat Ajax graag wilt spelen (positiespel, snel druk blijven! zetten), is hij juist wel een van de betere spelers bij Ajax die over tactisch inzicht beschikt en het tempo hoog houd. Nee, ik kan je comment niet serieus nemen.

Siem is eigenlijk geen spits maar een 10-.
Nu ben ik erg nieuwsgierig als straks Kolbeinn Sig*órsson weer terugkeert wat De Boer doet met Siem.
Hoewel ik Siem vorig jaar bij vlagen prima vond presteren is er dit jaar nog weinig te genieten geweest.
Twee goals en bijna geen assists in 11 wedstrijden is bedroevend.

Van iemand die op 10 speelt of in de spits bij Ajax mag je doelpunten verwachten. De Jong maakt ze niet! Ik heb diep respect voor hem, hij heeft ons immer die 3e ster gebracht in de wedstrijd tegen Twente..
Maar dit seizoen loopt het gewoon stroef bij hem, en je ziet dat hij (zonder pantelic) gewoon niet rendeert.
Zodra Sightorsson fit is zal hij op de bank belanden.. als ik trainer was dan he!

---------- Post toegevoegd Tue 1 Nov 2011 om 14:31 ----------

Valt het trouwens niet op dat veel beelden uit het filmpje uit de periode met Pantelic komen?

Luuk de jong > siem de jong big time

Laatst bewerkt:
Siem de Jong is een prima 12de man maar niet meer dan dat. Ondanks dat hij redelijk veelzijdig is komt hij op alle vlakken te kort. En inderdaad, zoals Weake Teake aangeeft, zijn inzicht en handelingssnelheid is absoluut niet om over naar huis te schrijven.

@Weake Teake, Janssen en Eriksen komen de bal ook niet ophalen hoor. Dat is ook een groot probleem gebleken de laatste tijd. Met 3-4-3 ging dat beter en waren de afstanden korter. Ik ben bang dat het de schuld is van De Boer en vooral Bergkamp dat er altijd wel iemand in de buurt van de spits blijft hangen.

---------- Post toegevoegd Tue 1 Nov 2011 om 14:45 ----------

Maar Anita, die 10 keer beter is en minstens even belangrijk voor die derde ster wordt wel zonder blikken of blozen geslachtofferd. Niet erg consequent.

---------- Post toegevoegd Tue 1 Nov 2011 om 14:47 ----------

De Jong past ook echt totaal niet bij Ajax. Als je dan het verschil ziet met Maher, nota bene een jongen uit Amsterdam, dan is dat schrijnend.

Moet je voorstellen hoe veel beter Ajax kon zijn met Maher, Assaidi en Narsingh erbij...

Laatst bewerkt:
Van iemand die op 10 speelt of in de spits bij Ajax mag je doelpunten verwachten. De Jong maakt ze niet! Ik heb diep respect voor hem, hij heeft ons immer die 3e ster gebracht in de wedstrijd tegen Twente..
Maar dit seizoen loopt het gewoon stroef bij hem, en je ziet dat hij (zonder pantelic) gewoon niet rendeert.
Zodra Sightorsson fit is zal hij op de bank belanden.. als ik trainer was dan he!

---------- Post toegevoegd Tue 1 Nov 2011 om 14:31 ----------

Valt het trouwens niet op dat veel beelden uit het filmpje uit de periode met Pantelic komen?

Klopt, het filmpje is alweer wat verouderd. Wou alleen even aantonen dat hij wel degelijk, ook buiten de kampioenswedstrijd van vorig seizoen, veel voor Ajax heeft betekend.

Het loopt stroef bij de Jong, maar bij wie loopt het nou wel echt lekker soepel de afgelopen periode? Na de overwinning op Roda hoop ik dat er weer een lange reeks wedstrijden gewonnen gaat worden! En morgen tegen Zagreb sowieso want dan win ik 81 eurie met de Toto;)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Nog nooit iets laten zien? Ach hou toch op man! En dat hij qua techniek Ajax-onwaardig?! Onzin, lulkoek, bullshit. Kijk maar even naar dit filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=fnWoG19L6PI

En wat bedoel je met snelheid? Dat hij niet iedereen eruit sprint? Heeft hij ook niet nodig op de posities waar hij speelt. Daarnaast, qua snelheid van het spel dat Ajax graag wilt spelen (positiespel, snel druk blijven! zetten), is hij juist wel een van de betere spelers bij Ajax die over tactisch inzicht beschikt en het tempo hoog houd. Nee, ik kan je comment niet serieus nemen.

Jij hebt echt een compleet andere kijk op Siem de Jong dan ik dat heb, want jij ziet schijnbaar dingen die ik niet zie. Een filmpje van hoogtepunten is overigens geen manier om een mening over een speler te vormen. Elke voetballer heeft zijn momenten en in een omgeving van goede voetballers (Ajax) zullen dat er meer zijn dan bij anderen.

Als je naar het spel van Siem de Jong kijkt over de afgelopen complete seizoenen dan heeft hij gewoon nooit weten uit te blinken. Het enige seizoen waar hij een voldoende scoorde was in het seizoen van Pantelic en dat kwam puur door het aantal doelpunten dat hij heeft gemaakt. Dat wordt ook van hem verwacht als spits/aanvalende middenvelder. Ondertussen is zijn rendement dramatisch gedaald, waardoor hij op dat punt heeft gefaald en hij dus op zijn voetballende vermogen moet worden beoordeeld.

Het mag toch duidelijk zijn dat van Siem de Jong niet het gevaar moet komen. Hij is niet degene om wie het spel draait, hij is niet de spil tussen verdediging/middenveld en de aanval, hij is niet het aanspeelpunt voor de lange bal, Siem de Jong is wel de laatste man waar de tegenstander zich druk om maakt. Zijn loopacties en positiewisselingen zijn langzaam en voorspelbaar en daardoor gemakkelijk te verdedigen, zijn snelheid is beperkt waardoor men voor flitsende acties en snelle uitbraken niet bang hoeft te zijn. Voor de lange bal, de vrije trap of een corner hoef je bij Siem de Jong niet aan te kloppen. Ik ben er dan ook nog steeds niet achter waar het gevaar van Siem de Jong dan wel in moet zitten.

De enige nuttige plaats voor hem zou inderdaad de spits-positie zijn. Dan hoeft hij alleen slim positie te kiezen en zijn hoofd ergens tegenaan te zetten, het grote probleem is dat je als spits doelpunten moet maken en dat verzuimd hij. Van een middenvelder en spits van Ajax wordt echter nog meer verwacht en ik vind niet dat hij dat waar maakt. Waar Eriksen en Janssen complete voetballers zijn met geheime wapens, is Siem de Jong erg beperkt. In de spits bij Ajax zoek je iemand als Huntelaar of Sigthorsson, op het middenveld iemand als Sneijder of Eriksen, De Jong komt niet eens in de buurt van dat niveau. Ik blijf er dan ook bij dat Siem de Jong Ajax onwaardig is.

Laatst bewerkt:
Ik vind Siem de Jong een zeer goede voetballer ja en onze kijk op hem is totaal verschillend.
Vind zijn techniek erg goed, loopt altijd op de juiste plek.
Afronden gaat moeizaam maar goede assisten zijn ook wat waard.

http://www.youtube.com/watch?v=UUwjW0-PTaY

---------- Post toegevoegd Tue 1 Nov 2011 om 17:11 ----------

Het mag toch duidelijk zijn dat van Siem de Jong niet het gevaar moet komen. Hij is niet degene om wie het spel draait, hij is niet de spil tussen verdediging/middenveld en de aanval, hij is niet het aanspeelpunt voor de lange bal, Siem de Jong is wel de laatste man waar de tegenstander zich druk om maakt.

Wel dus, niet alleen om dit filmpje maar als aanspeelpunt voor de lange bal is hij juist wel sterk (met zijn hoofd, techniek) imo.

Mja dit word een wellus nietus verhaaltje.
Soms heb je affectie met een speler en soms totaal niet.
Mischien kijken we daarom wat subjectiever.

Kopsterk? Hoeveel kopduels wint hij dan? Ik zie hem eigenlijk zelden een kopduel winnen?

Het beste loopvermogen? Nee hoor, Eriksen en van der Wiel lopen elke wedstrijd het meest, meer dan de Jong. De Jong is wel erg goed in veel nutteloos lopen, dat dan weer wel.

Let eens op de positie van de Jong (als hij als middenvelder speelt) wanneer de verdedigers op de verdedigende middenvelder de bal heeft. Hij staat namelijk altijd gedekt, en doet ook totaal geen moeite om vrij te lopen. De Jong staat gedekt, terwijl de tegenstander hem niet eens dekt. Ook knap, maar niet echt de bedoeling. Vaak staat de Jong achter een tegenstander, en als die tegenstander gaat lopen loopt hij er achter aan, terwijl zijn eigen ploeg de bal heeft. Daarnaast is zijn balaanname ruk, is hij erg traag en zet hij geen druk. De Jong past totaal niet bij Ajax. Alhoewel, dat zeg ik verkeerd. De Jong past totaal niet bij het Ajax dat ik graag zou willen zien. De Jong is het beste als spits of als 10 wanneer een spits ruimte voor hem maakt zoals Pantelic. Als halfspeler heb je helemaal niets aan heb en ik vind het dan ook onbegrijpelijk dat hij elke week speelt. Aissati liet gisteren bij Jong Ajax in 1 wedstrijd meer zien dan de Jong dit gehele seizoen.

De Jong heeft 5 maanden goed gespeeld, dat was onder Jol. Toen speelde Pantelic voor hem die erg slim telkens ruimte maakte voor de Jong. Verder speelt hij zeer weinig goede wedstrijden.

Moet je voorstellen hoe veel beter Ajax kon zijn met Maher, Assaidi en Narsingh erbij...

Yep. En het erge is, Ajax had ze alle 3 kunnen en eigenlijk moeten hebben. Hoe kunnen toptalenten van Zeeburgia, een club uit Amsterdam, nou wel gezien en gescout worden door AZ maar niet door Ajax? Toen Maher 11 was heeft AZ hem benaderd. Die zijn meerdere malen wezen kijken, hebben met die jongen gepraat, met z'n trainers, met z'n ouders et cetera. AZ heeft die jongen een plan voorgelegd zodat hij inzicht had in zijn toekomst en wist wat AZ met hem van plan was. Pas toen dit allemaal al gebeurd was hoorde een jeugdscout van Ajax iets over Maher en is hij er naar toe gegaan met de tekst: "Ik ben van Ajax en wij willen jou.". En het dan nog vreemd vinden dat zo'n jongen voor AZ kiest.

Cruijff zei altijd: "Kijk tijdens een jeugdwedstrijd niet naar je eigen spelers, maar bekijk de spelers van de tegenstander. Je eigen spelers ken je toch al door en door.". Hij wil dus eigenlijk de jeugdtrainers direct jeugdscout maken. Lijkt me een prima plan.

Toen Maher 11 was heeft AZ hem benaderd. Die zijn meerdere malen wezen kijken, hebben met die jongen gepraat, met z'n trainers, met z'n ouders et cetera. AZ heeft die jongen een plan voorgelegd zodat hij inzicht had in zijn toekomst en wist wat AZ met hem van plan was. Pas toen dit allemaal al gebeurd was hoorde een jeugdscout van Ajax iets over Maher en is hij er naar toe gegaan met de tekst: "Ik ben van Ajax en wij willen jou.". En het dan nog vreemd vinden dat zo'n jongen voor AZ kiest.
:roflol: epic :D

Terug
Naar boven