Dat is het 'm. Je kunt niet van de grond af bouwen, omdat je hoe dan ook met hetzelfde team opgescheept zit. Ook Adriaanse en Rijkaard zit met dezelfde ploeg met te weinig kwaliteit en stapt hij er volgend seizoen in, dan zit je misschien met dezelfde ploeg maar zonder Vd Wiel, Stekelenburg, Emanuelson en misschien zelfs Suarez. De enige paar spelers met een beetje kwaliteit. Jij maakt mij niet wijs dat Adriaanse of Rijkaard meer uit deze ploeg kan halen als Jol, want Jol is minstens een evengoede trainer. Zonder (een goed spelende) Suarez is dit gewoon geen kampioenswaardige ploeg.
Jol probeert bovendien rust en stabiliteit te creeeren door hetzelfde team wekelijks op te laten draven en op die manier automatismes en gewenning te creeeren. Dat redt je niet met het wekelijks wijzigen van de opstelling. Oke de automatismes en de gewenning zijn er nu ook nog niet, maar het zit de jongens mentaal ook gewoon tegen. Vooral Suarez, de leidende figuur waar het team zich voorheen altijd aan op kon trekken, zit in een ongeloofelijke vormcrisis en speelt zijn team met zijn gezeur en woedeaanvallen alleen maaar tegen. Nu hij niet mee doet de komende wedstrijden, verwacht ik ook het ergste. NIet omdat ik geen vertrouwen heb in Jol, maar ik geen vertrouwen heb in deze ploeg. Behalve Suarez is er niemand die een wedstrijd in zijn eentje kan beslissen of uit kan blinken. Spelers die eind vorig seizoen misschien onderdeel waren van een goed lopende team, maar ook toen was Suarez de uitblinker. De rest was maar een onderdeel. Ik verwacht dan ook niet dat er een andere speler op zal staan die het team bij de hand zal nemen, zolang Suarez er niet is.
Zonder Suarez (en met uitzondering van Stekelenburg) hou je een team over van matige voetballers en net-niet talenten wat niks beter is als Utrecht, Groningen of Roda JC ongeacht welke trainer je voor de ploeg hebt staan.
En niemand zal de Champions League ingaan met alleen jonge talenten zonder echte wedstrijdervaring achter de hand. Je hebt dan echt wel mensen met ervaring nodig in dat soort wedstrijden, want geloof me Bonevacia en Zeegelaar zijn talentjes, maar die redden het echt niet tegen welke internationale tegenstander dan ook. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Jol heeft gevraagd om een paar ervaren spelers. Maar er mocht niet te veel geld meer uitgegeven worden, dus kom je al gauw op vijfderangs ervaren krachten uit waar je uiteindelijk nog niks aan hebt. Dat is deels Jol zijn schuld, maar ook zeker deels te verwijten aan het budget waarmee hij de gewenste spelers moest halen. Met meer tijd en meer financiele middelen voor nieuwe spelers weet ik ook zeker dat Jol een kampioenswaardige ploeg neer kan zetten. Als hij 20 miljoen had te besteden zoals Van Basten dat had, dan geloof ik niet dat hij Mido, Tainio of Ooijer had gehaald, maar echt goede voetballers. Met het beperkte budget dat hij nu had heeft hij alleen El Hamdoui als vervanger voor pantelic kunnen halen en elke breedte versterking moest transfervrij zijn, bedenk jij dan maar eens betere spelers als Mido, Tainio en Ooijer die hier aan voldoen en naar Ajax willen voor niet teveel salaris

.