MuscleMeat

Afvallen maar ook aankomen

Is groter worden d.m.v. 5 reps meer afhankelijk van een kalorieoverschot dan groter worden d.m.v. meer reps per set zoals bijv 3x10?

Ik lees wel eens hier en daar dat je met sets van 5 natuurlijk kracht opbouwt, maar dat hypertrophy daarbij afhankelijk is van een kalorieoverschot/bulken. Zonder dat zou je enkel sterker worden zonder aan te komen.

calorie overschot, zwaar bulken nodig om spieren te laten groeien is onzin.
Als je ook maar net boven je onderhoudsbehoefte zit groei je al. Je hebt om te groeien al genoeg aan 1 shake van 40gram whey als aanvulling boven je onderhoudsbehoefte. Als je een wat hoger bf% hebt dan verbrand je erg makkelijk extra vet, dan zit je al snel nog hoger boven onderhoud, dus groei je ook gewoon.

Meer reps is in principe meer groei, echter gaat die vlieger weer niet altijd helemaal op, wat doe je teveel reps dan wordt je wel harder, maar niet of amper groter.
Beste om te groeien zou zijn 6 tot 8 reps zo zwaar mogelijk + 1 setjes van 12 tot 15 of fail/burnsetje.

Voor kracht train je meestal op minder reps en iets langere rust tussen sets.

calorie overschot, zwaar bulken nodig om spieren te laten groeien is onzin.
Als je ook maar net boven je onderhoudsbehoefte zit groei je al. Je hebt om te groeien al genoeg aan 1 shake van 40gram whey als aanvulling boven je onderhoudsbehoefte.

In theorie misschien...
150 kcal boven je onderhoud is enorm weinig en zal, met uitzondering van complete beginners,
geen merkwaardige massa opleveren voor iemand met gemiddelde genen.

Daar komt nog eens bij dat je je onderhoud nooit exact weet, dus dan zit je soms zelfs onder je behoefte.

In theorie misschien...
150 kcal boven je onderhoud is enorm weinig en zal, met uitzondering van complete beginners,
geen merkwaardige massa opleveren voor iemand met gemiddelde genen.

Daar komt nog eens bij dat je je onderhoud nooit exact weet, dus dan zit je soms zelfs onder je behoefte.

Met een hoog BF word je in het geval van 150 kcal overschot al snel gespierder en slanker.

Zoals ik het begrijp... Je wordt sterker door u spieren te belasten. Wil je zwaarder worden eet je voldoende eiwitten en kh. Kalorieoverschot kan resulteren in vet. Als je spiermassa wilt aankomen is het beter om te bulken, daar je dan zeker genoeg voedingstoffen hebt, inclusief vet. Zuivere, droge spiermassa aankomen is moeilijk.

Wanneer je mee verbruikt is afhankelijk van de manier waarop je traint, 3x10 of 3x6 is afhankelijk van hoe zuiver je traint, welk gewicht, etc.

Is dit een antwoord? :)
Ik denk dat mijn vraagstelling nog niet duidelijk is. :)

A1 - 3x5 met bulk
A2 - 3x5 met cut
B1 - 3x10 met bulk
B2 - 3x10 met cut

Zal A2 gains in spiergrootte praktisch onmogelijk maken terwijl die bij B2 nog wel mogelijk zijn?

Vergelijkbaar:

Zal B2 gains in kracht praktisch ongemogelijk maken terwijl die bij A2 nog wel mogelijk zijn?

Is het met de wens om groter te worden dus verstandiger om een (sarcoplasmic) hypertrophy schema (3x10) te volgen tijdens het cutten dan een kracht schema (3x5) of wordt de afweging tussen deze schema's niet beinvloed door het dieet?

Ik weet de specifieke stof erachter niet, maar volgens mij wordt dit aangehouden:
- Max. 5-8 reps voor maximale MASSAgroei
- Hogere reps voor maximale krachtgroei

Dus hoger in reps gaan zorgt voor krachtgroei, dus sterker worden, meer kunnen tillen/drukken etc.
Laag in de reps blijven zorgt ervoor dat je groter wordt, ook wel sterker maar qua verhouding minder als wanneer je hoog in de reps gaat zitten.

Verbeter me als ik fout zit hoor, ik weet het namelijk ook niet 100% zeker

Bij deze : je zit fout.

Kracht is juist weinig reps.

Is groter worden d.m.v. 5 reps meer afhankelijk van een kalorieoverschot dan groter worden d.m.v. meer reps per set zoals bijv 3x10?

Ik lees wel eens hier en daar dat je met sets van 5 natuurlijk kracht opbouwt, maar dat hypertrophy daarbij afhankelijk is van een kalorieoverschot/bulken. Zonder dat zou je enkel sterker worden zonder aan te komen.

Ik heb deze er maar even bij gepakt die andere is wat vaag.
Met een reprange van 5 zal je meestal wat minder spiermassa aanzetten dan met sets van 8 reps, echter zo makkelijk is het toch weer niet.

Bij de ene ga je meer op je mineralen systeem en de andere, bijvoorbeeld 10reps kan je sneller in je lactaat/zuurstof systeem werken......meer reps kost je meer aan andere energiebronnen dan 5 reps.

Maar dan telt je rust ook weer mee en het aantal sets wat je doet.
Doe je 8x5...of 3x5 of pak je 4x8, 3x10....scheelt allemaal in effect.

Alle groei verder is afhankelijk van de voeding. Je dient altijd ruim voldoende eiwitten binnen te krijgen als je wil groeien.
Ik zie alleen nooit in waarom mensen persee willen cutten. Ga gewoon op onderhoud zitten, liefst iets er boven en ga knallen met zware gewichten, ga aan je massa werken. Als je VVM hoger wordt dan daalt in theorie altijd je bf%
En het is aan jou en je voeding of je je bf% laat blijven dalen of dat je het weer aanvult door te hoog bulken.

Ga lekker trainen en goed eten, werk aan je massa en zorg ervoor dat je minder vet aanzet dan dat je verbrand dan kom alles goed.

---------- Toegevoegd om 15:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:51 ----------

Ook als je geen complete beginner bent.

---------- Toegevoegd om 15:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:52 ----------

Met een hoog BF word je in het geval van 150 kcal overschot al snel gespierder en slanker.

Geen overschot he DW.......van overschotten wordt je vet.
Gewoon 150 cal boven onderhoudsbehoefte. Bij 500 er boven heb flink overschot. 500cal is 125gram eiwit en niemand groeit 125gram per dag in droge spiermassa(tenzij zwaar in de kuur).

Ik wel en zat zelfs.

Het is heel erg simpel. Zolang je meer vet kan verbranden dan je aanzet is het gewoon goed te doen.
Wordt je bf te laag dan wordt het steeds moeilijker.

En het heeft niets te maken met naturel of niet naturel, heeft gewoon te maken met hoeveel vet je verbrand vs hoeveel vet je aanzet.

gewoon beginnen met trainen en geen rotzooi meer eten zal al wonderen doen.

En doen niet van die fagg0t cable oefeningen doen en dan nog wat roeien........ nee, zware compounds.

Ik denk dat de angst voor catabole toestanden te groot is.

Ik las laatst bijvoorbeeld dat je pas na iets van 72 uur vasten echt hiermee te maken krijgt. Ik had verder niet uitgezocht in hoeverre dat klopt, maar kan me er wal van voorstellen. Zeker in vergelijking met het heersende beeld dat je na 2 uur niet gegeten te hebben misschien wel al spieren aan het verliezen bent.

Ik denk dat mijn vraagstelling nog niet duidelijk is. :)

A1 - 3x5 met bulk
A2 - 3x5 met cut
B1 - 3x10 met bulk
B2 - 3x10 met cut

Zal A2 gains in spiergrootte praktisch onmogelijk maken terwijl die bij B2 nog wel mogelijk zijn?

Vergelijkbaar:

Zal B2 gains in kracht praktisch ongemogelijk maken terwijl die bij A2 nog wel mogelijk zijn?

Is het met de wens om groter te worden dus verstandiger om een (sarcoplasmic) hypertrophy schema (3x10) te volgen tijdens het cutten dan een kracht schema (3x5) of wordt de afweging tussen deze schema's niet beinvloed door het dieet?

Ah k, nu is het duidelijk :) Hoeft niet perse verbonden te zijn met je dieet. Zoals ik al zei is de intensiteit belangrijk..al is de richtlijn tussen de 6 en 12 herhalen voor massa wel een leidraad. Ik denk gewoon dat je het zo kan stellen; in de cut massa aankomen is moeilijk. De cut, waar ik bedoel op een gericht dieet en cardio, is gericht op vetverlies (logisch). Wanneer je massa wilt aankomen moet je zorgen dat je voldoende, of net iets meer voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je nu 3x5 of 3x10 traint, maakt niet uit. Een 3x5 kan intensiever zijn, of niet, dan een 3x10.

Ja ok, de basisprincipes veranderen natuurlijk niet.

Ik denk dat ik meer (mogelijke) achterliggende redenaties zag in adviezen dan er daadwerkelijk waren. :) Thanks.

Ik zie alleen nooit in waarom mensen persee willen cutten. Ga gewoon op onderhoud zitten, liefst iets er boven en ga knallen met zware gewichten, ga aan je massa werken. Als je VVM hoger wordt dan daalt in theorie altijd je bf%
En het is aan jou en je voeding of je je bf% laat blijven dalen of dat je het weer aanvult door te hoog bulken.

Ik begrijp het toch niet zo goed. Je zegt 150 cal overschot maar die 150 zullen op termijn toch ook zorgen voor vet? Teveel cal is toch teveel en dat zorgt voor vet aankomen. Hoe kan je dan zakken in bf?

Damn, 1,80 en 63kg.(dan ben je erg mager heur). Klopt dat wel helemaal? Ikzelf ben ook rond 1,80 en weeg nu tegen de 75kg aan. Als jij hier bent voor een 6-pack, dan kan je beter ff naar fitness forum gaan. En anders lees de stickies maar eens even door voordat je je bemoeid op echt bb gebied.

suc6 ermee.

Damn, 1,80 en 63kg.(dan ben je erg mager heur). Klopt dat wel helemaal? Ikzelf ben ook rond 1,80 en weeg nu tegen de 75kg aan. Als jij hier bent voor een 6-pack, dan kan je beter ff naar fitness forum gaan. En anders lees de stickies maar eens even door voordat je je bemoeid op echt bb gebied.

suc6 ermee.
Zegt de kerel met 9posts die een kloon van iemand is

is mij ook gelukt, en lukt jou ook als je je aan de volgende 3 punten houd.

eet boven onderhoud maar wel net onder dagenlijks gebruik.
veel cardio, waarvan zwemmen en crostrainer 2 hele goede aanraders zijn.
veel krachtraining.

ondhoud wel dat dit alleen in het begin werkt, heb dit 6 maanden gedaan, maar het effect begon na 5 maanden heel snel te dalen, maar toen het nog werkte werkte het ook echt heel goed.

Ik heb hier nog niemand gezien die langer dan een jaar serieus traint, en tegelijk spiermassa wint en vet verliest. (naturel dan)
inderdaat een jaar haal je niet zonder dat het systeem vaalt, maar de helft e van kan prima.:D

Laatst bewerkt:
Ik weeg op dit moment rond de 63 kilo en ik ben ongeveer 1.80 lang me vetpercentage is rond de 20. Mijn buik begint steeds dikker te worden. En daar wil ik snel vanaf. Maar ik wil ook ietsjes aankomen in mijn benen en vooral armen omdat die zo dun zijn.
Of worden je armen wat groter en dikker door je biceps en triceps te trainen?

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn buik dunner wordt en mijn armen en benen iets voller?

Alsvast bedankt

ik heb een vraag over het vp van 20% hoe weet je dit omdat ik dit best raar vind.
Ik ben 1.78 vp van ongeveer 11/13 en weeg 69kg. en zie er uit als een botje. die 20% lijkt me wat veel met je gewicht maar kan dat ik verkeerd zit.

Terug
Naar boven