XXL Nutrition

Als het in je macro's past

Hier ben ik het zwaar mee oneens. Op de eerste plaats zeg je dat er verschillende wegen zijn naar Rome. Dat klopt, maar dan verwacht je dat dit ook duidelijk in de stickies staat aangegeven. En niet als een soort tien geboden genoteerd staat dat je vrijwel niet vanaf de richtlijnen mag wijken.

Verder zeg je dat minder maaltijden in de praktijk niet lukt. Erg gek, gezien de overgrote meerderheid die van oude bodybuilding dogma's afstapt er ontzettend tevreden mee is. De kreet dat het een opluchting is dat men teminste niet minimaal om de 2-3 uur moet eten is dan ook veel gehoord.

Verder moet je juist wel van je lichaamsgewicht uitgaan bij het indelen van je eiwitten. In de stickies staat aangegeven dat 30% een goede basislijn is. Iemand van 80 kg die bulkt op 3500 kcal krijgt dus 250 gram eiwitten binnen. Je kunt verschillen over het nut van meer 2gr/kg eiwit in de bulk, maar in een cut van 2000 kcal zou deze persoon volgens de richtlijnen maar 150 gram ewitten binnen krijgen. Aan de magere kant m.i., vooral in een cut. Gaan we uit van de 40% regel, dan nuttigt men genoeg eiwitten in de cut maar veel te veel in de bulk.

Vandaar ook altijd van lichaamsgewicht uitgaan.

lol jij probeerd een discussie met "T aan, lol

• Topic Starter Topic Starter
De eiwitten per kg lichaamsgewicht is flauwekul. Veel praktischer om met % macronutriënten te werken.

Dat is pas flauwekul.

Als je boven een bepaald aantal gram eiwit zit in je voeding zal het overschot toch gewoon als energie gebruikt worden. Dat verzin ik niet: het aantal van 2-3g per kg vetvrije massa is ruim boven de waarde waarbij onderzoek geen verschil in lichaamscompositie meer laat zien.

Dus waarom mensen, als in de basis voorzien is, niet gewoon laten kiezen hoe ze de rest van de kcal aanvullen?

in de stickies staat aangegeven dat 30% een goede basislijn is. Iemand van 80 kg die bulkt op 3500 kcal krijgt dus 250 gram eiwitten binnen. Je kunt verschillen over het nut van meer 2gr/kg eiwit in de bulk, maar in een cut van 2000 kcal zou deze persoon volgens de richtlijnen maar 150 gram ewitten binnen krijgen. Aan de magere kant m.i., vooral in een cut. Gaan we uit van de 40% regel, dan nuttigt men genoeg eiwitten in de cut maar veel te veel in de bulk.

qft

ben het ook eens met area1990.

Verder is het voor mij persoonlijk een opluchting dat ik niet zo moet stressen om bijvoorbeeld een bepaald aantal maaltijden naar mijn werk te nemen. Gewoon sochtends goed eten, smiddags een maaltijd en de 3e maaltijd weer gewoon thuis om 6 uur. Natuurlijk zal ik straks in de bulk weer wel wat verspreiden, puur omdat dit praktischer is.

Ook erg fijn om eens wat anders te eten. Bijvoorbeeld vandaag kipgrillworst gegeten. Erg lekker, nog nooit gegeten eigenlijk. Niet zoveel natuurlijk, als het maar binnen mijn macro's past ;)

Wat is er trouwens aan de hand met het forum? Mijn virusscanner gaat tekeer als ik een pagina open.

Nee. Er zijn verschillende wegen naar Rome.

Dat je minder maaltijden kan eten klopt in theorie, maar in praktijk lukt dat niet en/of is zwaar voor je maag. Daarom standaardadvies 5-6 maaltijden.

Verder is het belangrijkste dat je voldoende kcal berekend en daarna opvolgt hoe je erop reageert. Dan bijstellen wanneer nodig.

De eiwitten per kg lichaamsgewicht is flauwekul. Veel praktischer om met % macronutriënten te werken.
Dat laatste ben ik het niet mee eens.... Op een gegeven moment at ik 5500 kcal. Als je uitgaat van 50/30/20 kev, betekent dat 412gr eiwit op een dag. Dikke overkill en waarschijnlijk nog slecht voor de nieren ook. Ik deed lekker 150gr eiwit minder en vulde de rest aan met mct vetten. Bovendien zijn vetten en carbs veel goedkoper. Er is geen enkel onderzoek waar testpersonen nog een positieve impuls merkte op hun spiermassa als ze meer dan 2gr/kg lichaamsgewicht zaten.

En het 6 maaltijden principe is gewoon praktisch omdat je anders telkens van die grote maaltijden moet binnenwerken, maar zoals eerder altijd werd gezegd dat je om de 3 uur móest eten enzo is gewoon achterhaalt.

Dat je minder maaltijden kan eten klopt in theorie, maar in praktijk lukt dat niet en/of is zwaar voor je maag. Daarom standaardadvies 5-6 maaltijden.

Zelfs Tom Venuto zegt dat 't 5-6x eten per dag achterhaald is...

Je moet juist wel je eiwitten berekenen per kg lichaamsgewicht.. blijkt ook al uit andere posts..

Laatst bewerkt:
Zelfs Tom Venuto zegt dat 't 5-6x eten per dag achterhaald is...

Je moet juist wel je eiwitten berekenen per kg lichaamsgewicht.. blijkt ook al uit andere posts..

mee eens.

En ik ben DOL op grote maaltijden... geen probleem op 1000-1500 cal weg te zetten in 1 maaltje hoor... zit je verbazend stel aan, zeker als je niet super clean eet!
Totaal geen problemen met maag of wat dan ook!

vind het eigenlijk wel een beetje zwakheid tonen, altijd uitwegen vinden om toch aan die snacks te zitten, beetje discipline-loos als ik het zo mag noemen (no offense)

Hier snap ik dus helemaal niks van.

Leg mij eens uit waarom nauwkeurig je calorietotaal op een dag tellen, berekenen hoeveel eiwitten je nodig hebt en hoeveel je elke dag binnenkrijgt en bijhouden of je voldoende vetten binnenkrijgt discipline-loos is?

Wat is volgens jou dan discipline? Voedingsmiddelen kiezen uit een of andere officieuze lijst met "clean" eten, waarop volgens de één een voedingsmiddel wel thuis kan horen en volgens de ander niet?

Nogmaals:

IIFYM is GEEN pleidooi voor fastfood, het staat met name voor met gezond verstand omgaan met je eten.

Het is, kort samengevat, een door wetenschappelijk onderzoek ondersteunde manier om met iets meer vrijheid met je voeding om te gaan, en niet op een manier die nog het meeste wegheeft van een eetstoornis (je druk maken om GI-waarden, alleen zogenaamd 'clean' voedsel eten, precies 8 maal per dag eten met exact de goede EKV verdeling enz.)

Laatst bewerkt:
Hier snap ik dus helemaal niks van.

Leg mij eens uit waarom nauwkeurig je calorietotaal op een dag tellen, berekenen hoeveel eiwitten je nodig hebt en hoeveel je elke dag binnenkrijgt en bijhouden of je voldoende vetten binnenkrijgt discipline-loos is?

Wat is volgens jou dan discipline? Voedingsmiddelen kiezen uit een of andere officieuze lijst met "clean" eten, waarop volgens de één een voedingsmiddel wel thuis kan horen en volgens de ander niet?

Nogmaals:

IIFYM is GEEN pleidooi voor fastfood, het staat met name voor met gezond verstand omgaan met je eten.

Het is, kort samengevat, een door wetenschappelijk onderzoek ondersteunde manier om met iets meer vrijheid met je voeding om te gaan, en niet op een manier die nog het meeste wegheeft van een eetstoornis (je druk maken om GI-waarden, alleen zogenaamd 'clean' voedsel eten, precies 8 maal per dag eten met exact de goede EKV verdeling enz.)

als je hun meals op bb.com ziet is het wel gewoon een pleidooi naar voor fastfood .. moet je maar eens kijken als je niet vind post ik wel een link van wat ze alemaal eten

als je hun meals op bb.com ziet is het wel gewoon een pleidooi naar voor fastfood .. moet je maar eens kijken als je niet vind post ik wel een link van wat ze alemaal eten

that is america baby... daar is bijna alles junk ;)

Ik denk dat, als je serieus aan je kwaliteitseiwitten wilt komen, er stiekum weinig ruimte overblijft voor echte junk.
Ik wil persoonlijk 300 gr eiwit = 1200 cals, eet 80 gr vet= 720 cals
Cut momenteel op 3000, dus nog 1000 cals over (minder, sommige eiwitbronnen bevatten al carbs, bijv. kwark).
Nu is 1000 cals geloof ik 1 big mac en n paar frites, of 1 pot b&J ijs, of zo.

Ik eet toch echt liever brood, pasta en ja, wellicht een lekker toetje en n stukje chocola of zo (waar ik me dan niet druk om maak).
En DAT is volgens mij precies de bedoeling van IIFYM, beetje normaal leven, sociaal mee kunnen doen, zonder dat je in de kramp schiet van de stress dat je je progressie om zeep helpt.

Zou misschien iemand als voorbeeld zijn IIFYM voedingsschema kunnen plaatsen, is wel leuk en handig om een voorbeeldje erbij te hebben. wil het ook proberen namelijk!

that is america baby... daar is bijna alles junk ;)

Ik denk dat, als je serieus aan je kwaliteitseiwitten wilt komen, er stiekum weinig ruimte overblijft voor echte junk.
Ik wil persoonlijk 300 gr eiwit = 1200 cals, eet 80 gr vet= 720 cals
Cut momenteel op 3000, dus nog 1000 cals over (minder, sommige eiwitbronnen bevatten al carbs, bijv. kwark).
Nu is 1000 cals geloof ik 1 big mac en n paar frites, of 1 pot b&J ijs, of zo.

Ik eet toch echt liever brood, pasta en ja, wellicht een lekker toetje en n stukje chocola of zo (waar ik me dan niet druk om maak).
En DAT is volgens mij precies de bedoeling van IIFYM, beetje normaal leven, sociaal mee kunnen doen, zonder dat je in de kramp schiet van de stress dat je je progressie om zeep helpt.

volgens mij moet je wel opletten wanneer je aan die 1000 kcal zit, toch?
dus moet je nog steeds alert zijn wil je je schema niet omgooien

whats the diff?

volgens mij moet je wel opletten wanneer je aan die 1000 kcal zit, toch?
dus moet je nog steeds alert zijn wil je je schema niet omgooien

whats the diff?

vraag ik mij ook wel af. als je uitgaat ga je niet ff snel uitrekenen hoeveel cals ergens inzit

Het verschil is dat je je niet blind hoeft te staren op rijst en broccoli.
Als je uitgaat maat je gwn een soort buffertje, vooraf inschatten hoe en wat. Je kan uirekenen hoeveel 11 bier en n broodje shoarma opleverd toch

Het verschil is dat je je niet blind hoeft te staren op rijst en broccoli.
Als je uitgaat maat je gwn een soort buffertje, vooraf inschatten hoe en wat. Je kan uirekenen hoeveel 11 bier en n broodje shoarma opleverd toch

Das toch altijd maar gissen he. De pinten bier kan je nog enigszinds inschatten, maar dan moet je ze wel nog kunnen blijven tellen. :D Dat broodje shoarma vind ik al moeilijker. En stel nu dat je naar een familiefeestje gaat. Ze serveren daar taart e.d. Dan zou je in principe moeten kunnen afwegen hoeveel taart je eet. Anders moet je opnieuw gokken hoeveel kcal je binnenkrijgt. Bovendien weet je de exacte samenstelling van die taart ook al niet.

Ik vind het vooral positief dat ik mijn maaltijden nu normaal kan nemen en niet om de 2-3 uur. Als ontbijt had ik deze ochtend bijvoorbeeld 50gram brinta, 500ml magere melk, 3 eieren, 73gram volkoren spaghetti en 2 visolie capsules. 706kcal
Deze middag eet ik 75gram zilvervlies rijst, 150-200gram kippenborstfilet, 75 gram wortelen en erwten, 2 visolie capsules. Als desert 500gram kwark. Tussen deze maaltijden in ben ik gaan trainen en heb ik 20gram whey gedronken. Dit leverde mij 777kcal op.
Rekeninghoudende met nog eens 500gram kwark voor het slapengaan kom ik al aan 1700kcal. Dus nog ruimte voor 1000kcal avondmaaltijd. Aangezien dit frieten zijn (traditie op vrijdag en enkel op vrijdag) ga ik daar makkelijk aankomen. Voila das ff snel mijn voedingsschema voor vandaag. Dus +250gram eiwit en ook vrij veel vet door de frietmaaltijd. De frietmaaltijd is natuurlijk gissen hoeveel ik binnenkrijg maar je kan vermoeden dat dit een 1000-1400kcal zijn. Straks na training cardio en we kunnen vandaag ook nog vrij tevreden afsluiten zonder asociaal brood met kip te eten terwijl de rest van de familie frieten zitten te vreten. :)

Dat gokken valt op zich wel mee, zat progjes en sites die de Cals etc voor n normale portie weergeven.
En al moest je wat gokken, de ene keer It hè 200 te laag, n andere keer te hoog... Maakt niet uit joh

1 . shake
3 bruine boterhammen met kipfilet en banaan en yofresh

2. 3 rijstwafels met 2 eitjes met yofresh

3 . 200 gr gebakken aardappels
15 gr roomboter
150 gr kipfilet
onbeperkt groente

4. 250 ml kwark

5. iets van 250 cal ?

6. shake

Hiermee krijg ik mijn benodigde eiwitten en vetten binnen volgens dit macro-principe.Vind het er niet verkeerd uit zien ,wel? Mijn onderhoud stelt natuurlijk nog niet veel voor met mijn 41 kilo vvm = 1850 cal onderhoud

Terug
Naar boven