AndroidHealthClinic

Als het in je macro's past

Iemand in de wedstrijdvoorbereiding zal dit echt niet doen... Vochthuishouding is dan ook heel belangrijk en daar houdt IIFYM echt geen rekening mee.

http://www.youtube.com/watch?v=SvGZCeKfqSk

Skip naar 5 minuten.

Ik weet dat dit niet als 'bewijs' mag gelden, maar gezien het overgrote deel van DBB IFBB bodybuilders als autoriteit ziet, van wie kun je dit dan beter horen dan 6-voudig Mr. Olympia Dorian Yates?

"When I started doing contests it was just a kind of calories. As long as my calories were along a certain level I knew I was gonna lose weight. So I'd do some stuff that maybe wasn't ideal and people didn't understand it. I remember my first show, after my training I was on a protein shake and a nice bar of chocolate and guys were just freaking out, like "I thought you were getting ready for a contest"? Yeah I am. "Then how can you be on chocolate?" Well, you know, I need 3000 calories a day and I'm only eating 2500 so I'm gonna lose weight.

Hier nog een uit Blood& Guts:

"From what I had read, I knew that losing body fat was nothing more than a matter of expending more calories each day than I took in. I even had it in my diet that I could have a small chocolate bar as a treat. The other bodybuilders were horrified, and thought I was sabotaging my efforts, yet I continued to get leaner. They insisted that I was supposed to be eating fish and rice for all my meals, as this was what they did all did. I didn't listen. I trusted what I saw in the mirror, and I was getting into better condition as the contest neared."

Ik denk dat ik me twee tegeltjes ga laten maken :D

---------- Toegevoegd om 15:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

Damn repost :(

---------- Toegevoegd om 15:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:42 ----------

Wetenschap is niet altijd een betrouwbare bron omdat het zichzelf continue tegenspreekt. Een onderzoek onder 250 man houden en dit publiceren is al wetenschap. Hoe vaak kom je niet publicaties tegen die elkaar ontkrachten?

Het is trouwens niet waar dat het niet uitmaakt wat je eet. Bepaalde stoffen worden eenmaal beter opgenomen door je lichaam omdat je lichaam ze beter herkent. Dit is de reden waarom sommige zoetstoffen schadelijk zijn, want ze worden niet herkent waardoor ze niet goed afgebroken kunnen worden.

Een marsreep wordt minder goed opgenomen en verbrand door je lichaam dan (in kcal verhouding) graan. Je lichaam kan namelijk trage koolhydraten beter verspreiden over de hele dag dan snelle suikers die meteen opgenomen kunnen worden. Als je lichaam op dat moment geen snelle suikers kan gebruiken(als bij een chocolade reep), slaat ie het meteen op als vet. Met trage koolhydraten heb je hier geen last van.

Wat een hoop onzin.

Goed filmpje, devil en area!!

http://www.youtube.com/watch?v=SvGZCeKfqSk

Skip naar 5 minuten.

Ik weet dat dit niet als 'bewijs' mag gelden, maar gezien het overgrote deel van DBB IFBB bodybuilders als autoriteit ziet, van wie kun je dit dan beter horen dan 6-voudig Mr. Olympia Dorian Yates?

Hier nog een uit Blood& Guts:

Ik denk dat ik me twee tegeltjes ga laten maken :D

---------- Toegevoegd om 15:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:41 ----------

Damn repost :(

---------- Toegevoegd om 15:44 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:42 ----------

Wat een hoop onzin.
Dit moet je niet gelijk verbasteren alsof hij "IIFYM" deed. Een ingecalculeerd stukje chocola op het moment dat je lichaam die suikers nog kan gebruiken ook, na de training. En dan nog betwijfel ik of ie dat ook de laatste 2 weken van zn voorbereiding nog zo deed...,

Dit moet je niet gelijk verbasteren alsof hij "IIFYM" deed. Een ingecalculeerd stukje chocola op het moment dat je lichaam die suikers nog kan gebruiken ook, na de training. En dan nog betwijfel ik of ie dat ook de laatste 2 weken van zn voorbereiding nog zo deed...,

Meen gelezen te hebben dat ErickStevens van bb.com of str8flexed, 1 van de twee, zelfs de dag voor hun contest nog "dirty" food gegeten heeft.
Ga het weer ff proberen opzoeken als bewijs, hopen dat ik het vind deze keer :p

Ach, zeg is eerlijk, geef je daar echt om? Volgens mij neem jij met uitgaan ook altijd GHB, alsof die junk in je voeding dan zo slecht zal zijn? Het merendeel zal toch echt wel clean zijn, anders haal je je macro's nooit. Als ik kijk naar mijn vriendengroep, die eten ook heel de dag troep, zullen echt niet veel ongezonder zijn dan de gemiddelde DBB'er.
Ik probeer echt zoveel mogelijk gezond te eten ja. Die GHB neem ik juist omdat het 100x minder slecht is dan alcohol... GHB is gewoon een lichaamseigen stof.

---------- Toegevoegd om 16:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:16 ----------

Meen gelezen te hebben dat ErickStevens van bb.com of str8flexed, 1 van de twee, zelfs de dag voor hun contest nog "dirty" food gegeten heeft.
Ga het weer ff proberen opzoeken als bewijs, hopen dat ik het vind deze keer :p
Ja ik weet niet precies wat je daarmee wil zeggen. Misschien had ie gewoon slechte discipline en kon ie het niet laten. Betekent niet gelijk dat het hem in positieve zin heeft geholpen.

Ik probeer echt zoveel mogelijk gezond te eten ja. Die GHB neem ik juist omdat het 100x minder slecht is dan alcohol... GHB is gewoon een lichaamseigen stof.

---------- Toegevoegd om 16:18 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:16 ----------

Ja ik weet niet precies wat je daarmee wil zeggen. Misschien had ie gewoon slechte discipline en kon ie het niet laten. Betekent niet gelijk dat het hem in positieve zin heeft geholpen.

Er zijn toch genoeg gerespecteerde leden op bb.com die achter het idee van iifym staan :)
Heb die post nu niet gevonden waar ik het eerder over had, maar wel:

http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=666043641&postcount=22
&
http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=666082231&postcount=27
&
http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=666178851&postcount=40
&
http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=666423601&postcount=57
&
http://forum.bodybuilding.com/showpost.php?p=666470281&postcount=63

edit: hoe een eetschema samenstellen m.b.t IIFYM, meesten weten wel hoe het moet, maar toch :)

http://www.youtube.com/watch?v=GbRYDXnL__0&feature=player_embedded

Laatst bewerkt:
Er is wel iemand die gecut heeft door alleen maar eten uit McDonald's te halen. srs.
Ga het direct even zoeken :)

Dat kan ook prima, het belangrijkste is kcal tellen, simpel!
Maar wie zegt dat deze mac-gast niet meer vvm had behouden, wanneer hij had gecut met gezonde producten?

Gezondheid is niet alleen belangrijk om nog 50 jaren deze sport te kunnen doen (:P), maar ook weerspiegelt een gezond lichaam zich naar buiten toe.

Maar wie zegt dat deze mac-gast niet meer vvm had behouden, wanneer hij had gecut met gezonde producten?

Gezondheid is niet alleen belangrijk om nog 50 jaren deze sport te kunnen doen (:P), maar ook weerspiegelt een gezond lichaam zich naar buiten toe.

Wie zegt dat hij spiermassa is verloren? En waarom zou hij evt. meer spiermassa hebben behouden als zijn eiwit percentage exact hetzelfde is met of zonder junk?

Het lichaam werkt behoorlijk complex en is ook in staat een hoop afvalstoffen zelf kwijt te raken.

Oh, zeker.., je kunt ook echt wel af en toe junken, drankje drinken etc..
Maar het gevoel wat ik zou krijgen bij dit soort dingen (IFFYM), is dat je juist het overzicht kwijt zou raken, hanteer veel liever een schema met 5 meals, en zou het niet uitkomen, een gezonde meal door 1 junk te vervangen.., maar zeker niet vaker dan 1x per week.

Die twee anekdotes zijn inderdaad te weinig om te stellen dat Dorian aan IIFIYM deed. Maar als je de dikgedrukte stukjes tekst bekijkt heeft het er wel alle schijn van.
Het gaat sowieso tegen wel tegen twee belachelijke bodybuilding dogma's in; 1. geen vetten met koolhydraten combineren. 2. vetten na de training zijn not done.

"When I started doing contests it was just a kind of calories. As long as my calories were along a certain level I knew I was gonna lose weight. So I'd do some stuff that maybe wasn't ideal and people didn't understand it. I remember my first show, after my training I was on a protein shake and a nice bar of chocolate and guys were just freaking out, like "I thought you were getting ready for a contest"? Yeah I am. "Then how can you be on chocolate?" Well, you know, I need 3000 calories a day and I'm only eating 2500 so I'm gonna lose weight.

"From what I had read, I knew that losing body fat was nothing more than a matter of expending more calories each day than I took in. I even had it in my diet that I could have a small chocolate bar as a treat. The other bodybuilders were horrified, and thought I was sabotaging my efforts, yet I continued to get leaner. They insisted that I was supposed to be eating fish and rice for all my meals, as this was what they did all did. I didn't listen. I trusted what I saw in the mirror, and I was getting into better condition as the contest neared."

Persoonlijk houd ik niet zo van anekdotes als bewijsmateriaal. Maar als een groot deel van DBB lak heeft aan wetenschap en alleen iets aanneemt als 'guru X' iets predikt, vind ik dat dit best geoorloofd is om mensen over de streep te trekken. Al blijft objectieve toetsing altijd superieur.

Wie zegt dat hij spiermassa is verloren? En waarom zou hij evt. meer spiermassa hebben behouden als zijn eiwit percentage exact hetzelfde is met of zonder junk?

Dat heb ik reeds op de vorige pagina met een aantal linkjes proberen uit te leggen!
Transvetten nemen de plaats in van gezonde vetten, tevens remmen ze de opname van eiwitten! Lees maar, diverse studie's naar gedaan...

Zolang je je macro's haalt, of het nu met goed of slecht eten is, zal dit niet te zien zijn aan de vorming van je lichaam.
Gezondheid is een andere zaak natuurlijk, maar qua lichaamssamenstelling heeft het allebei het zelfde effect.

Goed, nogmaals dan:

Apparent skeletal muscle loss related to dietary trans fatty acids in a mixed group of omnivores and vegetarians

The well-fed free-living adult subjects in this study show evidence of skeletal muscle loss, evaluated from the increased levels of plasma alanine (p < 0.0001) and decreased urinary levels of isoleucine, leucine, lysine, glycine and alanine (all p values <0.005). Plasma fatty acid analysis showed low percentages of cis-linoleic acid associated with high percentages of both trans-linoleic acid and Mead’s acid. Combining the fatty acid findings with the amino acid results in a multiple regression analysis revealed that the low levels of cis-linoleic acid are independently associated with high levels of both trans-linoleic acid (p = 0.049) and Mead’s acid (p = 0.0001) and with low levels of both urinary alanine (p = 0.047) and plasma glycine (p = 0.001). These results suggest an interactive relationship between cis and trans linoleic acid that could easily disrupt prostaglandin control of absorption/utilization of the amino acids from dietary protein intake.

http://www.ergogenics.org/nac.html#dikker

Dat heb ik reeds op de vorige pagina met een aantal linkjes proberen uit te leggen!
Transvetten nemen de plaats in van gezonde vetten, tevens remmen ze de opname van eiwitten! Lees maar, diverse studie's naar gedaan...

En welke relevantie hebben deze studies op krachtsporters? Het is makkelijk om zomaar een paar studies te quoten, om ze in de juiste context te plaatsen is een heel ander verhaal.
Ik zeg overigens niet dat ze totaal irrelevant zijn, maar als je zomaar een paar links neer plemt, ben je wat mij betreft ook moreel verplicht te relevantie toe te lichten.

Zolang je je macro's haalt, of het nu met goed of slecht eten is, zal dit niet te zien zijn aan de vorming van je lichaam.
Gezondheid is een andere zaak natuurlijk, maar qua lichaamssamenstelling heeft het allebei het zelfde effect.

Waar haal je dat vandaan dan?

---------- Toegevoegd om 19:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:10 ----------

En welke relevantie hebben deze studies op krachtsporters? Het is makkelijk om zomaar een paar studies te quoten, om ze in de juiste context te plaatsen is een heel ander verhaal.
Ik zeg overigens niet dat ze totaal irrelevant zijn, maar als je zomaar een paar links neer plemt, ben je wat mij betreft ook moreel verplicht te relevantie toe te lichten.

Welke relevantie???

Nou, het lijkt me leuk dat al mijn benodigde eiwitten door mn hongerige lichaam worden opgenomen en gebruikt voor de eiwitsynthese te stimuleren misschien?

Als die transvetten verhinderen dat eiwitten + goede vetten (die functies hebben voor spiergroei/hormoonhuishouding) minder goed worden opgenomen, wordt een sporter daar niet bepaald blijer door, je bent niet efficient meer bezig!

Dat wil zeggen in geval van de krachtsporter/BB'er: cutten met precies de benodigde kcal = vetverliezen en proberen zoveel mogelijk vvm te behouden met de benodigde eiwitten die je ook daadwerkelijk goed kunt opnemen door juiste voeding!

Ik weet anders niet precies wat je nog meer wilt weten/horen?

Welke relevantie???

Nou, het lijkt me leuk dat al mijn benodigde eiwitten door mn hongerige lichaam worden opgenomen en gebruikt voor de eiwitsynthese te stimuleren misschien?

Als die transvetten verhinderen dat eiwitten + goede vetten (die functies hebben voor spiergroei/hormoonhuishouding) minder goed worden opgenomen, wordt een sporter daar niet bepaald blijer door, je bent niet efficient meer bezig!

Dat wil zeggen in geval van de krachtsporter/BB'er: cutten met precies de benodigde kcal = vetverliezen en proberen zoveel mogelijk vvm te behouden met de benodigde eiwitten die je ook daadwerkelijk goed kunt opnemen door juiste voeding!

Ik weet anders niet precies wat je nog meer wilt weten/horen?

Ik vraag me af hoe je tot al deze conclusies komt.

- Hoeveel transvetten nuttigden de personen in deze studie?
- Hoeveel transvetten nuttigt de gemiddelde bodybuilder?
- Kan door de lichamelijke effecten van krachtsport meer transvetten genuttigt voordat het deze schadelijk worden (denk aan verhoogde insulinegevoeligheid etc.)?
- Als transvetten al schadelijk zijn bij de doseringen die gemiddeld gebruikt worden door bodybuilders (of IIFIYM volgers), hoe groot zijn deze effecten dan?
- Zijn deze effecten uberhaupt relevant? ( is een afname van 1% in spiereiwitsynthese erg)?

Ik vind dat je dingen nogal zwart-wit stelt. Stof X is in dosering Y potentieel schadelijk bevonden dus moeten we stof X maar helemaal mijden? (nog even los van de relevantie op bepaalde doelgroepen)

Ik vraag me af hoe je tot al deze conclusies komt.

- Hoeveel transvetten nuttigden de personen in deze studie? Geen idee..
- Hoeveel transvetten nuttigt de gemiddelde bodybuilder? De gemiddelde dbb'er? Stukken meer na dit topic wellicht!
- Kan door de lichamelijke effecten van krachtsport meer transvetten genuttigt voordat het deze schadelijk worden (denk aan verhoogde insulinegevoeligheid etc.)? Ja, maar wellicht blijven deze net zo schadelijk, nog steeds nemen ze plaats in van gezonde vetten waar die bepaalde binding (die gezonde vetten hebben), ontbreekt (daardoor worden ze dus slecht opgenomen).
- Als transvetten al schadelijk zijn bij de doseringen die gemiddeld gebruikt worden door bodybuilders (of IIFIYM volgers), hoe groot zijn deze effecten dan? Geen idee, praktijk moet dat uitwijzen he, maar ik ga het niet testen.
- Zijn deze effecten uberhaupt relevant? ( is een afname van 1% in spiereiwitsynthese erg)? Als dit al 1% zou zijn (buiten de effecten van de goede vetten die je mist, wat los staat van eiwit synthese, maar te maken heeft met hormoonhuishouding), kan dit voor de naturel bb'er wellicht al effect hebben!

Ik vind dat je dingen nogal zwart-wit stelt. Stof X is in dosering Y potentieel schadelijk bevonden dus moeten we stof X maar helemaal mijden? (nog even los van de relevantie op bepaalde doelgroepen)

Transvetten hebben nu eenmaal een slechte reputatie, in Amerika zijn de effecten breed uitgemeten (wat ook uit onderzoeken regelmatig naar voren komt), tis een kwestie van tijd en hier hebben ze ook door wat voor een rotzooi het is, vieze transvet!

Dat je vind dat ik zwart/wit stelt is prima, maar ontkennen dat rommel eten waar transvet in zit (een aantal malen per week bv..) geen effect op je gezondheid/shape heeft, vind ik weer een excuus om het te mogen eten van jezelf.. Dat vind ik van dit hele IFFYM systeem, is bedacht door mensen die moeite hebben met discipline imo..... Ik denk zeker te weten dat mensen die dit super graag willen toepassen, eigenlijk een stukje dedication missen!

---------- Toegevoegd om 20:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:56 ----------

K*t, ik heb door je bericht heen gepost met blauw, helaas is dit nu niet terug te zien :o

Transvetten hebben nu eenmaal een slechte reputatie, in Amerika zijn de effecten breed uitgemeten (wat ook uit onderzoeken regelmatig naar voren komt), tis een kwestie van tijd en hier hebben ze ook door wat voor een rotzooi het is, vieze transvet!

Dat je vind dat ik zwart/wit stelt is prima, maar ontkennen dat rommel eten waar transvet in zit (een aantal malen per week bv..) geen effect op je gezondheid/shape heeft, vind ik weer een excuus om het te mogen eten van jezelf.. Dat vind ik van dit hele IFFYM systeem, is bedacht door mensen die moeite hebben met discipline imo..... Ik denk zeker te weten dat mensen die dit super graag willen toepassen, eigenlijk een stukje dedication missen!

Tja, als het voor jou makkelijker is om de wereld onder te delen in slecht of goed zonder de tussenliggende tinten te willen onderkennen moet je dat zelf weten. Maar hou die oordelen dan wel voor je zelf a.u.b.

De consumptie van transvetten is de laatste twee decennia al zeer sterk gedaald. In 2003 werd er in Nederland nog gemiddeld 1,9 gram van genuttigd en het zou me niks verbazen als het tegenwoordig nog een stuk minder is.

En als je dan toch alles zwart/wit wilt stellen, mag ik je dan erop wijzen dat in een bodybuilding dieet het overgote deel van transvetzuren komt uit zuivel en vleesproducten? Als je echt consequent bent moet je die ook mijden ;)

Nee hoor, tis gewoon mn mening, kusje voor de mensen die zich gekwetst voelen.

Terug
Naar boven