MuscleMeat

Angst verpest letterlijk mijn krachttraining

Mits je met een goede uitvoering squat zal je je rug en knieen niet kapot maken. Dat je nu wat voelt in je onderrug is meestal spierpijn en geen ernstige beschadiging. Ik had zelf de eerste keer ook het gevoel dat mijn rug nu voor altijd kapot was, maar na een paar dagen is het weer weg.

2x per week squatten kan makkelijk, ik squat nu zelf 3x per week(2x zwaar en 1xlicht)

Hardlopen is juist gevaarlijker en belastender voor knieën en enkels mits je squats goed uitvoert

Zou toch overwegen om langs een psycholoog te gaan.

Zolang je techniek goed is, valt het allemaal wel mee! Blessures kunnen altijd en overal onstaan, bijvoorbeeld een zweepslag bij het wandelen.
Je moet wat in het leven, wil je dan in een rolstoel door het leven gaan om blessures te ontlopen?
Maarja je kunt ook uit een rolstoel fl*kkeren.
Kort samen gevat, man the **** up, veel aan techniek werken!

LOL! jij bent een van die gasten die je op een fiets ziet met helm,kniebeschermers,elleboogbeschermers,handschoenen enz.
Gewoon goed opwarmen voordat je aan de gewichten gaat hangen en trekken.

als je zo nadenkt moet je aan niks beginnen. dan kun je beter niet meer met de auto rijden want er is een heel grote kans dat je ooit in een auto ongeluk betrokken raakt en wie weet beschadig je dan iets. Je kan je bij elke sport die een fysieke inspanning vraagt blesseren, voetbal, gevechtsport noem maar op.
Zorg gewoon maar dat je je uitvoering goed onder de knie hebt en dan is de kans op een blessure minimaal. Maar dat wil niet zeggen dat je niks kan krijgen, van voor je pc te zitten kan je ook een zere rug krijgen of een muisarm.
Laat je leven niet bepalen door angst en geniet van de sport, als je dat zelf niet kan zou ik na verloop van tijd toch psychologische hulp zoek voor een beter aanpak van je probleem

slijtage is slijtage.... dat krijg je met ouder worden.... enige oplossing om het niet te krijgen...

vroeg dood gaan

Niet met BB beginnen. Je loopt blessures op; altijd wel op enig moment!

Blessures kunnen uitlopen op permanente ontstekingen en je gewrichten kunnen ook permanent beschadigen.

bodybuilding is een k*t sport... klaar

Zelfs voetbal is nog een grotere risicosport als bb. dus lekker in je bed blijven liggen knul

Beste forummembers,

Ik heb vroeger jaren aan krachttraining gedaan, heb altijd voor mijn gevoel maar wat aan gerommeld.

Nu wil ik het sinds kort goed aanpakken, door middel van een fullbody schema.
Ook heb ik mijn voeding aangepast.

Deze trainings schema heb ik gehaald uit de stickys.

Squat 3*15
Bent over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Militaire press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf raises 2*15
cooling down

Ik ben mijn hele leven al vrij hypochrondisch geweest, en heb het redelijk onder controle. Toch blijft dit met fitness een zwak punt, je hebt toch met veel lichamelijke sensaties te maken en vooral na de training.

Opzich heb ik daar geen problemen mee, alleen met squatten, al de verhalen van blessures, kapotte knieschijven, rug, versleten wervels.

Ik heb voor het eerst wezen Squaten, alleen ik had er erg veel angst bij.
Had er wel een ervaren "spotter" bij, die mij het goed uit heeft gelegd.

Nadien nergens last van gehad, wel wat felle scheuten in me benen, en dan direct begin ik mij op te winden. Ik ben zo onzettend bang om met deze oefening mijn knieen en rug kapot te maken. De angst is volledig aanwezig.

Ik heb het hele internet kapot zitten googlen en heb alle zoektermen over squaten ingetikt wat je maar kan bedenken. ( squatten injuries, squatten en knieen, squatten pijn etc etc etc. )

En als ik al de verhalen hoor over mensen die na langere periode klachten kregen en zelfs fitness moesten staken levert dit bij mij enorme zorgen op.

Toch heb ik na deze fullbody schema te hebben gehanteerd nog nooit zo enorm voldaan gevoelt na de training!!! Man mn hele lichaam was echt afgemat niet normaal! Maar die klere angst verpest alles dan voor mij!

Nu voel ik wel wat sensaties en ook mn onderrug, geen pijn, maar wel dat ik goed aan het werk ben geweest. Ik weet nu dus niet of het gewoon de oefening zelf is, of dat ik het verkeerd heb gedaan.

Het gaat zelfs zover dat ik ook als nergens last van heb, ik bij mezelf denk dat ik na jaren trainen er in 1 keer achterkom dat mn knieen en rug kapot zijn door slijtage ofzo.

Ik ben er zelf ook niet blij mee, heb wel redelijk onder controle maar met dit soort oefeningen steekt het de lucht in.

Is het trouwens erg om 2x per week te squatten?
En kan ik naast het 2x pw squatten ook nog wel blijven hardlopen, of krijg ik dan overbelasting?

De eerste 3 week moet ik reps hanteren van 15 keer met een laag gewicht, in mijn geval alleen de stang. En de weken daarna steeds lager, totdat ik bij de weken zit met max 8 reps. Met military press en squat en Bent over row is de stang hiermee 20kg. Ik merk dat ik dit amper vol hou, wat moet ik hier verder mee?

Alvast bedankt voor de reacties.
ik neem aan dat gezien je het al zo lang hebt en je weet dat je hypochondrisch bent je ook al een psygoloog hierover hebt gesproken?

anders zou ik dit wel doen.

dat kan altijd helpen om een speciaal behandeling te krijgen die je hiermee kan helpen.

als je gaan trainen voor de eerste keer moet je lichaam hier nog aan wennen en als je ook steeds verder gaat met je progressie zal dit iedere keer weer wat reacties te weeg brengen in je lichaam.

dit is natuurlijk normaal.

blessures loop je overal op zelfs als je niet sport en de hele dag op de stoel blijven zitten is weer slecht voor je benen en rug waar je ook weer last van kunt krijgen als je ouder word ( wil je nu niet bang maken ).

doe het rustig aan en stel jezelf niet te grote doelen, waar mogelijk maak gebruik van die goede spotter(s).

en neem rust.

sterkte:)

• Topic Starter Topic Starter
Thx voor de replys, heb al wel last van mn ondderug. Of dit spierpijn is ??? Ik weet het niet.

Kijk het nog even aan in ieder geval. Hopen dat mn training niet teveel in de weg staat in de toekomst, ik werk er momenteel wel aan.

Juist door alle verhalen te lezen wat er allemaal fout kan gaan maak je jezelf bang.

Het internet staat vol met informatie over blessures en alles wat er maar fout kan gaan tijdens trainingen.

De kans dat het gebeurd is echter heel laag zo lang je met je verstand erbij blijft en je richt op techniek i.p.v. de hoeveelheid gewicht.

Verwar spierpijn of stijfheid niet met een blessure. Gun je lijf ook genoeg rust na een training.

Thx voor de replys, heb al wel last van mn ondderug. Of dit spierpijn is ??? Ik weet het niet.

Kijk het nog even aan in ieder geval. Hopen dat mn training niet teveel in de weg staat in de toekomst, ik werk er momenteel wel aan.

Waarschijnlijk gewoon spierpijn. Je lichaam moet wennen aan alle nieuwe oefeningen. Ik weet nog mijn eerste squattraining. Kon een week lang niet goed lopen en voelde spieren waarvan ik niet wist dat ik ze had. Geef het gewoon de tijd en anders moet je er maar niet aan beginnen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik volg ook heel netjes het programma uit de stickys en heb altijd een spotter erbij tijdens het squaten. Ook wil ik snel met gewicht ik hou mij netjes aan het trainings programma.

Maar moet echt kappen met het obsessief gedoe met fitness, word ook knettergek ervan zo langzamerhand. Het gaat echt een eigen leven leiden nu.

Wat ik wel merk met bodybuidling dat je er verschrikkelijk snel in door kan slaan, mbt voeding, uitzoekwerk, erin verdiepen. Het is een verhaal zonder einde zo langzamerhand.

Maar thx voor de ondersteunende replys.

---------- Post toegevoegd Fri 28 Sep 2012 om 12:11 ----------

Ik ga er gewoon mee door en als ik toch iets heel eg mee in mn hoofd zit, post ik het hier wel. Denk ook dat ik in later stadium filmpje ga maken van het squaten en ga posten.

Misschien dat er dan nog op en aanmerkingen zijn.

Ik volg ook heel netjes het programma uit de stickys en heb altijd een spotter erbij tijdens het squaten. Ook wil ik snel met gewicht ik hou mij netjes aan het trainings programma.

Maar moet echt kappen met het obsessief gedoe met fitness, word ook knettergek ervan zo langzamerhand. Het gaat echt een eigen leven leiden nu.

Wat ik wel merk met bodybuidling dat je er verschrikkelijk snel in door kan slaan, mbt voeding, uitzoekwerk, erin verdiepen. Het is een verhaal zonder einde zo langzamerhand.

Maar thx voor de ondersteunende replys.

---------- Post toegevoegd Fri 28 Sep 2012 om 12:11 ----------

Ik ga er gewoon mee door en als ik toch iets heel eg mee in mn hoofd zit, post ik het hier wel. Denk ook dat ik in later stadium filmpje ga maken van het squaten en ga posten.

Misschien dat er dan nog op en aanmerkingen zijn.

Tja dat is bodybuilding, je slaat er in door omdat je de maximale gains wil hebben voor het zweet dat je erin stopt dus je wil alles perfect hebben :p waardoor je het vaak ook nog verkeerd gaat doen, gewoon aan de basis houden. en hoe langer je squats doet, hoe minder eng je het gaat vinden

Terug
Naar boven