Hoe definieer je bewustzijn, ziel en geest? En waarom denk je dat dieren, planten en zelfs mineralen een bewustzijn hebben? Je kan vinden dat het zo is, maar kan je uitleggen waarom je denkt dat het zo is? Zelfde geld voor tijd, je zegt het bestaat niet, vervolgens zeg je 80 jaar is niets in een eeuwigheid. Dan praat je toch over tijd lijkt mij.
Ik vind dat je een fascinerende visie op het leven en het heelal hebt, maar ik zou graag willen weten hoe je erop komt en wat voor jou argumenten/redenen zijn om dit te geloven. Ik vraag niet persee om wetenschappelijke argumenten, gewoon wat extra info.
Het bewustzijn is je vermogen tot weten van het bestaan, van jezelf en de wereld om je heen.
De ziel is wie je bent, het wezen van het niet-stoffelijke van de mens.
Het inwendige van een voorwerp, de motor van je lichaam.
De ziel ben jij als individu, als mens als enkeling.
De geest is datgene in de mens wat denkt, voelt en wil
De geest is de scheppende en bezielde kracht van.
planten hebben een bewustzijn, zelfs mineralen hebben dat.
Dat is wat de jains uit India en de Amerikaanse indianen ons leren; en ieder die zijn hart opent voor zijn jongere broeders weet dat ook.
Op deze wijze evolueert een ziel en wordt alles wat wij als mensen zijn – waaronder ons lichaam, onze verlangens, ons denkvermogen en onze intuïtie van het geestelijke en goddelijke – van binnenuit voortgebracht.
Op die manier ontvouwt ieder wezen zijn vermogens en brengt ze tot uitdrukking.
Verder bezit ieder levend wezen een vorm van intelligentie – niet noodzakelijk in de vorm van een zelfbewust bespiegelend denkvermogen zoals wij mensen dat hebben, maar het heeft de mogelijkheid om indrukken te ontvangen en te verwerken tot ervaringen die voor altijd deel blijven van zijn wezen, omdat ze door zijn innerlijke ziel worden herkend.
Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid en een geestelijk lichaam opgewekt.
Is er een natuurlijk lichaam dan bestaat er ook een geestelijk lichaam.
Maar het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke en daarna het geestelijke.
De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel.
Na het leven, ofwel aardse leerschool, zal de ziel zijn bekleding van de aardse beleving meenemen naar meestal de eerste sfeer, dimensie ofwel hemel.
De ziel heeft nu een geestelijk lichaam en veel belangrijker, een karma, omdat men de wet van oorzaak en gevolg op aarde heeft doorleefd.
In de sferen zal de geest, met als kern de ziel, wachten op de volgende incarnatie, totdat incarnatie na incarnatie de geest dermate ontwikkeld is, dat het een zuiver lichtwezen is geworden en weer samen kan smelten in het kosmisch brandpunt.
Neem de mier als voorbeeld – deel van een groter bewustzijn, in dit geval dat van het mierenvolk waar ze toe behoort.
Het schijnt dat het lichaamsgewicht van iemand die overlijdt vlak voor overlijden 30 gram zwaarder is dan vlak erna: de ziel schijnt dus ongeveer 30 gram te wegen.
Mijn visie heb ik gekregen door nadenken, openstellen en de wil hebben tot begrijpen.
Geloven wordt weten, het is een persoonlijk groeiproces, wat moeilijk valt uit te leggen omdat iedereen een eigen snelheid van leren heeft.
Voor wijsheid heb je geen hoog IQ nodig.
Dat is ook één van de redenen waarom filosofie en wetenschap helaas nog niet samen gaan.
Maar er komt wel verbetering in.