AndroidHealthClinic

Ark van Noach

Status
Niet open voor verdere reacties.
Niet denken maar onderzoeken! ;) Pangaea bestaat niet lang genoeg om het eerste contintent te zijn. Natuurlijk is een groot deel speculatie, maar de huidige beweging van de platen laat weinig over aan duidelijkheid wanneer Pangaea bestaan heeft als supercontinent. Geologisch bewijs is er wel voor de vorige supercontinenten meestal door te kijken naar ouderdom en samenstelling van gesteente en afzettingen wereldwijd.

zeker zeker, ik haal het niet in mn hoofd om te ontkennen dat pangea het eerste continent moet zijn, weet er gewoon te weinig van wat dat betreft, maar wat ik probeerde te opperen is een combinatie van schepping/pre pangea. God schiep de aarde, hetgeen wel het een en ander aan tijd heeft gekost. (aangeduid in imo compleet symbolisch bedoelde dagen). Maw: waarom zou God pangea hebben geschapen en niet de prepangea delen?

Ik ben zeer benieuwd wat jij vind van de DVD's van de genoemde Dr. Hovint.

Ik probeer niks te weerleggen, alleen vragen te stellen. Jij bent behoorlijk onderlegd in deze, maar 90% van de mensen die ik erover spreek beginnen heel snel met hun oren te klapperen als je ze kritisch bevraagd over of een scheppingfilosofie of een evolutiefilosofie. Voor mij blijven het meer hypotheses dan theorien. Aan beide kanten van de lijn worden hypothesen weerlegd, voor evolutie zijn de benodigde bewijsstukken nog nooit gevonden (wel zaken die het aannemelijk maken) evenzo voor het creationisme.

Hovind vind ik eerlijk gezegd een idioot en ook nog eens een crimineel (ook al is dat dan voor belastingfraude). De man heeft geen geologische achtergrond is een gewoon een evangelist.

Als je de bijbel niet letterlijk moet nemen, maar symbolisch, hoe weet je dan of jou interpretatie de goede is? Wanneer de bijbel niet blijkt te kloppen is het zo gemakkelijk om meteen te roepen "ja maar het is symbolisch bedoelt". Een boek met symbolische verhalen is een boek van duizenden interpretaties en dus absoluut geen boek met "de waarheid", iets wat veel Christenen wel vinden.

voor evolutie zijn de benodigde bewijsstukken nog nooit gevonden (wel zaken die het aannemelijk maken) evenzo voor het creationisme.

Hier ligt echter een heel groot verschil. Waarbij de evolutietheorie concrete aanwijzingen heeft wat de evolutietheorie aannemelijk maakt, speelt het creationisme in op zaken die wij nog niet weten en probeert dat in te vullen met zaken die geen aannemelijkheden hebben (op het feit na dat er nog geen alternatief is). Dat zijn geen argumenten en dat maakt het ook niet aannemelijk.

Voor degenen die zich ervoor interesseren; lees het boek: Moderne wetenschap in de bijbel.

Hierin staat oa. beschreven hoe de Ark van Noach is gebouwd, het zou het meest stabiele en zeewardige bootmodel zijn.

Alles is wetenschappelijk onderbouwd.

Kopen?

Ark

Hobrink richtte zich bij zijn onderzoek niet alleen op de wetten die God oplegde aan Zijn volk. Ook talloze andere feiten die de Bijbel noemt, vergelijkt hij met de huidige wetenschappelijke inzichten. “Neem de ark van Noach. De verhoudingen van de ark (lengte/breedte was 6:1, red.) waren in Noachs tijd totaal onbekend voor een ‘vrachtschip’. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de lengte, breedte en hoogte van de ark de meest ideale zijn om niet te kapseizen bij ruw weer. In 1594 liet de Nederlandse scheepsbouwer Pieter Jansz Liorne zich inspireren door de afmetingen en platte bodem van de ark. Zijn vaartuig kenmerkte zich door een verhouding van 4:1, terwijl 2:1 in die tijd gebruikelijk was. Het schip kon eenderde meer lading vervoeren met een even grote bemanning en zeilde sneller en makkelijker dan de vaartuigen van zijn concurrenten. In zondvloedverhalen van vroegere beschavingen komt meestal ook een soort van ark voor, maar dan gebouwd volgens onrealistische maten. De ark van Noach is het enige bootmodel dat voldoet aan de eisen die scheepsbouwers tegenwoordig stellen. De boten uit zondvloedverhalen van andere beschavingen zouden binnen de kortste keren gezonken zijn.”

Maar pasten al die dieren wel in de ark? Hobrink: “Sla de Bijbel er maar eens goed op na. God geeft alleen de dieren die niet op eigen kracht konden overleven de opdracht naar de ark te gaan. Er waren minder dan 20.000 soorten landdieren en vogels die niet zonder de ark konden voortbestaan. Maar gingen die allemaal aan boord? God zegt nadrukkelijk dat elke vogel en landdier naar zijn aard zich bij Noach moest voegen. Met andere woorden: van iedere hondachtige ging één paartje aan boord, van iedere katachtige eveneens, enzovoort. Er was dus een select aantal ‘basistypen’ nodig om deze diersoorten te laten overleven. In totaal hebben minimaal 1.400 en maximaal 16.000 dieren in de ark gewoond. Uit berekeningen blijkt dat er genoeg ruimte in de ark was voor deze dieren, voor eten en drinken én voor acht mensen om te wonen en te werken.”

Toch worden de meeste wonderlijke feiten die Hobrink aanhaalt slechts terloops genoemd in de Bijbel. “Logisch,” merkt hij op. “Dit Boek kun je niet terzijde schuiven als een sprookjesboek. Het is een geestelijk Boek dat is gericht op de omgang met God. Des te opmerkelijker is het dat zoveel van die feiten getuigen van een diep wetenschappelijk inzicht. Deze terloopse opmerkingen zijn zo waar en zo belangrijk voor ons lichamelijk welzijn. Hoe belangrijk moet de essentiële boodschap voor ons geestelijk welzijn dan wel niet zijn?”

tja het blijft op zn zachtst gezegd dubieus, maar ja dat zijn alle wonderen :rolleyes:

De bijbel is maar een boek vol verhaaltjes voor het slapengaan, neem dat ding echt niet te serieus. :rolleyes:

Wake up! Heb jij de bijbel al eens zelf gelezen?
Ik zeg ook niet dat de dingen die erin gebeuren allemaal waar zijn; maar om zo over de bijbel te praten... :finger:

(Zie ook m'n vorige post, het boek geeft alle antwoorden.)

Hovind vind ik eerlijk gezegd een idioot en ook nog eens een crimineel (ook al is dat dan voor belastingfraude). De man heeft geen geologische achtergrond is een gewoon een evangelist.

oke, dat zijn zaken rondom de persoon Hovind (hehe schreef em dus verkeerd).
Het gaat mij om de discussiedie hij oproept mbt de evolutietheorien, niet het christelijke gedachtengoed erachter. Wat het mannetje zelf heeft gedaan of niet heeft gedaan, of waarin hij gelooft boeit me niet. Ook geologie speelt in zijn relaas een onderdeel. Wel jammer dat het zo'n christelijke inslag heeft idd.
Toen ik nog helemaal niks kon na mijn operatie heb ik uit verveling een aantal van zijn DVD's bekeken die bij mn ouders thuis lag. Zijn manier van presenteren vind ik zwaar irritant en heel amerikaans, maar als ik daar doorheen prik, vind ik dat hij wel een aantal punten heeft.
In deze ben ik dus benieuwd naar een weerlegging van zijn hypothesen, niet van zijn financiele acties.
En een boek als 'degeneratie' door Peter Scheele? (ook weer vanuit christelijke hoek natuurlijk)

Als je de bijbel niet letterlijk moet nemen, maar symbolisch, hoe weet je dan of jou interpretatie de goede is? Wanneer de bijbel niet blijkt te kloppen is het zo gemakkelijk om meteen te roepen "ja maar het is symbolisch bedoelt". Een boek met symbolische verhalen is een boek van duizenden interpretaties en dus absoluut geen boek met "de waarheid", iets wat veel Christenen wel vinden.

Hier ligt echter een heel groot verschil. Waarbij de evolutietheorie concrete aanwijzingen heeft wat de evolutietheorie aannemelijk maakt, speelt het creationisme in op zaken die wij nog niet weten en probeert dat in te vullen met zaken die geen aannemelijkheden hebben (op het feit na dat er nog geen alternatief is). Dat zijn geen argumenten en dat maakt het ook niet aannemelijk.

ik zeg dus ook dat ik géén van beiden verdedig, ik stel vragen over BEIDE hypothesen. Een beste hypothese maakt nog geen goede hypothese. Ik erger me gewoon aan het feit dat velen achter iets aan hollen zonder er ook maar iets vanaf te weten. Daarom stel ik vragen. Er komt voor beide ideeen een punt waarop geloof een must is, aangezien de (grote) gaten in beide theorien nog niet gevuld zijn. Voor evolutie is dat bijv de afwezigheid van overgangssoorten (niet rassen!) en de aanwezigheid van bijv bombardeerkevertjes en voor het creationisme is dat de C12 ouderdomsbepaling en dus blijkbaar de platentectoniek. (om er eens wat te noemen)

C14 methode en die gaat niet zo ver terug dat die bruikbaar is voor theorieen over platentektoniek of evolutie.

C14 methode en die gaat niet zo ver terug dat die bruikbaar is voor theorieen over platentektoniek of evolutie.

C14, Csmeertien :D but thnx ennywhey :D

ik dacht altijd dat die methode juist de methode was om de leeftijf van zéér oude dingen te bepalen. (zo is mij verteld op school) Tot hoever is deze betrouwbaar en wat is vanaf dat punt de gangbare methode?

Ook radiometrische datering, maar met andere isotopen. Verval van koolstof gaat snel van andere isotopen gaat dat een heel stuk langzamer. Meestal gaat het dan om de zwaardere elementen.

Over die overgangsvormen, er zijn genoeg overgangsvormen ontdekt maar wat creationisten doen is hameren op de ontbrekende overgangsvormen tussen vooral mens en aap. Daarbij voorbijgaand aan de overgangsvormen die wel zijn gevonden.

Wake up! Heb jij de bijbel al eens zelf gelezen?
Ik zeg ook niet dat de dingen die erin gebeuren allemaal waar zijn; maar om zo over de bijbel te praten... :finger:

(Zie ook m'n vorige post, het boek geeft alle antwoorden.)

Zeg ik dan iets aanstootgevends?

Iets dat niet waar is mag toch omschreven worden als een verhaal. En hoewel verhalen best wel diepgang kunnen hebben moet je ze toch niet te serieus nemen. :dunno:

Ook radiometrische datering, maar met andere isotopen. Verval van koolstof gaat snel van andere isotopen gaat dat een heel stuk langzamer. Meestal gaat het dan om de zwaardere elementen.

Over die overgangsvormen, er zijn genoeg overgangsvormen ontdekt maar wat creationisten doen is hameren op de ontbrekende overgangsvormen tussen vooral mens en aap. Daarbij voorbijgaand aan de overgangsvormen die wel zijn gevonden.

aha eentje die ik dus blijkbaar van mn lijstje kan gaan schrappen. Welke overgangsvormen gaat het over? (als je nog zin hebt :D) Je bent eindelijk iemand met serieuze kennis over de evolutie, velen komen niet verder dan 'ik geloof niet in de bijbel', daarom mijn vragen.

Hoe verklaar je verder de evolutie van het bombardeerkevertje en de schijnbaar dwars door zeer oude sedimenten groeiende, versteende bomen?

Wat zou het bombaardeerkevertje moeten aantonen creatonistisch gezien. Afweermechanismen zijn in de natuur vrij normaal en komen bij planten eveneens voor. In nog grotere mate zelfs, die maken ook allerlei stoffen aan om zich te beschermen tegen kaalslag.

Over overgangsvormen :

CC200: Transitional fossils

Is te lang om alle gevonden vormen hier neer te zetten.

Ik zeg maar zo bijbel smijbel, ark van noach smark van smoach.
Oftewel ik heb geen kaas gegeten van platentektoniek en gefossiliseerde roodborstkrekelhagedissenstampot.
Ot:
Leuk topic J! Iig een topic waar thinkalot weinig kaas van gegeten heeft. j/k:D Ik ook niet overigens, maar er zijn toch 3 leden, die zich hier uit kunnen leven.:p

Ik zeg het is de schuld van de moslims!! (daar komt Thinkalot al aan). :D

Het verhaal van de Ark van Noach draait waarschijnlijk om een lokale zondvloed en is zeer waarschijnlijk gelijk aan het verhaal van Gilgamesh uit de Babylonische tijd. In het gebied (Mesopotamie) is ook bewijs gevonden voor zo'n zondvloed. Dat verhaal is verspreid geraakt en heeft zijn weg gevonden naar de bijbel.

Ik zeg het is de schuld van de moslims!! (daar komt Thinkalot al aan). :D

Het verhaal van de Ark van Noach draait waarschijnlijk om een lokale zondvloed en is zeer waarschijnlijk gelijk aan het verhaal van Gilgamesh uit de Babylonische tijd. In het gebied (Mesopotamie) is ook bewijs gevonden voor zo'n zondvloed. Dat verhaal is verspreid geraakt en heeft zijn weg gevonden naar de bijbel.

Aha! Tsunami's zijn dus een probleem door de eeuwen heen.;)
Overigens staat er een topic over blenders in deze sectie Eric. Blijf je wel een beetje opletten?:cool:

Wat zou het bombaardeerkevertje moeten aantonen creatonistisch gezien. Afweermechanismen zijn in de natuur vrij normaal en komen bij planten eveneens voor. In nog grotere mate zelfs, die maken ook allerlei stoffen aan om zich te beschermen tegen kaalslag.

Over overgangsvormen :

CC200: Transitional fossils

Is te lang om alle gevonden vormen hier neer te zetten.

bedankt voor de link, zal hem eens doorspitten

Het bombardeerkevertje is moeilijk evolutionair te verklaren. De tweede stoffen die hij wegschiet uit z'n achterlijf zijn afzonderlijk onschadelijk en nutteloos, pas als ze samengevoegd zijn, worden ze effectief. Dát zie je volgens mij niet/nauwelijks bij planten. Dit roept erg veel problemen op bij de evolutie van een dergelijk diertje. Immers, praktisch iedere combinatie van mogelijke evolutionaire paden die naar zo'n levensvorm leiden, zou een zekere dood voor de soort bewerkstelligen.

Dat zie je wel bij planten en zelfs nog geavanceerder. Ooit een zeer goede docu daar over gezien en sommige planten hebben echt een heel arsenaal aan stoffen en mogelijkheden om zich te verweren.

Dat zie je wel bij planten en zelfs nog geavanceerder. Ooit een zeer goede docu daar over gezien en sommige planten hebben echt een heel arsenaal aan stoffen en mogelijkheden om zich te verweren.

Hoe werd de evolutie van die planten uitgelegd? En hoe zie jij het evolutionaire pad naar dergelijke soorten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven