apfelstrudel
Superior Athlete
- Waardering
- 61.740
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zag dat ik dit geschreven had zonder een link naar het boek.Dit vind ik ook wel een goed boek om wat beter te snappen wat er allemaal gebeurt vanaf het moment dat je de prompt hebt ingevoerd tot aan het moment dat het antwoord op je scherm verschijnt.

Vanaf 5 minuten kan je toch zeggen als de mensheid geen drol voorstelt, waarom neem je dan aan de AI dat in de basis door de mensheid is gecreëerd zo machtig zal worden.
| Context | Wat doet "agentmodus"? |
|---|---|
| AI (zoals GPT) | Autonoom taken uitvoeren (tools gebruiken, plannen, info zoeken) |
| IT/Beveiliging | Software draait op achtergrond en voert monitoring of updates uit |
| Zelfmanagement | Proactieve, taakgerichte houding van een mens (bv. doelmatig werken) |
| Toekomst AI | Geheugentoegang, zelfsturing en multitool gebruik over meerdere sessies |
Ja?🤔
Agentmodus is een algemene term die verschilt naargelang de context, maar verwijst meestal naar een systeem (menselijk of geautomatiseerd) dat autonoom beslissingen neemt of taken uitvoert binnen een vooraf gedefinieerde rol of doelstelling. Hieronder een overzicht van de voornaamste betekenissen, afhankelijk van de technische of organisatorische context:
1. AI/Softwarecontext (zoals bij ChatGPT Agents, AutoGPT, etc.)
Agentmodus verwijst naar een toestand waarin een AI-model autonoom handelt als een "agent" met een specifieke opdracht. Kenmerken:
Voorbeeld: Een AI-agent die automatisch prijzen vergelijkt, bestelmogelijkheden controleert, en de goedkoopste leverancier aanbeveelt – zonder dat jij elke stap moet aansturen.
- Doelgericht: de agent krijgt een taak (bv. “zoek de goedkoopste kweeklamp voor RWDC”) en voert die zelfstandig uit.
- Multistaps-werking: de agent splitst de taak op in deelstappen en doorloopt die systematisch.
- Tools-gebruik: het systeem mag extra tools (zoals web search, rekenmodules, databases) inzetten.
- Geheugen of contextbeheer: agents kunnen over meerdere stappen of sessies gegevens onthouden en gebruiken.
2. Beveiliging/IT (bijv. antivirus of netwerkbeheer)
In IT wordt “agentmodus” gebruikt voor software die als achtergrondagent draait op een systeem:
- Client-agent monitort een lokaal systeem (bijv. je computer) en rapporteert aan een centraal beheerpaneel.
- Denk aan beveiligingssoftware, back-upsystemen of automatiseringstools zoals Ansible Agents, SCCM Agents, etc.
3. Organisatie of menselijk gedrag (figuurlijke betekenis)
Soms wordt “agentmodus” gebruikt in zelfmanagement of teamdynamiek:
- Een persoon “in agentmodus” handelt niet reactief, maar proactief en doelgericht, alsof hij een “agent” is met een missie of taak.
4. Binnen AI-platforms zoals ChatGPT (toekomstgericht)
OpenAI en andere platforms experimenteren met geavanceerde agent-modi waarbij AI:
Deze modus is momenteel in bèta of beperkt beschikbaar, maar kan evolueren naar persoonlijke digitale assistenten die volledig projecttaken uitvoeren zonder continue input.
- doelen onthoudt over sessies heen
- taken autonoom uitvoert met API-toegang, bestandsbeheer, en externe tools
- complexe workflows beheert zoals projectplanning, e-mailautomatisering, of systeembeheer
Samenvatting (tabel)
Context Wat doet "agentmodus"? AI (zoals GPT) Autonoom taken uitvoeren (tools gebruiken, plannen, info zoeken) IT/Beveiliging Software draait op achtergrond en voert monitoring of updates uit Zelfmanagement Proactieve, taakgerichte houding van een mens (bv. doelmatig werken) Toekomst AI Geheugentoegang, zelfsturing en multitool gebruik over meerdere sessies
Conclusie in één zin
Agentmodus betekent dat een systeem (of mens) zelfstandig taken uitvoert binnen een duidelijke opdracht, met minimale tussenkomst.
Dat ik me afvraag wanneer wij wat geld uit AI kunnen persen. Ben nog steeds niet rijk.
Dan moet je de juiste aandelen kopen.Dat ik me afvraag wanneer wij wat geld uit AI kunnen persen. Ben nog steeds niet rijk.