Fitness Seller

Band pegs/oplossing

Cman

Advanced Bodybuilder
Waardering
128
Lengte
1m88
Massa
89kg
Hallo mannen,

Ik ben op zoek naar een oplossing voor het trainen met bands.

Op mijn bodycraft powerrack zitten helaas geen band pegs en ik heb ook niet de mogelijkheid om er pegs op te zetten.

Wat als ik band om de onderste balken heen bind, en vervolgens aan de binnenkant van de bar net waar de sleeve begint vast maak? Rekening houdende met het feit dat ik hem nog wel moet kunnen racken uiteraard. Is dat een oplossing? Kan me voorstellen dat het misschien niet ideaal is qua rek van de band als er een "knoop" onderin zit of is dat niet erg?

Of dan toch de een oplossing met dumbells gebruiken misschien?

Kan volgens mij totaal geen kwaad. Je ziet ook mensen die ze onder met dumbells vast houden oid. Zolang er maar spanning op zit.

Kan volgens mij totaal geen kwaad. Je ziet ook mensen die ze onder met dumbells vast houden oid. Zolang er maar spanning op zit.

zoland die dumbels maar zwaarderzijn dan de maximale spanning van dat gewicht

of je kan ze evt toch om je rack heen binden? Met bands gaat dat makkelijk

• Topic Starter Topic Starter

zoland die dumbels maar zwaarderzijn dan de maximale spanning van dat gewicht

of je kan ze evt toch om je rack heen binden? Met bands gaat dat makkelijk

Het meest logische en makkelijkste lijkt mij idd om ze gewoon om het rack heen te binden aan de onderkant. Ik was even bang of de rek dan suboptimaal zou zijn omdat er toch een knoop nodig is.
Maar alleen bij maximale rek zal dat pas gaan meespelen denk ik ofniet?

hoezo is daar een knoop voor nodig? Lastig uit te leggen maar je kan de band toch door zichzelf heen halen en zo vast maken? Zegmaar zo:

2hygwt5.png

• Like
Waarderingen: Cman
hoezo is daar een knoop voor nodig? Lastig uit te leggen maar je kan de band toch door zichzelf heen halen en zo vast maken?

Haha ja dat bedoel ik met knoop. Op dat punt zal de rek dan iets ander zijn dan als je hem zeg maar recht om een peg zou draaien. Maar ik overthink het te veel denk ik.

Thanks voor je feedback.

Je zou kunnen proberen met sergeantjes http://bartvandriel.nl/grip/sergeant/

Zullen wel goed vast moeten zitten afhankelijk van je bandtension. Wss best stukje karton tussen je cage stoppen om geen krassen te maken. Eventueel als de metalen staaf te scherp is kan je er rond doen bvb een WC rolletje zodat je de band niet beschadigd.

Is toch in elke doe het zelf verkrijgbaar.

• Like
Waarderingen: Cman
Je zou kunnen proberen met sergeantjes http://bartvandriel.nl/grip/sergeant/

Zullen wel goed vast moeten zitten afhankelijk van je bandtension. Wss best stukje karton tussen je cage stoppen om geen krassen te maken. Eventueel als de metalen staaf te scherp is kan je er rond doen bvb een WC rolletje zodat je de band niet beschadigd.

Is toch in elke doe het zelf verkrijgbaar.

Thanks voor de tip. Geen slecht idee idd. Als ze strak genoeg vast gezet worden/kunnen worden. Bedankt.

Thanks voor de tip. Geen slecht idee idd. Als ze strak genoeg vast gezet worden/kunnen worden. Bedankt.

Mocht je het proberen, bevestig de band dan zeker zo dicht mogelijk bij het punt waar de sergeant vastzit en niet op het einde. Zo creer je een grotere machtarm waardoor hij wel snel kan loskomen.

Ipv karton tussen de seargant en cage mss best iets van dun rubber gebruiken. Geeft toch wat meer wrijving.

Als je gaten in de voet van je rack kunt boren kun je daar heel eenvoudig onze bandpinnen doorheen steken.

Mocht dat geen mogelijkheid zijn dan kun je inderdaad een zware dumbbell, kettlebell of halterschijven gebruiken om de weerstandsbanden aan te bevestigen. Je kunt de band dan niet spannen zoals je met bandpinnen zou doen, dus als je de spanning groter wil krijgen lus je de band gewoon een aantal extra keren om de dumbbell heen. Als de dumbbell te licht is kun je deze verzwaren met een halterschijf:

dw2tuh.jpg

Je zou ook de noodsteunen van je rack kunnen gebruiken om de banden omheen te wikkelen:

ok4f0p.jpg

Zorg er altijd voor dat je rack sterk en zwaar genoeg is voor de weerstandsbanden die je aan je rack vastmaakt (rechtstreeks of met bandpinnen).

De beste oplossing voor met bands trainen is chains gebruiken.

bands en chains is wel anders. En vaak is bands de goedkopere oplossing

Stukkie ketting bij de oud ijzerboer of bij een staalkabel groothandel halen. Hebben ze altijd wel restafval liggen. Mijn chains waren ook gratis. Bands zijn imo een stuk minder zinvol dan chains. Sure, in theorie heb je hetzelfde effect, alleen met bands kan je haast niet doseren. Je hebt al gauw veeeel te veel spanning of ze hangen slap onderin. Bij squats voeg je al gauw 40-60 kilo toe op toppositie, gaat nergens meer over. Iets wat in totaal 16-20 kilo toevoegt op je lockout is ruim voldoende. Bij chains fix je dan dus gewoon 2 setjes van 8-10 kilo, done. De ene band wil ook nog weleens wat meer spanning geven dan de andere, 8 kilo ketting = 8 kilo ketting.

Bands zijn ook veel belastender, blijven je continu naar beneden trekken + ze forceren je bewegingsbaan richting het punt waar je ze hebt bevestigd. Ook niet heel chill als je gaat benchen en waardeloos bij je squats uitpakken. Chains volgen je barbell wel.

Tijdje bands gebruikt, maar ben er totaal geen fan van. Daarom; chains for the gains.

Laatst bewerkt:
ben het niet met je eens Erwin, ik heb beide en vindt chains minder fijn. Zwaait alle kanten op en op de vloer gaan ze vaak raar ophopen en dat voel je tijdens je sq/dl/be. De continu spanning van bands vind ik juist prettig en met een bevestiging aan bv je safety van je rack kun je de spanning vrij makkelijk varieren.

Blijven je kettingen wel heel de tijd in contact met de vloer, Gijs?

Ik heb met deze setup in ieder geval nergens last van; http://youtu.be/XwXXD5N8iaI

Erwin heeft wel gelijk met betrekking tot de verschillen, alleen betekent dat niet dat het een beter is dan het ander. Een reverse band squat met het gewicht los bovenin kan mijns inziens bijvoorbeeld misschien wel de zinvolste overload oefening zijn die er is.

Terug
Naar boven