MuscleMeat

Stelling Bankdrukken! Perfecte rep

Meer mensen die bij benchpressen alleen de borst voelen de dagen er na ?
Zelf voel ik de schudersen triceps nooit. Ik probeerook altijdede schouders onder de hoogte van de borst te houden en dat lukt aardig. Mischien verklaart dit mijn p*ssy bench

Zwaar, volledig en gecontrolleerde uitvoering, en geen pausen.. (niet bijvoorbeeld "boven in de beweging" ff stoppen).
mijn favo reprange ligt trouwens tussen 12 -20 reps.

rustig laten zakken tot hij je borst bijna raakt (1mm eraf of zo) en dan drukken tot bijna gestrekte armen.
laten zakken tijdens inademen en rustig uitademen tijdens drukken.

Hoe komt iedereen toch altijd aan die rare ideeën? Full rom is het belangrijkste van de benchpress. Gewoon je borst aanraken met de barbbell en je armen daarna weer volledig strekken. Full rom spreekt de meeste spiervezels aan. En hou je voeten vooral ook gewoon plat op de grond, waar ze horen.

Laatst bewerkt:
moet je volledig strekken ? ik dacht dat je juist niet volledig mocht strekken omdat dan de spanning van je spieren weggaat :(

Laat tijdens het bankdrukken de stang naar de onderkant van je borst zakken, tot op de borst. En druk uit zodat deze recht boven je ogen tot rust komt. Je laat de stang als het ware een beetje schuin zakken i.p.v. recht omlaag. Het bereik van je borst spieren die moeten werken wordt zo groter. Zorg dat je tijdens het uitdrukken altijd een kleine buiging in je armen hou, nooit volledig strekken. Hierdoor hou je spanning op je borstspieren. Een brede grip maakt het vrijwel onmogelijk volledig te strekken daar de triceps minder betrokken worden en daardoor niet het vermogen hebben je ellebogen op slot te zetten.

moet je volledig strekken ? ik dacht dat je juist niet volledig mocht strekken omdat dan de spanning van je spieren weggaat :(

Zolang je niet overstrekt, gaat dat prima. Sowieso, als je flink aan het benchen bent en je strekt uit bovenin, blijft er echt wel spanning op je spieren. Als dat niet het geval zou zijn, stort de barbbell naar beneden. Het zijn je spieren die de barbbell in de lucht houden. Soms in een zware set vind ik het wel fijn om even te strekken en een extra hap lucht te pakken waardoor ik bijvoorbeeld 2 reps meer kan dan wanneer ik dat niet zou doen. Gewicht en reps gaan bij mij boven de eventuele constante spanning.

Laat tijdens het bankdrukken de stang naar de onderkant van je borst zakken, tot op de borst. En druk uit zodat deze recht boven je ogen tot rust komt. Je laat de stang als het ware een beetje schuin zakken i.p.v. recht omlaag. Het bereik van je borst spieren die moeten werken wordt zo groter. Zorg dat je tijdens het uitdrukken altijd een kleine buiging in je armen hou, nooit volledig strekken. Hierdoor hou je extra spanning op je borstspieren. Een brede grip maakt het vrijwel onmogelijk volledig te strekken daar de triceps minder betrokken worden en daardoor niet het vermogen hebben je ellebogen opslot te zetten.

Ben ik het niet echt mee eens. De kortste afstand is altijd een rechte lijn, en daarom bankdruk ik ook altijd recht omlaag en omhoog. Op deze manier kan je ook het meeste gewicht drukken. Schuin naar boven drukken maakt de oefening alleen maar onnodig lastig.

Het gaat bij mij er niet alleen om zoveel mogelijk kilo's te drukken. Ik gebruik altijd de mind 2 muscle connectie. Ik voel dat ik mijn borstspieren beter op deze wijze train. Daarnaast is deze bewegingsbaan nou ook weer niet zo extreem.

Het gaat bij mij er niet alleen om zoveel mogelijk kilo's te drukken. Ik gebruik altijd de mind 2 muscle connectie. Ik voel dat ik mijn borstspieren beter op deze wijze train. Daarnaast is deze bewegingsbaan nou ook weer niet zo extreem.

Mind muscle connectie veranderd niet, of je de barbbell nou recht omhoog, schuin omhoog of in rondjes omhoog drukt. Als ik setjes doe met 140kg+ op de bank, en ik ga hem schuin omhoog drukken, dan kan ik het gewicht niet meer controleren. Je evenwicht en het gewicht komt dan vooral op je schouders te liggen, en die barbbell volgt dan automatisch de bewegingsbaan die jij hebt ingezet, en dat is schuin naar achter. Daarbij vind ik het gewicht wat je drukt wel essentieel. Ik probeer bij een oefening altijd zo zwaar mogelijk te gaan met goede techniek, en ga oefeningen niet expres moeilijker maken dan dat ze zijn.

Mind muscle connectie veranderd niet, of je de barbbell nou recht omhoog, schuin omhoog of in rondjes omhoog drukt. Als ik setjes doe met 140kg+ op de bank, en ik ga hem schuin omhoog drukken, dan kan ik het gewicht niet meer controleren. Je evenwicht en het gewicht komt dan vooral op je schouders te liggen, en die barbbell volgt dan automatisch de bewegingsbaan die jij hebt ingezet, en dat is schuin naar achter. Daarbij vind ik het gewicht wat je drukt wel essentieel. Ik probeer bij een oefening altijd zo zwaar mogelijk te gaan met goede techniek, en ga oefeningen niet expres moeilijker maken dan dat ze zijn.

idd, een bekende uitspraak is KISS(keep it simple stupid).
zo zwaar mogelijk onder goede vorm en geen zgn speciale bewegingen die de pecs beter isoleren of whatever, gewoon hard n heavy.

Mind muscle connectie veranderd idd niet maar deze geeft aan dat ik mijn borstspieren beter voel tijdens deze bewegingsbaan. Net zoals ik de zijkop van mijn delts beter voel als ik tijdens een sideraise mijn ellebogen hoog hou en mijn pink hoger dan mijn duimen. Dit soort kleine dingen voel je als je de mind muscle connectie hanteert.

Deze beweging gaat ondertussen onbewust bij mij. Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik schuin omhoog duw. Dacht ergens gelezen te hebben dat Milo Sarcev en Arnold ook op deze wijze de bench deed.

Mind muscle connectie veranderd idd niet maar deze geeft aan dat ik mijn borstspieren beter voel tijdens deze bewegingsbaan. Net zoals ik de zijkop van mijn delts beter voel als ik tijdens een sideraise mijn ellebogen hoog hou en mijn pink hoger dan mijn duimen. Dit soort kleine dingen voel je als je de mind muscle connectie hanteert.

Deze beweging gaat ondertussen onbewust bij mij. Ik heb dan ook niet het gevoel dat ik schuin omhoog duw. Dacht ergens gelezen te hebben dat Milo Sarcev ook op deze wijze de bench deed.

Ja, en Milos Sarvec traint ook binnenkant borst ;) Ik heb het gevoel dat je teveel let op kleine dingetjes bij oefeningen en daardoor het geheel een beetje kwijt raak. Bij een side raise je pink hoger dan je duimen houden is zo'n voorbeeld. Zware gewichten gebruiken en compounds doen is belangrijker dan dumbbell kickbacks met de pink omhoog.

Als je kijkt naar de fysieken op dit forum, zijn alle grote jongens stuk voor stuk mannen die zwaar trainen en ook flinke kracht hebben, en zich juist niet druk maken om kleine details bij oefeningen.

Maar goed, als jij zo goed traint en gaint, prima, wie ben ik dan om er wat over te zeggen :) Ieder z'n eigen methodes, maar verlies jezelf niet in details.

Druk maak ik me er al jaren niet meer over, die tijd heb ik gehad. Maar neem deze kennis wel mee om het maximale uit mijn training halen. Thnx voor de tip kerel. ;)

Terug
Naar boven