XXL Nutrition

Barbell Bench Press vs Dumbbell Bench Press

Turdie

Competitive Bodybuilder
Waardering
72
Lengte
2m
Massa
98kg
Wat ik me afvroeg, waarvan groei je meer de Barbell Bench Press of de Bench Press met Dumbbell Bench Press.
Uiteindelijk kun je met de Barbell meer gewicht pakken, maar de Dumbbell las ik dat je meer spierstimulatie hebt volgens de EMG onderzoeken.

Die emg onderzoeken moet je met een korrel zout nemen. veel van de resultaten hangen af van persoonlijke uitvoering van betreffende oefening. Leuke richtlijn, meer niet.
Het zijn allebei uitstekende oefeningen, en zouden dus in beiden in je routine moeten komen in een bepaalde variatie(incline etc).

Onderzoeken bepalen niet alles. Je botstructuur gaat ook een grote rol spelen in effectiviteit van oefeningen. De ene persoon is gewoon beter geschikt om te benchen met barbell of dumbbells. Zoeken welke je het beste ligt en progressief opbouwen.

DB presses zijn imo grote schouderverneukers wanneer je ze gaat hanteren als grote compoundoefening aan het begin van je training. Als hogh rep pomper achteraf lijken ze me beter geschikt.

Het hangt er ook vanaf hoe je die spierstimulans wilt verdelen. Bij DB bench press kan je een grotere ROM (range of motion) bereiken doordat het afzonderlijke gewichten zijn, je kan ze dieper laten zakken maar dit enkel doen als je zelf flexibel & lenig genoeg bent hiervoor.
Bij de barbell bench press is de uitvoering van kritiek belang. Sommige gym-gasten nemen 80-100kg als benchgewicht maar laten die stang maar 5cm heen & weer bewegen.. Denken dat ze veel "gains" halen maar is dus alles behalve de juiste manier om het te doen. Die barbell moet tot op je borst komen als je fatsoenljk wilt trainen!
Barbell bench press is vooral handig als je een dominante arm hebt. Die zwakkere arm zal meer moeten presteren t.o.v. de sterkere omdat het gewicht over beiden verdeeld wordt en zo zal men ongelijkheden wegwerken.
Persoonlijk denk ik dat iedere chest-day-workout toch sowieso 1 van beiden moet bevatten.

Barbell bench press is vooral handig als je een dominante arm hebt. Die zwakkere arm zal meer moeten presteren t.o.v. de sterkere omdat het gewicht over beiden verdeeld wordt en zo zal men ongelijkheden wegwerken.

Ik denk niet dat dit klopt. Je sterkere arm duwt het gewicht reeds omhoog en je arm is gestrekt terwijl je zwakkere arm nog moet strekken. De barbell hangt op dat moment schuin. Je zwakkere arm moet minder werken want je dominante arm heeft het meeste werk gedaan waardoor je de ongelijkheid bestendigd. Denk ik.

als je echt aanwijsbare ongelijkheden hebt werk je deze het best op andere wijze weg. stug door blijven benchen met een bar zal dan eerder averechts werken, mits dat het enige is wat je doet.

dumbbells zijn beter denk ik

Ik denk niet dat dit klopt. Je sterkere arm duwt het gewicht reeds omhoog en je arm is gestrekt terwijl je zwakkere arm nog moet strekken. De barbell hangt op dat moment schuin. Je zwakkere arm moet minder werken want je dominante arm heeft het meeste werk gedaan waardoor je de ongelijkheid bestendigd. Denk ik.

Je sterke arm zal het gewicht idd sneller omhoog duwen dan de zwakkere arm. De stang komt schuin te hangen, namelijk met meer gewicht op je zwakkere arm toe want deze is namelijk minder sterk. Hoe kan deze dan minder werken als hij door de imbalans meer gewicht moet verwerken door de positie van de stang?

Ik doe netjes beiden in een borstworkout. Verandering van spijs doet eten!

J...namelijk met meer gewicht op je zwakkere arm toe want deze is namelijk minder sterk.

Dus omdat je arm minder sterk is wordt dat gewicht meetbaar en objectief zwaarder?

Is er iemand die iets afweet van fysica, sterkteleer, om aan te tonen dat dit wetenschappelijk niet correct is?

gewoon upper-lower body split als je beiden wilt

1 dag kracht doe je upper body(kracht) 1 oefening borst bench press 3x5/5x5 (kracht)
1 dag upperboddy hypertrofie schuin dumbel press/flat

Dus omdat je arm minder sterk is wordt dat gewicht meetbaar en objectief zwaarder?

Is er iemand die iets afweet van fysica, sterkteleer, om aan te tonen dat dit wetenschappelijk niet correct is?

Zijn argument is al zo ontzettend flawed dat dat niet eens nodig is. In de eerste instantie gaat het gewicht al scheef omdat de ene kant minder sterk is, waardoor je dus nog meer belasting op de zwakke kant krijgt. Hij beredeneerd daarbij dat de zwakke kant dan nog harder moet werken en dus sneller zal bijtrekken.

Jammer dat hij dan niet ziet dat de zwakkere kant dan dus nog meer belasting krijgt terwijl hij deze al in de 1e instantie niet aankon op die kant. Waardoor je juist gaat cheaten en andere fratsen gaat uithalen om het gewicht te bewegen. Dit versterkt eerder een imbalans dan dat het deze verhelpt.

Zijn argument is al zo ontzettend flawed dat dat niet eens nodig is. In de eerste instantie gaat het gewicht al scheef omdat de ene kant minder sterk is, waardoor je dus nog meer belasting op de zwakke kant krijgt. Hij beredeneerd daarbij dat de zwakke kant dan nog harder moet werken en dus sneller zal bijtrekken.

Jammer dat hij dan niet ziet dat de zwakkere kant dan dus nog meer belasting krijgt terwijl hij deze al in de 1e instantie niet aankon op die kant. Waardoor je juist gaat cheaten en andere fratsen gaat uithalen om het gewicht te bewegen. Dit versterkt eerder een imbalans dan dat het deze verhelpt.

Maar dat is het hem net. Ik ben niet zeker of die zwakkere kant dan meer belasting te verduren krijgt Volgens mij net minder.

Maar dat is het hem net. Ik ben niet zeker of die zwakkere kant dan meer belasting te verduren krijgt Volgens mij net minder.

ah zo, naja je moet het het zo zien; als je hem lichter gaat belasten trekt het verschil absoluut ook niet weg.
zijn argument is in beiden gevallen gewoon fout. je moet beiden kanten zoveel mogelijk gelijk belasten, zonder dat je zwakke kant daarbij vorm moet breken.

Laatst bewerkt:

moest de barbell schuin hangen gaat er idd meer gewicht naar 1 kant verdeeld worden, maar zoals barbellman zei, gaan de meeste mensen dit compenseren door vorm te breken. mensen gaan schouders van de bank halen, meer naar een kant draaien etc. het enige dat je hier aan over kan houden is een blessure

Beide, ik zelf ben fan van de dumbell bench press voor symmetrie, elke arm krijgt evenveel aandacht. Afwisseling met bb voor de gewenning van het lichaam.

Sterkteleer = natuurkunde
Uitvoeren van een oefening = biologie

Die dingen kun je moeilijk met elkaar vergelijken/aantonen.

Je zou wel naar Arbeid kunnen kijken.

W = F·s

Waarin:
W arbeid is in Joule;
F kracht is in Newton;
S afstand is in Meters.

Als je met je rechterarm sterker bent kun je meer kracht leveren (f) over de weg die moet worden afgelegd (s)

Hoe sterker je bent hoe meer arbeid je kunt leveren. Maar zoals ik zei, in dit verhaal wordt uitputting van een spier niet meegenomen. Uitputting = kracht vermindering.

Voorbeeld, ik schud maar iets uit de mouw, ik kan met mijn rechterarm 20kg verplaatsen over een afstand van 0,5 meter (s)

20Kg = ong. 200 newton (F)

Dus 200 x 0,5 = 100 Joule

kan ik met mijn linkerarm een arbeid (W) van 150 joule verichten dan: 150 / 0.5 = 300 newton (F)
300 newton (F) = ong. 300kg

Conclusie: Doordat een spier sterker is dan de ander zal die meer arbeid (W) kunnen verrichten.
Maar in deze hele formule wordt geen rekening gehouden met spieruitputting, de hoek waarin de dumbell in de handlicht, hoek waarin de dumbell verplaatst wordt T.O.V. van de ander, verschil in afstand etc.

Correct me if I'm wrong.

Decline db presses :thumbs:

ik doe ze beide, flat bench en incline db press :)

Terug
Naar boven