Fitness Seller

Barbell Bench Press vs Dumbbell Bench Press

De kracht die nodig is om de beweging af te maken blijft inderdaad hetzelfde. De vraag is alleen hoe geconcentreerd de oefening bij het smokkelen nog gericht is op je borstspier, daar doel ik op. Als je met je sterke kant wel geconsenteerd je borstspier gebruikt maar bij je zwakkere kant smokkelt door een andere houding aan te nemen belast je je spieren anders dus is het effect van de oefening niet hetzelfde voor beide kanten.

Daar ben ik het met je eens.

Ik doe al tijdje fitness maar vind de beweging van de barebell bench press nog altijd erg lastig om te doen. Doordat ik hem niet goed uitvoer begon ik ook klachten te krijgen in mijn schouder. Vologens mij was dat de schouder van mijn sterkere arm (ja er is een krachtverschil bij mij tussen l.inks en rechts arm).

Sinds die tijd doe ik de dumbell bench press en heb nooit last meer van mijn schouder. Vind die uitvoering makkelijker.

Probeer de barebell bench press nog wel te doen, maar doe dan erg laag gewicht met veel herhalingen (5x5 herhalingen met 5 sec active rust tuseendoor, 2min rust en dan nog 2 van die setjes), maar merk dat ik er nog steeds moeite mee heb . Pijn in mijn schouder is wel weg dus dat is een begin lijkt me..

• Topic Starter Topic Starter
Ik doe al tijdje fitness maar vind de beweging van de barebell bench press nog altijd erg lastig om te doen. Doordat ik hem niet goed uitvoer begon ik ook klachten te krijgen in mijn schouder. Vologens mij was dat de schouder van mijn sterkere arm (ja er is een krachtverschil bij mij tussen l.inks en rechts arm).

Sinds die tijd doe ik de dumbell bench press en heb nooit last meer van mijn schouder. Vind die uitvoering makkelijker.

Probeer de barebell bench press nog wel te doen, maar doe dan erg laag gewicht met veel herhalingen (5x5 herhalingen met 5 sec active rust tuseendoor, 2min rust en dan nog 2 van die setjes), maar merk dat ik er nog steeds moeite mee heb . Pijn in mijn schouder is wel weg dus dat is een begin lijkt me..

Het is logisch dat je schouder voelt bij een Barbell Bench Press volgens mij, vooral de Anterior Deltoid is een van synergisten in deze oefening. Goede uitvoering is wel erg belangrijk zeker bij een compound als de BB Bench Press.

Anyway iedereen bedankt die in dit topic waardevol commentaar heeft gegeven. Ik doe nu de ene week met een Barbell en de andere week met Dumbbell

barbell bench presses pakken veel meer spieren aan. Je kunt een veel groter gewicht verplaatsen. En je traint je rug (rear delts en lats) ook meer als stabilizers. db bench presses zijn goed voor de binnenkant van de schouder en voor meer nadruk op je borst en schouders. goed als isolatie oefening. maar kwa massa komen db bench presses nog niet in de buurt van barbell bench presses IMO. just my 2 cents

edit/ oja barbell bench presses zijn ook veel moeilijker uit te voeren. van belang is dat je je schouders probeert naar achteren te leggen op de bank dus niet naast de bank maar op de bank om geen schouder te scheuren.

• Topic Starter Topic Starter
barbell bench presses pakken veel meer spieren aan. Je kunt een veel groter gewicht verplaatsen. En je traint je rug (rear delts en lats) ook meer als stabilizers. db bench presses zijn goed voor de binnenkant van de schouder en voor meer nadruk op je borst en schouders. goed als isolatie oefening. maar kwa massa komen db bench presses nog niet in de buurt van barbell bench presses IMO. just my 2 cents

edit/ oja barbell bench presses zijn ook veel moeilijker uit te voeren. van belang is dat je je schouders probeert naar achteren te leggen op de bank dus niet naast de bank maar op de bank om geen schouder te scheuren.

Nja, dat is niet altijd zo, want voor sommige delen van de pecs, hebben dumbbells weer meer spierstimulatie voor de pecs dan de barbell (kijkend naar de EMG onderzoeken)

Pectoralis major (grote borstspier):

• Decline dumbbell bench press - 93
  • Decline bench press (Olympic bar) - 89
  • Push-ups between benches - 88
  • Flat dumbbell bench press - 87
  • Flat bench press (Olympic bar) - 85
  • Flat dumbbell flys - 84
Pectoralis minor (kleine borstspier):

• Incline dumbbell bench press - 91
  • Incline bench press (Olympic bar) - 85
  • Incline dumbbell flys - 83
  • Incline bench press (Smith machine) - 81

barbell bench presses pakken veel meer spieren aan. Je kunt een veel groter gewicht verplaatsen. En je traint je rug (rear delts en lats) ook meer als stabilizers.
Je traint, discutabel, nog meer spieren. vooral de stabilizer, omdat 2 dumbells nu eenmaal hier meer een beroep dan een barbell......

db bench presses zijn goed voor de binnenkant van de schouder en voor meer nadruk op je borst en schouders. goed als isolatie oefening. maar kwa massa komen db bench presses nog niet in de buurt van barbell bench presses IMO. just my 2 cents

Binnenkant schouder:rolleyes:
Nadruk borst schouder zal vooral liggen aan de greep en rom die je hanteert, hier heb je meer invloed op dan met een barbell. overigens is een dumbell press ook gewoon een compound, en persoonsgebonden net zo goed of beter dan een barbell voor massa.

lijkt me handig om niet van het bankje vallen tijdens de oefening idd.:D

Gebruik bij bench press meer gewicht bij je arm die onderontwikkeld is zo ben ik kwa kracht sterker geworden met mijn rechter arm.
Ondanks ik recht handig ben was dit bij duidelijk zwakker dan mijn linker arm.
Dit heeft te maken dat je de geduurende dag meer met je rechter arm doet dan met je linker.

Voorbeeld :

Bench press 90 KG

gebruik voor de linker arm een schijf van 40kg
gebruik voor de rechter arm een schijf van 50kg.

Dit help de mindere arm sterker te maken en gelijk aan de dominate arm.

dit werkte voor mij goed.

Gebruik bij bench press meer gewicht bij je arm die onderontwikkeld is zo ben ik kwa kracht sterker geworden met mijn rechter arm.
Dit heeft te maken dat je de geduurende dag meer met je rechter arm doet dan met je linker.

Voorbeeld :

Bench press 90 KG

Nee, gewoon nee...

• Like
Waarderingen: mat
Ja, en als je gaat aftrekken, trek dan 5 min. langer met jouw zwakkere arm, dan komen ze over paar weken naar zelfde niveau.

Ja, en als je gaat aftrekken, trek dan 5 min. langer met jouw zwakkere arm, dan komen ze over paar weken naar zelfde niveau.

Dit, en als je het goed wilt doen ga je eerst op de zwakkere arm/hand zitten zodat je het gevoel in deze verliest voor de fap sessie. Dit zorgt ervoor dat de arm nog harder moet werken om de mind muscle connectie te behouden. tevens is het een idee om de hand in te smeren met pindakaas, om het wat "smoother" te laten verlopen.

Dit, en als je het goed wilt doen ga je eerst op de zwakkere arm/hand zitten zodat je het gevoel in deze verliest voor de fap sessie. Dit zorgt ervoor dat de arm nog harder moet werken om de mind muscle connectie te behouden. tevens is het een idee om de hand in te smeren met pindakaas, om het wat "smoother" te laten verlopen.
Dan voelt het alsof iemand anders jou aftrekt.....WIN-WIN!!

Voorbeeld :

Bench press 90 KG

Wat een advies sommige mensen geven zeg...

xzibit_meme_7219_RE_Anne_Hathaway_is_Hot-s510x334-195393.jpg

Terug
Naar boven