MuscleMeat

Beginnen met krachttraining

Bezoekers in dit topic

Skater

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
16 jan 2009
Berichten
70
Waardering
0
Ik zit al een tijdje met wat vragen over krachttraining en omdat dit een bodybuilding forum is leek het me handig om het hier te vragen.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met schaatsen en ben het laatste jaar serieus aan het trainen. Zodra het schaatsseizoen afgelopen (eind maart ongeveer) ben ik van plan om te beginnen met krachttraining ter voorbereiding van het volgend seizoen. Nou is mijn doel niet om er gerript uit te zien met enorme spierbundels maar om veel kracht uit de benen te kunnen halen en om mijn buik/rug spieren sterk te maken.

Ik zit echter nog met een paar dingen. Bijvoorbeeld, Welke oefeningen zijn het beste? Met wat voor gewichten moet ik beginnen? Hoe moet ik mijn schema's maken? Hoe zorg ik dat ik piek op het juiste momment (in de winter)? en wat zou ik precies aan voeding moeten doen?

Ik zou het erg waarderen als iemand hier die er verstand van heeft zou reageren.

Ps: ik weet niet of leeftijd nog uitmaakt maar ik ben op 't momment 15.
 
Voedingsschema is wel handig...
Veel Squatten en olympische lifts.

Schaats je hoog?
 
Voedingsschema is wel handig...
Veel Squatten en olympische lifts.

Schaats je hoog?

Op het mommen schaats ik niet echt hoog. Dit komt vooral door het aantal trainingsjaren. Het duurt meestal vele jaren om de techniek goed onder de knie te krijgen. Ook ligt het gemiddelde niveau erg hoog (dat krijg je als je in firesland woont ) maar ik heb wel de ambitie om echt goed te gaan schaatsen.
 
Squaten en deadliften, probeer rippetoe;)
 
Wat voor tijden rijd je zoal?
 
Wat voor tijden rijd je zoal?

Ik heb de laatste tijd nog weinig wedstrijden kunnen rijden dus de tijden zijn een beetje outdated (behalve dan die 100, die is van weekje of 2 geleden)

100 meter 11,6

500 meter 46 en nog iets

1000 meter 1,33

1500 meter 2,26

Het is op het momment nog ver van spectaculair maar als je bedenkt dat ik vorig jaar nog dik boven de 50 op de 500 meter zat is het niet (heel) slecht.
 
Nette tijden! In Heerenveen gereden?
 
Worden er geen langere afstanden dan 1500m gereden in jou leeftijdscategorie of ben je gewoon meer een sprinter?
 
Ik zou proberen in contact te komen met goede leeftijdsgenoten die ook schaatsen en vragen wat zij doen aan krachttraining.

Heb wel eens een stukje gezien bij Holland sport waarin Erben Wennemars liet zien wat voor verschillende krachtoefeningen hij deed. Deze waren imo toch erg gericht op het schaatsen en dat kan je goed gebruiken lijkt mij. Al die schaatsers hebben ook zon elastiek toch waar ze oefeningen mee doen?

Dus ik zou gewoon erachter proberen te komen wat je mede schaatsers doen aan krachttraining.
 
Heb je wel eens de benen van de prof schaatsers gezien? Dat zijn echt massieve benen, en die krijgen ze zeker niet alleen door te schaatsen. Denk dat kracht training cruciaal is in schaatsen wil je echt goed worden. Maar Kracht training is zo onderhand wel een centraal onderdeel in iedere sport geworden zowat, en voor iedere sport specifieke oefeningen.
Neem contact op met goede trainers/andere schaatsers en zoek wat rond op internet wat je zou helpen. Ligt me voor de hand dat je idd zwaar moet trainen om veel spiermassa te kweken, dus squatten/legpress/deadlift en weighted abs oefeningen ofzo
 
Heb je wel eens de benen van de prof schaatsers gezien? Dat zijn echt massieve benen, en die krijgen ze zeker niet alleen door te schaatsen. Denk dat kracht training cruciaal is in schaatsen wil je echt goed worden. Maar Kracht training is zo onderhand wel een centraal onderdeel in iedere sport geworden zowat, en voor iedere sport specifieke oefeningen.
Neem contact op met goede trainers/andere schaatsers en zoek wat rond op internet wat je zou helpen. Ligt me voor de hand dat je idd zwaar moet trainen om veel spiermassa te kweken, dus squatten/legpress/deadlift en weighted abs oefeningen ofzo

Schaatsters Squaten ook, stond laatst nog in de krant bij ons (Regio Apeldoorn) Met een foto en alles!
 
Back
Naar boven