XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Huisarts vond meer niet nodig. Ik had t ook nooit "extreem".. Mja, persoonlijk denk ik dat dosering verhogen misschien beter effect op die "lastige" pukkels zou hebben, dan kuur doortrekken op dezelfde dosering, Mja, ik kijk nog ff eind deze maand af en ga denk vragen oft nut heeft om de dosis te verhogen.

Vermoeidheid.. tja niet echt merkbaar.. Voel me echt wel klote zo nu en dan.. beetje depri dat vink wel heel vervelend... :(

Door welke oral kreeg je dat dan, en welke dosering?

Syndroom van gilbert is een aangeboren aandoening, 10% v bevolking heeft dit maar is onschuldig en niet te behandelen. Maar telkens ik op testo zit zijn mijn waardes in orde, toen ik naturel was was het altijd verhoogd.

Low Dose, High Rates of Success

Ultra-low dose isotretinoin is all many acne patients need

San Francisco - Low and ultra-low doses of isotretinoin are an effective therapy for many acne patients. This safer and cheaper solution can even be used continuously.

Gerd Plewig, M.D., believes that the doses of isotretinoin typically used in the United States and Europe are far too high. For many patients, as little as 2.5 mg twice a week, which he describes as "a drop of rain on a dusty road" is adequate.

Dermatologists all over the world already are treating some patients continuously with low doses of isotretinoin, according to Dr. Plewig, director, dermatology and allergy clinic, Ludwig-Maximilian University in Munich.

"When you talk to doctors in this country and other countries of the world, they use 10 mg twice a week or three times a week, which is a low or ultra-low dose. But nobody ever bothered to show and demonstrate that it works," he said. Thus, he and his team performed two clinical trials to assess its efficacy.

Study Spotlights Low Dosing In the first trial, 28 patients with acne conglobata and inflammatory acne took a low dose of isotretinoin: 20 mg/kg, 10 mg/kg, or 0.5 mg/kg body weight daily for six months. In the second study, 11 acne patients took an ultra low dose of isotretinoin: 2.5 mg to 5 mg daily or 2.5 mg twice a week for six months. Both trials involved multiple endpoints, including clinical grading, lesion counts, counts of follicular filaments (believed to be precursors to lesions), bacterial colonization, patients' opinion of seborrhea levels, two objective measurements of sebum levels (Sebutape and Bentonite clay), qualitative assessment of sebum using high power, thin layer chromatography, and biopsies to assess size and configuration of sebaceous glands.

Trials Yield Significant Improvement Results of the first trial in which low doses of isotretinoin were used revealed significant improvements in all parameters tested. Numbers of follicular filaments, and lesions dropped, as did levels of bacteria and sebum. Sebaceous glands shrank, as well.

At the end of the second study, which investigated ultra-low doses of isotretinoin, efficacy was maintained on many of the parameters. There were significant reductions in numbers of active lesions and follicular filaments as well as objective measures of sebum levels. Patients' ratings of seborrhea improved, and levels of P. acnes on the skin diminished.

"The endpoint or the lowest point of a retinoid being effective for the treatment of seborrhea, persistent low grade acne, or maintenance therapy for patients with bad acne probably is around 2.5 mg or 2 mg, or maybe even 1.5 mg," Dr. Plewig said.

The best candidates for low and ultra-low doses isotretinoin therapy, Dr. Plewig said, include patients with severe acne who were controlled with higher doses and require a lower-dose maintenance therapy, individuals whose facial acne has persisted from adolescence into adulthood, and people with sebaceous gland hyperplasia. "Some patients come only because of their oiliness. ... For these patients, I think the low or ultra-low dose is very good, and it's cheap, too," he said.

Severe Patients Still Receive Low Doses Dr. Plewig keeps doses of isotretinoin relatively low in patients with severe acne. "I pretreat patients with severe inflammatory acne with systemic corticosteroids to begin with...about 1 mg/kg body weight for about seven to 14 days, taper it off, and then give an antibiotic, usually an erythromycin, a macrolide," he said. "And then I start with the isotretinoin [0.2 mg/kg to 0.4 mg/kg body weight]. It is so much better. We used to start immediately with isotretinoin or tried antibiotics, but often it takes too long, the patients are miserable, and it is so much better for them because you can have a faster final result, a better final result with cooling down the skin first, then adding your active treatment."

Continuous Use Offers Versatility A great benefit of using lower doses of isotretinoin is that it can be used continuously. There are other important advantages, as well. "In terms of pharmacoeconomics, it is cheaper to use lower doses, it is better tolerated by patients, has fewer side effects, fewer laboratory abnormalities, and of course the patients like it when they have continuous elegant treatment," Dr. Plewig said.

Despite the safer side-effect profile with low-dose isotretinoin, Dr. Plewig emphasized that, at any dose, the drug should still be considered teratogenic and be used with great caution in women of childbearing age.

http://www.dermatologytimes.com/dermatolog...il.jsp?id=65528

Prof. Dr. Dr. h. c. G. Plewig
Klinik und Poliklinik ;>für Dermatologie und Allergologie
Ludwig-Maximilians-Universität München
Frauenlobstra*e 9 – 11
D-80337 München, Germany
Tel.: +49-89-51 60 60 00
Fax: +49-89-51 60 60 02
E-mail: Gerd.Plewig@;derma.med.uni-muenchen.de

Background: Excessive seborrhea, coarse-pored skin, minimal acne and oily scalp hair comprise a well-known clinical entity. It causes considerable concern, has social impact, and affects the quality of life in some individuals. Some patients seek treatment for seborrhea. No effective topical sebosuppressive medication is available. Oral isotretinoin is the only remedy for men. In women, oral isotretinoin is the most effective remedy, followed by antiandrogens.

Patients and methods: Eleven patients in three groups were treated for 6 months with very low dose isotretinoin. The influence on seborrhea was measured during oral treatment with 5 mg/d, 2.5 mg/d, or 2.5 mg 3× weekly.

Results: Sebum production, measured with Sebutape®, was reduced by up to 64 %. Acne lesions regressed by as much as 84 %. Follicular filaments were reduced by 66 %. Microcomedones were reduced on average up to 86 %. Quantitative bacteriology showed a reduction of Propionibacterium acnes but no increase of Staphylococcus epidermidis. Biopsies revealed a 51 % reduction in sebaceous gland size. With Bentonite™, a reduction of lipids was demonstrated with 2.5 and 5 mg isotretinoin/d but not with 2.5 mg 3× weekly. There was a shift within the lipid fractions: triglycerides dominated, followed by squalenes and free fatty acids.

Conclusions: Good results were achieved in all patients. The small number of patients did not permit a statistical analysis of the three isotretinoin doses studied, but there was a tendency toward better results with the two higher doses.
Hier is het onderzoek.

Huisarts vond meer niet nodig. Ik had t ook nooit "extreem".. Mja, persoonlijk denk ik dat dosering verhogen misschien beter effect op die "lastige" pukkels zou hebben, dan kuur doortrekken op dezelfde dosering, Mja, ik kijk nog ff eind deze maand af en ga denk vragen oft nut heeft om de dosis te verhogen.

Vermoeidheid.. tja niet echt merkbaar.. Voel me echt wel klote zo nu en dan.. beetje depri dat vink wel heel vervelend... :(

Oh oke, nouja 10 maanden op roa zitten is ook niet bepaald normaal en een dosering van 80mg is wel redelijk gebruikelijk.

Syndroom van gilbert is een aangeboren aandoening, 10% v bevolking heeft dit maar is onschuldig en niet te behandelen. Maar telkens ik op testo zit zijn mijn waardes in orde, toen ik naturel was was het altijd verhoogd.

Oh oke ik dacht dat je het ook kon krijgen van orals. Maar dat is wel handig van die testo :D

yeah right waarom zou een ultra low dosis werken als 80mg per dag nog niks doet.

Laatst bewerkt:
Heb 2 jaar geleden bijna een jaar aan de roa gezeten en heeft goed geholpen op enkele littekentjes en oneffenheden na. Nu ben ik sinds ruim een jaar hard aan het trainen en merk wel dat ik af en toe nog wat last heb. Met name door de whey shakes en amino´s (xtend). Nu maak ik me af en toe zorgen dat door deze supps mijn talgklieren weer verstopt kunnen raken en ik blijvend weer last zou kunnen krijgen van acne. Is dit mogelijk, of verdwijnt de acne wanneer ik stop/minder met eiwit/amino inname?

Hoe lang duurt het als je gestopt bent met je kuur dat de vermoeidheid verdwijnt? Want het is natuurlijk een flink lang werkent medicijn.

Hoe lang duurt het als je gestopt bent met je kuur dat de vermoeidheid verdwijnt? Want het is natuurlijk een flink lang werkent medicijn.

Heb de vermoeidheid niet echt als opvallend ervaren. Al was ik in die tijd altijd wel erg vermoeid. Ook pfeiffer gehad, geen optimale voeding en veel feesten. Dus kan het moeilijk zeggen. Maar denk dat na een paar maanden je je wel weer wat fitter begint de voelen. Goede voeding en gezonde leefsT zullen daar erg bij helpen.

Iemand nog antwoord op mijn vraag 2 posts hierboven?

Heb de vermoeidheid niet echt als opvallend ervaren. Al was ik in die tijd altijd wel erg vermoeid. Ook pfeiffer gehad, geen optimale voeding en veel feesten. Dus kan het moeilijk zeggen. Maar denk dat na een paar maanden je je wel weer wat fitter begint de voelen. Goede voeding en gezonde leefsT zullen daar erg bij helpen.

Iemand nog antwoord op mijn vraag 2 posts hierboven?

Oh oke ik heb er heel erg last van. Maar.. een paar maanden.. lol dat is een eeuwigheid. Ik hoop dat het vrij snel verdwijnt als ik gestopt ben.

Als er iemand nog last van droge lippen heeft: Purol is een aanrader, is zo'n stick als labello maar dit herstelt je lippen ook. M'n lippen zien er nu normaal uit in tegenstelling tot een tijdje geleden met losse vellen en wondjes in m'n mondhoeken van het uitscheuren. Ik ga binnekort wel stoppen met roa het helpt toch niet, ben de bijwerkingen en echt zat.

Als er iemand nog last van droge lippen heeft: Purol is een aanrader, is zo'n stick als labello maar dit herstelt je lippen ook. M'n lippen zien er nu normaal uit in tegenstelling tot een tijdje geleden met losse vellen en wondjes in m'n mondhoeken van het uitscheuren. Ik ga binnekort wel stoppen met roa het helpt toch niet, ben de bijwerkingen en echt zat.

Niet als je je rust niet pakt en tot zo laat op internet zit ;). Het heeft gewoon de tijd nodig. Pas als je kuur klaar is begint het echte resultaat te komen.

Ik gebruikte voor me lippen altijd vaseline/lanoline

De bijwerkingen zijn idd verrot! Ik heb nu nog steeds enorm veel doosjes maar ik durf me er niet meer aan te wagen :S

Niet als je je rust niet pakt en tot zo laat op internet zit ;). Het heeft gewoon de tijd nodig. Pas als je kuur klaar is begint het echte resultaat te komen.

Ik gebruikte voor me lippen altijd vaseline/lanoline

Ik sliep altijd 11uur lang alleen op een ander tijdstip.

De bijwerkingen zijn idd verrot! Ik heb nu nog steeds enorm veel doosjes maar ik durf me er niet meer aan te wagen :S

Gewoon 20mg p/d of 20mg om de dag. Doe ik nu ook, ik slaap serieus 7 uur ipv 11 :eek: super! Ik blijf hier gewoon heel lang op en hopelijk verdwijnt het dan uiteindelijk. Bijwerkingen verdwijnen best snel.

verkapte aanbieding,beetje doorzichtig bro,;)

Als jij het zo wil zien moet je dat zelf weten :rolleyes:

---------- Toegevoegd om 22:58 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:57 ----------

Ik sliep altijd 11uur lang alleen op een ander tijdstip.

Gewoon 20mg p/d of 20mg om de dag. Doe ik nu ook, ik slaap serieus 7 uur ipv 11 :eek: super! Ik blijf hier gewoon heel lang op en hopelijk verdwijnt het dan uiteindelijk. Bijwerkingen verdwijnen best snel.

Ja ik heb ze om de dag ook nog geprobeerd maar wordt er vet depressief van, msischien dat ik het later nog eens probeer.

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

In verband met die uitslag kun je propolis druppels en of zalf es proberen..

Ik gebruik nu ook al een tijdje Roaccutane. Mijn puistjes zijn nu verdwenen alleen is me huid nog extreem rood. Hebben jullie hier ook last van ? en wat doen jullie ertegen?

Je huidarts (dermatoloog) voor een recept vragen. Zijn zalfjes voor.

Als het echt blijvende roodheid is, zijn er trouwens iets van bleek mogelijkheden, heeft mijn huidarts ooit verteld. Hij gaf me deze website:

http://www.huidtherapie.nl/

Succes

Laatst bewerkt:
Ik gebruik nu ook al een tijdje Roaccutane. Mijn puistjes zijn nu verdwenen alleen is me huid nog extreem rood. Hebben jullie hier ook last van ? en wat doen jullie ertegen?

smeren? blijven smeren met q10 van nivea bv. Trekt wel weg.

Hoeveel kregen jullie normaal van de dok mee qua roa? want k heb nog 8 doosjes liggen :D gulle gever

Sudocrem werkt tegen een rode huid.

Aquaphor is het beste voor je lippen. Heb je nergens meer last van, want dat spul blijft wel lang zitten.

Terug
Naar boven