MuscleMeat

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Ik gebruik ook Sudocrem/Zinkzalf ( Voor baby billetjes)van kruidvat eigen werk.
Dit werkt wel redelijk..

Ik krijg 20mg per dag. Eerst 1 maand en nu voor 2 maand voorgeschreven. Gek spul wel, zie er kei agressief/junky uit met bloeddoorlopen ogen.

Ff wat Minhavez regelen voor je ogen als het je stoort... Kost niets en is vrij verkrijgbaar.

Droog en schilferig vel. Lippen die barsten en schuurpapier zijn.
Soms pijn aan men knieen. Droge ogen, daarom zo rood.

Aquaphor voor je lippen. En Cetaphil voor je droge huid.

Gebruikte ik ook allebei. Ogen weet ik niet, daar had ik geen last van.

Gewoon purol lippenbalsem

Waarschijnlijk doordat het lang na stoppen van gebruik nog kan zorgen voor geboorteafwijkingen. Zo zwaar voor het lichaam zelf is het niet maar wel voor kinderen.

na nog eens nagezocht te hebben,is mijn conclusie dat tijdens de zwangerschap roa uit den boze is,na stop van gebruik blijft het nog 3 mnd in het lichaam,daarna zal een kind geen afwijkingen meer kunnen oplopen als een vrouw zwanger wordt.voor mannen is het niet bewezen dat het schadelijk is voor de voortplanting

Laatst bewerkt:
Mijn bevindingen van roaccutane;

Heb zelf altijd al wat acne gehad, niet echt ernstig, maar her en der toch altijd wel een redelijke ontsteking en wat kleintjes. Heel wat middeltjes geprobeerd, benzoylperoxide, dalacin-T, tretinoine, en 'n 50-daagse doxycycline kuur, geen van allen hielpen. Vervolgens toen ik ook enkele puistjes op m'n rug kreeg weer naar de dokter gegaan, doorverwezen naar de dermatoloog. Op 3 juni kreeg ik 40mg per dag voorgeschreven, en op 4 juni begon ik hiermee. Ik slikte 2x 20mg iedere avond na het avondeten. Lippen werden een klein beetje droger, smeerde in ieder geval aquaphor voor het slapen gaan. Merkte voor de rest niet veel qua bijwerkingen af en toe 'n bloedneus, lichte last van de onderrug, en het werd gelijk al 'iets' rustiger. Op 19 juli werd mijn dosis verhoogd naar 60mg per dag ('s ochtends 20mg, 's avonds 2x 20mg), acne werd iets erger, dit was echter voor korte duur. Kreeg iets vaker 'n bloedneus, en flink droge lippen, het werd al 'n stuk minder. Op 15 augustus werd wederom m'n dosis verhoogd, dit keer naar 80mg per dag ('s ochtends 2x 20mg, 's avonds 2x 20mg). Werd eerste week wat erger, daarna 'n stuk minder, vrijwel helemaal weg. Flink droge lippen nog steeds, en ook de huid werd 'n stuk droger, na enkele weken gingen m'n mondhoeken steeds stuk. Op 29 september werd me verteld dat ik kon stoppen, wou dit echter niet, gezien ik nog steeds her en der 'n puist had..... Heb dus gezegd dat ik nog 'n maand wou doorslikken, zit nu nog steeds dus op 80mg per dag, en het is deze week zelfs iets 'onrustiger' geworden, dus het was zeker nodig dat door slikken naar mijn mening. Ook ben ik overall iets vermoeider naar het lijkt.

Middeltjes die zijn aan te raden tijdens zo'n kuur:
Aquaphor voor de lippen
Cetomacrogol voor de droge huid

weet iemand trouwens waar je dat boek in ""stop acne nu" digitaal kunt krijgen? Ik ben benieuwd of dit boek echt de moeite waard is of dat het gewoon weer zo'n over-hyped boek is.

Gewoon naar je huisarts/dermatoloog gaan, heb je geen boek voor nodig. Is nog gratis ook...

Mijn bevindingen van roaccutane;

Heb zelf altijd al wat acne gehad, niet echt ernstig, maar her en der toch altijd wel een redelijke ontsteking en wat kleintjes. Heel wat middeltjes geprobeerd, benzoylperoxide, dalacin-T, tretinoine, en 'n 50-daagse doxycycline kuur, geen van allen hielpen. Vervolgens toen ik ook enkele puistjes op m'n rug kreeg weer naar de dokter gegaan, doorverwezen naar de dermatoloog. Op 3 juni kreeg ik 40mg per dag voorgeschreven, en op 4 juni begon ik hiermee. Ik slikte 2x 20mg iedere avond na het avondeten. Lippen werden een klein beetje droger, smeerde in ieder geval aquaphor voor het slapen gaan. Merkte voor de rest niet veel qua bijwerkingen af en toe 'n bloedneus, lichte last van de onderrug, en het werd gelijk al 'iets' rustiger. Op 19 juli werd mijn dosis verhoogd naar 60mg per dag ('s ochtends 20mg, 's avonds 2x 20mg), acne werd iets erger, dit was echter voor korte duur. Kreeg iets vaker 'n bloedneus, en flink droge lippen, het werd al 'n stuk minder. Op 15 augustus werd wederom m'n dosis verhoogd, dit keer naar 80mg per dag ('s ochtends 2x 20mg, 's avonds 2x 20mg). Werd eerste week wat erger, daarna 'n stuk minder, vrijwel helemaal weg. Flink droge lippen nog steeds, en ook de huid werd 'n stuk droger, na enkele weken gingen m'n mondhoeken steeds stuk. Op 29 september werd me verteld dat ik kon stoppen, wou dit echter niet, gezien ik nog steeds her en der 'n puist had..... Heb dus gezegd dat ik nog 'n maand wou doorslikken, zit nu nog steeds dus op 80mg per dag, en het is deze week zelfs iets 'onrustiger' geworden, dus het was zeker nodig dat door slikken naar mijn mening. Ook ben ik overall iets vermoeider naar het lijkt.

Middeltjes die zijn aan te raden tijdens zo'n kuur:
Aquaphor voor de lippen
Cetomacrogol voor de droge huid

Hoe ernstig was jou acne? In orde van grote? 40 puisten op je rug, of 5-10...

Qua hoeveelheid? Ongeveer 10 op de volledige rug, enkele op de schouders, enkele op het gezicht. Maar op het gezicht vaak van die dikke ontstekingen...

Laatst bewerkt:
oke dus gezicht best erg? Kreeg je daarm ook de kuur?

oke dus gezicht best erg? Kreeg je daarm ook de kuur?

Niet zo zeer erg als in veel puisten, maar had altijd wel enkele redelijke ontstekingen, zeer vervelend dus, en ik had het al sinds m'n 15e (ben nu 19). Kreeg die kuur omdat niks hielp, benzoylperoxide (zowel 5% als 10%), dalacin-T (2 maal gebruikt overigens), tretinoine en 'n 50-daagse doxycycline kuur. Alleen de benzoylperoxide hielp een heel klein beetje qua indammen, de rest hielp nagenoeg 0%.

Heb nu zelfs na 4 1/2 maand roa nog 'n nieuwe gekregen op m'n arm en heb nog enkele hele kleintjes op m'n gezicht, dus vrij hardnekkig om weg te krijgen.

Zit zelf nu voor de 2de keer aan die rommel.
Vorige kuur (zo'n 2 jaar terug) heb ik niet helemaal afgemaakt toendertijd omdat ik redelijk goed ziek werd.

1,5 jaar praktisch helemaal clean geweest totdat het enkele maanden terug weer op kwam zetten. Toen ben ik naar de dermatoloog geweest en die schreef meteen weer Roa voor. Slik nu alweer 2 weken 40mg per dag.
Ben er erg opgebrand om de veelal genoemde 120mg per kg lichaamsgewicht wel te gaan halen dit keer, wil er echt permanent van af zijn. Jammer dat ik nu bijna 15 kg meer weeg dan tijdens mijn 1ste kuur.

Hoe zit het met gebruik van supps, zijn er mensen die daar problemen mee ondervonden hebben?

Laatst bewerkt:
Mocht alleen geen vitamine A supplementeren van m'n dermatoloog. Whey, dextrose, creatine, etc. is allemaal ok.

Terug
Naar boven