Fitness Seller

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Ik zit nu aan de roaccutane (40 mg p/d) en wil morgen na een half jaar niet getraind te hebben weer beginnen. Wat zijn de dingen die ik kan verwachten als ik train met roaccutane, herstel je bijvoorbeeld langzamer etc? Ik moet het sowieso al rustiger aandoen wegens blessureherstel dus wat dat betreft zit het wel goed.

Je kan last krijgen van je gewrichten en (lichte) pijn hebben aan je onderrug. Zelf aanvoelen dus.

Mijn ervaring is dat trainen wel goed ging, heb ook 'n maandje 100 mg ED geslikt aan het einde van mijn kuur.

Zie de bijwerkingen in de bijsluiter van roaccutane zou ik zeggen.

..

Laatst bewerkt:
Vragen om bronnen mag niet.

Als je acne echt erg is dan krijg je het vanzelf voorgeschreven van een arts, als andere middelen niet, of onvoldoende werken. Krijg je het nog vergoed ook. En als het goed is kom je dan eens in de zoveel tijd weer op bezoek om je bloedwaarden te laten controleren door de arts. Meteen mooi meegenomen. ;)

Zal ook even mijn ervaringen erover delen.

Ik ben 5 maanden geleden begonnen met de kuur.

Maand 1: 20 mg/dag
Maand 2: 30 mg/dag
Maand 3: 35 mg/dag
Maand 4: 40 mg/dag
Maand 5: 40 mg/dag

Nog steeds bezig aan de laatste maand. Ik had ook een lichte , maar hardnekkige vorm van acne in het gezicht.

Wat me opvalt is dat men dus beweerd dat voeding niets te maken heeft met huidproblemen met name acne. Dit is een halve waarheid. Ja, het klopt dat je acne een genetische aandoening is die bij iedereen verschillend is. En het klopt ook dat hormonen op de tweede plaats een belangrijke rol spelen. Echter, voeding is als derde factor ook een speler in het aanwakkeren ervan. Toen ik op dieet was en vaak onder de zonnebank ging had ik er helemaal geen last van, tijdens de bulk en zonder zonnebank begon het terug.

Over de behandelingsmethoden: antibiotica is leuk voor puberacne die gemakkelijk te bestrijden valt (lichte vormen). Dit werkt tijdelijk en snel. Wil je echter een meer lastige acne aanpakken, of wil je er voor lange tijd (normaal voorgoed als je de pubertijd voorbij bent) vanaf geraken, dan is roaccutane het beste middel dat er te krijgen is.

Wat is nu het verschil tussen roaccutane en antibiotica?

Antibiotica doet niets anders dan de bacteriegroei stoppen waardoor de kans dat nieuwe puistje ontstaan kleiner wordt. Het doet echter niets aan de talgklieren (de oorzaak van het probleem).
Roaccutane doet wel iets aan die talgklieren, het laat ze langzaam krimpen zodat ze minder talg produceren en poriën dus niet meer verstopt geraken doordat de klieren opzwellen. Gevolg is geen puistjes meer en een gezonde huid.

Over de nadelen van roaccutane:

De enige nadelen die ik heb ondervonden zijn droge lippen (valt heel goed mee, zeker als je de juiste zalf gebruikt), droge ellebogen (typisch plaatsen die uitdrogen en kan scheuren, zelfde verhaal als lippen)
Dat is het, geen zelfmoordpogingen (imo pure onzin) en geen leververgiftiging (denk dat je dan al erg veel mg per dag moet binnenkrijgen).
Nu is het wel zo dat ik niet boven de 40 mg ben gegaan en mijn dermatoloog zei ook al dat alles onder de 40 mg, weinig bijwerkingen geeft. Ga je echter boven die 40 mg dan ga je zien dat bijwerkingen erger en duidelijker worden.

Enkele tips die je zeker moet weten:

- Begin nooit direct de eerste dag met 30 of 40 mg/dag. Het is een plotse niet opgebouwde dosis die je problemen geeft: je lippen gaan direct kapot. Opbouwen dus elke maand.
- neem geen speciale andere middelen om de huid nog verder uit te drogen zoals speciale shampoo, neem juist beschermende om de huid gezond te houden en tegen uitdrogen te beschermen.
- Elke dag lippen en ellebogen en indien nodig andere delen van gezicht (oren soms) insmeren met speciale zalf die de dermatoloog op recept zal laten maken.

Als je boven de 40 mg gaat kan je best een bloedonderzoek laten doen, maar dat zal je dermatoloog wel bevestigen. Ook laten doen als je leverziekten hebt of in een kuur zit (imo helemaal geen roaccutane tijdens orale kuur want het is echt om problemen vragen).

Als er nog vragen zijn...
+

Klopt als een bus!

Zelf een 3 jaar geleden 70 mg ROA / dag genomen en had ( onwaarschijnlijk voor de meesten) bijna perfecte leverwaardes.

Roa kan dus wel een bijwerking op je lever hebben, maar is volgens mij ( eigen mening) niet zo schadelijk als men beweert

Bijwerkingen: Droge lippen ( niet tijdelijk insmeren --> kloof ) , droge ogen wat met lenzen helemaal niet zo handig is, verschrikkelijk droge huid in men gezicht, niet in de zon / UV-stralen zitten.

Ik zit nu bijna op de 6e maand van mijn roa kuur, ik zie wel wat verbetering in mijn gezicht maar op mijn schouders en rug zit nog steeds veel acne aan de linkerzijde. Het lijkt in ieder geval allemaal wat langzaam te gaan. Enig idee hoe dit komt?

1e maand 10
2e 20
3e 40
4e 60
5e 80

Ik zit nu bijna op de 6e maand van mijn roa kuur, ik zie wel wat verbetering in mijn gezicht maar op mijn schouders en rug zit nog steeds veel acne aan de linkerzijde. Het lijkt in ieder geval allemaal wat langzaam te gaan. Enig idee hoe dit komt?

1e maand 10
2e 20
3e 40
4e 60
5e 80

Zit je soms perioden veel in de zon en dan weer perioden niet? De zon droogt je huid uit wat op korte termijn acne verminderd, maar daarna een overdreven talgproductie veroorzaakt. Als je dus in de zon gaat kan je beter korte perioden dagelijks doen dan lange perioden onregelmatig. En ook insmeren met zonnecreme en 's avonds after sun.

Als dit niet van toepassing is op jou kan voeding ook een stuk een invloed hebben. 'Schone' voeding en beperkte zuivel werkt vaak goed tegen acne.

Ten derde kan het gewoon lang duren voor een roaccutane kuur echt over heel het lichaam aanslaat. In begin kan het zelfs even heviger worden, pas na lange tijd gaat de acne steeds minder voorkomen.

Tot slot als je AAS kuurt dan wakker je natuurlijk weer acne aan, omdat hormonen een invloed hebben op talgproductie.

Ik was na drie maanden zo goed als compleet acne vrij en na 5 maanden was alles helemaal weg, heb de gehele kuur op 40mg gezeten. Toch wel vreemd dat bij jou na vijf maanden nog steeds geen grote verbeteringen zijn terwijl je toch wel hoog zit met je dosis.

En grote T, ik denk dat die talgproductie niet veel uitmaakt met een beetje zon, roa zorgt er voor dat dat helemaal stopt en ik neem aan dat roa op die dosering toch een stuk sterker is dan de zonnebank waar je meeste 1x per week onder gaan.

Volledig stopt de talgproductie niet (zou niet zo lekker zijn voor je huid), de talgkliertjes krimpen als gevolg van de roa. Maar dat vraagt nu eenmaal tijd en het is bekend dat het bij de ene langer kan duren dan bij de andere. Daarom is er ook nooit een standaard kuur voor roa wat duur en dosis betreft, de huidarts bekijkt elk geval apart en bepaald hoeveel mg jij over een hele kuur nodig zal hebben (ongeveer) vervolgens bekijkt hij met regelmaat hoe het evolueert. Sebbe kan dus best advies vragen aan de huidarts.

Had het even opgezocht en je hebt gelijk inderdaad:D

Ik zelf heb ook een tijdje roa gebruikt. Was volledig van mijn acne af. Echter nu ik serieus begonnen ben met bb begin ik er weer lichtjes last van te krijgen. Denk zelf dat dit inderdaad met voeding te maken heeft. Al met al ben ik er een goeie 4/5 jaar vanaf geweest. En mocht ik er weer dusdanig last van krijgen twijfel ik er ook zeker niet over er nogmaals om te vragen bij de huisarts. Topspul!

Ik zelf heb ook een tijdje roa gebruikt. Was volledig van mijn acne af. Echter nu ik serieus begonnen ben met bb begin ik er weer lichtjes last van te krijgen. Denk zelf dat dit inderdaad met voeding te maken heeft. Al met al ben ik er een goeie 4/5 jaar vanaf geweest. En mocht ik er weer dusdanig last van krijgen twijfel ik er ook zeker niet over er nogmaals om te vragen bij de huisarts. Topspul!

Als je echt alles al hebt geprobeerd, dan eventueel wel ja.
Altijd alsnog de oorzaak (bijvoorbeeld verkeerde voeding, varkensvlees, alcohol e.d) aanpakken en niet alleen de gevolgen.

De dokter wilt nu dat ik 100 mg per dag ga gebruiken. Is dat niet een beetje te veel?

De dokter wilt nu dat ik 100 mg per dag ga gebruiken. Is dat niet een beetje te veel?

Is vrij veel (m'n derma schreef het zeer zelden voor op die dosis), hoe veel weeg je, en hoe vergaan de bijwerkingen je?

Ik heb zelf ook op 100 mg gezeten, heb het wel zelf voorgelegd i.p.v. andersom. Tot de 80 legde m'n derma het voor. Mijn verloop qua dosis was als volgt;

1e maand: 40 mg ED
2e maand: 60 mg ED
3e t/m 5e maand: 80 mg ED
6e maand: 100 mg ED

Bij mij trad er pas verbetering op na 3 maanden. Ik zat toen dus op een cumulatieve dosis van circa 5400 mg, jij zit nu op een cumulatieve dosis van 6300 mg, dus kan zeker zijn dat het nu pas echt tot zijn recht komt bij jou.

Is vrij veel (m'n derma schreef het zeer zelden voor op die dosis), hoe veel weeg je, en hoe vergaan de bijwerkingen je?

Ik heb zelf ook op 100 mg gezeten, heb het wel zelf voorgelegd i.p.v. andersom. Tot de 80 legde m'n derma het voor. Mijn verloop qua dosis was als volgt;

1e maand: 40 mg ED
2e maand: 60 mg ED
3e t/m 5e maand: 80 mg ED
6e maand: 100 mg ED

Bij mij trad er pas verbetering op na 3 maanden. Ik zat toen dus op een cumulatieve dosis van circa 5400 mg, jij zit nu op een cumulatieve dosis van 6300 mg, dus kan zeker zijn dat het nu pas echt tot zijn recht komt bij jou.

Ik weeg zo'n 95 / 96 kg. Enige bijwerking waar ik echt last van heb is de moeheid. De droge lippen enz. valt wel mee.

Dosering Roaccutane (uit het Farmacotherapeutisch Kompas):

Volwassenen en kinderen > 12 j.: Begindosering 0,5 mg/kg lichaamsgewicht per dag verdeeld over 1 à 2 doses, gedurende circa 4 weken. Daarna een onderhoudsbehandeling van 0,5–1 mg/kg per dag, afhankelijk van het effect en de bijwerkingen; bij jongere patiënten en patiënten met overwegend acnehaarden op de romp wordt 1 mg/kg per dag aanbevolen. Dosering tot 2 mg/kg kan nodig zijn bij een zeer ernstige vorm of acne op de romp. De totale behandelduur bedraagt gewoonlijk 16–24 weken, tot een cumulatieve dosis van 120–150 mg/kg. Minstens 8 weken wachten alvorens eventueel een nieuwe behandeling met isotretinoïne te beginnen; recidieven kunnen op een lagere dosis reageren. In de regel wordt isotretinoïne niet met andere acnebehandelingen gecombineerd. Zo nodig kan wel een milde lokale behandeling worden toegepast. Patiënten met een ernstige nierinsufficiëntie: Lagere begindosering (bv. 10 mg/dag); daarna ophogen tot 1/mg/kg/dag of totdat de patiënt de maximaal te verdragen dosis heeft gekregen.

De capsules tijdens de maaltijd innemen; doses tot 40 mg 1×/dag, hogere doses verdeeld over meerdere giften.

Aangetoond is dat de totale cumulatieve dosis belangrijker is dan de dagelijkse dosis gedurende de onderhoudsbehandeling; een cumulatieve dosering van 120–150 mg/kg leidt tot een duurzamer behandelresultaat.

Voorschriften voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd dienen tot 30 dagen beperkt te blijven.

Ik moet er helaas ook weer aan gaan geloven.

Iemand nog een voorraad liggen die niet meer gebruikt word?

verwijst die je niet eerst door naar een derma?

Terug
Naar boven