XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

Je weet toch dat je Roa maanden lang moet nemen he? 1e week word het bij velen erger en je krijgt vaak sides zoals uitdroging en shit, heftig middel wat werkt bij 95 procent na een inname van maanden.

Ik heb al 4 jaar last van acne, ik zit nu ondertussen in 2hbo en ben er wel klaar mee... Wat zou ik anders kunnen doen?

Ik dacht/hoopte dat op bijv 10mg per dag de sides redelijk mee zouden vallen en dat het toch mijn probleem zou kunnen oplossen.

Ik heb al 4 jaar last van acne, ik zit nu ondertussen in 2hbo en ben er wel klaar mee... Wat zou ik anders kunnen doen?

Ik dacht/hoopte dat op bijv 10mg per dag de sides redelijk mee zouden vallen en dat het toch mijn probleem zou kunnen oplossen.

op 10 mg zullen de sideeffects wel meevallen lijkt me, maar dan ben je wel lang bezig je cumulatieve dosis te halen denk ik als je een beetje erge acne heb

Na 8 maanden roa zat ik over me eigen risico heen, dus ja ik vond het persoonlijk wel duur voor een medicijn. Maar goed het werkt dus dat is t belangrijkste ;)

Begon er ook 2 1/2 jaar geleden mee, nu inmiddels 2 jaar clean. :)

Phenotype van mijn acne was ook vrij licht (had er wel zo nu en dan eentje op m'n borst of rug), maar idd, had het dus ook toen zo'n jaar of 4 en had het standaard acne protocol van de HA doorlopen, dus qua behandeling was ie hardnekkig.

Phenotype van mijn acne was ook vrij licht (had er wel zo nu en dan eentje op m'n borst of rug), maar idd, had het dus ook toen zo'n jaar of 4 en had het standaard acne protocol van de HA doorlopen, dus qua behandeling was ie hardnekkig.

Maar jij hebt ook vrij hoge dosissen gehad... denk je dat minder ook werkt?

Vrij taai heb ook pinda allergie, zou dus sowieso met allergie remmend middel moeten slikken:o

Minder kan ook werken, sommigen gaan heel goed op een lage dosis, anderen weer totaal niet. Ik had echt de full blown cumulatieve dosis nodig en duurde ook vrij lang voordat het eindelijk echt helemaal weg was. Je kunt het proberen :)

Minder kan ook werken, sommigen gaan heel goed op een lage dosis, anderen weer totaal niet. Ik had echt de full blown cumulatieve dosis nodig en duurde ook vrij lang voordat het eindelijk echt helemaal weg was. Je kunt het proberen :)

Denk niet eens dat mn derma het wil geven, echt een taaie man. Zeker door pinda allergie zal die wel moeilijk doen. Zal waarsch zeggen het is niet zo veel stel je niet aan ofso:o

Wil gewoon normale huid :sad:

Mijne precies het tegenovergestelde; 'iedere puist is een puist te veel'.

Even een vraag; ik heb nu mijn totaal benodigde dosis roaccutane behaald echter heb ik nog wel een stuk of 4/5 puistjes op mijn schouder. Betekent dit dat ik nog niet klaar ben en er zelfs nog meerdere kunnen komenof kan ik gewoon stoppen nu en verdwijnen die vanzelf? Ik ga in ieder geval nog even 1 maand door voor de zekerheid.

Voor 4 puisten lekker de roa laten liggen.

Iemand toevallig nog wat liggen waar je vanaf wilt?:)

Heb net roa voorgeschreven gekregen van de derma, maar ik vroeg me af of de kleine rode littekentjes ook weg gaan met een roaccutane kuur? Geen putten om duidelijk te zijn :D

Nee.

Trouwens, men zegt dat acid a vit de werzame stof van roa in smeerbare vorm als enigebewezen middel helpt tegen rimpels vanwege de nieuwe huislaag die het aanmaakt (not sure if said correct).

Doet roa dit zelf dan ook?

Ik ken wat onderzoek waarbij tretinoine (de acid a vit waar je het over hebt) gunstig is tegen striae, m.b.t. rimpels heb ik geen idee van, nooit naar gezocht.

Heb net roa voorgeschreven gekregen van de derma, maar ik vroeg me af of de kleine rode littekentjes ook weg gaan met een roaccutane kuur? Geen putten om duidelijk te zijn :D

Roa verslechtert het herstellend vermogen van de huid aanzienlijk. Met een beetje pech hertellen die rode littekentjes zich pas NA de kuur.

Terug
Naar boven