XXL Nutrition

Behandeling van acne: roaccutane (isotretinoïne)

Beste forumleden,

Ik zie dat er wat onduidelijkheden zijn omtrent roaccutane.
Aangezien ik vandaag bij de dermatoloog ben geweest, wil ik hier graag mededelen wat hij me heeft verteld. Mss dat ik hiermee een van jullie kan helpen met duidelijke info.

De dermatoloog is van mening dat het enige middel tegen acne, roaccutane is. Hij zegt echter dat antibiotica wel helpt, maar dat dat slechts tijdelijk is en dat de acne bij het stoppen van de antibiotica, weer net zo hard terug komt.

De derma noemt roa een prachtmiddel en vertelt dat het vrijwel iedereen van zijn acne problemen verhelpt. Hij vermeldt erbij dat acne bij lange na niet zwaar is voor de lever. Hij zegt duidelijk dat de druk op de lever ZELDEN voor komt. MAAR, na een maand roa gebruikt te hebben doen ze standaard een bloedtest afnemen om te bloedwaarden in de lever te checken.

De voornaamste bijwerkingen van roa zijn droge lippen.

Volgens de derma heb ik een lichte vorm van acne en heeft mij 40 tabs van 20mg per stuk voorgeschreven. Op zijn advies hoor ik te beginnen met 20mg ed, mochten de bijwerkingen zoals droge lippen (reuze) meevallen dan en het acne niet echt willen verdwijnen, mag ik de dosis verhogen naar 40mg.

Ik vermeld er ff bij dat ik de roa nog niet ga gebruiken ivm een geplande kuur in nov. Na mijn kuur in nov zal ik een logje van de roa bijhouden.

loekie zei:
heb het even negevraagt bij een minder kleurenblind iemand en deze persoon kwam tot de conclusie dat ze meer paarsig/aubergine waren. Niet grijzig maar ook zeker niet overduidelijk rood.

Dan zijn het de goede, paarsachtigrood waren ze bij mij ook, met wit natuurlijk ook:P

Jdarko zei:
Ey, sorry dat ik via de PM lastig val maar ik las dat jij Roaccutante hebt gebruikt, en zo te lezen ook erg last hebt gehad van de bijwerkingen.

Ik heb zelf last van acne op mijn rug, en de dermatoloog wil pas na de zomer beginnen met de kuur vanwege de zon. Maar ik las dus in de bijsluiter die ik alvast moest doorlezen, dat je dus ook niet intensief mag trainen. Trainde jij ookal toen je die kuur ging doen?

Opzich beinvloed acne mn leven best, je kijkt er toch elke dag naar en ik ga niet naar het strand ofzo. Mn vriendin zegt wel dat ze het niet erg vind enzo maarja ik weet wel beter... Maar raad jij het me echt heel erg af? Het heeft jouw voor 95% geholpen schreef je..

Alvast bedankt voor je reactie!

Dat is het bericht dat ik kreeg, aangezien meerdere mensen dit wel willen weten post ik het ineens wel hier in dit topic.

@Jdarko: je valt me niet lastig bro, daar is het voor!

Na de zomer beginnen is inderdaad een goed besluit. Ik trainde nog niet echt tijdens mijn roakuur dus sorry daar kan ik je niet mee helpen.
En nee ik raad het je zeker niet af. Ik geef toe dat het verschrikkelijke bijwerkingen geeft, bloedneuzen en ontzettend schrale lippen, dat was het enige bij mij maar dat was ook erg genoeg. Ik zou zijn gekapt als ik nog meer bijwerkingen had denk ik. Je gaat er tijdens je kuur ook echt niet uit zien. Lippen waar de vellen vanaf hangen en je huid wordt rood met velletjes omdat je opperhuid in feite gewoon dood gaat. MAAR toch, wanneer je dit gebruikt boeit dat je veel minder, nu denk je nee daar ga ik niet aan beginnen. Maar tijdens die kuur spookt de gedachte toch rond van "Er wordt wat aan gedaan!:D" en die hield mij sterk. Na 8 maanden was ik uiteindelijk gestopt, heerlijk gewoon. Het was bij mij voor 95% helemaal weg, af en toe is een pukkel. Na die 8 maanden duurde het nog wel dik 2 a 3 maanden eer me huid er wat meer roze uit ging zien. Die rode kleur had ik zo'n hekel aan, zo lelijk! En ik was totaal niet gebruind, dat kan niet tijdens de roakuur omdat je dan levend zou verbranden. 6 maanden na de kuur zag het er ook al een stuk beter uit. Nog steeds was ik niet onder de zonnebank gegaan en het leek wel alsof ik weer langzaam meer puistjes kreeg. Ik dacht "******domme":mad:
Nu was het dat ik zelf nog een heleboel roapillen had liggen die ik nooit had opgebruikt. Ik ben uit me zelf weer begonnen met slikken zonder een dermatoloog dit te melden. Onverantwoordt maar mijn leverwaarden waren altijd beter dan het gemiddelde zo zei mijn dermatoloog. Er is uiteindelijk ook niets schadelijks gebeurd. Het vervellen begon weer en ik ging door tot ik echt geen puist meer had. 1 maand gedaan en weer gestopt. Na 3 maanden kwam het weer langzaam terug en ben ik weer begonnen tot het eindelijk niet meer terugkwam. Mijn overige roapillen heb ik naar de apotheek teruggebracht. Heel af en toe heb ik nog wel een puistje, daar smeer ik nu benzoylperoxide op dan is hij zo weg. Mijn huid is weer helemaal gezond met een dikke opperhuid en een mooi gebruinde tint!:D Eindelijk heb ik de huid die ik altijd al gewild zou hebben. Ik heb er geen littekens aan over gehouden en nu nog hoor ik van mensen dat ze mijn huid zo mooi vinden. Dat zijn dan vooral de mensen die wisten hoe ik er vroeger uit zag. Daarom, het was een helperiode maar nu ben ik er enorm trots op. Ik heb er dan ook zeker geen spijt van dat ik dit gebruikt heb, het is een wondermiddel. Nu nog gebruik ik veel speciale zeep van biotherm en soms een masker voor me huid. Het is een soort trauma die je eraan overhoudt. Maar ik vind het nu relax om mezelf te verzorgen. Nu heb je er tenminste een positief resultaat op. Vroeger kon je doen wat je wilde maar die rotdingen gingen niet weg.

"Wie mooi wil zijn moet pijn lijden"

Dat is mijn ervaring met Roaccutane (Isotretionine), ik wens de mensen die dit in de toekomst gaan gebruiken daarom ook veel succes, respect als je er aan begint, het wordt een minder fijne periode maar na regen komt zonneschijn en dat is hier ook zeker het geval! Voor de mensen die er nu mee bezig zijn, ook jullie sterkte!

Trick

Trickolutions zei:
Dat is het bericht dat ik kreeg, aangezien meerdere mensen dit wel willen weten post ik het ineens wel hier in dit topic.

@Jdarko: je valt me niet lastig bro, daar is het voor!

Na de zomer beginnen is inderdaad een goed besluit. Ik trainde nog niet echt tijdens mijn roakuur dus sorry daar kan ik je niet mee helpen.
En nee ik raad het je zeker niet af. Ik geef toe dat het verschrikkelijke bijwerkingen geeft, bloedneuzen en ontzettend schrale lippen, dat was het enige bij mij maar dat was ook erg genoeg. Ik zou zijn gekapt als ik nog meer bijwerkingen had denk ik. Je gaat er tijdens je kuur ook echt niet uit zien. Lippen waar de vellen vanaf hangen en je huid wordt rood met velletjes omdat je opperhuid in feite gewoon dood gaat. MAAR toch, wanneer je dit gebruikt boeit dat je veel minder, nu denk je nee daar ga ik niet aan beginnen. Maar tijdens die kuur spookt de gedachte toch rond van "Er wordt wat aan gedaan!:D" en die hield mij sterk. Na 8 maanden was ik uiteindelijk gestopt, heerlijk gewoon. Het was bij mij voor 95% helemaal weg, af en toe is een pukkel. Na die 8 maanden duurde het nog wel dik 2 a 3 maanden eer me huid er wat meer roze uit ging zien. Die rode kleur had ik zo'n hekel aan, zo lelijk! En ik was totaal niet gebruind, dat kan niet tijdens de roakuur omdat je dan levend zou verbranden. 6 maanden na de kuur zag het er ook al een stuk beter uit. Nog steeds was ik niet onder de zonnebank gegaan en het leek wel alsof ik weer langzaam meer puistjes kreeg. Ik dacht "******domme":mad:
Nu was het dat ik zelf nog een heleboel roapillen had liggen die ik nooit had opgebruikt. Ik ben uit me zelf weer begonnen met slikken zonder een dermatoloog dit te melden. Onverantwoordt maar mijn leverwaarden waren altijd beter dan het gemiddelde zo zei mijn dermatoloog. Er is uiteindelijk ook niets schadelijks gebeurd. Het vervellen begon weer en ik ging door tot ik echt geen puist meer had. 1 maand gedaan en weer gestopt. Na 3 maanden kwam het weer langzaam terug en ben ik weer begonnen tot het eindelijk niet meer terugkwam. Mijn overige roapillen heb ik naar de apotheek teruggebracht. Heel af en toe heb ik nog wel een puistje, daar smeer ik nu benzoylperoxide op dan is hij zo weg. Mijn huid is weer helemaal gezond met een dikke opperhuid en een mooi gebruinde tint!:D Eindelijk heb ik de huid die ik altijd al gewild zou hebben. Ik heb er geen littekens aan over gehouden en nu nog hoor ik van mensen dat ze mijn huid zo mooi vinden. Dat zijn dan vooral de mensen die wisten hoe ik er vroeger uit zag. Daarom, het was een helperiode maar nu ben ik er enorm trots op. Ik heb er dan ook zeker geen spijt van dat ik dit gebruikt heb, het is een wondermiddel. Nu nog gebruik ik veel speciale zeep van biotherm en soms een masker voor me huid. Het is een soort trauma die je eraan overhoudt. Maar ik vind het nu relax om mezelf te verzorgen. Nu heb je er tenminste een positief resultaat op. Vroeger kon je doen wat je wilde maar die rotdingen gingen niet weg.

"Wie mooi wil zijn moet pijn lijden"

Dat is mijn ervaring met Roaccutane (Isotretionine), ik wens de mensen die dit in de toekomst gaan gebruiken daarom ook veel succes, respect als je er aan begint, het wordt een minder fijne periode maar na regen komt zonneschijn en dat is hier ook zeker het geval! Voor de mensen die er nu mee bezig zijn, ook jullie sterkte!

Trick

ik heb eigenlijk dezelfde ervaring. alleen heb ik het nooit zo lang achter elkaar gebruikt. langste periode was hooguit 4-5 maanden. ik heb het nu 3 of 4 keer gebruikt en het is echt het enige middel dat echt goed werkt.

ik zou de mensen hier ook willen adviseren om uit de zon te blijven ivm pigmentvlekken. Puistjes of 'rode plekjes wat eerst puistjes waren' kunnen pigmentvlekken gaan worden onder invloed van UV-licht. deze pigmentvlekken zullen NOOIT meer weg gaan, dus neem geen risico en gooi een handdoek over je rug of houdt een t-shirt aan als je toch een dagje naar het strand gaat.

man dit is een intressant stukje

dat roa is dus eigenlijk toch een vit a ( ik dacht a ) overdosis kuur

of is dat weer heel wat anders?

@ Trick, die bloeneuzen is iind wel lastig en die schrale lippen ook wel. Maar ik heb liever af en toe een bloedneus en wat schrale lippen dan die klote puistjes! Eenmaal klaar met die pillen ben je daar ook vanaf je begint aan een nieuw leven I can tell you :)

Markywannabee zei:
man dit is een intressant stukje

dat roa is dus eigenlijk toch een vit a ( ik dacht a ) overdosis kuur

of is dat weer heel wat anders?

is geen vitamine A.

Van de bijsluiter:

Geneesmiddelengroep:

Isotretinoine behoort tot de groep van de retinoiden. Retinoiden zijn afgeleid van vitamine A. (Retinoiden zijn vitamine A verwante stoffen)

Ook niet onbelangrijk:

Tijdens het gebruik van Isotretinoine dioent het gebruik van vitamine A te worden vermeden ivm Vitamine A overdosering.

johanheeze zei:
@ Trick, die bloeneuzen is iind wel lastig en die schrale lippen ook wel. Maar ik heb liever af en toe een bloedneus en wat schrale lippen dan die klote puistjes! Eenmaal klaar met die pillen ben je daar ook vanaf je begint aan een nieuw leven I can tell you :)

mits ze niet terug komen ;)

en als je gaat kuren heb je dikke kans dat ze toch weer terug komen maar dat is dan je eien risico.

loekie zei:
is geen vitamine A.

Van de bijsluiter:

Geneesmiddelengroep:

Isotretinoine behoort tot de groep van de retinoiden. Retinoiden zijn afgeleid van vitamine A. (Retinoiden zijn vitamine A verwante stoffen)

Ook niet onbelangrijk:

Tijdens het gebruik van Isotretinoine dioent het gebruik van vitamine A te worden vermeden ivm Vitamine A overdosering.
met andere woorden is duswel wat ik bedoelde
maar het is er een afgeleiden van

het is geen vit a maar je moet vit a wel vermijden ivm met vit a overdoses:D

met andere woorden is duswel wat ik bedoelde
maar het is er een afgeleiden van

het is geen vit a maar je moet vit a wel vermijden ivm met vit a overdoses:D

ja krom he :p

ze proberen als gewoon te neppen. het is gewoon vitamine A tegen een torenhoge prijs!! Oproep aan iedereen: gooi je vitamnine B5 de duer uit en iedereen aan de vitamine A ;)

B5 is panthoteenzuur, dat helpt ook tegen die puisten.

In vergelijking met Roa stelt het geen hol voor nee;)

Hallo,

ben nog nieuw hier, dus als ik iets verkeerd post ofzo, don't shoot me!:p

Ik train al enkele jaren en zou dolgraag eens een kuurtje doen. Het enige wat me tegenhoudt is de kans op acne!Heb tot zeker 22 j last gehad van zware acne, dan er wel vanaf geraakt dankzij roa

Maar...als ik er aanleg voor heb, ga ik dan niet alles opnieuw beleven bij eender welke kuur (zwaar androgeen of niet). Of zou ik dat kunnen vermijden door van in het begin roa te pakken (ik weet dat mn enige nadelen toen droge lippen waren, helemaal niet depri ofzo).

Heb je trouwens tijdens het kuren zolang last van bijwerkingen zolang de actieve stof in het bloed zit, of heeft het daar niets mee te maken. Wat is voor een acne-angsthaas (want sorry, dat drukt echt wel op je sociale leven als je zware acne hebt:mad: ) de beste kuur?

Als deze post (waar roa toch ook in voorkomt ) ergens anders dient geplaatst te worden, doe dan maar. Ik ken daar niet zoveel van:o

Als je acne-angsthaas bent blijf dan ver weg van roids, zeker als je er aanleg voor hebt.

Hallo,

ben nog nieuw hier, dus als ik iets verkeerd post ofzo, don't shoot me!:p

Ik train al enkele jaren en zou dolgraag eens een kuurtje doen. Het enige wat me tegenhoudt is de kans op acne!Heb tot zeker 22 j last gehad van zware acne, dan er wel vanaf geraakt dankzij roa

Maar...als ik er aanleg voor heb, ga ik dan niet alles opnieuw beleven bij eender welke kuur (zwaar androgeen of niet). Of zou ik dat kunnen vermijden door van in het begin roa te pakken (ik weet dat mn enige nadelen toen droge lippen waren, helemaal niet depri ofzo).

Heb je trouwens tijdens het kuren zolang last van bijwerkingen zolang de actieve stof in het bloed zit, of heeft het daar niets mee te maken. Wat is voor een acne-angsthaas (want sorry, dat drukt echt wel op je sociale leven als je zware acne hebt:mad: ) de beste kuur?

Als deze post (waar roa toch ook in voorkomt ) ergens anders dient geplaatst te worden, doe dan maar. Ik ken daar niet zoveel van:o

eigenlijk kan ikje geen goed advies geven. als je al zware acne hebt gehad zoals ik.. dan krijg je het bijna zeker wel terug.

ik wil je eigenlijk geen advies geven maar het vreemde was dat mijn acne alleen terugkwam als in wnstrol gebruikt. bij testo en tren had ik nergens last van. voor mij is dus het devies: nooit meer winstrol.

Door roa in het begin te nemen heeft denkik weinig zin. begin er dan een goede maand van te voren mee zodat het goed werkt als je aan je kuurt begint. Maar je zou het dan ook IN je kuur moeten blijven gebruiken lijkt me en ik weet niet of dat een goed idee is.

Je moet niet aankloten met die Roa.

Ben ook maar weer eens aan de roa begonnen.

Wk 1-2 30 mg/dag
Wk 3-4 40 mg/dag

Helemaal niks. Naar de dokter en met toestemming naar 80 mg/dag.

De 1e 3 dagen op 80 mg leek het echt minder te worden. Krengen begonnen duidelijk uit te drogen. Daarna verdween de "werking" ??? . K*tdingen kwamen terug en er is nu nog geen enkel verschil na 6,5 week. ZUCHT!

Terug naar de dokter. Kreeg toestemming om er tretinoine lotion bij te nemen.
Ben ook maar (desperate) sinds een paar dagen begonnen met:
-2 x/dag 25 mg zink gluconaat
-10 gram biergist/dag

Heb ook alvast 3 potten vit. B5 ingeslagen. Begin daar volgende week mee.

Godsgruwelijke teringzooi!!!
Hele teringroa doet geen ene **** meer :mad:
Heb het 10 jaar geleden keertje gebruikt, toen was ik binnen 2 maanden helemaal clean.

Nu slaat niks aan. Echt helemaal niks. Zit er nu al bijna 3 maanden aan. :cool:

Heb vorige maand zelfs 2 weken op 120 mg/dag gezeten. (Zonder toestemming van de doc weliswaar :o , maar lever en triglycerides waren dik oke).

Tegelijkertijd met 120 mg roa, heb ik in die 2 weken dagenlang meerdere uren/dag in de zon liggen bakken. Acne was daarna significant minder, maar niet beyond wat je van het zonnen alleen mag verwachten. Toch hoopte ik dat de roa begon aan te slaan.
Tegelijkertijd zat ik aan de B5 en biergist.

Laatste 3 weken zit ik weer op 80 mg.
Zonder zonnen, B5 en biergist, maar heb sinds die tijd melk vervangen door sojamelk...
Alle Mfokkers! Acne is weer helemaal in ere hersteld! Geen enkel verschil met "voor de roa kuur" :( Is dus waarschijnlijk de zon geweest waardoor het tijdelijk minder werd, alhoewel ik tegelijkertijd aan de B5 en biergist zat... (mogelijkheid houd ik open).

Helaas is de dok met vakantie, maar dit wordt de dermatoloog.
(Ben nog niet begonnen met de tretinoine lotion, omdat ik dan helemaal niet meer zou weten wat zou werken, mocht ik reageren)

Terug
Naar boven