- Waardering
- 7.124
Als ik morgen een wedstrijdje ga voetballen heb ik overmorgen waarschijnlijk giga spierpijn. Zijn mijn benen dan gegroeid?
Een indicatie voor spiergroei is toenemen in gewicht. Die stelling kan je met dit soort voorbeelden makkelijk onderuit halen. "Ja en als ik een week niet train en 20.000kcal per dag eet dan heb ik die week dus spiergroei want ben aangekomen?"
Nee.. dan heb je geen geschikte oefening uitgevoerd
Edit: voor hypertrofie dan
Het een sluit het ander niet uit. Spierpijn zal niet direct een indicatie van groei zijn in letterlijke zin, maar het zou wel een aanwijzing kunnen geven dat je goed getraind hebt. Als je slaap en voeding daarna nog klote is en je werkt 60 uur per week nog in de bouw zal het lastig worden er spiergroei uit te halen, maar dat geldt ook voor trainingen zonder spiergroei.
Wat ik zelf merk is dat net wat meer volume (per dag, dus niet per definitie per week) mij spierpijn geeft, na jaren push pull met weinig volume waarbij kracht mijn indicatie was of ik goed bezig ben overgegaan tot een ultiem bro split van 1 spiergroep per dag. De totale weekvolume is hiermee hetzelfde gebleven, alleen zit alles nu per spiergroep in één dag verwerkt. Of dit netto meer zou opleveren valt te bezien.
Ik heb nu 3-4 dagen spierpijn in borst, iets wat mij terug deed denken aan mijn 1e trainingsjaren. Lekkere ervaring na jaren geen spierpijn meer te hebben gehad. Omdat ik niet meer richt op het behalen van pr's in kracht en simpele korte trainingen kan doen voelt het toch goed en voelen de spieren automatisch vol. Het kan ook tussen de oren zitten dat je je spieren goed voelt, zelfde als een pomp maar is een goede motivatie niet een van de belangrijkste onderdelen voor toekomstige spiergroei?
Laatst bewerkt:

maar dit is een discussie topic mbt een specifieke claim/onderwerp.