AndroidHealthClinic

Stelling DOMS, een indicator voor spiergroei?

Peiling Peiling Is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicatie van spiergroei?

• Totaal stemmers
    18
Als ik morgen een wedstrijdje ga voetballen heb ik overmorgen waarschijnlijk giga spierpijn. Zijn mijn benen dan gegroeid?

Een indicatie voor spiergroei is toenemen in gewicht. Die stelling kan je met dit soort voorbeelden makkelijk onderuit halen. "Ja en als ik een week niet train en 20.000kcal per dag eet dan heb ik die week dus spiergroei want ben aangekomen?"

Nee.. dan heb je geen geschikte oefening uitgevoerd
Edit: voor hypertrofie dan

Het een sluit het ander niet uit. Spierpijn zal niet direct een indicatie van groei zijn in letterlijke zin, maar het zou wel een aanwijzing kunnen geven dat je goed getraind hebt. Als je slaap en voeding daarna nog klote is en je werkt 60 uur per week nog in de bouw zal het lastig worden er spiergroei uit te halen, maar dat geldt ook voor trainingen zonder spiergroei.

Wat ik zelf merk is dat net wat meer volume (per dag, dus niet per definitie per week) mij spierpijn geeft, na jaren push pull met weinig volume waarbij kracht mijn indicatie was of ik goed bezig ben overgegaan tot een ultiem bro split van 1 spiergroep per dag. De totale weekvolume is hiermee hetzelfde gebleven, alleen zit alles nu per spiergroep in één dag verwerkt. Of dit netto meer zou opleveren valt te bezien.

Ik heb nu 3-4 dagen spierpijn in borst, iets wat mij terug deed denken aan mijn 1e trainingsjaren. Lekkere ervaring na jaren geen spierpijn meer te hebben gehad. Omdat ik niet meer richt op het behalen van pr's in kracht en simpele korte trainingen kan doen voelt het toch goed en voelen de spieren automatisch vol. Het kan ook tussen de oren zitten dat je je spieren goed voelt, zelfde als een pomp maar is een goede motivatie niet een van de belangrijkste onderdelen voor toekomstige spiergroei?

Laatst bewerkt:
Klopt, spierschade is -mogelijk- eerder een (ongewenst) bijverschijnsel dan een indicator.
Dit type microtrauma wordt met name veroorzaakt door het eccentrische deel van een beweging en de "loaded stretch".

Wat mogelijk ook nog bij kan dragen aan hypertrofie, is vasculaire occlusie aka "de pomp", maar ook daar zijn tegenstrijdige onderzoeksresultaten.

Hoe dan ook, mechanische tensie en metabole stress zijn en blijven de belangrijkste hypertrofiefactoren.
Vertaald naar de trainingspraktijk is dat de geoptimaliseerde combinatie intensiteit en volume.

Ik blijf erbij dat beste indicator omvang toename van de spieren is. ;)

Wat wel frappant is hoe je lichaam aan je schema kan wennen.
In mijn zwaardere pl schema's trainde ik 3x per week en waar ik normaal dagen spierpijn van zou hebben was het in die fase helemaal pijnvrij. Helaas komen de gewrichten hier aan het einde van zo'n periode wel even op terug. ;)
Spierpijn ervaar ik ook enkel na goede slaap. Gebroken nacht gehad na een goede trainingsdag, geen spierpijn. Ga je dan in die middag een powernap doen van 2 uurtjes wordt je wakker met spierpijn.

In mijn zwaardere pl schema's trainde ik 3x per week en waar ik normaal dagen spierpijn van zou hebben was het in die fase helemaal pijnvrij. Helaas komen de gewrichten hier aan het einde van zo'n periode wel even op terug. ;)
Spierpijn ervaar ik ook enkel na goede slaap. Gebroken nacht gehad na een goede trainingsdag, geen spierpijn. Ga je dan in die middag een powernap doen van 2 uurtjes wordt je wakker met spierpijn.
Heeft dat, buiten gewenning, ook niet met de manier van trainen te maken?
@tymboo heeft daar laatst in deze of een andere context ook iets over gezegd.

Precies.

Eigenlijk is de vraag dus dat. Dan is DOMS ook geen indicatie van spierschade, als er spierschade kan zijn zonder DOMS.

Dus ik denk dat vrijwel iedereen ermee eens is dat het wel of niet hebben van DOMS niks zegt over de hoeveelheid spiergroei.

Toch?
Daarin volg ik je niet, maar dat geeft niet in mijn beleving.
Volgens mij is alles wat relevant kan zijn wel gezegd.
Naar mijn idee is DOMS een indicatie van spiergroei.
De uitzonderingen die hierop worden bedacht of redeneringen die erop worden losgelaten doen er voor mij niets aan af.
Als iemand op basis daarvan een andere conclusie trekt dan heb ik daar geen moeite mee.

Enige verandering was voor mij een oplaadfase met 3x per week en lager gewicht beginnnen met zo'n schema.
Daarvoor trainde ik altijd min of meer hetzelfde (altijd zwaar) met microladen en was 2 dagen per week wel de max wat ik kon hebben. Altijd te lang aan vast gehouden, jaren hetzelfde blijven doen omdat het ooit eens flink succes had.

Wat dan? Weet t zelf niet eens meer.
Dit klinkt misschien niet des tymboo's maar volgens mij moeten sommige mensen ook gewoon eens wat minder theoretiseren en overal uitgebreid over nadenken en gewoon eens een hele lange tijd zwaar en op hoge intensiteit gaan trainen. Dan groei je wel hoor.

• Topic Starter Topic Starter
volgens mij moeten sommige mensen ook gewoon eens wat minder theoretiseren en overal uitgebreid over nadenken en gewoon eens een hele lange tijd zwaar en op hoge intensiteit gaan trainen. Dan groei je wel hoor.

Goh :o maar dit is een discussie topic mbt een specifieke claim/onderwerp.

Dit klinkt misschien niet des tymboo's maar volgens mij moeten sommige mensen ook gewoon eens wat minder theoretiseren en overal uitgebreid over nadenken en gewoon eens een hele lange tijd zwaar en op hoge intensiteit gaan trainen. Dan groei je wel hoor.
Maar moet je dan elke training tot falen gaan?

:trollface:

O ja, daar was jouw log al voor. We zullen hier verder zwijgen.

In mijn zwaardere pl schema's trainde ik 3x per week en waar ik normaal dagen spierpijn van zou hebben was het in die fase helemaal pijnvrij.
Ik had het hier in mijn eerste reactie al over, het lijkt OOK gewenning te zijn aan een soort "overgevoeligheidsreactie" (weet zo snel geen betere term)
Het onderzoek wat hier op zinspeelde kan ik helaas nergens meer vinden, maar daar werd ook gesuggereerd dat dit de myofibrillen én het intramusculaire bindweefsel had te maken.
Iets met een biochemische weefselfactor die 'lekte' door microtrauma en daarbij inflammatie veroorzaakt, of iets dergelijks.
Helaas dus nooit meer iets over terug kunnen vinden, dus dat blijft raadselachtig.

Goh :o maar dit is een discussie topic mbt een specifieke claim/onderwerp.

Daarom zeg ik, niet echt iets voor mij om te zeggen misschien want ik heb het ook graag over de theorie achter de krachtsport. Maar jouw vraag in de OP was of iemand die met goede techniek een (1?) bepaalde oefening uitvoert en spierpijn heeft de volgende dag méér spiergroei bewerkstelligt dan iemand die dezelfde oefening uitvoert (met dezelfde techniek?) maar die géén spierpijn ervaart de volgende dag.
Misschien heb ik de oorspronkelijke discussie ergens gemist want blijkbaar is het hier veelvuldig over gegaan op het forum als ik de OP zo lees, maar dit vind ik dus echt dermate hypothetisch geneuzel in de marge waarbij ook niemand echt iets heeft aan onderzoeken of uitkomsten van deze discussie of whatever. Je hebt toch met mensen te maken die allemaal weer hun eigen trainingsstyle hebben, eigen gewichten, andere oefeningen, andere uitvoering, andere genetische samenstelling, anatomie et cetera en zo verder. Dit vind ik dus echt overdreven theoretiseren om iets dat niet of nauwelijks meetbaar of vergelijkbaar of überhaupt relevant is.
O ja, daar was jouw log al voor. We zullen hier verder zwijgen.
Wat is er met mijn log? Je hoeft je van mij niets aan te trekken verder.

Daarom zeg ik, niet echt iets voor mij om te zeggen misschien want ik heb het ook graag over de theorie achter de krachtsport. Maar jouw vraag in de OP was of iemand die met goede techniek een (1?) bepaalde oefening uitvoert en spierpijn heeft de volgende dag méér spiergroei bewerkstelligt dan iemand die dezelfde oefening uitvoert (met dezelfde techniek?) maar die géén spierpijn ervaart de volgende dag.
Misschien heb ik de oorspronkelijke discussie ergens gemist want blijkbaar is het hier veelvuldig over gegaan op het forum als ik de OP zo lees, maar dit vind ik dus echt dermate hypothetisch geneuzel in de marge waarbij ook niemand echt iets heeft aan onderzoeken of uitkomsten van deze discussie of whatever. Je hebt toch met mensen te maken die allemaal weer hun eigen trainingsstyle hebben, eigen gewichten, andere oefeningen, andere uitvoering, andere genetische samenstelling, anatomie et cetera en zo verder. Dit vind ik dus echt overdreven theoretiseren om iets dat niet of nauwelijks meetbaar of vergelijkbaar of überhaupt relevant is.

Wat is er met mijn log? Je hoeft je van mij niets aan te trekken verder.

De originele discussie (terug te vinden in mijn log, als je wilt) was dat iemand zei dat DOMS (na correct uitgevoerde krachttraining) een indicatie is van spiergroei èn dat iemand met DOMS meer spiergroei heeft in die spier, dan iemand zonder DOMS.
Wat uiteraard BS is, maar betreffend forumlid wilde niks verder uitleggen, dus is dit topic ontstaan.

Dit is dus een topic voor discussie over of, zo ja hoe, DOMS een indicator is van spiergroei. Lijkt me juist geen hypothetisch geneuzel maar juist nodig..als er mensen zijn op dit forum die geloven dat DOMS = meer spiergroei dan geen DOMS..

Informatie, artikelen, wetenschap; gooi het hier! Kennis vergaren is belangrijk en dit topic is daar goed voor.

Dan is de openingspost mij niet duidelijk geweest. Daarin ging het over twee lifters die één oefening met correcte techniek doen en daar wel/niet spierpijn van krijgen. Dat leek mij in elk geval een irrelevante stelling en dus ook een irrelevante discussie opleveren.

Dan is de openingspost mij niet duidelijk geweest. Daarin ging het over twee lifters die één oefening met correcte techniek doen en daar wel/niet spierpijn van krijgen. Dat leek mij in elk geval een irrelevante stelling en dus ook een irrelevante discussie opleveren.

Voor de claim (in citaat van MrImSilverback) is het wel relevant, omdat hij het zodanig stelt dat zelfs als je 2 verschillende personen hebt, en dus verschillende omstandigheden, de ene persoon meer spiergroei zou hebben (omdat hij DOMS heeft) dan de andere persoon (omdat hij geen DOMS heeft).

Stelling;
DOMS = spiergroei
Geen DOMS = geen/veel minder spiergroei.

Terug
Naar boven