AndroidHealthClinic

Stelling DOMS, een indicator voor spiergroei?

Peiling Peiling Is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicatie van spiergroei?

• Totaal stemmers
    18
Eerlijk gezegd heb ik niet alle reacties gelezen maar ik krijg de indruk dat voor sommigen het verschil tussen DOMs en "normale" spierpijn" niet geheel duidelijk is (maw verdiep je eerst in wat DOMs is)

Ik heb de poll niet ingevuld omdat volgens mij het antwoord er niet tussen staat, nl zolang de wetenschap er nog niet echt uit is wat DOMS is/veroorzaakt (onderzoeken spreken elkaar tegen) valt hier (wetenschappelijk) niets/weinig over te zeggen.

Mijn eigen ervaring, de nadelige gevolgen van DOMS (het soms dagen niet goed kunnen gebruiken van de betreffende spiergroep) is eerder katabool dan anabool.
Ik beschouw DOMS als normale spierpijn, zoals in de posts hierboven van @Hell93 en @harpep genoemd. Als ik google krijg ik dezelfde resultaten. Als ik vandaag en morgen spierpijn heb van de training van gisteren is dat toch DOMS?

• Topic Starter Topic Starter
Mogelijk wordt "normale spierpijn" ook geïnterpreteerd als "spierpijn tijdens de training", (verzuring, vermoeidheidsensatie e.d)

Los van de semantiek, DIT is DOMS:
(en daar gaat het tenslotte in dit topic over)

"Delayed onset muscle soreness (DOMS) is the pain and stiffness felt in muscles after unaccustomed or strenuous exercise. The soreness is felt most strongly 24 to 72 hours after the exercise.[1][2]: 63  It is thought to be caused by eccentric (lengthening) exercise, which causes small-scale damage (microtrauma) to the muscle fibers. After such exercise, the muscle adapts rapidly to prevent muscle damage, and thereby soreness, if the exercise is repeated.[1][2]: 76

Delayed onset muscle soreness is one symptom of exercise-induced muscle damage. The other is acute muscle soreness, which appears during and immediately after exercise."

Ja precies dit, daar gaat het inderdaad over.

Tenzij @ImMrSilverBack een andere soort spierpijn (en dus geen DOMS) bedoelde?

Mogelijk wordt "normale spierpijn" ook geïnterpreteerd als "spierpijn tijdens de training", (verzuring, vermoeidheidsensatie e.d)

Los van de semantiek, DIT is DOMS:
(en daar gaat het tenslotte in dit topic over)

"Delayed onset muscle soreness (DOMS) is the pain and stiffness felt in muscles after unaccustomed or strenuous exercise. The soreness is felt most strongly 24 to 72 hours after the exercise.[1][2]: 63  It is thought to be caused by eccentric (lengthening) exercise, which causes small-scale damage (microtrauma) to the muscle fibers. After such exercise, the muscle adapts rapidly to prevent muscle damage, and thereby soreness, if the exercise is repeated.[1][2]: 76

Delayed onset muscle soreness is one symptom of exercise-induced muscle damage. The other is acute muscle soreness, which appears during and immediately after exercise."
Ik heb zelden acute spierpijn en altijd DOMS die bij mij meestal pas na 1-2 dagen beginnen en 2-3 dagen aanhouden.

• Like
Waarderingen: BB_
In de trainingsleer van vroeger zorgde supercompensatie voor hypertrofie of andere aanpassingen. Voor supercompensatie is de juiste trainingsprikkel noodzakelijk. Doms is een heel ander mechanisme en zegt helemaal niets over de juiste trainingsprikkel.

In de trainingsleer van vroeger zorgde supercompensatie voor hypertrofie of andere aanpassingen. Voor supercompensatie is de juiste trainingsprikkel noodzakelijk. Doms is een heel ander mechanisme en zegt helemaal niets over de juiste trainingsprikkel.
Bij mij is de hevigheid van DOMS sterk gerelateerd aan de intensiteit van de training. Ik heb nooit beweerd dat DOMS een mechanisme zijn.

Laatst bewerkt:
Oke, maar dan zou er toch nog steeds een correlatie kunnen zijn tussen die trainingsprikkel (en dus supercompensatie) en DOMS.

Niet dat ik het met bovenstaande stelling eens ben, maar de kans op DOMS is toch groter als die trainingsprikkel er is dan wanneer die ontbreekt.

In de huidige trainingsleer is er een consensus dat de combinatie mechanische tensie/metabole stress de primaire factoren zijn, die de trainingsprikkels voor hypertrofie bepalen. (De magnitude van deze factoren wordt op zich weer bepaald door trainings-intensiteit, volume en frequentie)
DOMS is daarbij slechts een bijverschijnsel, dus geen directe indicator voor de causale relatie tussen trainingsprikkels en hypertrofie.
D.i. het zegt inderdaad weinig tot niets over de "juistheid" van de trainingsprikkel.

Observaties die deze stelling ondersteunen, zijn o.a. dat:
- Spiergroepen kunnen groeien als "kool" zonder dat er ooit DOMS worden ervaren.
- Allerlei activiteiten anders dan intensieve weerstandstraining tot hevige DOMS kunnen leiden.
(Denk aan langdurige stretching bijvoorbeeld.)

De vroegere rationale m.b.t inspanning, herstel en supercompensatie bestaat overigens nog steeds, het principe erachter is ongewijzigd.
Alleen is men er wel meer achter gekomen, dat de leidende processen complexer en genuanceerder zijn dan aanvankelijk gedacht.

Laatst bewerkt:
DOMS gaat een stuk verder dan normale spierpijn

IMG_7434.jpeg

Bron ACSM

Uit eigen ervaring DOMS gerelateerd “spierpijn” kan daaaaaaagen duren waarbij er in het begin zelfs sprake is van verergering voordat er afname is.

Het begint dus niet alleen later maar is ook een stuk heftiger.

IMG_7434.jpeg

Bron ACSM

Uit eigen ervaring DOMS gerelateerd “spierpijn” kan daaaaaaagen duren waarbij er in het begin zelfs sprake is van verergering voordat er afname is.

Voor mij is het soms schrikken omdat het ongeveer dezelfde pijn is als bij een infarct.

• Topic Starter Topic Starter

IMG_7434.jpeg

Bron ACSM

Is het dan ook dat je kunt stellen dat DOMS al helemaaaal geen indicatie van spiergroei is? (Waar het bij normale spierpijn allicht nog een discussie puntje kan zijn door wellicht missende studies?)

Oke, maar dan zou er toch nog steeds een correlatie kunnen zijn tussen die trainingsprikkel (en dus supercompensatie) en DOMS.

Niet dat ik het met bovenstaande stelling eens ben, maar de kans op DOMS is toch groter als die trainingsprikkel er is dan wanneer die ontbreekt.
Zoals 3Xl heeft aangegeven, is nog veel onbekend over Doms. Dit is wat ik er van begrepen heb ( ik ban geen expert, dus als ik het ergens mis heb, vergeef mij dan). Spierschade ontstaat in de Z schijven van de actine en myosine filamenten. De Z schijven zijn een soort haakjes, waarmee de filamenten in elkaar kunnen schuiven bij een contractie. Echter bij de excentrische fase ontstaat schade aan deze haakjes. Vervolgens reageert het lichaam hierop door een ontstekingsreactie te geven.
Volgens mij kennen de olympische lifts geen excentrische fase. Kennen zij wel Doms? Ze bouwen in ieder geval wel massa op!

Zoals 3Xl heeft aangegeven, is nog veel onbekend over Doms. Dit is wat ik er van begrepen heb ( ik ban geen expert, dus als ik het ergens mis heb, vergeef mij dan). Spierschade ontstaat in de Z schijven van de actine en myosine filamenten. De Z schijven zijn een soort haakjes, waarmee de filamenten in elkaar kunnen schuiven bij een contractie. Echter bij de excentrische fase ontstaat schade aan deze haakjes. Vervolgens reageert het lichaam hierop door een ontstekingsreactie te geven.
Klopt als een bus, het is in feite een inflammatie-reactie in de sarcomeren en mogelijk daartussen.

Volgens mij kennen de olympische lifts geen excentrische fase.
Amper tot niet inderdaad.
Nauwelijks, ook vanwege de hoge frequentie waarmee ze bewegingen training i.c.m. relatief laag volume per sessie.

Ze bouwen in ieder geval wel massa op!
Zeker, wat dus ook indicatief is dat DOMS geen noodzakelijke factor is voor hypertrofie.

Ze bouwen in ieder geval wel massa op!
Die massa komt niet alleen van het doen van de Olympische Lifts en afgeleide oefeningen.

Zoek maar eens op trainingsfilmpjes van de Chinezen. Het is een beetje afhankelijk van de trainingsfase, maar daar zitten allerlei bodybuilding-achtige oefeningen tussen. Vaak wel op een bijzondere en snelle manier uitgevoerd voor het trainen van de "elastische energie" oid.

Die massa komt niet alleen van het doen van de Olympische Lifts en afgeleide oefeningen.
Klopt, alleen vergis je niet wat cumulatief hoog-frequent-hoog intensief-laag volume sessies met slechts de OL kunnen doen voor hypertrofie.

Zoek maar eens op trainingsfilmpjes van de Chinezen. Het is een beetje afhankelijk van de trainingsfase, maar daar zitten allerlei bodybuilding-achtige oefeningen tussen. Vaak wel op een bijzondere en snelle manier uitgevoerd voor het trainen van de "elastische energie" oid.
Waar in ieder geval geenszins de nadruk op wordt gelegd -zoals bij BB-, is een (vertraagde) eccentrische fase van de oefeningen.
Meer een kwestie van plyometrie en rek-reflex.

Klopt, alleen vergis je niet wat cumulatief hoog-frequent-hoog intensief-laag volume sessies met slechts de OL kunnen doen voor hypertrofie.
Helder, maar als het gaat over gewichtheffers met een bodybuilding-look worden vaak de Chinezen genoemd en de gespierdheid die zij her en der hebben komt door meer dan alleen dat (en meer dan hun nationale dopingprogramma).

Helder, maar als het gaat over gewichtheffers met een bodybuilding-look worden vaak de Chinezen genoemd en de gespierdheid die zij her en der hebben komt door meer dan alleen dat (en meer dan hun nationale dopingprogramma).

Uiteraard, maar ik duid ook niet op de "BB-look" (net zo min als dat ik het doen van Olympic Lifts als een alternatief voor BB look zou adviseren)

Het ging om het punt dat de OL zeer veel spiermassa kunnen ontwikkelen in bepaalde spiergroepen, zonder dat DOMS daarbij op de voorgrond treden.
Denk hierbij met name aan de quads, erectoren en traps.

Los van de hele DOMS discussie:
Afgeleide bewegingen van de OL, zoals hanging power cleans, powers snatches en high pulls, kunnen een extra dimensie geven aan de ontwikkeling van erectoren en traps, die je met conventionele BB bewegingen maar moeilijk kunt bereiken.

Ik denk dat de sleutel tot het bereiken van hypertrofie met OL de juiste techniek is. Als je deze bewegingen niet correct uitvoert, kun je je spieren of gewrichten beschadigen.

Terug
Naar boven