MuscleMeat

Stelling DOMS, een indicator voor spiergroei?

Peiling Peiling Is DOMS na een goed uitgevoerde oefening een indicatie van spiergroei?

• Totaal stemmers
    18
Voor de claim (in citaat van MrImSilverback) is het wel relevant, omdat hij het zodanig stelt dat zelfs als je 2 verschillende personen hebt, en dus verschillende omstandigheden, de ene persoon meer spiergroei zou hebben (omdat hij DOMS heeft) dan de andere persoon (omdat hij geen DOMS heeft).

Stelling;
DOMS = spiergroei
Geen DOMS = geen/veel minder spiergroei.
:1e:

• Topic Starter Topic Starter
De meesten hier zullen het er denk ik over eens zijn dat spierschade bijdraagt aan spiergroei. Daarvoor is al een onderzoek aangehaald door @Aldor.
Volgens mij is de theorie hierachter dat de spierschade zorgt voor ontstekingen, welke eiwitten aantrekken en de spiereiwitsynthese zo stimuleren.
Linksom of rechtsom; het ervaren van DOMS is een indicator van spierschade, en daarmee dus ook een indicator voor spiergroei.

Dat gezegd hebbende is het me niet helemaal duidelijk waar je vraag precies over gaat, of dat ik 'm kan beantwoorden.
Er zijn veel variabelen die invloed hebben de trainingskwaliteit vwb spiergroei, en daarmee de betrouwbaarheid van spierpijn als indicator van spiergroei.
Volgens komt het in de basis op het volgende neer:

- De training moet geschikt zijn voor spiergroei en goed worden uitgevoerd voordat DOMS als indicator kan worden gebruikt;
- Spieren kunnen onder invloed van (toenemende) spierspanning en metabole stress groeien en er kan sprake zijn van spierschade zonder dat we DOMS ervaren, dus het ervaren van DOMS is niet perse nodig voor spiergroei;
- Wanneer spierschade actief wordt ingezet voor spiergroei kan dit waarschijnlijk het beste worden gedaan door iedere training een nieuwe groeiprikkel te introducteren, door bijvoorbeeld steeds een andere oefening te doen als laatste oefening;
- Indien er sprake is van stagnatie kan DOMS een indicatie zijn van dat er een succesvolle nieuwe groeiprikkel is gevonden;
- Mensen die voldoening halen uit DOMS kunnen DOMS waarschijnlijk niet als betrouwbare indicator voor spiergroei gebruiken;

Edit: Na mijn huiswerk vluchtig opnieuw te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat spierschade waarschijnlijk niet bijdraagt aan spiergroei. Hiertoe heb ik geen onderzoeken binnenstebuiten gekeerd, en dat ben ik voorlopig ook niet van plan.

Je bedoelt dit?

Ah ja ik zie dat we een rondje gemaakt hebben :roflol:

Wat ik bedoelde; als jij zegt dat DOMS een indicatie van spiergroei is, maar dat er niet altijd DOMS nodig is voor spiergroei, betekent dit dan niet dat DOMS irrelevant zijn voor spiergroei?

Dus:

DOMS hebben = meer spiergroei hebben dan wanneer je geen DOMS hebt:

juist of onjuist?

Het lijkt er meer op dat je koste wat kost wil doordrammen dat DOMS goed voor spiergroei is .
Terwijl mensen die hun strepen verdiend als trainer/coach meerdere redenen aangeven waarom DOMS niet wenselijk is of een gevolg is van slechte uitvoering .

Het lijkt er meer op dat je koste wat kost wil doordrammen dat DOMS goed voor spiergroei is .
Terwijl mensen die hun strepen verdiend als trainer/coach meerdere redenen aangeven waarom DOMS niet wenselijk is of een gevolg is van slechte uitvoering .

ImMrSilverback is er nu niet he.. weet niet tegen wie je het hebt? :o

Moet er eigenlijk niet eerst duidelijk gemaakt worden wat in deze stelling de exacte betekenis van indicator (en spiergroei) is?

Ah ja ik zie dat we een rondje gemaakt hebben :roflol:

Wat ik bedoelde; als jij zegt dat DOMS een indicatie van spiergroei is, maar dat er niet altijd DOMS nodig is voor spiergroei, betekent dit dan niet dat DOMS irrelevant zijn voor spiergroei?

Dus:

DOMS hebben = meer spiergroei hebben dan wanneer je geen DOMS hebt:

juist of onjuist?
Aan mijn bericht heb ik de edit toegevoegd dat ik tot de conclusie ben gekomen dat DOMS waarschijnlijk niet bijdraagt aan spiergroei.
Ik volg je redenatie niet, maar de stelling dat DOMS hebben gelijk staat aan meer spiergroei klopt volgens mij niet inderdaad.

Aan mijn bericht heb ik de edit toegevoegd dat ik tot de conclusie ben gekomen dat DOMS waarschijnlijk niet bijdraagt aan spiergroei.
Ik volg je redenatie niet, maar de stelling dat DOMS hebben gelijk staat aan meer spiergroei klopt volgens mij niet inderdaad.

Aaah op die manier, dankje voor de opheldering!

Eerlijk gezegd heb ik niet alle reacties gelezen maar ik krijg de indruk dat voor sommigen het verschil tussen DOMs en "normale" spierpijn" niet geheel duidelijk is (maw verdiep je eerst in wat DOMs is)

Ik heb de poll niet ingevuld omdat volgens mij het antwoord er niet tussen staat, nl zolang de wetenschap er nog niet echt uit is wat DOMS is/veroorzaakt (onderzoeken spreken elkaar tegen) valt hier (wetenschappelijk) niets/weinig over te zeggen.

Mijn eigen ervaring, de nadelige gevolgen van DOMS (het soms dagen niet goed kunnen gebruiken van de betreffende spiergroep) is eerder katabool dan anabool.

Eerlijk gezegd heb ik niet alle reacties gelezen maar ik krijg de indruk dat voor sommigen het verschil tussen DOMs en "normale" spierpijn" niet geheel duidelijk is (maw verdiep je eerst in wat DOMs is)

Ik heb de poll niet ingevuld omdat volgens mij het antwoord er niet tussen staat, nl zolang de wetenschap er nog niet echt uit is wat DOMS is/veroorzaakt (onderzoeken spreken elkaar tegen) valt hier (wetenschappelijk) niets/weinig over te zeggen.

Mijn eigen ervaring, de nadelige gevolgen van DOMS (het soms dagen niet goed kunnen gebruiken van de betreffende spiergroep) is eerder katabool dan anabool.

DOMS is toch gewoon normale spierpijn? :o
Dus niet de 'dit ging verkeerd' spierpijn (tijdens de training), of de 'dit was teveel' spierpijn (gelijk na de training), maar gewoon de spierpijn die later pas komt.

Toch? :D

• Like
Waarderingen: BB_
DOMS is toch gewoon normale spierpijn? :o
Dus niet de 'dit ging verkeerd' spierpijn (tijdens de training), of de 'dit was teveel' spierpijn (gelijk na de training), maar gewoon de spierpijn die later pas komt.

Toch? :D
Mogelijk wordt "normale spierpijn" ook geïnterpreteerd als "spierpijn tijdens de training", (verzuring, vermoeidheidsensatie e.d)

Los van de semantiek, DIT is DOMS:
(en daar gaat het tenslotte in dit topic over)

"Delayed onset muscle soreness (DOMS) is the pain and stiffness felt in muscles after unaccustomed or strenuous exercise. The soreness is felt most strongly 24 to 72 hours after the exercise.[1][2]: 63  It is thought to be caused by eccentric (lengthening) exercise, which causes small-scale damage (microtrauma) to the muscle fibers. After such exercise, the muscle adapts rapidly to prevent muscle damage, and thereby soreness, if the exercise is repeated.[1][2]: 76

Delayed onset muscle soreness is one symptom of exercise-induced muscle damage. The other is acute muscle soreness, which appears during and immediately after exercise."

Terug
Naar boven