De meesten hier zullen het er denk ik over eens zijn dat spierschade bijdraagt aan spiergroei. Daarvoor is al een onderzoek aangehaald door
@Aldor.
Volgens mij is de theorie hierachter dat de spierschade zorgt voor ontstekingen, welke eiwitten aantrekken en de spiereiwitsynthese zo stimuleren.
Linksom of rechtsom; het ervaren van DOMS is een indicator van spierschade, en daarmee dus ook een indicator voor spiergroei.
Dat gezegd hebbende is het me niet helemaal duidelijk waar je vraag precies over gaat, of dat ik 'm kan beantwoorden.
Er zijn veel variabelen die invloed hebben de trainingskwaliteit vwb spiergroei, en daarmee de betrouwbaarheid van spierpijn als indicator van spiergroei.
Volgens komt het in de basis op het volgende neer:
- De training moet geschikt zijn voor spiergroei en goed worden uitgevoerd voordat DOMS als indicator kan worden gebruikt;
- Spieren kunnen onder invloed van (toenemende) spierspanning en metabole stress groeien en er kan sprake zijn van spierschade zonder dat we DOMS ervaren, dus het ervaren van DOMS is niet perse nodig voor spiergroei;
- Wanneer spierschade actief wordt ingezet voor spiergroei kan dit waarschijnlijk het beste worden gedaan door iedere training een nieuwe groeiprikkel te introducteren, door bijvoorbeeld steeds een andere oefening te doen als laatste oefening;
- Indien er sprake is van stagnatie kan DOMS een indicatie zijn van dat er een succesvolle nieuwe groeiprikkel is gevonden;
- Mensen die voldoening halen uit DOMS kunnen DOMS waarschijnlijk niet als betrouwbare indicator voor spiergroei gebruiken;
Edit: Na mijn huiswerk vluchtig opnieuw te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat spierschade waarschijnlijk niet bijdraagt aan spiergroei. Hiertoe heb ik geen onderzoeken binnenstebuiten gekeerd, en dat ben ik voorlopig ook niet van plan.