- Waardering
- 2.886
- Lengte
- 2m
- Massa
- 158kg
onzin,
er werken gemiddeld 6,7 FTE in een team op 12 patiënten. Een TBS-er kost gemiddeld wel rond de 475 a 500 euro per dag. Daar zit dan de beveiliging van het gebouw, de therapie, medicatie enz. bij. De patiënten die in een TBS kliniek zitten, zijn continu onzeker over hun toekomst. Omdat er geen einddatum aan de TBS zit, weten ze niet waar ze aan toe zijn. Momenteel duurt een behandeling gemiddeld 10 jaar (bovenop eventuele detentie), terwijl dat naar mijn idee een stuk sneller kan. Levenslang opsluiten is uiteraard een optie, maar je moet dan wel beseffen welke kosten dat met zich meebrengt en wat je daarbij een mens aandoet. Straffen dient voornamelijk het doel van vergelding en het (tijdelijk) beveiligen van de maatschappij. Het recidive-risico wordt er niet minder op, integendeel. Een TBS behandeling verlaagt het recidivegevaar echter wel, zelfs bij mensen waarbij het risico op recidive enorm groot is (door bijvoorbeeld een psychotische kwetsbaarheid). Ik verbaas mij elke dag weer over de grote woede en haat tegen het detentie en TBS systeem. Criminaliteit is slechts in enkele gevallen een bewuste keuze, in erg veel gevallen een persoon die het niet meer red in de maatschappij. In mijn ogen valt de mate van beschaving af te lezen aan hoe men omgaat met kwetsbare mensen.
Welnee. Dat is net zoiets als beweren dat je niks aan een verslaving kunt doen. Je kunt overal wat aan doen, al is het niet altijd even makkelijk. MAAR JE KUNT ALTIJD OVERAL IETS AAN DOEN hier in nl. Als je india geboren wordt in de laagste kaste dan heb je geen controle over je eigen leven.