AndroidHealthClinic

bench press progressie staat stil

Irulan

Cool Novice
15 jaar lid
Waardering
3
Lengte
1m69
Massa
73kg
Vetpercentage
12%
Bij meeste oefeningen maak ik geregeld een kleine vooruitgang..
Met geregeld bedoel ik dan om de paar maand komen er wel enkele kilo's bij.

Bij bankdrukken blijft het beetje hangen...

Het is steeds m'n eerste oefening van de borst training en gaat als volgt:

20x bar voor opwarming
10x 50kg
10x 70kg
6x 80kg alleen, 8 of 10x met hulp

Ik blijf dus echt steken op die 6x80 ...

Ik ben nu 2 weken bezig met dumbbell press ipv barbell om eens iets anders te doen en hopen dat mn barbell bench betert.

Het "rare" (volgens anderen) is dat ik bij dumbbell bench press vrij makkelijk 34kg per hand neem.. Er zijn er die zeggen dat dat niet kan omdat het verschil met mn barbell bench te klein is en dat eigenlijk niet echt logisch is...

Anyway zo is het en niet anders... tips zijn welkom! Thx

(ik zit nu trouwens op 70kg 11,5% vet)

Misschien even andere repranges toepassen bij benchpress.
Denk aan 5x5 bijvoorbeeld wat echt richt op kracht :)

• Topic Starter Topic Starter
Ok thx en hoe werkt 5x5 precies?

5x met hetzelfde gewicht of moet ik dan verzwaren? Ik ga er van uit dat ik dan best 5x heel zwaar ga (voor mij) mss 5x5x85 of 90 ?

Je moet gewoon een gewicht pakken en niet verlagen of verhogen tijdens de bench. Dus 5x5 gewicht dat je net de 5e set de 5e rep omhoog krijgt met goede techniek.

---------- Toegevoegd om 10:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:37 ----------

Dus miss wel 5x5 80kg

stronglifts 5x5. echt een aanrader. Je begint licht en bouwt elke training heel langzaam op in gewicht. forced reps zijn niet nodig.

Laatst bewerkt:
stronglifts 5x5. echt een aanrader. Je begint licht en bouwt elke training heel langzaam op in gewicht. forced reps zijn niet nodig.

Sorry voor de thread jack, maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

mbt. stronglifts 5x5: kun je dit toepassen in alleen je bench? En dan verder je andere borst/triceps oefeningen wel normaal doen. Of heeft het dan geen zin?

Kun je alleen toepassen op BP.
Pas het zelf ook toe op BP, squat en deadlift.

Bij bankdrukken blijft het beetje hangen...

Het is steeds m'n eerste oefening van de borst training en gaat als volgt:

20x bar voor opwarming
10x 50kg (ook opwarming)
10x 70kg (ook opwarming maar je vermoeid je zelf al te veel met deze set dus hooguit 4-5x doen)

6x 80kg alleen, 8 of 10x met hulp (je hebt maar 1 werkset. Je kan beter met dit gewicht nog 2 extra sets maken)

Ik blijf dus echt steken op die 6x80 ...

Meer dan 1 werkset dus.

Sorry voor de thread jack, maar ik zit een beetje met hetzelfde probleem.

mbt. stronglifts 5x5: kun je dit toepassen in alleen je bench? En dan verder je andere borst/triceps oefeningen wel normaal doen. Of heeft het dan geen zin?

Is te proberen. Al doe je met SL geen triceps isolatie. Je kunt overwegen borst/schouders volgens het SL principe te doen ivm herstel, want je doet toch 3x per week bench/shoulder press afgewisseld.

Laatst bewerkt:
Is het dan beter dat ik bij elke oefening meerdere (2?) werksets heb?

Ik doe altijd 3x10 en de eerste keer is redelijk licht, tweede keer ook vrij licht, derde keer m'n maximum of net iets zwaarder
Ja ik vind van wel, voor extra spiermassa in iedergeval wel. Vond het al opmerkelijk dat je 10x80 drukt bij BP.

---------- Toegevoegd om 11:34 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:31 ----------

Bij meerdere oefeningen voor bijvoorbeeld borst is het natuurlijk niet logisch dat je na de eerste oefeningen nog eerst gaat opwarmen (weet niet of je ook nog opwarmt na de 1e oefening).

misschien best dat ik dan naar 4x10 ga en de laatset 2 als werkset neem..

wat wordt mij dan aangeraden?

eerste 3x doen gelijk ik altijd deed en een 4e keer toevoegen nog wat zwaarder en mss voor 6 of 8 herhalingen gaan? Of een iets lichter setje dan mijn 3e tussen het 2e en het 3e steken ?

Khoop dat dit nog duidelijk is wat ik bedoel :p

Ik vind mn bench toch vrij laag eigenlijk hoor... bij andere oefeningen borst doe ik echt veel meer dan enkele maanden terug terwijl bankdrukken is nie echt omhoog gegaan

@ uw edit hierboven:
mja bij elke oefening begin ik licht... wat is licht? bij een toestel voor borst pak bijvoorbeeld 20kg elke kant, daarna 30kg elke kant, en daarna 55 elke kant (mijn maximum)

Laatst bewerkt:
Snap niet precies wat daar staat???.. Maar pak gewoon 2-3 sets die je met zo'n gewicht pakt dat je minimaal 4 reps kan maken en max 8.

---------- Toegevoegd om 11:46 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:43 ----------

@ uw edit hierboven:
mja bij elke oefening begin ik licht... wat is licht? bij een toestel voor borst pak bijvoorbeeld 20kg elke kant, daarna 30kg elke kant, en daarna 55 elke kant (mijn maximum)

Dit is dus verspilling van je kracht. Die opwarming sets gaan je geen extra spiermassa opleveren en dus onnodig na de 1e oefening, want je borst (of elk andere spiergroep) is al opgewarmd.

Wat is de zwakste schakel? Pols, triceps, schouders, borst zelf ......

Zwakste schakels kan je namelijk gericht trainen.

Iemand die 72kg weegt met een 6x80kg benchpress moet simpelweg meer eten.. Varieren in repranges is niets mis mee, alleen lijkt hier niet het 'probleem' te zijn. Je kan naast de 5x5 ook 10x3hh. doen (dus geen 3x10hh) en beginnen met een gewicht wat je 6x kan met een minuut rust ertussen. Daarna nog een incline db-press, wat flyes en klaar.

Die 80 kilo, heb je daar de olympische stang van 20 kilo al meegerekend?

Jaja, die 80 is het totaalgewicht :)

Het "rare" (volgens anderen) is dat ik bij dumbbell bench press vrij makkelijk 34kg per hand neem.. Er zijn er die zeggen dat dat niet kan omdat het verschil met mn barbell bench te klein is en dat eigenlijk niet echt logisch is...

Wat noem je makkelijk? Ik doe de 34kg dumbbell press 7-8x En ik zit aan de 80kg 4x barbell bench press.

Iemand die 72kg weegt met een 6x80kg benchpress moet simpelweg meer eten

Ik weeg 82kg, ik druk 80kg(4x).. het betreft ook lengte, y'know. Niet alleen gewicht.

ik doe al m'n oefeningen 3x10

34kg duw ik 10 keer...
80kg bij barbell bench 6 keer en 7e keer heeeeeeeeeeel moeilijk en meestal zelfs met hulp

zijn heel veel mogelijkheden om hier vandaan verder te gaan, maar als je echt het gewicht omhoog wil zou ik sowieso terugzakken naar de 3-6 reprange

Terug
Naar boven