MuscleMeat

Bench press tot waar je stang houden? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Meeste mensen die al 10+ jaar trainen hebben wel ergens een pijntje waardoor bepaalde oefeningen liever niet met volledige ROM gedaan worden.

Juist accepteren dat je een oefening iets anders aan moet pakken dan het "eigenlijk zou moeten" kan je blessureleed voorkomen.
Er zijn zoveel oefeningen die ik weg heb moeten strepen en vervangen voor andere waarbij ik geen last heb. Vroeger moest en zou ik die oefening dan toch met pijn moeten doen, want het schema zegt het.
Ja bedoelde meer vanaf een neutraal start punt
 
Meeste mensen die al 10+ jaar trainen hebben wel ergens een pijntje waardoor bepaalde oefeningen liever niet met volledige ROM gedaan worden.

Juist accepteren dat je een oefening iets anders aan moet pakken dan het "eigenlijk zou moeten" kan je blessureleed voorkomen.
Er zijn zoveel oefeningen die ik weg heb moeten strepen en vervangen voor andere waarbij ik geen last heb. Vroeger moest en zou ik die oefening dan toch met pijn moeten doen, want het schema zegt het.
Nergens last van.

ak kan ook ja, of floor press.
 
Leuk hè, oud worden..

Kijk eens naar leeftijdsgenoten die niet sporten of op voeding letten....die kwamen er op hun 20ste nog mee weg maar kom eens 2 kg per jaar aan 10 jaar lang. Dat motiveert altijd te blijven trainen.
 
Ben al 3x over de tijd heen die jij noemt 😉

Kwestie van tijd blijft gewoon staan hoor.
Met zo'n sterk lijf had je ergens pro in moeten worden. 30 jaar fanatiek trainen (ga ik van uit) en nooit een oefening hoeven aanpassen is knap.
 
Kwestie van tijd blijft gewoon staan hoor.
Met zo'n sterk lijf had je ergens pro in moeten worden. 30 jaar fanatiek trainen (ga ik van uit) en nooit een oefening hoeven aanpassen is knap.
Waarom pro ?
in meer dan 35j trainen heb je ups en downs in wat je meemaakt in je leven, dat beïnvloed je trainen en lust ervoor ook. Tenminste bij mij wel. Neemt niet weg dat ik geen zgn pijntje heb waar ik op moet letten.
 
Hallo beesten,

Gisteren heb ik met mijn neef een lekkere workout gehad. Hij wees me tijdens bankdrukken op dat hij het volgende aanraad:
- Laat de stang zakken tot op je borst, en laat hem daar even op liggen 2 sec en daarna pas weer omhoog.
Een volledige bewegingsbaan is vrijwel altijd het beste idee, dus laten zakken tot aan de borst inderdaad. Pauzeren of niet is een kwestie van persoonlijke preferentie. Zoals chrisk aan gaf zou ik liefst voor een 'best of both worlds'-approach gaan, met een combinatie van paused én touch & go benches door je wekelijkse programmering heen.
- Hij zegt dat je in prencipe de stang echt los kan laten, en dan pas weer omhoog kan drukken.
'los laten' als in de handen van de halter af halen, is een bijzonder onverstandig idee, ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
Is dit een goede manier? Of is het beter om die spanning erop te laten en hem dan 2 seconden op je borst laten om vervolgens weer omhoog te drukken?

Alvast bedankt.
'Los laten' als in de spanning los laten is iets minder onverstandig, maar nog steeds niet echt aan te raden. Als je de halter wilt pauzeren op de borst is dat prima, maar het is zeker voor de wat minder ervaren lifters verstandig om daarbij aan te leren dat je de halter als het ware probeert tegen te houden en dus niet in de borst laat zakken. Je zou kunnen proberen de halter alleen je shirt te laten raken, zo ben je echt actief bezig met de spanning te houden en de halter tegen te houden.
De halter in de borst laten zakken ('sinking') is op zich wel een techniek die gebruikt wordt door sommige powerlifters maar niet echt iets wat ik persoonlijk aanraad, en het kost ook nogal wat oefening om dit goed onder de knie te krijgen.
 
Bij mij is het juist andersom. Incline bench 100kg gaat redelijk. Flatbench kan ik niet eens 40kg drukken zonder pijn.
Military en ohp voel ik heel weinig pijn.

Bij flat heb je meer interne rotatie en bij incline meer externe rotatie van de schouder (zeg ik dat goed?). De supraspinatus pees van m'n rotator cuff trekt die interne rotatie niet. Zit ook een scheurtje in en het herstel gaat belachelijk langzaam. Hoemeer ik externe rotatie heb des te minder die pees wordt belast.
Interessant. Heb dat ook. Schuin druk ik alles redelijk weg. Flat krijg ik direct last.
 
Interessant. Heb dat ook. Schuin druk ik alles redelijk weg. Flat krijg ik direct last.
Dan zou ik stoppen met flatbenchen. Is toch een overrated oefening.
 
Moeten jullie ellebogen voorbij parallel bij flat bench?
Denk dat het er meer in zit dat de hoek romp/armen bij de meesten voor flat anders is dan voor incline is. Bij flat zie je vaker dat de bovenarmen richting romp worden gehouden terwijl bij incline de bovenarmen verder van de romp wijken (tucked vs flared). Dit zorgt voor ander gebruik van synergisten, stabilisatoren, enz/gebruik van andere synergisten, stabilisatoren, enz. en het is bij deze groep(en) waar meestal de blessures optreden (synergisten/stabilisatoren.
 
Denk dat het er meer in zit dat de hoek romp/armen bij de meesten voor flat anders is dan voor incline is. Bij flat zie je vaker dat de bovenarmen richting romp worden gehouden terwijl bij incline de bovenarmen verder van de romp wijken (tucked vs flared). Dit zorgt voor ander gebruik van synergisten, stabilisatoren, enz/gebruik van andere synergisten, stabilisatoren, enz. en het is bij deze groep(en) waar meestal de blessures optreden (synergisten/stabilisatoren.
Misschien dat het daarmee te maken heeft maar het lijkt mij dat de mate waarin die kleinere spieren dan erger worden belast vergroot wanneer de bovenarmen (verder) voorbij parallel moeten (retroflexie). Extreem brede grip zou dat ook kunnen voorkomen en valt ook weer samen met hoe dicht de bovenarmen langs de romp worden gehouden.

Zo vind ik flat ook niet fijn, maar decline met dezelfde grip en tucked geeft geen enkel probleem. Ik dacht dan omdat ik daarbij niet zo ver onder parallel hoef.
 
Ik vind paused wel meerwaarde hebben voor bodybuilding omdat er dan geen momentum en bounce meer mee kan spelen, de spieren moeten onderin meer spanning genereren bij hetzelfde gewicht. (en er kan nog wel eens nep progressie plaatsvinden waarbij je cijfers op papier toenemen enkel door steeds meer te bouncen terwijl de spieren nog steeds evenveel werk verrichten)

Maar er zit ook een nadeel aan namelijk minder gewicht kunnen gebruiken en minder reps kunnen doen terwijl de hoeveelheid spanning van het gewicht en de hoeveelheid reps met die spanning samen ook sterk bepalend zijn voor de stimulans.
Camelus doet dat ook en die weet erg veel van de juiste techniek.
 
Moeten jullie ellebogen voorbij parallel bij flat bench?
Ik heb tgv een voetbal ongeluk geen stabiele rechter schouder. Met 3 keer per week rot cuff oefeningen weet ik 'm goed te houden ondanks zware presses met dumbell press en OHP, maar flat gaat altijd direct mis zodra ik setjes pak boven 80 a 90 kg.
 
Denk dat het er meer in zit dat de hoek romp/armen bij de meesten voor flat anders is dan voor incline is. Bij flat zie je vaker dat de bovenarmen richting romp worden gehouden terwijl bij incline de bovenarmen verder van de romp wijken (tucked vs flared). Dit zorgt voor ander gebruik van synergisten, stabilisatoren, enz/gebruik van andere synergisten, stabilisatoren, enz. en het is bij deze groep(en) waar meestal de blessures optreden (synergisten/stabilisatoren.
Klopt denk wel. Merk bij schuin presentatie van dumbells ook dat ik "flare". De dumbells dus ver van de romp af omhoog druk. Wel eens gelezen dat je dit niet moet doen.... probeer ook niet te diep te gaan. Dumbells blijven boven borsthoogte, denk nog iets er boven.
 
Je rug hol houden is het belangrijkste en liefst benen ook nog omhoog. Je moet echt puur je borstspier pakken en niks anders, gewicht moet wel omlaag dan. Vorm is het belangrijkste en nooit de spanning eraf laten gaan, dat is vragen om gezeik. Probeer met licht gewicht eerst en masseer als het ware je spier, zodat je precies weet welke beweging werkt. Te zwaar beginnen, met slechte vorm is blessuregevoelig, wees echt zuinig op je schouders, ik spreek uit ervaring.
 
Back
Naar boven