XXL Nutrition

benchpress: static holds iets boven chest een goed idee voor tightness ?

Jaytjuh

Freaky Bodybuilder
Waardering
294
Lengte
1m98
Massa
120kg
Met zware sets moet ik altijd verschrikkelijk traag zakken (vooral de eerste rep) omdat ik anders mijn tightness verlies en het gewicht laat vallen.
Dit kost mij dus al veel te veel kracht in de excentrische fase.
Ik vroeg me dus af of het voor mij handig is om static holds een paar centimeter boven mijn borst te doen om dit punt te versterken.

je tightness? ik dacht dat alleen vrouwen dat hadden....

Waarom verlies je die spanning van je borst? angst? pijn? voelt het niet lekker?
Als je het halter niet langzaam op je borst kan laten zakken heb je de bankdruk dan wel goed aangeleerd? of laat je het halter je borst niet aanraken?

• Topic Starter Topic Starter
je tightness? ik dacht dat alleen vrouwen dat hadden....

Waarom verlies je die spanning van je borst? angst? pijn? voelt het niet lekker?
Als je het halter niet langzaam op je borst kan laten zakken heb je de bankdruk dan wel goed aangeleerd? of laat je het halter je borst niet aanraken?

Tightness bedoel ik mee het hele lichaam. Vooral bovenrug bij benchpress dus.

Het gaat er niet om dat ik de halter niet langzaam kan laten zakken. Ik MOET zelfs de halter langzaam laten zakken, anders verlies ik spanning.
Ik doe ongeveer 5 a 6 seconden zakken wanneer ik mijn 1RM doe, terwijl ik bijvoorbeeld met squaten 2 a 3 seconden zak zonder tightness te verliezen.

Heb geen pijn of angst. Stel dat ik een 4RM doe dan is vooral de eerste rep vrij traag en dan zit ik in de groove en gaat het sneller, maar het zou veel sneller moeten gaan om de meeste potentie uit die beurt te halen.

Ik doe hem als volgt:
- ik ga liggen met mijn ogen iets achter de barbell
- ik maak spanning op mijn benen en trek mijzelf omhoog
- ik duw mijn lichaam naar mijn benen toe
- trek mijn bovenrug hard samen en leg mijzelf neer
- druk mijn traps in de bench
- mijn armen zijn iets achter mij
- ik trek de barbell uit het rek
- ik laat de barbell langzaam zakken
- raak net onder mijn borst aan
- druk zo hard mogelijk met heel mijn lichaam de barbell omhoog

Wanneer ik de barbell snel laat zakken heb ik bij 15cm boven mijn lichaam geen controle meer.

Niks mis met langzaam laten zakken, alhoewel 5 a 6 seconden wel erg veel is ja. Ik laat m ook vrij langzaam zakken om de spanning te behouden. Hangt er ook maar vanaf hoe lang je armen zijn he ;)

Rear delts & rhomboids trainen

static holds gaan hier volgens mij geen zak helpen

leg uit....
ik zou iets anders zeggen, maar ben benieuwd waarom jij zegt de rhomboideus en rear delts..

Mijn 2e vraag zou zijn of je een filmpje wil posten van die langzame BP en die snelle BP waarbij je hem verliest..

leg uit....
ik zou iets anders zeggen, maar ben benieuwd waarom jij zegt de rhomboideus en rear delts..

Mijn 2e vraag zou zijn of je een filmpje wil posten van die langzame BP en die snelle BP waarbij je hem verliest..

Wat zou jij zeggen dan? post dat straks ook even. Kan alle hulp gebruiken ;)

Filmpje van langzame bench kan ik wel posten, maar dat ik hem verlies wil ik niet doen want dat voelt niet fijn.

mijn idee zou zijn dat je rhomboideus de schouderbladen naar elkaar trekt en die heb je netjes aangespannen als ik kijk naar je set-up.. rear delts zouden de arm naar achter en omhoog trekken (in een staande positie) en daar heb je de zwaartekracht al voor (in een liggende positie)

onderin bij het uitstoten maak je wel gebruik van je lats, maar bij het excentrische gedeelte lijkt het mij alleen maar een controlerende functie te hebben..
Als je dus een rugspier zou kunnen trainen zou ik eerder de lats zeggen dan de rhomboideus..

daarom zou ik een filmpje willen zien, want als jij zegt dat je in 6 sec. zakt dan kan dat ook jouw beleving zijn. ik denk ook wel eens dat ik heel langzaam ga en dan blijkt dat ik best snel ga..

ik zou sneller denken dat je gewoon zwakker onderin bent omdat je de oefening misschien niet je hele leven goed hebt gedaan.. veel beginners en fitnessers leren om de borst niet helemaal aan te raken. en er zijn ook genoeg bodybuilders die dit doen.
Jij lijkt me een bodybuilder.

een maatje van me drukte van de week met racklockout 260kg terwijl hij een 1rm heeft van 160kg.. Als je niet gebalanceerd getraind hebt, kan het zijn dat de gewichten waarmee je traint gewoon te zwaar zijn voor dat deel van de beweging..
ik zou zeggen een stap terug doen in gewicht en de oefening opnieuw aanleren..

zoek het gewicht waarmee je hem op jouw gewenste snelheid kan uitvoeren zonder dat je hem verliest en ga daar reps mee maken.. en dan opnieuw opbouwen tot het gewicht wat je nu max drukt..

Ah daar hoef ik geen filmpje voor te maken want het viel de anderen ook al op dat ik hem tergend langzaam laat zakken.
Ik heb hem eigenlijk vanaf de eerste keer dat ik hem deed tot mijn borst gedaan, dus daar zal het niet aan liggen. Maar er is idd wel iets mis in de balans dat ik onderaan slap ben.

Maaruh, basicly gewoon meer BORren dus ?

---------- Post toegevoegd Wed 11 Jan 2012 om 13:02 ----------

Rear delts & rhomboids trainen

static holds gaan hier volgens mij geen zak helpen

Dit heb ik eigenlijk altijd al goed gedaan. Doe ook vaak facepulls erbij enzo

Hier staan nog een paar leuke tips die je verder kunnen helpen

4. Pull The Bar Apart

http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/8_badass_bench_press_tips

Doe ik ook :)

Alles paused drukken en 3/4 beweging omhoog hebben me afzet van de borst wel veel beter gemaakt.

Alles paused drukken en 3/4 beweging omhoog hebben me afzet van de borst wel veel beter gemaakt.

De afzet gaat prima. Als ik fail doe ik dat bij de lockout.
Het gaat om het laten zakken, ik verlies snel de tightness en evenwicht...

Ik heb precies hetzelfde: zakken bij 1e rep traaaaag, 2e rep geen enkel probleem. Het lijkt wel of de spanning na 1x drukken eraf is, het verschil in gevoel is gewoon enorm. Zou er heel graag vanaf komen, want het wordt bij 1RM's knap lastig om mijn adem zo lang in te houden. Ben maar stevig gaan borren idd, kon niets anders verzinnen.

Ik heb precies hetzelfde: zakken bij 1e rep traaaaag, 2e rep geen enkel probleem. Het lijkt wel of de spanning na 1x drukken eraf is, het verschil in gevoel is gewoon enorm. Zou er heel graag vanaf komen, want het wordt bij 1RM's knap lastig om mijn adem zo lang in te houden. Ben maar stevig gaan borren idd, kon niets anders verzinnen.

merk je verbetering?

Niet echt, wel betere liftoff.

Wellicht is het de coördinatie aangezien we er met de tweede herhaling minder last van hebben. Ik denk dat ik de Chaos Benchpress weer eens ga doen binnenkort.

Wat dacht je van mentaal?

Ik heb het sterke gevoel dat er na de eerste rep 'iets' verschoven is in mijn bovenlichaam, waardoor het daarna allemaal wel 'goed' zit. Maar als dat echt zo zou zijn, dan zou je niet verwachten dat het fenomeen meegroeit met mijn bench. Dus vroeger was mijn 1RM 110 en was 95 à 100 een gewicht dat lastig naar beneden ging, nu is mijn 1RM 125 en gaat alles tot 110 makkelijk naar beneden.

chaos benchpress voor je lichaamsspanning te leren aanhouden; verder je rug traps en achterkant schouders versterken dmv nevenoef, meer kan je niet doen denk'k. Net bove je borst stoppen gaat wel je start verbeteren maar niet je tightness.

Terug
Naar boven