Fitness Seller

Benchpresslog from lazy huggybear

Bezoekers in dit topic

en 0,001 zijn krachtsporters, zo kan je het ook zien :D
true, maar p4p slaat nergens op. Tuurlijk is 175kg drukken aan 100kg indrukwekkender dan 180 aan 150kg. Maar 180kg is 180kg. Als je 80kg drukt aan 60kg bw ben je niet sterk, dan heb je een groeibeperking of eet je heel weinig. P4p is enorm in het voordeel van midgets ook. Iemand van 1m85+ kan nooit p4p echt sterk zijn; zelfs compleet ripped weeg je al gauw 90+kg. Dan moet je dus al 200+ drukken om te doen wat buffe midgets doen die 150kg duwen. En dan neem ik het verschil in ROM nog niet eens mee.

Niks tegen kleinere of lichtere mensen, een 130 bench aan 80kg bw is zeer impressive. Maar niet per sé meer impressive dan een 180 aan 150, ondanks dat het "p4p" sterker is.
 
true, maar p4p slaat nergens op. Tuurlijk is 175kg drukken aan 100kg indrukwekkender dan 180 aan 150kg. Maar 180kg is 180kg. Als je 80kg drukt aan 60kg bw ben je niet sterk, dan heb je een groeibeperking of eet je heel weinig. P4p is enorm in het voordeel van midgets ook. Iemand van 1m85+ kan nooit p4p echt sterk zijn; zelfs compleet ripped weeg je al gauw 90+kg. Dan moet je dus al 200+ drukken om te doen wat buffe midgets doen die 150kg duwen. En dan neem ik het verschil in ROM nog niet eens mee.

Niks tegen kleinere of lichtere mensen, een 130 bench aan 80kg bw is zeer impressive. Maar niet per sé meer impressive dan een 180 aan 150, ondanks dat het "p4p" sterker is.
Daarom zijn er formules zoals bijvoorbeeld "wilks" ontwikkeld. Een simpel en wellicht extreem voorbeeld:
Een man van 50kg drukt 55kg ofwel 5 kg meer dan zijn lichaamsgewicht. In wilkspunten zijn dat circa 55 punten. Een man van 150kg drukt ook 5 kg meer dan zijn lichaamsgewicht ofwel 155kg...in wilkspunten kom je dan uit op 85 punten.
 
Daarom zijn er formules zoals bijvoorbeeld "wilks" ontwikkeld. Een simpel en wellicht extreem voorbeeld:
Een man van 50kg drukt 55kg ofwel 5 kg meer dan zijn lichaamsgewicht. In wilkspunten zijn dat circa 55 punten. Een man van 150kg drukt ook 5 kg meer dan zijn lichaamsgewicht ofwel 155kg...in wilkspunten kom je dan uit op 85 punten.
je mist mijn hele punt. 180kg is veel. Heel veel.
 
je mist mijn hele punt. 180kg is veel. Heel veel.
Het is 400lbs, klinkt nog veel meer 😉
In de jaren 60 had je de mister 400lbs wedstrijden...180kg bankdrukken was destijds blijkbaar voor slechts weinigen weggelegt. Tegenwoordig heb je vrijwel in iedere sportschool wel iemand die dat of zelfs meer drukt, toch? Ik denk wel dat de spoeling behoorlijk dunner wordt als we het gaan beperken tot hen die het op eigen kracht doen en de 50 gepasseerd zijn. In die zin is 180kg idd best wel veel 😊
 
Het is 400lbs, klinkt nog veel meer 😉
In de jaren 60 had je de mister 400lbs wedstrijden...180kg bankdrukken was destijds blijkbaar voor slechts weinigen weggelegt. Tegenwoordig heb je vrijwel in iedere sportschool wel iemand die dat of zelfs meer drukt, toch? Ik denk wel dat de spoeling behoorlijk dunner wordt als we het gaan beperken tot hen die het op eigen kracht doen en de 50 gepasseerd zijn. In die zin is 180kg idd best wel veel 😊

bij ons in de gym drukt de grootste steroïden gebruiker maximaal 150-160 KG op de bench. Daarentegen is er een natural jongen die 135 KG makkelijk wegdrukt. Weet nou niet wat ik knapper moet vinden.

maar jij bent met je 180 KG wel uitzonderlijk sterk vind ik.
 
En dan zwijgen we nog over feit dat de ene 180 de ander niet is. Jij drukt hem zonder spotter/aangever en semi wedstrijdbeurt met super techniek. Als je dat zo bekijkt zijn er zelfs weinig juicers die 150-160 drukken in de gym hoor...
 
OK, ik ben al jaren niet meer in een commerciële gym geweest (kom niet veel verder meer dan mijn homegym), dus ik geloof jullie 😊
In elk geval allemaal bedankt voor jullie lovende woorden! Ik waardeer dat zeer 👍
 
Worldchampion!

Na diverse nationale titels en een europese titel stond er nog een titel op het verlanglijstje...de wereldtitel.
En de missie is gelukt! :)
Uiteraard ben ik er blij mee, MAAR ik weet dat heel goed te relativeren, het klinkt veel spectaculairder dan het is.
Powerlifting is een sport met vele gewichts- en leeftijdsklassen en zodoende ook veel kampioenen ;)

Ik had gehoopt op 180 kg in de 3e beurt, maar het was voor mij de 2e dag op het WK als scheidsrechter en de temperatuur op Sardinië was tegen de 30 graden en in de sporthal nog wezenlijk warmer, waardoor ik constant aan het transpireren was en gemiddeld 4 liter per dag moest drinken. Tijdens de warming up merkte ik alreeds dat het maximale er niet in zou zitten.
1e beurt 165 en 2e beurt 172,5kg...3e met 180 helaas te zwaar, dat laat zien dat ook al heb ik dat gewicht in training gedrukt, het niet vanzelfsprekend is dat dit altijd lukt.
Ik ben gewend in een koele kelder te trainen, en daar was de sporthal in Sardinië het tegenovergestelde van.
Overigens was ik niet de enige die hinder van de warmte ondervond en minder presteerde, ook diverse andere lifters presteerden tussen 5-10 % minder dan gebruikelijk.


De Sardinische federatie had zich werkelijk alle moeite gedaan, zo waren er liefst 10 verschillende opwarmplatforms en kreeg iederee deelnemer een aandenken in de vorm van een oorkonde, een T-shirt en een sardinisch beeldje van een krijger. De sfeer op het WK was overigens zeer familiair te noemen.

Ook nog vakantie gehouden op Sardinië, het is een prachtig eiland om o.a. een mooie strandvakantie te houden.

Hierbij nog het filmpje van de 172,5 kg.

 
Veel wereldkampioenen zitten hier niet hoor, netjes man!!
 
Veel wereldkampioenen zitten hier niet hoor, netjes man!!
Bedankt 😊
Zoals gezegd kan ik deze titel heel goed relativeren, maar ben ik er daardoor niet minder blij mee.
Als lifetime drugfree amateursporter is dit het hoogste niveau wat ik kan bereiken.
Een vriend zei tegen me: "Meedoen en je best doen daar gaat het om. Vorm van de dag is wat er die dag naar omstandigheden uitkomt. Voor evenaring of verbetering van je PR moet alles meezitten. Wees blij met dit mooie resultaat".
Van iemand anders kreeg ik te horen dat ALS hij had meegedaan ook wel wereldkampioen had kunnen worden. Klopt waarschijnlijk, ALS hij inderdaad had meegedaan.
Maar daadwerkelijk meedoen en onder wedstrijdomstandigheden het maximale uit jezelf willen halen is heel wat anders dan een maxbeurt in de sportschool of homegym.
Helaas zijn er daar ook enkele atleten uitgebomd omdat de aanvangsbeurt te zwaar was of omdat men technische fouten maakte.
Een en ander heeft ook te maken met ervaring, maar iedere wedstrijd staat op zich en is een momentopname. Behalve een fysieke prestatie moet je ook een mentale prestatie neerzetten. Na ruim 40 wedstrijden heb ik nog altijd wel last van zenuwen en gezonde spanning is op zich niet verkeerd. Een lifter vertelde me echter dat hij zich voelde alsof hij voor een "vuurpeloton" kwam en had nauwelijks zijn zenuwen onder controle.
In elk geval had ik het WK niet willen missen, weer een ervaring rijker zowel als atleet en scheidsrechter.
 
Eventjes een update...ontzettend druk gehad op het werk...60 uur per week gewerkt en als ik thuis kwam was ik uitgeblust.

Wellicht vermeldenswaardig is dat ik 9 oktober nog mee gedaan had aan het NK single lift bankdrukken en daar 175kg wist te drukken.
180 bleek in de 3e beurt teveel van het goede.
Nee, ik was niet echt tevreden ermee...maar gezien de omstandigheden was dat het maximaal haalbare.
Het was voor mij ook wat kort na het WK en ik was sinds augustus in een piekfase en dat bijna twee maanden vol houden is voor mij niet meer te doen.
Daarbij de lange werkdagen waardoor ik gewoon weinig energie had.
Ik werk overigens graag met singles, zeker richting een wedstrijd maar na 4-5 weken begint het te stagneren en daarna treedt zelfs degeneratie op.
Het lijkt erop dat het centraal zenuwstelsel dan overbelast word....voor mij een leermoment dat ik dit als 50 plusser niet meer aankan.

De eerstkomende wedstrijd waar ik als atleet zal meedoen is pas weer in april en momenteel werk ik met sets van 5 reps tussen de 70-85%.
5x5 wordt steeds moeilijker om vol te maken, na het 3e set gaat alles zeer moeizaam.
3x5 lijkt me beter, maar ook middels repprogressie of microloading opbouwen is een optie.
Na de wedstrijd met 5x5x130 begonnen en ik doe de worksets momenteel met 137,5kg.

Hieronder nog het filmpje van de 175kg waarmee ik voor de 19e keer een NK titel wist te behalen :)

 
Laatst bewerkt:
Weer een korte update...

vrijdag 5/11 5x5x140 gebankdrukt...was er blij mee!
Middels repprogressie methode wil ik nu met 5x3x145 verder gaan en over een x-aantal trainingen op 5x5x145 uitkomen.
Het is een voorbeeld volgens een methode van Douglas Hepburn:

1636647777536.png


Tevens heb ik ook alle E-learning modules bij de Doping Autoriteit gevolgd.
Als "voorzitter" van de Drug-Free Powerlifting Federation Netherlands kan ik over dat thema niet genoeg weten lijkt me, toch?
Van harte aanbevolen!





1636647860014.png
 

Bijlagen

  • 1636648057849.png
    1636648057849.png
    65,7 KB · Weergaven: 37
Update trainingen.

Zoals reeds aangegeven in mijn laatste post ben ik middels repprogressie verder gegaan.
Ik vond van140 naar 145 toch wel een vrij grote stap en besloot om met slechts 2,5kg te verhogen naar 142,5.
Nadat ik hiermee op 5x5 uitkwam heb ik het gewicht naar 145kg verhoogt en deze week zelfs 6x5x145 gedrukt wat met dit gewicht - voor zover ik me kan herinneren - een volume pr is :)
De repprogressie is een methode die me uitstekend bevalt...het nadeel is dat je geduldig moet zijn....traag maar gestaag bouw je op.
Maar voor een 50 plusser die het op eigen kracht doet is langzaam maar zeker een realistische manier om op te bouwen.
Ook voor het nieuwe jaar ga ik voorlopig middels repprogressie verder.
Hieronder enkele voorbeelden hoe dit er kan uitzien (aan de hand van een gewicht van 100kg).
Je traind 2x per week...middels een zwaardere en een lichtere dag...op de lichte dag kies je voor minder intensiteit OF voor minder volume.
Het gewicht verhoog je pas na 3 weken...na de derde week kan men ook eventueel een deload week inlassen waar men 3x5x70% doet.

Optie A)
week 1) heavy day 5x3x100 / light day 5x5x90
week 2 ) heavy day 5x4x100 / light day 5x5x90
week 3) heavy day 5x5x100 / light day 5x5x90
week 4) optional deload heavy & light day 3x5x70

Optie B)
week 1) heavy day 5x3x100 / light day 3x3x100
week 2 ) heavy day 5x4x100 / light day 3x4x100
week 3) heavy day 5x5x100 / light day 3x5x100
week 4) optional deload heavy & light day 3x5x70

Het verschil tussen A en B is dat men bij A tijdens de lichte dag voor minder intensiteit kiest en bij B voor minder volume.

Optie C)
Voel ik me tijdens een training sterk kan ik ook het volgende doen:
week 1) heavy day 8x3x100 (24 reps) / light day 5x5x90
week 2) heavy day 6x4x100 (24 reps) / light day 5x5x90
week 3) heavy day 5x5x100 (25 reps) / light day 5x5x90
week 4) optional deload heavy & light day 3x5x70

Optie D)
Daar waar het moeizaam gaat is de volgende optie ook mogelijk:
week 1) heavy day 5x3x100 (15 reps) / light day 5x5x90
week 2) heavy day 4x4x100 (16 reps) / light day 5x5x90
week 3 ) heavy day 3x5x100 (15 reps) / light day 5x5x90
week 4) optional deload heavy & light day 3x5x70


Verder wil ik iedereen alvast een prettige jaarwisseling toewensen en dat er in 2022 veel PR´s zullen mogen sneuvelen en we gezond en heel weten te blijven.
Mocht je wedstrijdambities voor het nieuwe jaar hebben denk er dan eens over na of meedoen bij de Drug Free Powerlifting Federation Netherlands bij je doelstelling past.
Als je van mening bent dat een echte prestatie pas een prestatie is als je presteerd op eigen kracht dan ben je van harte welkom!
Als je daarentegen doping gebruikt neem dan bij een andere federatie deel, keuze zat lijkt me, toch?
Ik heb overigens niets tegen gebruikers, maar wel tegen valsspelers.
Wij hanteren - in tegenstelling tot de meeste andere federaties met een dopingbeleid - een nul tolerantiebeleid bij geconstateerde dopingpraktijken.
Het is dan game over, no second chance...het is namelijk van den zotte dat lifters die bij bepaalde federaties geschorst werden wegens dopingpraktijken na hun schorsing minstens even sterk en vaak nog sterker dan voor hun schorsing terug komen.

Wij hebben een unequipped en een equipped devision (bij de equipped devision is overinges enkel 1ply gear toegestaan en niet multi gear).

Tevens hebben wij naast powerlifting ofwel fullpower wedstrijden ook single lift wedstrijden.
Bij een single liftwedstrijd bepaald jezelf aan welke onderdeel of onderdelen je meedoet.
Je kunt er voor kiezen alleen aan het kniebuigen mee te doen, of enkel bij het bankdrukken of alleen maar bij het deadliften.
Je kunt ook aan twee onderdelen meedoen, bijvoorbeeld bankdrukken en deadliften.
Of natuurlijk aan alle drie de onderdelen, het verschil met powerlifting is dat dan het totaal van deze drie onderdelen niet bij elkaar opgeteld wordt.

Zie hier de nationale wedstrijdkalender:

1640706337046.png
 
Jij ook alvast beste wensen vriend. Zou je uitslagen in totaal kunnen posten hier van de wedstrijden? Zoals eerder gezegd; ik vind het een nobel streven qua bondsopzet, alleen de relatief kleine poules weerhouden me nog altijd. Als ik 10 lifters in mijn categorie zie, dan wil ik graag de 11e zijn :)
 
Hoi Dominic 😊,

We hebben helaas nog geen klasse waar 10 man deelnemen bij DFPFNL. We groeien traag maar gestaag. We hebben op papier ruim 30 nederlandse leden. Op een wedstrijd komen 10-15 man. De impact van corona met alle maatregelen was helaas zeer merkbaar. Maar als jij erbij komt hebben we weer wat meer diversiteit en kwaliteit! :thumbs:
Gewoon meedoen, je hebt niets te verliezen!
 
Update trainingen januari 2022.

Middels repprogression wat me zeer goed bevalt heb ik wederom een volume PR weten te drukken. :)

Maandag 03.01. 5x3x147.5
Maandag 10.01. 5x4x147.5
Maandag 17.01 6x5x147.5 (volume pr)

Ik doe dus momenteel een cycle van 3 weken aanhouden waarbij ik in de 1e week triples, 2e week fours en in de 3e week fives doe, steeds met hetzelfde gewicht.
Vooralsnog gaat dat goed.
Traag maar gestaag hoop ik zo binnenkort weer 5x5x150 te drukken.

Tevens ben ik in november gestopt met kettlebell rows...na diverse maanden kwam ik tot de conclusie dat het voor mij persoonlijk geen voordeel had t.o.v. rows met bands.
Eind november dan ook weer met seated banded (met elastieke banden) wide grip rows begonnen.
Ik heb de indruk dat ik daar meer baat bij heb, waarschijnlijk zal niet iedereen die mening met me delen ;)
Ik denk dat ik de kettlebells ga verkopen...ik doe er verder toch niets meer mee...er is niets voor mij bij wat ik niet ook met een dumbbell zou kunnen doen en derhalve hebben ze voor mij geen meerwaarde meer.
Ik heb de competition kettlebells van 8-12-16-20-24kg...haast om ze kwijt te raken heb ik niet, wellicht valt me toch nog wel wat in wat ik ermee zou kunnen doen, en het staat ook leuk als decoratie in mijn homegym, zoals de meeste spullen wat ik daar heb staan ;)

Say NO to Doping!
 
Back
Naar boven