Maandag met tripples begonnen.
14 maart is het NK Single Lift waar ik bij het bankdrukken wil meedoen.
Ik hoop op 3x3x160 uit te komen daarna zie ik verder.
Donderdag 5x5x120 Mac Donald Bar...wide grip (wijsvingers op de ringen) en de red shouldersaver.
Door de bredere grip die ik hanteerde behoorlijke pomp in mijn borstspieren.
Ik doe de reps paused van zo'n 3 seconden voor die rek goed te voelen. De red shouldersaver gebruik ik om de extra rom van 12 cm waarmee ik met deze halter dieper kan zakken met zo'n 5-6 cm in te korten.
12 cm dieper zakken is echt ontzettend heftig. En daarmee blessuregevoelig, daarom iets minder heftig 😉
Ik kan het mis hebben, maar ik heb de indruk dat weinigen wat doen om wat extra rom bij het bankdrukken te creeëren. Vaak zie ik het tegenovergestelde...rom inkorten...zelfs unequipped bankdrukkers zie ik oefeningen doen die ik eerder zou verwachten bij een equipped bankdrukkers.
Ze doen veel voor de lockout (op zich niks mis mee). Je kunt best sterk in je lockout zijn, maar als je de halter niet van je borst krijgt zou ik onderin vanuit de borst beginnen.
Zelfs met dumbbells - waarvan ik zou verwachten dat men ze gebruikt voor extra rom, daar je met deze immers dieper kunt zakken dan met een barbell - zie ik veel partial reps. Men strekt niet de armen volledig uit bij het pressen en bij het zakken stopt men als de dumbbell de borst raakt...een rom van niets. Terwijl als men de handen/ polsen een beetje zou draaien (neutrale greep) men de dumbbell dieper kan laten zakken dan met een halter. Maar dan kan men minder gewicht aan...liever met zware dumbbels halve reps maken dan met minder zware volledige rom.
Het ego wil immers ook wat...en als iemand filmpjes plaatst met 100kg dumbells - ook al zijn het maar halve reps - zal deze meer clicks krijgen dan als deze een filmpje met 60kg dumbells zou plaatsen met een volledige rom.
Ik zal me wel niet al te veel vrienden maken met deze constatering mijnerzijds, bij voorbaat sorry aan hen die ik daarmee op de voeten trap 😉