AndroidHealthClinic

Benchpresslog from lazy huggybear

Training zaterdag 29/11

Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 3x4x150kg
Bench Press with Cambered Mc Donald Bar:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90 & 3x5x100kg

Standing Single Arm Band Rows:
6x10x ATX Powerband Level 4.

Comment:
Sinds 27/10 druk ik weer 4tjes met 150kg, echter sets met 5 zit er niet echt in.
Na een maand geen vooruitgang heb ik besloten om een reset te doen en terug te gaan naar 140kg en vanaf daar met 5x5 weer op te bouwen.

Tevens heb ik in de zoektocht naar de heilige graal om mijn maximaalkracht te verbeteren de mc Donald Bench Press halter gekocht.
Mike Mc Donald domineerde in de jaren 70-80 het bankdrukken in de V.S...hij zette liefst 36 records in 4 verschillende gewichtsklassen (82,5 - 90 - 100 - 110kg).
Zijn "geheime wapen"?
Hii trainde met zware dumbbells omdat hij daarmee dieper kon zakken dan met een halter. Het is duidelijk dat een raw bankdrukker het vooral van de kracht onderin moet hebben als de halter op de borst ligt.
Dit in tegenstelling tot een equipped lifter die door zijn benchshirt juist hulp krijgt onderin de opwaartse beweging. Derhalve trainen deze vooral de lockout met boards, chains en bands.
Mike Mc Donald liet zo'n cambered maken omdat de beschikare dumbbells niet zwaar genoeg waren en ging met die barbell aan de slag.
Ik heb reeds een buffelobar echter door de boogvorm vind ik de overdracht naar het bankdrukken minder goed. Wat dat betreft verwacht ik duidelijk meer van de mc donald bar. Word vervolgt!

Screenshot_20251129_231214_Gallery.jpg
Ik ben je berichten aan het volgen en wat mij opvalt is de hoeveelheid setjes die je eruit perst.
Wat is de doelstelling? Powerliften is toch het maximale eruit krijgen in 3 sets op een wedstrijd?

In ieder geval ben ik misschien een rare trainer. In mijn tijd van de strong man wedstrijden trainde ik in ieder geval niet de geijkte schema's.
Ik zorgde in ieder geval er voor dat mijn pezen in topconditie( kracht)bleven.
Dus licht wat opwarmen en dan zo snel mogelijk toewerken aan de wedstrijdgewichten( ongeveer 80 a 90 %)

Bijv bankdrukken bij mij was 1 set 100 kg opwarmen 5 herhalingen.
Dan 2 sets140kg 3 herhalingen. Daarna 1set 2 herhalingen 180. En dan weer 1 set 3 herhalingen 230 kg.
Dat was dan in het wedstrijdseizoen.

Daarbuiten zeg maar 1 set 140 opwarmen 5 herhalingen en dan setjes 180 kg 3 herhalingen 3 of 4 sets.

Ik trainde maximaal 4 a 5 sets 5 herhalingen of minder..Ik kon ook niet meer want was dan al leeg.

Voor herhalingen bankdrukken moest ik er speciaal voor trainen.
100 kg leeg in pyramidevorm omlaag 2 a 3 sets.

Ik heb voor ik begon met wedstrijden sterkste man wel eens geprobeerd via die exel bestanden te trainen( powerlifting)
Nou dat werd helemaal niets. Liep al snel vast.

Nu doe ik alleen onderhoud. Trainen tot 100 kg 4 a 5 sets van 5 herhalingen.( bankdrukken). Schuin drukken 4x8 en dan dumbell pressen 4x8. Kan het ook niet maar belangrijker dat ik heel moet blijven.

Volgens mij valt het wel mee Sjaak. We hadden ook systeem met lage reps en sets om op te bouwen naar zwaarder gewicht.

dit oa

Bijlagen

• IMG_0454.png
    IMG_0454.png
    4,6 KB · Weergaven: 20
  • Topic Starter Topic Starter
  • #13.904
Ik ben je berichten aan het volgen en wat mij opvalt is de hoeveelheid setjes die je eruit perst.
Wat is de doelstelling? Powerliften is toch het maximale eruit krijgen in 3 sets op een wedstrijd?

In ieder geval ben ik misschien een rare trainer. In mijn tijd van de strong man wedstrijden trainde ik in ieder geval niet de geijkte schema's.
Dus licht wat opwarmen en dan zo snel mogelijk toewerken aan de wedstrijdgewichten( ongeveer 80 a 90 %)

Dan 2 sets140kg 3 herhalingen. Daarna 1set 2 herhalingen 180. En dan weer 1 set 3 herhalingen 230 kg.

Daarbuiten zeg maar 1 set 140 opwarmen 5 herhalingen en dan setjes 180 kg 3 herhalingen 3 of 4 sets.

Ik trainde maximaal 4 a 5 sets 5 herhalingen of minder..Ik kon ook niet meer want was dan al leeg.

Ik heb voor ik begon met wedstrijden sterkste man wel eens geprobeerd via die exel bestanden te trainen( powerlifting)

Nu doe ik alleen onderhoud. Trainen tot 100 kg 4 a 5 sets van 5 herhalingen.( bankdrukken). Schuin drukken 4x8 en dan dumbell pressen 4x8. Kan het ook niet maar belangrijker dat ik heel moet blijven.
Ik kom erop terug 😊

Oké, maar wat ik hier voorbij zie komen. Met de opwarming ben ik al klaar.
Ja, ik warm ook ‘best veel’ op en jij weinig zie ik. Ik ben altijd van mening je spier goed op te warmen voor zware belasting. Zo doe ik ook Deiana fly( geleerd van Giuseppe zelf)om goede rek en stretch te creëeren

• #13.906

Hoi Sjaak, bedankt dat je je trainingen met ons wilt delen 👍

Ik weet niet of je voordat je met bankdrukken begon/begint eerst nog een algemene warming up doet (wat fietsen of lopen) of wellicht nog andere oefeningen met gewichten? Ik begin altijd "koud", ik begin meteen met bankdrukken en doe geen andere oefeningen vooraf. Ik wil graag mijn spieren wat "doorbloeden" en mijn stijve gewrichten wat "soepeler" maken voordat ik aan mijn "worksets" begin. Als ik "koud" zou beginnen met bijvoorbeeld 100kg vergelijk ik dat als het starten van een auto met een koude motor waarmee men vervolgens vol gas wegrijdt.
Derhalve doe ik paar setjes specifieke warming up met de lege halter, ga dan naar 60/70kg en vervolgens sprongen van 30kg naar het gewicht van die dag, afhankelijk of het een "zware" of een "lichte" dag is. Velen vinden overigens dat ik te weinig opwarm en te grote sprongen maak, jij bent de eerste die kenbaar maakt dat ik (te) veel warming up doe 🤭
Met dat gewicht doe ik dan worksets...jij deed een pyramide stijl training waarbij de intensiteit met elk set steeg en het volume daalde, toch? Maar zoals je zelf aangeeft was dat in het WEDSTRIJDSEIZOEN".
Ik ben nog niet in het wedstrijdseizoen en ben nu vooral in een opbouwfase waarbij ik zelden boven 90% van mijn 1 RM kom, daar ik dat reeds als "testen" beschouw en niet meer als "trainen". Ik zou het liefst elke training maximaal willen gaan, maar dat hou ik niet lang vol en ga na paar trainingen stagneren en merk dan ook hier en daar wat pijntjes.
In de huidige fase train ik het liefste tussen 75-85% en merk dat ik dan ook sterker word, zonder die "pijntjes"

Richting een wedstrijd - ik doe overigens nog maar meestal 2 wedstrijden per jaar, een nationale en een internationale wedstrijd (een NK en vervolgens een EK of WK) - schakel ik over van een heavy en light day naar een intensity day en een volume day, waarbij ik dan bijvoorbeeld op de intensity day start met 5x1 (5 singles) op 90% en op de volume day dan worksets met fives doe, 5x5 bijvoorveeld met zo'n 20% minder dan op de intensity day. Ik hoop dat je hiernee wat kunt? 😊

Op die manier hoop ik het nog een tijdje vol te houden (longevity) 🙏

Hoi Sjaak, bedankt dat je je trainingen met ons wilt delen 👍

Ik weet niet of je voordat je met bankdrukken begon/begint eerst nog een algemene warming up doet (wat fietsen of lopen) of wellicht nog andere oefeningen met gewichten? Ik begin altijd "koud", ik begin meteen met bankdrukken en doe geen andere oefeningen vooraf. Ik wil graag mijn spieren wat "doorbloeden" en mijn stijve gewrichten wat "soepeler" maken voordat ik aan mijn "worksets" begin. Als ik "koud" zou beginnen met bijvoorbeeld 100kg vergelijk ik dat als het starten van een auto met een koude motor waarmee men vervolgens vol gas wegrijdt.
Derhalve doe ik paar setjes specifieke warming up met de lege halter, ga dan naar 60/70kg en vervolgens sprongen van 30kg naar het gewicht van die dag, afhankelijk of het een "zware" of een "lichte" dag is. Velen vinden overigens dat ik te weinig opwarm en te grote sprongen maak, jij bent de eerste die kenbaar maakt dat ik (te) veel warming up doe 🤭
Met dat gewicht doe ik dan worksets...jij deed een pyramide stijl training waarbij de intensiteit met elk set steeg en het volume daalde, toch? Maar zoals je zelf aangeeft was dat in het WEDSTRIJDSEIZOEN".
Ik ben nog niet in het wedstrijdseizoen en ben nu vooral in een opbouwfase waarbij ik zelden boven 90% van mijn 1 RM kom, daar ik dat reeds als "testen" beschouw en niet meer als "trainen". Ik zou het liefst elke training maximaal willen gaan, maar dat hou ik niet lang vol en ga na paar trainingen stagneren en merk dan ook hier en daar wat pijntjes.
In de huidige fase train ik het liefste tussen 75-85% en merk dat ik dan ook sterker word, zonder die "pijntjes"

Richting een wedstrijd - ik doe overigens nog maar meestal 2 wedstrijden per jaar, een nationale en een internationale wedstrijd (een NK en vervolgens een EK of WK) - schakel ik over van een heavy en light day naar een intensity day en een volume day, waarbij ik dan bijvoorbeeld op de intensity day start met 5x1 (5 singles) op 90% en op de volume day dan worksets met fives doe, 5x5 bijvoorveeld met zo'n 20% minder dan op de intensity day. Ik hoop dat je hiernee wat kunt? 😊

Op die manier hoop ik het nog een tijdje vol te houden (longevity) 🙏
Een ieder traint op zijn eigen manier. Ik praat over mijn wedstrijdtijd ( 20 jaar geleden) oei ben ik alzo oud.

Ik zou het ook niet meer kunnen dat extreme( lees zware trainen). Ik merk wel dat ik de neiging heb om met steeds hogere gewichten op te warmen. Is nu 60 kg bankdrukken( 5 reps x 1 set ) maar ga daar uitindelijk wel de rekening voor betalen. Schouders gaan irriteren.

Overigens gebruik ik elke dag de therabody. ( theragun) massagepistool die op de app gaat en weet wat ik getraind hebt. Garmin en strava.

Elke ochtend voor ik naar het werk ga een theragun programma. Voeten, schenen, kuiten, hamstrings, quadriceps. Meestal 10 min recovery op de hardloopsessie van de dag ervoor.
Het helpt voor de doorbloeding, spierpijn ect.
Vaak pak ik de nek en schouders mee. Met krachttraining pak ik het wel eens mee voor de training.
Ik ben daar 8 jaar geleden mee begonnen omdat ik het eerste jaar bij de fysio terecht kwam door verkleving van mijn spieren, pezen ect door jarenlange krachttraining, sterkste man en natuurlijk nooit, stretchen en rekken.
Door judo en hardlopen in het begin met 128,5 kg kwam ik in de problemen vandaar.

Ik raadt het iedereen aan om een massagepistool te gebruiken,zeker boven de 40.
Ben door conditietraining ( hardlopen) afgevallen tot 102 kg in Mei 2025. Dat werd iets te gortig en ben meer krachttraining erbij gaan doen, vaak 2x per dag hardlopen en krachttraining. Werd al snel zwaarder , weeg nu 108 kg. Dat geeft wel wat oroblemen met lopen( snelheid, conditie, herstel maar voel mij daar goed bij.

Overigens doe ik nooit krachttraining( benen). Is moeilijk te combineren met lopen, squatten leg press ect geeft gewrichtsproblemen.
Deadliften gaat nog wel maar ook daar moet ik mijn rug en benen in de gaten houden als het gewicht omhoog gaat.

Het is constant de evenwicht vinden tussen krachttraining met conditietraining en herstel.
Sla nu tegenwoordig makkelijker een dag over om niet te trainen. Daarbij houdt ik alle gegevens bij op de Garmin app, 24 uur per dag. En deze data is in de loop van de jaren secuur geworden. Mijn app weet bevoorbeeld eerder wanneer ik ziek wordt, overtraind ben dan ikzelf.

Tot Zover de korte uitleg.🤪

Ik zit ook in herstel periode en ben ook afgevallen in gewicht als 55 plusser. Ja, het klopt. Iedere traint zo’n beetje op eigen manier, en nu we wat ouder zijn speelt conditie ook een rol. Gewoon blijven schipperen tussen beide is wat ik doe, en probeer blessurevrij te blijven.

Merk wel dat kracht achteruit gaat en denk ook dat René daar wat bang voor is. Eigelijk wordt het weer tijd voor bovenstaande schema voor mij 🤣

🏋🏻

• #13.909
Merk wel dat kracht achteruit gaat en denk ook dat René daar wat bang voor is. Eigelijk wordt het weer tijd voor bovenstaande schema voor mij 🤣

🏋🏻
je slaat de spijker op zijn kop 👍
Wil me er nog niet bijneerleggen 🤭
Daarnaast ben ik weer redelijk op niveau gekomen door op 5x5x145 uit te komen...het was ooit 5x5x160...dat erwacht ik niet meer...maar wel 5jes met 150 en singles met 180(+).

• #13.910
Een ieder traint op zijn eigen manier. Ik praat over mijn wedstrijdtijd ( 20 jaar geleden) oei ben ik alzo oud.

Ik zou het ook niet meer kunnen dat extreme( lees zware trainen). Ik merk wel dat ik de neiging heb om met steeds hogere gewichten op te warmen. Is nu 60 kg bankdrukken( 5 reps x 1 set ) maar ga daar uitindelijk wel de rekening voor betalen. Schouders gaan irriteren.

Overigens gebruik ik elke dag de therabody. ( theragun) massagepistool die op de app gaat en weet wat ik getraind hebt. Garmin en strava.

Elke ochtend voor ik naar het werk ga een theragun programma. Voeten, schenen, kuiten, hamstrings, quadriceps. Meestal 10 min recovery op de hardloopsessie van de dag ervoor.
Het helpt voor de doorbloeding, spierpijn ect.
Vaak pak ik de nek en schouders mee. Met krachttraining pak ik het wel eens mee voor de training.
Ik ben daar 8 jaar geleden mee begonnen omdat ik het eerste jaar bij de fysio terecht kwam door verkleving van mijn spieren, pezen ect door jarenlange krachttraining, sterkste man en natuurlijk nooit, stretchen en rekken.
Door judo en hardlopen in het begin met 128,5 kg kwam ik in de problemen vandaar.

Ik raadt het iedereen aan om een massagepistool te gebruiken,zeker boven de 40.
Ben door conditietraining ( hardlopen) afgevallen tot 102 kg in Mei 2025. Dat werd iets te gortig en ben meer krachttraining erbij gaan doen, vaak 2x per dag hardlopen en krachttraining. Werd al snel zwaarder , weeg nu 108 kg. Dat geeft wel wat oroblemen met lopen( snelheid, conditie, herstel maar voel mij daar goed bij.

Overigens doe ik nooit krachttraining( benen). Is moeilijk te combineren met lopen, squatten leg press ect geeft gewrichtsproblemen.
Deadliften gaat nog wel maar ook daar moet ik mijn rug en benen in de gaten houden als het gewicht omhoog gaat.

Het is constant de evenwicht vinden tussen krachttraining met conditietraining en herstel.
Sla nu tegenwoordig makkelijker een dag over om niet te trainen. Daarbij houdt ik alle gegevens bij op de Garmin app, 24 uur per dag. En deze data is in de loop van de jaren secuur geworden. Mijn app weet bevoorbeeld eerder wanneer ik ziek wordt, overtraind ben dan ikzelf.

Tot Zover de korte uitleg.🤪
Bedankt voor de uitleg 👍

Ik heb overigens ook een "massagepistool" en gebruik hem vrijwel altijd na het trainen.
Ik zal eens kijken welke het is, mijn vrouw werkt in de zorg en heeft destijds een professionele gekocht om ook patiënten mee te behandelen.

Benen train ik ook niet (krachtsport gericht d.m.v. squats of leg press), maar doe wel elke dag lopen en/of thuis fietsen op een ergometer. Heb ik een goede conditie?
Absoluut niet vergelijkbaar met hen van mijn leeftijd die serieus duursport gericht trainen.
Echter kan ik wel zonder problemen met leeftijdsgenoten die ruim 50kg lichter zijn een stevige wandeling maken en daarbij nog wat vertellen zonder buiten adem te geraken.
Verder rook ik niet (ook nooit gedaan) en drink ik zelden of nooit alcohol, hooguit bij bepaalde gelegenheden eens een radler en dan vaak ook nog de 0.0 (zonder alcohol).
Ja, ik ben obees en dat al reeds ruim 40 jaar.
Verder train ik zeer minimalistisch.

Wellicht ook een "Garmin" app gaan gebruiken. Ik had me een gezondheidshorloge gekocht...het bleek niet om mijn pols te passen 🤭

Zolang als mogelijk behouden wat ik heb (kracht), daarnaast mobiel (moet meer aan gewerkt worden) en heel blijven en voldoening uit mijn trainingen halen.

• #13.911
Vibramat de luxe is de massagegun (voor grote oppervlakken ideaal) wat we hebben. Vrij prijzig met zo'n 250 euro, echter ook topkwaliteit. We hebben een beduidend goedkopere gehad en die gaf reeds vrij snel de geest.

Screenshot_20251202_231850_Google.jpg

Maspo Vibramat de Luxe massageapparaat voor groot oppervlak, professioneel massageapparaat incl. elegante transporttas, kunststof hyperemiseringsborstel en schuimrubberschoen, glad : Amazon.de: Gezondheid & persoonlijke verzorging https://share.google/5p0WF28p36IlbWh2I

• #13.912
Gisteren 2/12 naast loggen op het forum ook nog getraind.

Cambered Bench Press (pinky grip).
3x10x empty bar, 2x5x60, 1x5x90, 5x100, 5x102.5, 5x105, 5x107.5 & 5x110kg.

SIngle Arm Band Rows (standing).
5x12x ATX powerband level 4.

Comment:
Besloten om met de cambered bar op een aparte dag te trainen en niet als 2e oefening na het reguliere bankdrukken wat dan toch wat veel van het goede is.
Op de "light day" train ik dan nu met deze bar.
Ik doe deze met de pink op de ringen van de bar, normaal doe ik met de wijsvingers op de ringen bankdrukken.
Scheelt per hand ook weer zo'n 10cm en daarmee dus in totaal ruim 30cm extra range of motion! Dit in het kader van het extra stimuleren van mijn spieren.

Als je met zo'n bar traind dient veiligheid voorop te staan. Door de instabiliteit van het gewelfde deel van de bar moet je harder in de halter knijpen...doe deze aub nooit met een suicide grip (duimloze greep) en warm altijd goed op!

• #13.913
Training zaterdag 6/12.

Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 5x5x140kg.
Single arm band rows 5x10.

Comment:
Workset 1-3 waren goed te doen...4e moeizamer en 5e vanuit de tenen 🤭
Merkte dat ik nog spierpijn had van trainen met de cambered bar. En achteraf gezien had ik het bij 3 sets moeten laten.
Ik ben van het type train heavy or go home...no pain no gain...maar erg vesrtandig is dat eigenlijk niet als je richting de 60 gaat 🤭. Voor de training nog 1,5 uur gelopen...ik was de boodschappen te voet gaan doen, met de auto gaat het toch sneller 🤣

Ik was van de week bij de orthopeed...ik heb in maart een flinke smak op het werk gemaakt en op mijn zijkant gevallen. Sindsdien last van mijn heup. Slijmbeurs blijkt ontstoken en er is sprake van leeftijd gerelateerde artrose...begin februari krijg ik een MRT en dan hoop ik meer te weten te komen. In de tussentijd wil men mij pijnstillers geven, maar die heb ik vriendelijk geweigerd. Dat is mijns inziens symptoombestrijding en geen oorzaakbestrijding 🤭
Na die 1,5 uur lopen behoorlijk last van mijn heup...nouja bij bankdrukken merk ik daar verder gelukkig weinig van.

Ik zie het zelf een beetje als volgt...ik rij te hard op een snelweg...ik moet kiezen welke afslag ik neem...die van het gezonde verstand of die van het ego...maar ik stel die keuze altijd uit...ik blijf op volle kracht vooruit gaan en kijk niet naar links of rechts 🤭

• #13.914
Afgelopen week erg drukke week op het werk gehad...mijn collega had vakantie en dan zijn het lange dagen voor mij. Het is niet anders.
Enkel een training cambered benchpress gedaan op dinsdag met worksets 3x5x110...best pittig voor mij met deze halter.
Rest van de week niet meer getraind.
Ik was doodmoe als ik thuiskwam en in het weekend ook geen gelegenheid gehad.

Gisteren 15/12 weer een reguliere bankdruk training gedaan...worksets met 3x5x145, ook nog vrij easy ook....wat extra rust heeft dus geen kwaad gedaan. Alweer merk ik: "power loves rest". Volgende week hoop ik 3x5x147,5 en de week daarna op 3x5x150 uit te komen. We gaan het zien. 5x5 is voor mij boven 140kg toch wel erg veel volume....4e en vooral 5e set komen dan uit de tenen. In het kader van longevity dan maar 3x5 doen.

• #13.915
Training 18/12
Bench Press Mc Donald Bar: 3x10x20, 3x5x60, 1x5x90, 1x5x105, 1x5x115, 1x5x117.5 & 3x3x120KG
Seated Barbel Band rows: 5x12x ATX powerband rood (level 7)

Comment
:
De Seated Barbell Band Rows deed ik met een supinatiegreep (onderhandse greep waarbij de handpalmen naar je toe wijzen)
Op onderstaand filmpje kun je zien hoe zoiets eruit ziet (met een bovenhandse greep uitgevoerd)

kijk: https://www.youtube.com/watch?v=DOixyRzG2UE

Alle reps bij het bankdrukken waren paused reps…5x117.5 met deze bar voelde best pittig aan, derhalve gekozen om triples met 120kg te doen. 120kg met deze barbell voelt voor mij overigens net zo zwaar als 150kg met de straight barbell.
Doelstelling volgende keer 3x4x120 en de keer daarna dan 3x5x120kg.

Mike McDonald – Bench Press Innovator

1766159598884.png

Mike McDonald stood 5-10 and for this world record bench press he weighed 179 pounds. The poundage? 525 pounds. He had 15 inch arms and a 45 inch chest. He lies flat as a pancake with no arch, no special leg position – how is this possible? He went on to set world records in the 198 pound class, 570. Then the 220 pound class, 596. Finally, weighing a chubby 230 and looking like your father’s accountant, he benched pressed 635 pounds with 18 inch arms. David Blaine stuff.

Mike McDonald was a bench press freak of nature. The Minnesota powerlifter, a Vietnam combat veteran, first got noticed when as a skinny 181 pound lifter he broke the world record in the bench press. Mike looked like mildly muscled version of Richie Cunningham from Happy Days, or a high school basketball player. Mike made me a believer when I saw him in bench press action: he blasted 490 pounds to lockout weighing 175. This at the Potomac open in 1979.

The guy didn’t look like he could deadlift 490, much less bench it. This was raw and with a pause. Zero tricks. Mike was low key, no drama, seeming blasé. It was incredible. It seemed impossible. Magical Mike was no one lift specialist, he sandwiched world record benching in between energy-draining squatting and deadlifting. He took second place at the junior national with a 550 squat and 600 pound deadlift in the 198 pound class.

As he added bodyweight, world records fell in whatever of four weight classes he chose to reside in. I happened to stumble across a great article on Neckberg.com where they had resurrected an old Iron Man McDonald training article – the old small format Mabel and Perry Iron Man was known for accuracy. Check out the link for his beginner and advanced training protocols.

During this period of time, Mike was campaigning as a 198 pound lifter and trained the bench press every third day. McDonald would blow off a bench press session if he felt any residual soreness in pecs, delts, tricep or lats from the previous session. He wanted rested, fresh muscles for every bench press session. At the time of this workout, he was capable of 550 for a paused single weighing 198.

Sample Workout

• Touch & Go - 135×8 two sets, 225x5, 325x1, 425x1, 500x1, 575x1
  • Long Pauses - 485x1 two sets
  • McDonald Bar - 2 sets of three reps 495 pounds, long pauses, 3-5 second maximum pec stretch
Mike was a big believer in “pre-stretch.” His favorite exercise for increasing his barbell single rep maximum was dumbbell bench presses. Dumbbells allowed him to stretch the pecs and shoulders at the start of each rep. Dumbbells are naturally unstable, a wonderful thing for maximizing muscle fiber stimulation (muscle stabilizers go crazy!) now add to that the fact that, if the bencher relaxes and pauses, the bells will stretch upper and lower pecs and all three deltoid heads. This tactic “maximally disadvantages” the key bench press muscles.

When Mike pushed the poundage used in these pre-stretch dumbbell presses upward, his regular bench press improved. Problems arose when he wanted use dumbbells heavier than 150-pounds: the sheer length and cumbersome nature of the gigantic dumbbells made getting the stretch impossible and made getting them into place and disposing of them dangerous and problematic.

Mike created a cambered barbell. He wanted the dumbbell stretch without the dumbbells. The cambered bar allowed and enabled pec and shoulder pre-stretch. For mortals using less than 100 pound dumbbells, no need for cambered bars. Use dumbbells the way Mike McDonald used them before he got too strong. Make light weights heavy, use dumbbells to bench and invoke McDonald’s pre-stretch tactic.

1766159571266.png

Go from stretched and paused at the bottom of each rep to a full and a complete lockout that concludes every rep. Get good at Mike’s press-stretch dumbbell bench pressing and your barbell benching automatically increases. Mike McDonald’s training protocols were as unique and iconic as he was.

Laatst bewerkt:
  • #13.916
Op drempel van Kerstavond wil ik iedereen een Zalig Kerstfeest en een Voorspoedig Nieuwjaar wensen!

Screenshot_20251223_181459_Facebook.jpg

Maandag nog getraind, maar nog last van spierpijn van trainen met de McDonald Bar.
Ik herstel helaas trager dan verwacht, iets om rekening mee te houden.
Desondanks 3x3x150kg paused reps gedrukt...tevreden dat triples met 150 er toch altijd wel inzitten.
Ook wat last van spierpijn aan mijn latissimus...ik ben wat aan het experimenteren met rows...unilateraal/ bilateraal, bovenhandse en onderhandse grepen. De onderhandse grip was de "boosdoener" die spierpijn veroorzaakt heeft.

Fijne Kerstdagen en de beste wensen voor u en uw naasten!

• #13.919
Training 26/12

Benchpress with McDonald Bar.
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x105 & 3x5x120kg

Seatrd rows with ez curl bar:
5x20

Comment:
Voor dat het bezoek op 1e kerstdag kwam nog even in de mancave gedoken.
Daar ik de laatste keer nogal behoorlijke spierpijn had overgehouden van de McDonald bar en slecht herstelde besloten het anders te doen.
Een zogenaamde benchblokz aan de halter bevestigd (vergelijkbaar met 1 board) waardoor ik geen 12cm maar nog 7cm dieper kan zakken...5cm minder afstand, maar dus nog altijd 7cm dieper dan met een reguliere halter.

Rows gedaan met onderhandse greep en ez curl trekstang...voel hem goed in mijn lats.

Fijne feestdagen verder! 😊

Spierpijn is toch opzich een logische reactie van de nieuwe prikkel, dat zal je 1 of 2 keer later niet meer hebben denk ik.

Terug
Naar boven