- Waardering
- 23
- Lengte
- 1m97
- Massa
- 108kg
Ik ben je berichten aan het volgen en wat mij opvalt is de hoeveelheid setjes die je eruit perst.Training zaterdag 29/11
Bench Press:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90, 1x5x120 & 3x4x150kg
Bench Press with Cambered Mc Donald Bar:
3x10x20, 2x5x60, 1x5x90 & 3x5x100kg
Standing Single Arm Band Rows:
6x10x ATX Powerband Level 4.
Comment:
Sinds 27/10 druk ik weer 4tjes met 150kg, echter sets met 5 zit er niet echt in.
Na een maand geen vooruitgang heb ik besloten om een reset te doen en terug te gaan naar 140kg en vanaf daar met 5x5 weer op te bouwen.
Tevens heb ik in de zoektocht naar de heilige graal om mijn maximaalkracht te verbeteren de mc Donald Bench Press halter gekocht.
Mike Mc Donald domineerde in de jaren 70-80 het bankdrukken in de V.S...hij zette liefst 36 records in 4 verschillende gewichtsklassen (82,5 - 90 - 100 - 110kg).
Zijn "geheime wapen"?
Hii trainde met zware dumbbells omdat hij daarmee dieper kon zakken dan met een halter. Het is duidelijk dat een raw bankdrukker het vooral van de kracht onderin moet hebben als de halter op de borst ligt.
Dit in tegenstelling tot een equipped lifter die door zijn benchshirt juist hulp krijgt onderin de opwaartse beweging. Derhalve trainen deze vooral de lockout met boards, chains en bands.
Mike Mc Donald liet zo'n cambered maken omdat de beschikare dumbbells niet zwaar genoeg waren en ging met die barbell aan de slag.
Ik heb reeds een buffelobar echter door de boogvorm vind ik de overdracht naar het bankdrukken minder goed. Wat dat betreft verwacht ik duidelijk meer van de mc donald bar. Word vervolgt!
![]()
Wat is de doelstelling? Powerliften is toch het maximale eruit krijgen in 3 sets op een wedstrijd?
In ieder geval ben ik misschien een rare trainer. In mijn tijd van de strong man wedstrijden trainde ik in ieder geval niet de geijkte schema's.
Ik zorgde in ieder geval er voor dat mijn pezen in topconditie( kracht)bleven.
Dus licht wat opwarmen en dan zo snel mogelijk toewerken aan de wedstrijdgewichten( ongeveer 80 a 90 %)
Bijv bankdrukken bij mij was 1 set 100 kg opwarmen 5 herhalingen.
Dan 2 sets140kg 3 herhalingen. Daarna 1set 2 herhalingen 180. En dan weer 1 set 3 herhalingen 230 kg.
Dat was dan in het wedstrijdseizoen.
Daarbuiten zeg maar 1 set 140 opwarmen 5 herhalingen en dan setjes 180 kg 3 herhalingen 3 of 4 sets.
Ik trainde maximaal 4 a 5 sets 5 herhalingen of minder..Ik kon ook niet meer want was dan al leeg.
Voor herhalingen bankdrukken moest ik er speciaal voor trainen.
100 kg leeg in pyramidevorm omlaag 2 a 3 sets.
Ik heb voor ik begon met wedstrijden sterkste man wel eens geprobeerd via die exel bestanden te trainen( powerlifting)
Nou dat werd helemaal niets. Liep al snel vast.
Nu doe ik alleen onderhoud. Trainen tot 100 kg 4 a 5 sets van 5 herhalingen.( bankdrukken). Schuin drukken 4x8 en dan dumbell pressen 4x8. Kan het ook niet maar belangrijker dat ik heel moet blijven.