XXL Nutrition

Sticky Berekening hartslagzones voor cardio (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kan er iemand dit verklaren

Beetje een raadsel:
Kan er iemand dit verklaren?

Even de situatie schetsen:
Ik ben vrij sportief (zoals iedereen iedereen op die forum denk ik).
Ik ga ongeveer 3 keer per week gaan krachttrainen en 1 keer per week gaan lopen.
Ik loop dan ongeveer 1u15 tot 1u30.
Naar mijn mening loop ik rustig. Mijn ademhaling is ook rustig. Ik kan perfect praten tijdens het lopen. Na de training ben ik nooit echt moe: qua uithouding zou ik nog verder kunnen lopen, maar meestal stop ik omdat kleinere spiertjes beginnen 'pijn' te doen en omdat ik nu eenmaal aanleg heb om snel gewicht te verliezen (ectomorf lichaamstype)

Volgens mijn polar schommelt mijn HR tussen 172 ~ 176 tijdens het lopen. Ik check dat ook regelmatig tijdens het lopen.
Dit is dus het niveau dat ik graag loop en rustig kan aanhouden.
Als ik dan de intensiteit bereken waarmee ik dan eigenlijk loop, dan klopt er iets niet, denk ik.
leeftijd=35
HRrust=58
HRmax=220-35=185
Formule van Karvonen:
HRstreef = ((HRmax - HRrust) x intensiteit) + HRrust
maw.
intensiteit=(HRstreef - HRrust)/(HRmax - HRrust)
met 172HR => (172-58)/(185-58) = 0.897 => 89.8%
met 176HR => (176-58)/(185-58) = 0.929 => 92.9%

Overal staat te lezen dat dit niveau maar voor enkele minuten kan worden aangehouden. De gevaarlijke zone is. Dit begrijp ik dus niet. als ik trager loop, heb ik er niets aan.

Ik heb dit voorgelegd aan een kinésist. Die zei dat die "220-leeftijd" regel eigenlijk een stohalm is. En dat je een test bij hun moet laten utvoeren om jouw individuele MHR te bepalen.

Mijn vraag is: ben ik nu eigenlijk goed bezig? Of zou ik toch moeten trager lopen.
Is de kinésist juist of is dit een soort van 'verkoopspraat'?
Ik ben wel vergeten vragen wat dit zou kosten? Iemand hiervan een idee?

Alle info is welkom.
Bedankt
Alex
 
Ik vermoed dat je HR meter niet klopt. 176bpm lopen en dan nog gewoon rustig kunnen praten is erg vreemd.

Meet je pols eens met de hand om te controleren of deze werkelijk zo hoog is. En anders heb jij gewoon een extreem goede conditie.
 
Klopt wel dat 220-leeftijd niet heel nauwkeurig is. Maar wel toepasbaar op de ''normale'' mens. Je kan ook je rusthartslag meten (als je net wakker wordt gedurende 1 minuut je hartslag tellen). Daar heb je tal van formules voor om dan weet te berekenen wat je hf max is.

Of je langzamer moet gaan lopen hangt volledig af van je doel.
 
Ik heb die polar gekocht om bevestigd te zien wat ik daarvoor manueel opvolgde.
Wel, eigenlijk, eerst had ik een hardslagmeter van een goedkoop merk. Gaf hetzelfde resultaat, maar was bijna niet leesbaar tijdens het lopen. Dan kort daarna die polar gekocht.
Dus de meeting is correct. (Manueel en 2 hartslagmeters.)

Sinds een jaar ben ik bezig met ook mijn hartslag "terugval" aan het bijhouden. Ik weet de exacte term niet. Maar ik bedoel hiermee de snelheid waarmee mijn hartslag terug daalt.
Dit is de terugval van de laatste paar loopsessies.
eerste kolom: HR direct na stop
tweede en volgende: HR na x minuten.

0u00|0u02|0u12|0u22
173...113...107...102
173...116...105...99
172...132...112...112
176...154...147...107

Ik ben geneigd om in te gaan op het voorstel van die kiné. Al is het maar om te weten hoe het nu in elkaar zit en om mezelf zekerder te voelen. Ik loop meestal 's avonds en op rustige plaatsen waar niet veel volk passeert.

Mocht je nog voorstellen, opmerkingen of informatie hebben, laat zeker weten.

Bedankt
Alex
 
Goedenavond,

Mijn hartslag in rust is 60bpm, nu wil ik graag naar een lager vetprecentage, om deze reden ga ik cardioën. Op de loopband stel ik 'm in op 10 km/uur en loop dan ongeveer 30 minuten(inclusief 2/ 3 minuten uitlopen).

Hiermee heb ik dan een afgelegde afstand bereikt van 4,5km. Tussentijds meet ik mijn hartslag door de hartslagmetingstangen vast te houden die aan de loopband vastzitten. Mijn hartslag is dan 225bpm (gemiddeld 3 keer over de 30 min. gemeten)!!

Als ik het sticky dus goed heb gelezen zit ik op ongeveer 115% van mijn maximale hartslag (danger zone). Ik ben namelijk 25 en zou dus een maximale hartslag van 195bmp mogen hebben.

Nu is mijn vraag, wat zijn de gevolgen, m.u.v. de melkzuur die je aanmaakt en dat je lichaam dus in een anarëobe zit en dus eigenlijk haar eigen spieren opvreet om zo energie te genereren??

Zou ik dus, als ik dit blijf volhouden, op een gegeven moment met een hartslagritmestoornis of nog erger een hartstilstand kunnen neervallen(afkloppen!)??
Of is dit een beeld wat ik in mijn fantasie schep en dus incorrect is?

Het is uiteraard logisch aan te nemen dat ik in deze 30 minuten niet kan praten, mijn ademhaling erg hoog ligt en dat ik na de training zeik- maar dan ook zeiknat ben:).

Graag heb ik antwoord op bovengestelde vraag, ik ben best wel ongerust als ik je sticky zo lees en dus (hoop ik) goed begrepen heb.
 
225bpm is wel extreem hoog man en dat met een snelheid van maar 10km/u. Hier klopt iets niet. Neem anders eens tussendoor rust en meet dan je pols met je vingers en niet met je duim. Controleer dan hoe hoog deze is.
 
zal ik doen, ik train morgen weer, en zal dezelfde training aanhouden.
Eerst KT en dan de 30 min loopband, ik zal tussentijds ff stoppen en met twee vingers me polsslag constateren..je leest het morgen.
 
Ik deed ook regelmatig cardio training, ik heb alleen het probleem
dat ik weinig tot geen verbetering zie (zag).
Ik liep eerst altijd zo'n 20 minuten op een hartslag tussen de 150 en
165, liep de HR te hoog op, dan ging het temp om laag en bij onder grens
weer om hoog.
Had toen een keer een schema gevonden bij de Hartstichting.
Check pdf.
Maar ook hier ging het me allemaal zwaar af, snap er geen moer van.
Mijn HR liep alleen steeds hoger op, tot zelfs 170.
Het verschil bij mij tussen joggen en lopen is zo gigantisch veel,
vindt ik, dat het moeilijk is om een tussen balans te vinden.
Dus cardio toch maar op een laag pitje gegooid, aangezien ik ook
toch ook bezig ben met mijn gewicht te verhogen.

Vraag is dus meer, hoe kan het dat er geen of weinig progressie in zit
 

Bijlagen

  • Hardloopschema.tmp.pdf
    25,2 KB · Weergaven: 469
Laatst bewerkt:
Net uit de gym en ja hoor u had gelijk..mijn hartslag zit op de 195bpm..met mijn vingers ging het niet heel lekker werd afgeleid door mijn muziek en ademhaling, raakte hiermee in de war met tellen
Dus in ik stapte tussentijds de loopband ff af en greep de hartslagstangen vast..piek van 195 en dat loopt binnen een minuut heel snel terug naar 185/175bpm...nog steeds erg hoog!

Ik denk dat ik zo een hartslaghorloge maar ga halen..aan de andere kant ik voel me lekker bij deze training. Alleen wil ik graag antwoord op bovenstaande eerder gestelde vraag.

Nu is mijn vraag, wat zijn de gevolgen, m.u.v. de melkzuur die je aanmaakt en dat je lichaam dus in een anarëobe zit en dus eigenlijk haar eigen spieren opvreet om zo energie te genereren??

Zou ik dus, als ik dit blijf volhouden, op een gegeven moment met een hartslagritmestoornis of nog erger een hartstilstand kunnen neervallen(afkloppen!)??
Of is dit een beeld wat ik in mijn fantasie schep en dus incorrect is?


Kortom is het verstandig om zo te blijven trainen?
note: ik doe het na de KT, dus de koolhydraten zouden dan toch al (deels) verbrand moeten zijn? Het lichaam heeft dan toch geen andere keus dan te gaan putten uit de secundaire bron nl. vetten??

Ik zie uw antwoord(en) graag tegemoet xD ;)
 
zeer nuttige info! thnx!
 
ik ben een voetballer met een (vind ik zelf) zeer goede conditie... ik heb nu dit jaar enkele blessures gehad en dus niet heel veel volop kunnen trainen... ben vorige week terug aan het lopen geweest (in de sportschool op de loopband) en had na de krachttraining een 35min goed gelopen (5min op 10km/h, dan 10min op 12km/h, 5min op 14km/h, 5min op 12km/h, 10min op 10km/h en dan 5min cooling down). Hierna was mijn hartslag 192 :o is dit normaal? ik was wel zeer vermoeid maar nu niet om te zeggen dat ik echt dood was omdat ik nog niet echt kan doorlopen na een liesblessure :p
 
Zeer goede sticky! Ik ga zeker en vast er meer op letten!

Een hartslagmeter heb ik al aangeschaft en hier wordt ook steeds de intensiteit in % uitgerekend. Handig materiaal. Omdat mijn doel is in vetpercentage te dalen en conditie te krijgen ga ik dan ook tegen de 80% trainen. Want bij spinning zit ik al snel aan 85-88%, hier ga ik dus mijn tempo nog wat moeten verlagen.
 
Ik heb het hier voor mij uitgerekend.

Ik zou drie keer cardio doen per week telkens een goeie 30min-45min.

ga vooral voor vetverlis dus dacht aan streef van 70% en 196HRmax

In rust komik ik rond de 50bpm uit en dus Hrstreef 152bpm. Zit ik goed?
 
hallo ik meet mijn hartslag 66 slagen pm. ik doe 3x per week cardio en krachttraining
mijn doel is mijn vet% naar beneden te brengen. zit nu op 16,6% doel is rond de 10%
ik loop 3x per week na de kracht trainning 20 min op de hardloop band mijn hardslag zit dan rond de 155/160.

klopt deze berekening?

(70%) = [(190 - 66) x 0,7] + 66 = 209,8? bpm

betekend dit dat mijn hardslag 209 moet zijn ik doe waarschijnlijk iets verkeerd want dat kan nooit hehe dan moet ik 50km per uur rennen :P
 
Je komt uit op 152,8 bpm. ;)
 
Oke dan thanx
 
mijn conditie is op redelijk hoog niveau,
maar mijn rusthartslag ligt altijd tussen 75-85, bij een gewone inspanning zoals gewoon rustig fietsen, en stappen of héél stil lopen zit ik direct rond de 130-140,
en bij zware inspanningen zit ik direct tegen 190-200, en het rare, ik heb er totaal geen last van!
en er is ook niks mis met mij, want ik heb me uitgebreid late controlere door een cardioloog...
 
Het lijken wel wat hoge waarden te zijn. Wanneer je conditie goed is zal je hartslag na een inspanning vrij snel weer dalen.
 
dalen doet hij redelijk snel terug, even rap als hij de hoogte in gaat...
en ik zwem makkelijk 2km, dan meer dan 100km fietsen en 20km lope zonder probleem..
dus ik denk wel dat de conditie snor zit...
en raar maar waar is tijdens een wedstrijd mijn hartslag eens ik vertrokke ben aan de lage kant...
 
Het idee van HIIT is toch ook dat je het maximaal 20 minuten doet? Lijkt me dan het beste na je KT, en low intensity op niet-KT dagen. Althans, zo doe ik het. Alles beter dan op de bank zitten in ieder geval ;)

Dit is precies wat ik doe.

Ik doe altijd kracht training van 1 uur en 30 min daarna 20 min cardio interval (lopende band) 9km/h - helling 3.0 en dan zit ik tussen 85-90% van mijn maximale hartslag 194.

Ik ben binnen 1,5 maanden al meer dan 10 kg kwijt.

Joel.
 
Back
Naar boven