XXL Nutrition

Bestaat er volgens jullie een wezen/Energie die bepaalt wat er in de natuur gebeurd?

Er zijn wel degelijk krachten die alles bepalen. Alleen wordt alles niet door 1 persoon bepaald maar juist door heel veel kleine gebeurtenissen die samen iets veel groters aansturen.

Wat bepaalt die ''kleine gebeurtenissen''?

Wat stuurt die ''prikkel'' aan?

een lage temperatuur alleen kan al miljoenen prikkels veroorzaken.
Ik snap best waar je naartoe wil want er is een punt dat ik het niet meer weet. Maar ik geloof heilig dat alles voor niets gebeurd, De natuur wil imo nergens naartoe werken.

Ik snap best waar je naartoe wil want er is een punt dat ik het niet meer weet. Maar ik geloof heilig dat alles voor niets gebeurd, De natuur wil imo nergens naartoe werken.

Natuur heeft geen doel, overleven(en dus evolutie) is puur probabilistisch.

Je mist mijn punt Calyptus.

die dure woorden zeggen mij niks, als je het wat simpeler brengt kan ik het misschien wel volgen. :)

Ga het proberen eenvoudig uit te leggen.

Deterministisch: met een doel/reden/gedachte om gericht het eindresultaat/effect te bereiken.
Probabilistisch: zonder doel/reden/gedachte, gebaseerd op kansberekening(hier ivm overlevingskansen en dus voortplantingskansen).

Ms dat Angelus me kan helpen het nog eenvoudiger te brengen... Zoals bekend beheers je kennis pas echt als je het eenvoudig kan uitleggen, ik zit nog niet in die fase hiermee :D

Laatst bewerkt:

Deterministisch: met een doel/reden/gedachte om gericht het eindresultaat/effect te bereiken.
Probabilistisch: zonder doel/reden/gedachte, gebaseerd op kansberekening(hier ivm overlevingskansen en dus voortplantingskansen).

Ms dat Angelus me kan helpen het nog eenvoudiger te brengen... Zoals bekend beheers je kennis pas echt als je het eenvoudig kan uitleggen, ik zit nog niet in die fase hiermee :D

zo denk ik er ook over.

Het is btw. duidelijk zo. :p

dat is dus totaal niet de betekenis van determinisme en probabilisme:

Determinisme: gegeven een huidige toestand is er maar 1 mogelijke toekomst mogelijk. Of dingen met een reden gebeuren staat daar los van.

Probabilisme: gegeven een huidige toestand zijn er meer mogelijke toekomsten mogelijk, elke mogelijke toekiomst heeft een bepaald percentage kans om er door te komen, ook hier doet het er niet toe of dingen met een rede gebeuren. Maar dat doet er niet eens toe want de tegenhanger van determinisme is indeterminisme.

Je kan zowel een intentioneel deterministisch, intentioneel indeterministisch, causaal deterministisch en causaal indeterministisch universum hebben. De tegenstelling determinisme - indeterminisme is op zich niet relevant voor de discussie of de dingen met een reden zijn of naar een bepaald doel toe werken. ;)

dat is dus totaal niet de betekenis van determinisme en probabilisme:

Determinisme: gegeven een huidige toestand is er maar 1 mogelijke toekomst mogelijk. Of dingen met een reden gebeuren staat daar los van.

Probabilisme: gegeven een huidige toestand zijn er meer mogelijke toekomsten mogelijk, elke mogelijke toekiomst heeft een bepaald percentage kans om er door te komen, ook hier doet het er niet toe of dingen met een rede gebeuren. Maar dat doet er niet eens toe want de tegenhanger van determinisme is indeterminisme.

Je kan zowel een intentioneel deterministisch, intentioneel indeterministisch, causaal deterministisch en causaal indeterministisch universum hebben. De tegenstelling determinisme - indeterminisme is op zich niet relevant voor de discussie of de dingen met een reden zijn of naar een bepaald doel toe werken. ;)

Ms was ik idd wat kort door de bocht, maar in de context van waar het topic over gaat, "religieus" determinisme(en dus intentioneel determinisme).

Voor de rest ga ik eerst mn leerstof herhalen.

Laatst bewerkt:
Ik bedoel het niet op die manier dat alles met een reden gebeurt en we het daarmee kunnen afdoen.
Maar alles is te herleiden op een duidelijke oorzaak en die oorzaak is niet "omdat god het wil"
je bedoelt bv wanneer je een dode kerel op straat ziet liggen en verderop een geblutste auto, dat je daaruit eventueel kan afleiden dat die auto die persoon aangereden heeft. No shit dat alles dan een duidelijke oorzaak heeft:eyes:

En een natuurlijke kracht, is meer bedoeld in de trant van het geven en nemen van de natuur.
de natuur geeft en neemt niks, de natuur gaat gewoon zijn gangetje. de 4 krachten jwz!

Dat een groot deel van de wereld in schijtomstandigheden leeft is meer te danken aan de mensen met welvaart.
Want waarom wordt er al zoveel jaren miljarden geinverteerd in Afrika vanuit de westerse wereld en is het land nog steeds zo arm.
Waarom heeft er niemand geleerd van het verhaal van de Hutsi's en de Tutu's/tutsi's en gebeurt hetzelfde nu weer.
Niet omdat god dat zo wil denk ik
je mist het punt;)

---------- Post toegevoegd 24 July 2013 om 23:12 ----------

deterministisch: eenzelfde oorzaak geeft altijd eenzelfde uitkomst, je kan dus op voorhand bij een experiment weten welk resultaat je krijgt
probabilistisch: een oorzaak kan meerdere uitkomsten hebben en je kan nooit weten welke het gaat worden wanneer je het experiment uitvoert

edit: nvm zie dat silentio me al voor was:o

Laatst bewerkt:
determinisme is niet mogelijk omdat Heisenberg

alles in quantum mechanica wijst naar een non-deterministisch universum.

Voor mij is de kracht van het bewijsmateriaal genoeg om op die manier alle theïstische godsdiensten of new age crap waar interactie tussen het universum en "hogere kracht" inbregrepen zit kunnen worden uitgesloten, en enkel nog bepaalde soorten deïsme serieus geacht moeten worden.

hier ben ik het ook niet helemaal mee eens. Als ik een gelovige was en kennis had over kwantummechanica zou ik een hele makkelijke redenering op kunnen bouwen waarin mijn god bestaat en gebeden kan verhoren.
Ipv een many worlds interpretation heb je een single world. In die single world gebeuren dingen gewoon @ random, dus wnn je een quantummechanisch experiment uitvoert krijg je als uitkomst dat de quantumwereld stochastisch van aard is.
Echter bij (voor een gelovige) significante macro gebeurtenissen kan god in dat moment zijn tussengekomen (door je geloof, gebeden,..), en omdat enkel macro-resultaten van belang zijn voor mensen kan er dus een welbepaald micro-pad door god zijn gemanipuleerd om dat macro-resultaat te bekomen.
En dat staat dan volledig los van het feit dat quantummechanische experimenten in het laboratorium een stochastisch universum als conclusie geven.

Immers in een probabilistisch universum kan ALLES gebeuren, en als er dan iets gebeurt wat je als wonder wil beschouwen, kan je stellen dat god daarvoor heeft gezorgd dat het DIE specificieke uitkomst was en niet een andere.

Terug
Naar boven